První pražské cyklodepo otevřeno. Má pokrýt třetinu všech zásilek v centru města.

Dnes bylo otevřeno první pražské cyklodepo a kurýři odtud začali zákazníkům rozvážet balíčky menších rozměrů na přibližně 30 nákladních elektrokolech. Slavnostního otevření se účastnili náměstci primátora pro dopravu Adam Scheinherr a pro územní rozvoj Petr Hlaváček. Závoru při otevření depa zdvihl symbolicky Jakub Ditrich ze společnosti Ekolo.cz, který svou energií významně přispěl k rychlé realizaci akce, a jehož firma nyní depo pro město spravuje.

Nové depo se nachází na Těšnově, pod magistrálou, u stanice metra Florenc. Jedná se o pilotní projekt, který by měl mimo jiné ověřit, jakou část zásilek je v Praze možné takto distribuovat. Dle vyjádření Adama Scheinherra (Praha sobě) se může pomocí elektrokol přepravovat více než třetina zásilek v centru Prahy. Starší analýzy Evropské cyklistické federace uvádějí, že přeprava jízdními koly na poslední míli je technicky proveditelná až u poloviny zásilek.

K čemu depo?

Depo slouží jako překladiště mezi dodávkami přivážejícími zboží z centrálních třídíren za městem a samotnými cyklokurýry. I proto byla vybrána lokace Těšnov, která se nachází pod magistrálou a je dobře přístupná pro zásobování, leží vedle stanice metra Florenc. Počítá se o obsluze čtvrtí Josefov, Nové Město, Staré Město, Malou Stranu, Karlín, Holešovice, Žižkov nebo Vinohrady.

Jednotlivé firmy zde mají kontejnery sloužící k překládce zboží. Kromě překladiště se zde nachází společné zázemí pro kurýry, kteří zde mají vytápěnou místnost s kuchyňkou, šatnou, sprchami a sociálním zařízením.

Přemístění části nákladů na elektrokola má nahradit část velkých dodávek a ušetřit tak prostor v centru, snížit emise i ušetřit peníze dopravcům. Tento koncept běžně funguje v zahraničních metropolích včetně, například, Bratislavy. Zřízení depa vychází i z návrhu budoucnosti pražské logistiky, kterou letos na jaře zveřejnil Institut plánování hl. m. Prahy.

Kdo za tím stojí a kdo zde bude působit?

Realizaci depa umožňuje pražský magistrát, který poskytl pozemek. Přípravu depa a smlouvy s jednotlivými logistickými společnostmi pak za město zajišťuje Technická správa komunikací. Do projektu se zatím zapojilo osm dopravních společností, jmenovitě DPD, DHL, PPL, Messenger, Dascher, GLS, Rohlík.cz a DoDo.

Cargokolo DPD v centru města

Uvádíme část vyjádření společnosti DHL:

V roce 2020 čelíme situaci, kdy zdraví lidí si uvědomujeme jako nejvyšší hodnotu více než kdy jindy, proto je velmi symbolické a hlavně správné, že se díky vůli mnoha lidí rozjíždí projekt pražského sdíleného kurýrního cyklo-depa s návazným čistým řešením první, resp. poslední míle. Jsme rádi, že jsme součástí tohoto pokrokového projektu, který mění zažité zvyklosti, přináší alternativy, nové trendy, příležitosti a zařadí město Praha na seznam evropských míst s vysokým standardem.

Mnozí rozváželi na kole již dříve

V Praze už (kromě rozvážky jídla) již dříve rozvážely zboží firmy DPD, Messenger, Alza a další, zpravidla s využitím vlastního zázemí, které se nenachází přímo v centru. Experimenty s dovážkou na kolech probíhají i mimo centrum, například DHL zkouší nákladní kolo v areálu businessparku Chodov (opraveno později, pozn. red.).

Například Alza na kolech po centru rozváží balíčky od roku 2019

Pokud vás projekt zajímá víc, přečtěte si podrobnější reportáž Prahou na kole z konference v CAMPu, která projekt představovala. Pokud Vás zajímá samotná koncepce přepravy nákladu ve městě na kolech, přečtěte si tento článek. Oficiální stránky projektu naleznete zde.

