Nové přejezdy a cyklopruhy na Türkově

Dvojice křižovatek na sjezdu z D1 do Türkovy ulice na Praze 11 se ke konci roku dočkala obnovy světelných křižovatek. Součástí obnovy bylo také doplnění přejezdů pro cyklisty a ochranných cyklopruhů. A jaký je výsledek? Je lepší jet ve vozovce, nebo po chodnících, které brzy čeká legalizace? Obě křižovatky si redaktor Prahou na kole opakovaně projel a změřil časy průjezdu různými cestami.

Pohled na obě křižovatky od starého Spořilova. V popředí nový přejezd, pod mostem patrné nové ochranné cyklopruhy. Vzdálená křižovatka za podjezdem byla také upravena.

Křižovatky leží na důležité spojnici Jižního Města s centrem, která z Türkovy pokračuje na starý Spořilov.

Nové cyklopruhy a přejezdy pro cyklisty v Türkově ulici v mapě Prahou na kole.

Ochranné cyklopruhy

Cyklopruhy přibyly na Türkově v těsné blízkosti obou křižovatek a mezi nimi, v každém směru v délce asi 250 metrů. Směrem do centra začíná cyklopruh už v řazení, nově jak přímo, tak vpravo. Pocitově je zde paradoxně méně místa než dřív. Na místě jsem si ověřil, že prostřední jízdní pruh vedle cyklopruhu má jen 2,75 metru. Tak tomu bylo v dočasném opatření obecné povahy na přestavbu křižovatek. Ve finálním opatření byla nevyhovující šířka upravena na mnohem vhodnějšího 3,25 metru. Lze tedy předpokládat, že zde dojde časem k opravě a průjezd cyklopruhem zde bude zcela komfortní.

Řazení v Türkově ještě před dokončením křižovatky. Ochranný cyklopruh pro jízdu přímo je vidět v koloně aut v pravém pruhu.

Pokračujete-li na starý Spořilov, musíte z cyklopruhu odbočit na křižovatce s Lešanskou. Zde se zvětšily ostrůvky a z přechodů jsou přejezdy, není zde ale žádný nový průjezd. Takže se jezdí jako doposud, objetím ostrůvku nebo přes něj.

Situace přejezdů na vyústění Lešanské. Zeleně jsou naznačené dva možné průjezdy směrem do centra. Povšimněte si zvětšení ostrůvků a rozšíření vstupu na chodník ke starému Spořilovu.

Při jízdě od starého Spořilova na Chodovec se cyklisté dříve řadili do stísněného prostoru před čekajícími auty, nyní je tam dost místa v novém vyčkávacím prostoru.  Před horní křižovatkou je nově cyklopruh, který dovoluje předjetí čekající kolony. Bohužel není pohodlný, protože okraj vozovky je v naprosto příšerném stavu. Jsou zde obrovské vlny z vytlačeného asfaltu, louže zatuhlého betonu a propadlý kanál. TSK už problém řeší, doufejme jen, že to nepotrvá dlouho.

Ochranný cyklopruh z centra přes křižovatku se Senohrabskou. Nerovný povrch u signalizace je při rozkliknutí patrný i z tohoto snímku.

Chodníky s budoucí legalizací

Při rekonstrukci křižovatek byly zřízeny nové sdružené přejezdy pro cyklisty na místě všech dosavadních přechodů. Na křižovatce se Senohrabskou bylo odstraněno všech šest vysokých obrub. U všech chodníků mezi přejezdy přibydou v nejbližší době legalizace (edit 14. 12.:  legalizace již proběhla, všechny průjezdy popisované v článku jsou tedy plně legální). Je třeba poděkovat radnici Prahy 11, která je podpořila v co největším rozsahu.

Tyto chodníky budou legalizovány.

Co se bohužel nezměnilo, je červená, která padá na odbočce z Türkovy do Lešanské, a která zde svítí přesně ve chvíli, kdy ke křižovatce po chodníku přijedete, ať shora nebo zdola. Křižovatka je stále navržena tak, kdy ve většině případů čekáte 40 vteřin, aniž by přes zmíněný přejezd projelo jediné auto. Plynulosti provozu by vůbec neuškodilo, kdyby zde zelená padala chodcům a cyklistům okamžitě, jak si zmáčknou tlačítko.

