První pražské cyklodepo otevřeno. Má pokrýt třetinu všech zásilek v centru města.

Dnes bylo otevřeno první pražské cyklodepo a kurýři odtud začali zákazníkům rozvážet balíčky menších rozměrů na přibližně 30 nákladních elektrokolech. Slavnostního otevření se účastnili náměstci primátora pro dopravu Adam Scheinherr a pro územní rozvoj Petr Hlaváček. Závoru při otevření depa zdvihl symbolicky Jakub Ditrich ze společnosti Ekolo.cz, který svou energií významně přispěl k rychlé realizaci akce, a jehož firma nyní depo pro město spravuje.

Nové depo se nachází na Těšnově, pod magistrálou, u stanice metra Florenc. Jedná se o pilotní projekt, který by měl mimo jiné ověřit, jakou část zásilek je v Praze možné takto distribuovat. Dle vyjádření Adama Scheinherra (Praha sobě) se může pomocí elektrokol přepravovat více než třetina zásilek v centru Prahy. Starší analýzy Evropské cyklistické federace uvádějí, že přeprava jízdními koly na poslední míli je technicky proveditelná až u poloviny zásilek.

K čemu depo?

Depo slouží jako překladiště mezi dodávkami přivážejícími zboží z centrálních třídíren za městem a samotnými cyklokurýry. I proto byla vybrána lokace Těšnov, která se nachází pod magistrálou a je dobře přístupná pro zásobování, leží vedle stanice metra Florenc. Počítá se o obsluze čtvrtí Josefov, Nové Město, Staré Město, Malou Stranu, Karlín, Holešovice, Žižkov nebo Vinohrady.

Jednotlivé firmy zde mají kontejnery sloužící k překládce zboží. Kromě překladiště se zde nachází společné zázemí pro kurýry, kteří zde mají vytápěnou místnost s kuchyňkou, šatnou, sprchami a sociálním zařízením.

Přemístění části nákladů na elektrokola má nahradit část velkých dodávek a ušetřit tak prostor v centru, snížit emise i ušetřit peníze dopravcům. Tento koncept běžně funguje v zahraničních metropolích včetně, například, Bratislavy. Zřízení depa vychází i z návrhu budoucnosti pražské logistiky, kterou letos na jaře zveřejnil Institut plánování hl. m. Prahy.

Kdo za tím stojí a kdo zde bude působit?

Realizaci depa umožňuje pražský magistrát, který poskytl pozemek. Přípravu depa a smlouvy s jednotlivými logistickými společnostmi pak za město zajišťuje Technická správa komunikací. Do projektu se zatím zapojilo osm dopravních společností, jmenovitě DPD, DHL, PPL, Messenger, Dascher, GLS, Rohlík.cz a DoDo.

Cargokolo DPD v centru města

Uvádíme část vyjádření společnosti DHL:

V roce 2020 čelíme situaci, kdy zdraví lidí si uvědomujeme jako nejvyšší hodnotu více než kdy jindy, proto je velmi symbolické a hlavně správné, že se díky vůli mnoha lidí rozjíždí projekt pražského sdíleného kurýrního cyklo-depa s návazným čistým řešením první, resp. poslední míle. Jsme rádi, že jsme součástí tohoto pokrokového projektu, který mění zažité zvyklosti, přináší alternativy, nové trendy, příležitosti a zařadí město Praha na seznam evropských míst s vysokým standardem.

Mnozí rozváželi na kole již dříve

V Praze už (kromě rozvážky jídla) již dříve rozvážely zboží firmy DPD, Messenger, Alza a další, zpravidla s využitím vlastního zázemí, které se nenachází přímo v centru. Experimenty s dovážkou na kolech probíhají i mimo centrum, například DHL zkouší nákladní kolo v areálu businessparku Chodov (opraveno později, pozn. red.).

Například Alza na kolech po centru rozváží balíčky od roku 2019

Pokud vás projekt zajímá víc, přečtěte si podrobnější reportáž Prahou na kole z konference v CAMPu, která projekt představovala. Pokud Vás zajímá samotná koncepce přepravy nákladu ve městě na kolech, přečtěte si tento článek. Oficiální stránky projektu naleznete zde.

Pro redakci připravili -MŠ- a -VF-

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Dočasně zamčené diskuze

Z důvodu budoucích změn našeho webu je od 16. ledna 2021 z technických důvodů plošně vypnuta možnost komentování na stávajícím webu. Na sociálních sítích můžete komentovat i nadále. S komentáři se opět setkáte na nové verzi webu, která se intenzivně připravuje. Za vzniklé obtíže se omlouváme.

Komentáře - uzamčeny

  1. No jak tam ten kurýr PPL naložil ty tři balíčky, to vypadalo na hodně efektivní přepravu… Ale tak budu doufat, že to co mu tam zbylo by bylo někam na úplně druhou stranu a tak si řekl, že to tam nechá a pak se pro to zase zastaví… :-)

    Ale jo, doufám, že se to ujme, aspoň trochu méně smradu z dieselových dodávek v centru…

  2. Ahoj Martine a Vrato, DHL na Chodove stale distribuuje na kole, navic rozsiril pusobnost do oklnich ctvrti mimo kancelarsky komplex!!!

  3. MaT: To video je zjevně ukázkové, chtělo by to pak natočit něco z rozjetého reál provozu. :-)

    PM? No vida. Když o tom mluvili na jaře, tak to vypadalo, jako že to balí.

  4. jen pro srovnání bych doporučil otevřít obdobný článek na webu zdopravy a podíval se do diskuze tam :-)
    Ta minikolečka u nástavby Dachser bych neviděl jako moc šťastná pro kostky.
    Myslím, že nejlepší stav by byl, aby se neobjednávaly „cetky“ a za dopravu se platila „almužna“, možná tak při dodání „na depo“, ne rozvoz přímo na adresu.
    V historickém centru nebo někde „podle vody“ se to ujmout může, ale výkon „obyčejného e-auta“ bude jinde násobný.

  5. Není problém s větším drncáním nákladu než u auta? Když vidím cargo kolo Alzy a představím si, že mi takhle vezou notebook nebo pevný disk, tak si nejsem jistý, že je to úplně to pravé. Já třeba hlavně s ohledem na notebook vozím ve městě batoh, místo brašny na nosiči.

  6. Jan Herda: Jo, větší používání Zásilkovny by podle mě bylo super. Já ji mám od domu sto metrů a když to e-shopy nabízejí, preferuju to je to i lepší než nahánení s řidiči zásilkových služeb. Ale hodně e-shopů to vůbec nenabízí :-(. A dopravně to dává mnohem větší smysl než dojíždění na adresu, aspoň v případě husté sítě, což zásilkovna už docela má.

  7. Mám z toho dost smíšené pocity. Přijde mi, že používání takových kraksen jako má na fotce Dachser se víc než co jiného prostě jen obcházejí striktní předpisy týkající se aut. Nevím v čem je lepší kdekoli potat takovéhle vozidlo, než nějaký malý elektromobil rozměrů Citigo. Budeme se tvářit, že to je kolo, budeme s tím parkovat/překážet a jezdit na místech kam auta nesmějí, s přímhouřenýma očima i tam kam kola nesmějí. Řidičovi dáme 0 deformační zóny, 0 pohodlí a tím ušetříme na pořízení takového stroje pár set tisíc.
    Přínos projektu vidím v tom, že se nebude každá obálka vozit smradlavou velkou dodávkou, která se nakládá na celý den rozvozu někde v depu za Prahou, ale jen malými „autíčky“ po trochách lokálně z centra. A něco snad skutečně i na kolech. Ale tvářit se, že se ta obluda je kolo? Rozvážkový elektromobil do 100 kKč a s rychlostí do 30km/h bez blbostí jako pásy a airbagy by města potřebovala jako sůl. Takový ale postavit nikdo nesmí, tak máme takováhle „kola“.

  8. No k těm notebookům a pevným diskům: V dost noteboocích dnes už stejně bývají SSD, tam bych se otřesů nějak zvlášť nebál. A i klasické pevné disky s rotačními plotnami snesou fakt hodně – když jsou vypnuté. Ano, za provozu jim to nedělá dobře – kdysi jsem snad viděl nějaká čísla v nějakém manuálu či technických specifikacích – něco jako že za provozu zrychlení maximálně 2G, ale když je to v klidu a hlavičky jsou zaparkované, tak klidně třeba 10G.

    Já tedy svůj notebook už párkrát v brašně vezl (obecně na kole mám batoh dost nerad) – ale kromě toho, že má SSD, tak je to Thinkpad a tam ta odolnost je asi přeci jen trochu jinde.

    Ale už jsem navozil i dost klasických disků z jedné firmy v Modřanech domů na Vinohrady nebo do práce do Motola a taky v pohodě…

    Krátká cesta 1-2 kilometry někde po centru – to tím autem by to po té dlažbě jelo taky. A co mají ty disky a notebooky za sebou při dopravě odněkud z Asie, to možná taky raději ani nechtějte vědět. :-)

  9. Když kouknu na tu první fotku, tak s hodně přimhouřenýma očima bych za kolo byl ochoten považovat tak možná tu PPL, ten zbytek jsou normální šlapací žebřiňáky a ne jízdní kola. Podle mne by to chtělo jednoznačně nějakou zvláštní právní úpravu, protože tohle mi už přijde opravdu přes čáru, aby s tím jezdil po městě kdokoli bez papírů … jak na řízení, tak zejména na technický stav toho verglu. Včetně označení konkrétního vozidla.