Pro redakci připravili -MŠ- a -VF-

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. No jak tam ten kurýr PPL naložil ty tři balíčky, to vypadalo na hodně efektivní přepravu… Ale tak budu doufat, že to co mu tam zbylo by bylo někam na úplně druhou stranu a tak si řekl, že to tam nechá a pak se pro to zase zastaví… :-)

    Ale jo, doufám, že se to ujme, aspoň trochu méně smradu z dieselových dodávek v centru…

  2. Ahoj Martine a Vrato, DHL na Chodove stale distribuuje na kole, navic rozsiril pusobnost do oklnich ctvrti mimo kancelarsky komplex!!!

  3. MaT: To video je zjevně ukázkové, chtělo by to pak natočit něco z rozjetého reál provozu. :-)

    PM? No vida. Když o tom mluvili na jaře, tak to vypadalo, jako že to balí.

  4. jen pro srovnání bych doporučil otevřít obdobný článek na webu zdopravy a podíval se do diskuze tam :-)
    Ta minikolečka u nástavby Dachser bych neviděl jako moc šťastná pro kostky.
    Myslím, že nejlepší stav by byl, aby se neobjednávaly „cetky“ a za dopravu se platila „almužna“, možná tak při dodání „na depo“, ne rozvoz přímo na adresu.
    V historickém centru nebo někde „podle vody“ se to ujmout může, ale výkon „obyčejného e-auta“ bude jinde násobný.

  5. Není problém s větším drncáním nákladu než u auta? Když vidím cargo kolo Alzy a představím si, že mi takhle vezou notebook nebo pevný disk, tak si nejsem jistý, že je to úplně to pravé. Já třeba hlavně s ohledem na notebook vozím ve městě batoh, místo brašny na nosiči.

  6. Jan Herda: Jo, větší používání Zásilkovny by podle mě bylo super. Já ji mám od domu sto metrů a když to e-shopy nabízejí, preferuju to je to i lepší než nahánení s řidiči zásilkových služeb. Ale hodně e-shopů to vůbec nenabízí :-(. A dopravně to dává mnohem větší smysl než dojíždění na adresu, aspoň v případě husté sítě, což zásilkovna už docela má.

  7. Mám z toho dost smíšené pocity. Přijde mi, že používání takových kraksen jako má na fotce Dachser se víc než co jiného prostě jen obcházejí striktní předpisy týkající se aut. Nevím v čem je lepší kdekoli potat takovéhle vozidlo, než nějaký malý elektromobil rozměrů Citigo. Budeme se tvářit, že to je kolo, budeme s tím parkovat/překážet a jezdit na místech kam auta nesmějí, s přímhouřenýma očima i tam kam kola nesmějí. Řidičovi dáme 0 deformační zóny, 0 pohodlí a tím ušetříme na pořízení takového stroje pár set tisíc.
    Přínos projektu vidím v tom, že se nebude každá obálka vozit smradlavou velkou dodávkou, která se nakládá na celý den rozvozu někde v depu za Prahou, ale jen malými „autíčky“ po trochách lokálně z centra. A něco snad skutečně i na kolech. Ale tvářit se, že se ta obluda je kolo? Rozvážkový elektromobil do 100 kKč a s rychlostí do 30km/h bez blbostí jako pásy a airbagy by města potřebovala jako sůl. Takový ale postavit nikdo nesmí, tak máme takováhle „kola“.

  8. No k těm notebookům a pevným diskům: V dost noteboocích dnes už stejně bývají SSD, tam bych se otřesů nějak zvlášť nebál. A i klasické pevné disky s rotačními plotnami snesou fakt hodně – když jsou vypnuté. Ano, za provozu jim to nedělá dobře – kdysi jsem snad viděl nějaká čísla v nějakém manuálu či technických specifikacích – něco jako že za provozu zrychlení maximálně 2G, ale když je to v klidu a hlavičky jsou zaparkované, tak klidně třeba 10G.

    Já tedy svůj notebook už párkrát v brašně vezl (obecně na kole mám batoh dost nerad) – ale kromě toho, že má SSD, tak je to Thinkpad a tam ta odolnost je asi přeci jen trochu jinde.