Tato červená zbytečně zdržuje ty chodce cyklisty. Navíc tím vytváří dojem, že signalizace tu není na ochranu slabších účastníků, ale na to, aby na silnici nepřekáželi To rozhodně nepřispívá bezpečnosti dopravy ani tomu, jak na sebe vzájemně nahlížení cyklisté a motoristé.

Vjezd na nový přejezd pro cyklisty od starého Spořilova. Pro pokračování ve vozovce možno využít vyčkávací prostory vlevo. Zelená zde není na tlačítko. Na třetím segmentu v pozadí je ale zelená na výzvu a v protifázi.

Příjemnou novinkou je mnohem delší zelená přes ústí Senohrabské.

Přejezd přes Senohrabskou, ještě před zapnutím nové signalizace (vlevo). Povšimněte si rozšíženého předpolí přechodopřejezdů, které zpřehledňuje situaci pro chodce a cyklisty.

A největší novinka nakonec: nový přejezd na místě přechodu přes Türkovu s vysokými obrubami. Sice je na výzvu, ale přijedete-li po přejezdu přes Senohrabskou, dostanete zelenou docela rychle. Z přejezdu můžete pokračovat buď po chodníku, který by měl být brzy legalizován, nebo přímo ve vozovce.

Toto odbočení do vozovky jsem vyzkoušel, a je velmi příjemné. Přejezd vás do Türkovy vypustí ve chvíli, kdy vás téměř až na kopec bude předjíždět jen pár aut ze Senohrabské, navíc do křižovatky vjíždíte z nejvyššího možného místa. Jste o dobré dva metry výš než v cyklopruhu pod mostem. Musíte si ale dávat velký pozor na kamiony odbočující z D1 do Türkovy vpravo. Jezdí jich zde mnoho a na nový cyklopřejezd nejsou zvyklí.

Nový bezbariérový přechod a přejezd pro cyklisty. Dříve zde byly čtyři vysoké obruby. Nyní je možné odbočit z přejezdu vlevo a pokračovat ve vozovce zcela bezbariérově. Chodník dál je ovšem ukončen vysokou obrubou.

Nejrychlejší průjezdy

Abych zjistil, jaký je nejrychlejší průjezd, vyzkoušel jsem projet obě křižovatky několikrát různými cestami. Pro směr z centra jsem vyzkoušel tři varianty, které dávají dost odlišné jízdní doby:

  • Přesmyk z Lešanské do cyklopruhu a HDP („klasika“): 1:19, 1:43
  • Po chodnících s průjezdem odbočného ramene do Lešanské na červenou: 0:52, 1:10, 2:18
  • Po chodnících s čekáním na odbočném rameni Lešanské: 2:31, 2:37

Průjezd od Lešanské ve vozovce trvá kolem minuty a půl. Po chodnících je to s legální čekací dobou přes 2,5 minuty, jednoznačně nejdéle. Nepočká-li cyklista na málo užívaném rameni do Lešanské na zelenou, může se dostat až pod minutu dvacet, je to ale průjezd hodně bezohledný, a stejně nemusí vyjít. Nejspolehlivěji tak i nadále vychází průjezd ve vozovce. Jede-li člověk na kole po Lešanské odspoda, skoro jistě se vyplatí uhnout na levý chodník v předstihu, střihnout to k podjezdu a první signalizaci se úplně vyhnout.

Z centra jsem volil cestu včetně přechodu přes Türkovu. Jede-li člověk od Chodovce ve vozovce nebo po východním chodníku, platí srovnání stejně, jen s odečtením nějakých 40 sekund.

  • Přesmyk do cyklopruhu / jízda v cyklopruhu: 1:33, 1:52
  • Jízda po chodníku, čekání na zelenou na odb. rameni a projetí Lešanské najednou těsně na červenou: 2:05, 2:20
  • (odvozeno z předchozího): Pokud by se na Lešanské poctivě zastavilo a čekalo i na ostrůvku uprostřed: 2:35, 2:50
  • (odvozeno): Pokud by se z chodníku rovnou projelo odbočné rameno do Lešanské na červenou (pak je na dalších dvou přechodopřejezdech zelená): 1:35, 1:50

Je-li zde tedy cyklista jen trochu zdatný, dává stále největší smysl jet zde ve vozovce, cyklista pak všechno projede na zelenou. Téměř stejného času dosáhne na chodnících. Pokud cyklista na odbočném rameni počká na zelenou, odhadne jí předem z oranžové pro auta a rozjede se opravdu rychle, přejede Lešanskou naráz v čase asi o 30 vteřin horším. Stoprocentně poctivý průjezd mimo vozovku zatíží cyklistu zdržením přesně o minutu. Ve zvlášť nešťastných případech se pobyt v křižovatkách může protáhnout až na tři minuty.

Závěrem

Obnovu signalizací na Türkově ulici považuji za akci, která dokázala v daném místě zřetelně zlepšit komfort, bezpečnost a důstojnost jízdy na kole. Větší část přetrvávajících problémů lze řešit.

Co je tedy třeba učinit, aby byl celý výsledek opravdu dobrý? Jsou to tyto věci:

  1. Legalizovat přilehlé chodníky – edit 14. 12.:  legalizace již proběhla.
  2. Opravit šířku jízdního pruhu v klesání před Senohrabskou na 3,25 metru uvedeného v opatření obecné povahy.
  3. Opravit povrch v ochranném cyklopruhu před Senohrabskou z centra (dle čerstvé informace již probíhá).
  4. Zajistit, aby na málo frekventovaném odbočném rameni z Türkovy do Lešanské zelená na výzvu padala ihned a ne až na konci směru Türkova. Plynulost provozu by to narušilo minimálně.

Celkově jsem velmi rád, že zde cyklopruhy a přejezdy vznikly, dosavadní „nulové“ řešení bylo neúnosné. Po legalizaci a opravě šířky pruhu v řazení Türkovy zůstane jediným zřetelným nedostatkem zbytečná protifáze na málo užívaném odbočení do Lešanské. S jízdou ve vozovce srovnatelně rychlý průjezd mimo vozovku je možný pouze přejetím tohoto téměř pustého ramene na červenou. Pokud cyklista na Lešanské čeká tak, jak má, „odmění“ ho signalizace jízdní dobou o minutu delší.

Myslí si snad někdo, že tam chodec nebo cyklista bude čtyřicet vteřin čekat před pustým přechodem přes jeden pruh? Takhle nastavená signalizace je vzorovou ukázkou naprosto bezdůvodného omezování pěších a cyklistů, které povede jen k tomu, že chodci a cyklisté budou tenhle nesmyslný semafor ignorovat stejně, jako to dělali posledních čtyřicet let. Mnozí řidiči se naopak utvrdí ve svém přesvědčení o tom, že jsou chodci a cyklisté cháska bezohledných sebevrahů. Což je smutné.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: realizace

Dočasně zamčené diskuze

Z důvodu budoucích změn našeho webu je od 16. ledna 2021 z technických důvodů plošně vypnuta možnost komentování na stávajícím webu. Na sociálních sítích můžete komentovat i nadále. S komentáři se opět setkáte na nové verzi webu, která se intenzivně připravuje. Za vzniklé obtíže se omlouváme.

Komentáře - uzamčeny

  1. Za mě super, plus kdyby takové cykloopatření bylo kontinuálně po celé ul. Türkova, tak by to vážně nemělo chybu. Je to přeci jenom nejrychlejší spojka Jižák–Centrum.

  2. Nechápu proč na nesčetněkrát zmiňovaném odbočení od Chodovce na Lešanskou semafor vůbec je, tím spíš, že má z Turkovy svůj odbočovák. Jen je potřeba doplnit značku přednost v jízdě.
    Například na Modřanské byl už vloni zrušen stejně zbytečný semafor pro najetí na Modřanskou od BM na Podolí. A to je tam provoz řádově úplně jinde. https://mapy.cz/s/dezasazojo

  3. Zbyněk: Jistý problém může být v tom, že na Modřanské je to z vedlejší na hlavní, kdežto tady je to z hlavní na vedlejší.

  4. Je to určitě zlepšení, chtělo by to ale cyklopruh od křižovatky (Spořilovská) do kopce.

    Minule mne to cykloopatření a malý provoz zlákaly, aby mne to pak od červené pod mostem k následující křižovatce (STK x pizza) vydatně potrestalo hustým provozem i s autobusem MHD v zádech. Fuj! Od té doby to zase raději objíždím po A222 a pak kolem Top hotelu. A v podjezdu riskuju defekt kvůli posypu z ostrých kamínků.

    Po odbočení z Lešanské na Türkovu totiž po desetiletí následuje červená pod mostem (Spořilovská) a s těžkým kolem je to pak peklo. Na červené se počká na auta a pak těsné předjíždění až na křižovatku s STK. A v samém závěru pak auta z obou stran (jedoucí rovně a odbočující k STK). Není kam uhnout a jet rychle se nedá.

    Uvidím, co ta legalizace. Někdy to jedu nelegálně po levém chodníku až k pizze, kde mohu zmizet k archivům nebo Mercedesu. Zoufalé místo. V opačném směru s tím problém nemám teď ani předtím, protože dosáhnu rozumné rychlosti.

  5. Tak čerstvé info z dnešního rána, legalizace chodníků už probíhá, část značek již byla osazena.

    Milan: Tomu těžkému rozjezdu strašně odpomohla možnost vzít to nově po přejezdech a na Türkovu se napojit až nad Senohrabskou. Škoda, že ten stoupající chodník má ještě následně dvě vysoké obruby do ulice U Nové dálnice, protože jinak by se dalo projet až ke křižovatce u STK prakticky přímo.

  6. Obecně jsem rád za každé nové cykloopatření které v Praze vznikne. Ale už se trochu začínám obávat inflace těch namalovaných čar. Stěžujeme si na optický smog a nadbytek značek přitom tohle je něco podobného. Podobně jako po pruzích na Kapitána Jaroše nebotřeba na Novovysočanské kde čím dál po cyklopruhu jezdí auta, protože tudy prochází ideální stopa, a prakticky žádní cyklisté tam nejezdí, čest výjimkám. Takže i tady se trochu obávám, že cyklistu tohle nové opatření možná přiláká ale ve skutečnosti nijak neochrání. Je tam prostě moc autobusů, moc aut, svádí to tam k vyšším rychlostem (protihluková zeď, žádná obydlí a žádní lidé nablízku), nevím, že by se tam někdy měřilo. .. Tedy spíš než čistou radost mám malinko smíšené pocity, jestli vodit cyklisty do skoro dopravních pekel, byť po namalovaných pruzích, je to správné. Zkusím si to také projet na kole, ale popravdě dřív než za světla a dobré viditelnosti se tam neodvážím..

  7. Tohle místo jsem projel několikrát autem při i po rekonstrukci a musím říct, že auta stojící na světlech ještě před doděláním, ale už existujícími ochrannými pruhy, se hezky řadila a nechávala volný dojezd cyklistovi do křižovatky.

    Po relativně dobrém úseku dyž někdo jede na Roztyly, tak ani jedna trasa není idální – při volbě silnice to je sjízdné i pro žiletkáře, nicméně přejezd z pravého do levého pruhu do podjezdu dálnice směr les je smrtelná záležitost ještě více než dřív, když teď jsou v levém pruhu autobusy. Při jízdě přes chodníky a podchodem je stále nekvalitní povrch, v zimě neudržovaný a u podjezdu stále chybí zrcadlo, které se řeší leta a má i vlastní vlákno na CS

    @Filler
    – já stojím vždy na přechodě/jezdu a čekám, dokud nepadne zelený panáček/kolečko. Připadám si sice jako jednorožec, ale nebudu dávat důvod motoristům na mne nadávat!

  8. Pavel Mašek: Na tom starém Spořilově by to chtělo hlavní směry cyklo v zimě udržovat. Ale možná by ten posyp byl bránění dopravě. ;-)

    A to zrcadlo v podchodu 5 května tam snad už má být, jsem slyšel. Opravdu tam ještě není?

  9. Díky za každé opatření, ale na takto vytížených silnicích by opravdu měla být jediným přijatelným řešením KVALITNÍ souběžná stezka (tj. bez ztráty předností, bez nájezdů a obrubníků, bez závleků a ztracených spádů atd.). Já v provozu jezdím, ale tohle by mi moc příjemné nebylo ani s cyklopruhem.