    Jinak ať to tu klidně jezdí, když to najde poptávku, ale pokud to bude stylem nejrůznějších „mesošů“, tak doufám, že PČR/MP nebude tradičně dělat že si zrovna zapomněli bílou hůl nebo vodicího psa. Tohle kdekoli jinde než na vozovce jako chodec fakt nechci.

  10. MM: Jen pro ujasnění – stejná nároky o přítomnosti na vozovce předpokládám máte i o dodávkách, které zásobování prováději dnes?

  11. Jiří Boháč ale smí, ale není to tak populární)

    Existuje široké spektrum krytých tříkolek či čtyřkolek a doslova pole neorané v užitkových vozítcích jsou golfová vozítka ( třeba v USA smí skoro všude, tedy až na 4 státy , do normálního provozu.

    Elektrická nákladní tříkolka ET 01 ( s krytým prostorem řidiče a nákladu pořídíte už od 70 000 kč bez DPH :) bez střechy za 49k
    .
    Benycargo furgon jen s plátenou stříškou přijde na stejné peníze i s DPH …

  12. Já notebook (a než jsem přešel na SSD, tak samozřejmě v něm i pevný disk) vozím na kole v batohu v neodpruženém košíku denně a nezdá se mi, že by to nějak odcházelo. A není to nic odolného, nejdřív low-end Asusy a teď low-end HP. Občas vozím i samotné 3.5″ disky. A spoustu jiné elektroniky a součástek.

  13. Já vozím notebook v batohu a ok. Jednou jsem dal batoh po vyložení dítěte do dětské sedačky, po příjezdu do kanceláře nefungoval monitor. Tak jsem ho dal do dětské sedačky i na cestu zpátky a doma už zase fungoval.

  14. Tomáš … dodávka je auto a tam snad není co řešit, co jak je dáno platnou legislativou.

  15. @Vrata
    – jj, viz můj Twitter, je tak rychly, ze jen jednou jsem ho stihl natocit v ulici. Nejdál jsem ho viděl z Turkovi jet kolem krotitelů duchů mezi baráčky někam.

    @VŠICHNI
    – Pražský cyklista uvedl, že ze šuškandy ví, že přes víkend ukradli v depu kolo, už se ví komu a jak se to řeší? Adam S. zatím nereagoval a nemyslím si, že bude.

  16. @MM: Tak to jsem rád. Ono že se ta platná legislativa řidiči dodávek moc nedodržuje (jakkoliv mají řidičské průkazy, ty zjevně ale nepomáhají).

  17. @MM 20.11.2020 – 12:15

    Jakmile je vozidlo poháněno primárně pedály poháněnými lidskýma nohama nebo rukama, sekundárně za dopomoci výbušného motoru či elektromotoru, jehož objem válců a výkon nepřekročí omezení a vypne v 25 kmph, je to „jízdní kolo“, a co do rozměrů jízdního kola platí všeobecná omezení na šířku, výšku a délku vozidla, což se samozřejmě vleze.

    Jakmile je vozidlo poháněno tlačením člověkem (lidmi), tažením člověkem (lidmi), tlačením zvířetem (zvířaty) či tažením zvířetem (zvířaty), je to potahové vozidlo, a co do rozměrů platí, opět, všeobecná omezení na šířku, výšku a délku vozidla. Pokud by však potahové vozidlo mělo jakýkoli dopomocný pohon (motor, parní stroj …), tak z definice potahového vozidla a contrario vnitrostátním i mezinárodním právem, půjde o neschválené motorové vozidlo.

    Obojí smí řídit nezletilí, na obojí není potřeba skládat žádnou zkoušku; jediné, čím se to liší, jsou požadavky na zařízení k osvětlování a světelné signalisaci (potahové vozidlo nemusí mít boční odrazky, v zimě musí být osvětleno pořád), na bzdění (potahovému vozidlu stačí jedna brzda), a pak v régime jízdy na pozemních komunikacích: potahová vozidla mají „omezení jízdy“ na vybraných silnicích v noci, a i když to bude stejně velká „kolňa“, tak jízdní kolo smí vjet i tam, kde je zákaz jízdy potahových vozidel, a naopak, potahové vozidlo tam, kde je zákaz vjezdu jízdních kol.