    Ale už jsem navozil i dost klasických disků z jedné firmy v Modřanech domů na Vinohrady nebo do práce do Motola a taky v pohodě…

    Krátká cesta 1-2 kilometry někde po centru – to tím autem by to po té dlažbě jelo taky. A co mají ty disky a notebooky za sebou při dopravě odněkud z Asie, to možná taky raději ani nechtějte vědět. :-)

  9. Když kouknu na tu první fotku, tak s hodně přimhouřenýma očima bych za kolo byl ochoten považovat tak možná tu PPL, ten zbytek jsou normální šlapací žebřiňáky a ne jízdní kola. Podle mne by to chtělo jednoznačně nějakou zvláštní právní úpravu, protože tohle mi už přijde opravdu přes čáru, aby s tím jezdil po městě kdokoli bez papírů … jak na řízení, tak zejména na technický stav toho verglu. Včetně označení konkrétního vozidla.

    Jinak ať to tu klidně jezdí, když to najde poptávku, ale pokud to bude stylem nejrůznějších „mesošů“, tak doufám, že PČR/MP nebude tradičně dělat že si zrovna zapomněli bílou hůl nebo vodicího psa. Tohle kdekoli jinde než na vozovce jako chodec fakt nechci.

  10. MM: Jen pro ujasnění – stejná nároky o přítomnosti na vozovce předpokládám máte i o dodávkách, které zásobování prováději dnes?

  11. Jiří Boháč ale smí, ale není to tak populární)

    Existuje široké spektrum krytých tříkolek či čtyřkolek a doslova pole neorané v užitkových vozítcích jsou golfová vozítka ( třeba v USA smí skoro všude, tedy až na 4 státy , do normálního provozu.

    Elektrická nákladní tříkolka ET 01 ( s krytým prostorem řidiče a nákladu pořídíte už od 70 000 kč bez DPH :) bez střechy za 49k
    .
    Benycargo furgon jen s plátenou stříškou přijde na stejné peníze i s DPH …

  12. Já notebook (a než jsem přešel na SSD, tak samozřejmě v něm i pevný disk) vozím na kole v batohu v neodpruženém košíku denně a nezdá se mi, že by to nějak odcházelo. A není to nic odolného, nejdřív low-end Asusy a teď low-end HP. Občas vozím i samotné 3.5″ disky. A spoustu jiné elektroniky a součástek.

  13. Já vozím notebook v batohu a ok. Jednou jsem dal batoh po vyložení dítěte do dětské sedačky, po příjezdu do kanceláře nefungoval monitor. Tak jsem ho dal do dětské sedačky i na cestu zpátky a doma už zase fungoval.

  14. Tomáš … dodávka je auto a tam snad není co řešit, co jak je dáno platnou legislativou.

  15. @Vrata
    – jj, viz můj Twitter, je tak rychly, ze jen jednou jsem ho stihl natocit v ulici. Nejdál jsem ho viděl z Turkovi jet kolem krotitelů duchů mezi baráčky někam.

    @VŠICHNI
    – Pražský cyklista uvedl, že ze šuškandy ví, že přes víkend ukradli v depu kolo, už se ví komu a jak se to řeší? Adam S. zatím nereagoval a nemyslím si, že bude.

  16. @MM: Tak to jsem rád. Ono že se ta platná legislativa řidiči dodávek moc nedodržuje (jakkoliv mají řidičské průkazy, ty zjevně ale nepomáhají).

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Další soudní rozhodnutí ve prospěch cykloobousměrek v Karlíně :)

Obytné ulice pražské čtvrti Karlín na Praze 8 jsou od roku 2012 v režimu „zóny..více

Rekonstrukce křižovatky U Plynárny a Chodovská odstranila cyklistický „špunt“ 7

Na Bohdalci v Praze 10 došlo k rekonstrukci křižovatky ulic U Plynárny a Chodovská. Složitá..více

Nové cykloobousměrky na Šestce 8

Na Praze 6 byla v uplynulém roce realizována další řada cykloobousměrek, tedy jednosměrných ulic průjezdných..více

Zastupitelstvo hlavního města Prahy odmítlo časově neomezené buspruhy 14

Na čtvrtečním jednání zastupitelstva bylo dlouze debatováno opatření obecné povahy, kterým se rušilo časové omezení..více

Praha 10 bude mít cyklomagistrálu. Vznikne jako součást drážní promenády 13

Od roku 2018 probíhá výstavba nového železničního koridoru „Hostivař“, který napřímí koleje, zkrátí cestu a..více

Kabiny místo cyklostezek? Připomínky vznesla i Evropská komise 7

Minulý týden jsme Vás informovali o tom, že 2 miliardy evropských peněz z kovidového balíku..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jezdíte v době pandemie po Praze na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru