Legalizace a cyklotrasy u Budějovické

V listopadu 2020 vzniklo v oblasti Budějovické a Kačerova na Praze 4 několik dlouhodobě poptávaných legalizací a dalších úprav. Vše bylo součástí akce proznačující úseky cyklotras A221, A41 a A411. Podívejme se na jednotlivé úpravy.

rozsah provedených úprav. Červeně proznačené cyklotrasy, modře legalizace chodníků, oranžově cykloobousměrka, světle zeleně cyklopruhy.

Dopravní značení bylo stanoveno již v roce 2019, skoro rok tak trvalo, než došlo k realizaci. Součástí návrhu bylo také několik sražených obrub, které je třeba realizovat zvlášť, a na které zatím nedošlo.

Zatím nedokončené číslování tras

Realizovaná akce dělá trochu zmatek ve vedení cyklotrasy A41, která má nyní kromě větve ke Kačerovu také „slepý“ úsek za Brumlovkou. [edit 22.12.] Značení tras v terénu ještě není dokončené. Projekt počítal s tím, že přečíslují úseky stávajících tras A41 a A223 tak, aby trasa A41 vedla souvisle na od Zelené Lišky po Sliačskou, větev na Kačerov se měla přečíslovat na A42. Součástí akce je také proznačení trasy A221 až k trase A2 na Dvorce po Jeremenkově ulici, kde se měly doplnit cyklopruhy v místech piktogramů. [konec editu]

Legalizace a spol.

Hlavními změnami je několik legalizací, které dovolují legální průjezd místy, kde to dříve nebylo povoleno – byť v praxi se tam mnohdy jezdilo.

Na trase A221 byl povolený průjezd v pěší zóně před ZŠ Poláčkova. Ten dovoluje vyhnout se frekventované křižovatce ulic Budějovická a Vyskočilova, byť křižovatka s ulicí Antala Staška není o mnoho menší.

Součástí akce, byť poněkud stranou, byly také cyklopruhy podél zaparkovaných aut na ulici V Zápolí. Foto: Marek Bělor

Nejrozsáhlejší legalizací je průjezd podjezdem pod ulicí 5. května od ulice Hodonínské. Konečně je tak možné dostat se od Spořilova na Pankrác legálně jinak než čtyřproudou Vyskočilovou ulicí.

Legalizován zde byl i příjezd od Brumlovky. Podjezd ulice 5. května v pozadí.

Součástí úprav je také cykloobousměrka v bezejmenné uličce za věžáky v Bítovské. Na jednu značku ze dvou se tam ale zapomnělo.

U Michelské ulice byly legalizovány chodníky navazující na přechod v křižovatce s ulicí Podle Kačerova. Signalizace zůstává s přechodem, její úprava nebyla součástí akce.

 

Druhá větev vede trasu A411 kolem metra Kačerov. Legalizují se přilehlé chodníky, křižovatka Michelské také nebyla součástí úprav, takže tam zůstávají přechody pro chodce.

Legalizovaný chodník končí v Jihlavské ulici, zatím vysokou obrubou. Dojet se dá také až k metru Kačerov.

Legalizace, byť provedené vesměs nestavebně a jako chodníky s povolenou jízdou kol, jsou v letošním roce na Praze 4 nejrozsáhlejší akcí cyklo v přidruženém prostoru. Konečně je tak do značné míry zpřístupněna pankrácká plošina i „zezadu“, tedy od Spořilova. Doufám jen, že se časem dočkáme i sražení těch několika obrub. Do budoucna by tyto cyklotrasy měly vylepšit rekonstrukce navazujících křižovatek, které by mohly zajistit pohodlný průjezd na kole bez sesedání.

Dovolím si ještě upozornit, že na chodnících s povolenou jízdou kol se cyklista musí chovat k chodcům zvlášť ohleduplně. Maximální povolená rychlost je 20 km/h a cyklista musí být v případě potřeby připraven zastavit. Chodci ovšem následně mají povinnost uvolnit cestu.

Veškeré úpravy najdete též zakreslené v naší mapě, pro detail klikněte zde

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: realizace

Dočasně zamčené diskuze

Z důvodu budoucích změn našeho webu je od 16. ledna 2021 z technických důvodů plošně vypnuta možnost komentování na stávajícím webu. Na sociálních sítích můžete komentovat i nadále. S komentáři se opět setkáte na nové verzi webu, která se intenzivně připravuje. Za vzniklé obtíže se omlouváme.

Komentáře - uzamčeny

  1. Chápe někdo vedení těch tras? :-) Navíc odkazovaná mapa má v každém přiblížení jiné údaje a čísla tras.

    Proč se při vyznačování neudělají aspoň základní úpravy, aby to bylo sjízdné? Např. ty obrubníky?

    A nějak se nám v Praze rozmáhá nešvar místo smíšené stezky dělat jen chodník s povoleným vjezdem – to vážně nemá být standardní řešení pro páteřní cyklotrasy, ale zcela výjimečné, kde to nejde jinak nebo kde je to jako alternativní cesta.

  2. Docela dobré, jinak na poslední fotce používám pro překonání obrubníku ten žlutý čudlík, je to lepší než nic. Ale fascinuje mě, jak si všichni furt pletou značky (tentokrát naštěstí bez vlivu na funkci) – hxxps://jenda.hrach.eu/img-ext/100_1799.jpg

  3. Tohle propojení je fajn, ale snad brzo přibudou i cyklopruhy ve zmiňovaném slepém úseku kolem Brumlovky, od Zápolí na Budějovickou na metro. Je to mnohem intuitivnější propojení a vytvořilo by to pěkný souvislý úsek až na Dvorce. Při průjezdu toho výše budu muset koukat do telefonu abych věděl kam a kdy zahnout :( Každopádně díky za každý kousek, ale souhlasím s komentářem Mirka výše.

  4. mirek: mapa se nám neaktualizuje úplně najednou, já to do OSM vkládal nadvakrát, nejdřív část opatření, potom značené trasy. Je v tom vážně dost zmatek a výsledek není kontinuální, na to by se musely upravit i některé stávající trasy.
    Předpokládám, že vést:
    – A41 od ulice Sliačské ulicemi Na Líše, Na Úlehli, Hodonínská, chodník, Bítovská. Od Zelené lišky z centra Přímětickou a do centra Budějovickou.
    – A221 z Olbrachtovy Ploláčkovou do Antala Staška a není úplně jasné, zda i Sedlčanskou a Jihlavskou k Bítovské, nebo tady má být A441.
    – A441 od ulice Podle Kačerova přes křižovatku Na záhonech pod magistrálou do Jihlavské nejméně po Bítovskou.
    Nejsem si 100% jistý, jak to bylo ve stanovení a zda to v terénu není trochu jinak než tam.

  5. mirek: Na sražení obrub se musí udělat nezávislá objednávka u TSK. Umístění značek a úprava obrub jsou formálně dvě zcela nezávislé akce, které se projednávají a financují zvlášť a v tomto případě je také každou realizuje jiná firma (značky dělalo Eltodo).

    Pokud jde o legalizované chodníky, tak tohle fakticky je legalizovaný chodník, takže režim je ideově správně, byť je trasa páteřní. Leckde chodí hodně lidí a je to úzké a ne zcela přehledné.
    Výjimkou je podlezd magistrály u Brumlovky, ten by skoro jistě mohl být značený jako stezka.

    zanigef: integrace ve Vyskočilově se bohužel skoro určitě nepřipravuje. Byla na to studie z roku 2016, kdy se to moc nepovedlo (výsledkem bylo, že jde udělat jen ten kousek pikťáků), takže se to nechalo odležet, a teď nejsou moc vhodné podmínky na to začínat na Praze 4 nějaké akce cyklo. Možná že nás ale magistrát překvapí.

  6. Jenda: díky za tu fotku, mě to při průjezdu netrklo, řeší to jednu záhadu, a sice proč je směrem ke Kačerovu nově stezka pro chodce místo cyklostezky. Nejspíš to při realizaci prohodili.

  7. Jenda, Mirek: Tak jsem se nakonec podíval do projektu a je tam víc nekonzistencí, než jsem při psaní článku předpokládal (tři chybně umístěné značky a asi deset chybějících orientačních tabulek). Poslal jsem na TSK seznam zjištěných chyb a poprosil, aby si to při přebírání díla řádně zkontrolovali.

  8. Podjezd pod magistrálou nad Brumlovkou jsem dříve hodně využíval na trase Háje-Turkova-Sliačská-Budějovická-magistrála-Nuselák-centrum. Z Hodonínské je tam vjezd na cestu v úrovni ulice, bez obrubníku, v šířce vozové cesty. Bral jsem to tedy jako cestu, ne jako chodník.
    Jako chodník beru prostor pro chodce mezi domem a ulicí, ne cestu přes pole, les, louku, park apod, kde jezdí i vozidla obsluhy.

  9. Jaký je právní status pohybu po podobném smíšeném chodníku? Je to komunikace? Jezdí se tam vpravo? Kudy chodí chodci? Případná kolize se bude řešit podle jakého zákona? Je to vůbec jasné, nebo to visí ve vzduchoprázdnu? Je na to alespoň nějaký všeobecně přijímaný právní názor? V zákoně O pozemních komunikacích se praví o chodnících jediné, že chodci chodí vpravo.

  10. Brahma, proč by to nebyla komunikace? Zákon 361/2000 definuje i provoz na stezkách pro chodce, což je obvyklý způsob jak se u nás legalizují chodníky – stezka pro chodce s povoleným vjezdem kol.

    § 40

    (2) Je-li povolen vjezd cyklistů na chodník nebo stezku pro chodce, použijí se pro jejich pohyb § 39 odst. 5 a 7 obdobně.

    § 39

    (5) V obytné zóně a pěší zóně smí řidič jet rychlostí nejvýše 20 km.h-1. Přitom musí dbát zvýšené ohleduplnosti vůči chodcům, které nesmí ohrozit; v případě nutnosti musí zastavit vozidlo. Stání je dovoleno jen na místech označených jako parkoviště.

    (7) V obytné zóně a pěší zóně musí chodci umožnit vozidlům jízdu. To platí i pro děti hrající si v obytné zóně.

    Chůzi pak definují § 53 – § 55, to už je dost dlouhý, to sem nebudu kopírovat, nicméně to že chodci mají chodit po chodníku vpravo bylo zrušeno.

  11. Je to hezké a určitě správné, že místa, kudy léta jezdím, jsou nyní pro kola legální, tak doufám, že to někteří „cyklisté“ nezkazí svým chováním natolik, aby si ohrožování chodců vyžádalo restrikce, či minimálně „sesedni z kola“.
    Co mě tedy ještě malinko trápí, je zhoršené chování a často i úmyslné ohrožování (omezování ani neregistruju) na místech, kde nic namalováno není a nebude (Nuselská např.). Může to být frustrace z covidu? Anebo z toho, že cyklisti přibývají, aspoň namalovaní, na vozovce, na chodnících, na stezkách? Rád bych věřil, že jde o jen subjektivní dojem a ne o reakci, na akci…?

  12. @josuk
    – jaké ohrožování v Nuselské se děje?

  13. ..např. u zastávky tram Pod Jezerkou musím mezi koleje, asi proto že jsem se doprava do dveřní zóny nevrátil okamžitě, přecejen přejet koleje na podzim chce trochu opatrnosti a prostoru, chlápek troubil a málem mě autem skutečně fyzicky sundal z kola, na semaforu pak řval, že tam nemám co dělat.. (asi že tam nejsou ani ty pikťáky..). Mám subjektivní pocit, že dokud bylo „cyklomalování“ méně, tohle se stávalo opravdu zřídka. ..?

  14. @josuk – podle mě je to čistě subjektivní, já naopak častěji pozoruji velmi ohleduplné chování a štědré objíždění ap. Někdy je holt „špatný den“ a najdou se řidiči, kteří ohrožují jak mě, tak i další účastníky provozu, hlavně pěší.

    Kdybyste měl nějaké další postřehy z Nuselské, pošlete nám je na mail (redakce @ prahounakole.cz). O zpackané rekonstrukci Nuselské, která zakonzervovala hrozný stav pro cyklo na desítky let dopředu jsme ještě nepsali.

  15. @Martin Šnobr
    – o Nuselské není psát, z té se stal vlastní pojem „asfaltový motohnus“

Další z rubriky

950 metrů nové cyklomagistrály na Praze 14 :)

Na Praze 14 byla slavnostně otevřena další část Severovýchodní cyklomagistrály, konkrétně etapa 6.4. Jde o..více

Cyklostezka na Rohanském ostrově získá asfalt. Rekonstrukce zamrzla na 2,5 roku :)

Pravobřežní cyklotrasa A2, vedoucí po cyklostezce na Rohanském ostrově a spojující Karlín a Libeň, získá..více

Cyklodepo v Praze prosperuje. Vedení města uvažuje o další lokaci :)

Pražské cyklodepo zhruba 64 dní po svém otevření hlásí výsledky. Za dva měsíce provozu odsud bylo..více

Londýňané si přejí snižování počtu aut v sousedstvích, ukázal průzkum :)

Londýňané chtějí opatření, která zvyšují bezpečnost dopravy a omezují počet aut ve městě. To ukázal..více

Cyklotrasa A202 protažena z Kunratic do Vestce :)

Na sklonku minulého roku došlo k proznačení místní cyklotrasy A202. Ta spojuje okrajovou městskou část..více

Modernizace stanice Opatov :)

08. 01. - Pavel Mašek - Zprávy
Dlouho trvající modernizace zastávky Opatov je téměř u konce, podívejme se, jak se změnila. Nové..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jezdíte v době pandemie po Praze na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

  • Pavel Masek: Co si myslíte o našem webu?

    @antonio - PNK se prezentuje jako nezavisle a jakmile si ziska dotace od kohokoliv, vznika tim nejaky zavazek, vetsinou to…

  • Antonio: Co si myslíte o našem webu?

    Ano, líbí se mi co píšete na FB - centrum a komunita. PNK by se mohlo stát značkou, která bude…

  • Jan Fiala: Co si myslíte o našem webu?

    V posledních letech se výrazně zlepšily mapy.cz, turistická vrstva. Dobře se tu plánuje trasa, včetně manipulace s průjezdními body. Je…

webdesign by 2046
↑ nahoru