    Ona Praga V3S bez motoru, s vlečkou, zapřažená do třech párů volů, aby to taky utáhli, šinoucí si to závratnou rychlostí 2 kmph (více volský potah nedá, volové prostě jdou), pokud má dostatek řidičů (3 na voly, jeden sedí uvnitř a brzdí), je naprosto legální, ve dne, i na silnici I. třídy v odpolední špičce. A asi by taky taková epidemie „potahů“ nebyla poněkud vhodná, a dozajista by vedla k – typicky české – legislativní bouři, která by byla nesystémová, v rozporu s mezinárodním právem silničním a disproporční, takže by jí zrušil Ústavní soud, a až potom, methodou pokus – omyl, by se našlo nějaké „vhodné“ opatření, jak epidemii volských potahů na silnicích ve špičce „umravnit“.

    Stejné je to tady s tímto: všude na světě, kde je „epidemie“ kurýrů s podobnými „koly“, existuje legislativa pro „professionální cyklisty“, která právě toto řeší. A pokud tato akce nebude mít jepičí život, bude, výše popsanou legislativní cestou, přijata i u nás.

  18. Tomáš … mně to přijde samozřejmé. Že ta kontrola a případný postih i těch vašich dodávek je nedostatečná je samozřejmě fakt a já z toho rozhodně žádnou radost nemám.

    Filip … hezký příspěvek, podle mne se skutečně jak v případě e-kol/koloběžek, tak cargo-čehosi … u půlky se mi to kolo nechce ani napsat … velmi rychle dostáváme do stavu, který si minimálně zaslouží, pokud ji přímo nevyžaduje, vlastní právní úpravu provozu těchto vozidel.

    Za mne čím dříve, tím lépe.

  19. Tak ukradené kolo patří DPD, už to zveřejnili na svém Facebooku. Ach jo, zloděj to vzal bez baterky, tak bůh ví,v jakém příkopě to teď leží.

  20. na webu MTBS teď vyšel článek o DHL rikše – jen vypíchnu třeba : Na Florenci však není problém doručit 40 zásilek a dalších 15 nabrat, díky čemuž se dostáváme k velmi podobnému skóre jako má auto a generovaný zisk pro firmu tak bude podobný. Úskalím mohou ale být „nadměrné“ zásilky, které nakonec stejně bude muset doručit dodávka.

    nebo – Pro kolo vedení společnosti vyčlenilo tzv. route, češtěji řečeno revír, do něhož cyklista zaváží. Na Chodově má odhadem o velikosti 12 km čtverečních, přičemž tři kilometry zabírá les. Kolem Florence se obsluhuje výrazně menší plocha o rozloze nějakých 3 km čtverečních, nicméně se tam nachází mnohem více objektů pro doručování, a tak lze lokalitu považovat i za náročnější.

    a teď malé zamyšlení kolik by těch Dep pro kola muselo být, když obsluhují tak malý revír a kolik by to (samotné) doručení zásilky muselo stát, aby se zaplatil jezdec, amortizace kola, příjezd dodávky a generovalo to zisk …

Další z rubriky

Cyklostezka na Rohanském ostrově získá asfalt. Rekonstrukce zamrzla na 2,5 roku :)

Pravobřežní cyklotrasa A2, vedoucí po cyklostezce na Rohanském ostrově a spojující Karlín a Libeň, získá..více

Cyklodepo v Praze prosperuje. Vedení města uvažuje o další lokaci :)

Pražské cyklodepo zhruba 64 dní po svém otevření hlásí výsledky. Za dva měsíce provozu odsud bylo..více

Londýňané si přejí snižování počtu aut v sousedstvích, ukázal průzkum :)

Londýňané chtějí opatření, která zvyšují bezpečnost dopravy a omezují počet aut ve městě. To ukázal..více

Cyklotrasa A202 protažena z Kunratic do Vestce :)

Na sklonku minulého roku došlo k proznačení místní cyklotrasy A202. Ta spojuje okrajovou městskou část..více

Modernizace stanice Opatov :)

08. 01. - Pavel Mašek - Zprávy
Dlouho trvající modernizace zastávky Opatov je téměř u konce, podívejme se, jak se změnila. Nové..více

Nový cyklopřejezd Blanická / Francouzská – Uruguayská 19

V rámci obnovy světelné signalizace na křižovatce ulic Blanická, Francouzská a Uruguayská na Praze 2..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jezdíte v době pandemie po Praze na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

  • Pavel Masek: Co si myslíte o našem webu?

    @antonio - PNK se prezentuje jako nezavisle a jakmile si ziska dotace od kohokoliv, vznika tim nejaky zavazek, vetsinou to…

  • Antonio: Co si myslíte o našem webu?

    Ano, líbí se mi co píšete na FB - centrum a komunita. PNK by se mohlo stát značkou, která bude…

  • Jan Fiala: Co si myslíte o našem webu?

    V posledních letech se výrazně zlepšily mapy.cz, turistická vrstva. Dobře se tu plánuje trasa, včetně manipulace s průjezdními body. Je…

webdesign by 2046
↑ nahoru