  10. @Vrastislav

    Hned zitra zkontroluji zrcadlo,pri me posledni obchuzce jeste nebylo,tak at nesirim bludy.

  11. Ještě prosím, kdo čtete komentáře, tak ta legalizace chodníků podél Türkovy začala, některé značky byly už dneska umístěné.

  12. Koukám na wiki je to napsáno docela slušně:
    ..Jízdní pruh pro cyklisty se obvykle zřizuje tam, kde není možné nebo vhodné zřídit oddělenou stezku pro cyklisty a/nebo kde by se cyklista zpravidla pohyboval automaticky v případě společného provozu (tedy i bez jejich realizace). Zpravidla je značen při pravém okraji vozovky. … čili asi řadu lidí může napadnout: A není toho tam pro cyklisty najednou zase příliš??? (dva pruhy ve vozovce a ještě chodník). Anebo: pohyboval by se tam opravdu cyklista automaticky?? ;-)

    Asi je dobře, že tam něco je, samozřejmě ideální by bylo něco úplně odděleného, volného i zajímavého prostoru okolo s zdá být aspoň opticky spousta.

    Ten úsek u zastávky Chodovec bez výrazného stavebního a pozemkového řešení asi nepůjde vyřešit.. stezka pro chodce s povolením vjezdu kol začíná až pod zastávkou: https://mapy.cz/s/culesubesu )

    Nejsem zastánce přehnaného malování čar na zem, vodorovného značení, jednak jeho priorita je nízká a nadužíváním jeho respektovanost stále klesá. I ta wikipedie (kdo to tam napsal? ;-) podle mého vcelku správně konstatuje, že pruh je výhoda hlavně psychologická. Pokud si někdo myslí, že v úzkých pruzích (Novovysočanská) se budou protijedoucí auta v 50+50km/hod míjet zrcátko na zrcátko a nechávat vpravo pruh pro cyklistu, tak se mýlí. Při stání na semaforu je to přecejen trochu něco jiného, tam se řadit natěsno a nechat volný pruh není takový problém, jako v zatáčkách a jak to známe s mobilem či kafíčkem v jedné ruce ;-)
    Tak hlavně ať se nikomu nic nestane!

  13. Josuk: Na Türkově ty cyklopruhy z řady důvodů smysl dávají. V klesání je v PP nebezpečné vletět do křižovatky 35kilometrovou rychlostí, a ve druhé křižovatce se člověk 30 vteřin zdrží. Kdyby tam nebyla ta protifáze, a návaznosti vedly souvisle aspoň k cyklostezce podél Mírového hnutí, tak bych se už o ponechání vozovky dominanci aut dalo uvažovat.

    Novovysočanskou jsem nikdy jako OCP ideál nebral, nikdy jsme to tam za AM ani Prahou na kole nepožadovali.

  14. @Vratislav
    @všichni

    Omluvuji se za svůj dřívější komentář s chybnou info o stále chybějícím zrcadle na smíšené stezce z Roztyl na Spořilov u podchodu pod ulicí 5. Května. Zrcadlo tam opravdu už je, je dobře nastavené, je dostatečně veliké. Viz: https://www.cyklistesobe.cz/threads/1564

  15. Nechápu tu nevoli k Novovysočanské. Já jí občas jezdím a od té doby co jsou OCP se na jízdu těším, protože pro cyklisty to je zásadní změna k lepšímu. Žádná alternativní cesta z Nových Vysočan do centra neexistuje.

    Chápu, že zbytek pruhů pro auta je úzký, ale ať ctění řidiči ráčí pochopit, že jsou to oni kdo si kupují stále větší a větší auta a že jsou to oni kdo nejsou schopni předjíždět cyklistu s bočním odstupem (i když je protisměr zcela volný). Cyklopruhy nejsou kvůli cyklistům, ale kvůli řidičům.

  16. Zbyněk: na Novovysočanské se ochranný pruh nerespektuje mým odhadem větší polovina (úzkých) vozidel, mělo by ch tam jezdit cca 10-11 tis. denně a cyklistů?? Setina je možná hodně optimistická.. Myslím, že kvůli podobným opatřením dochází k inflaci značení, které se pak nerespektuje, což ohrožuje asi i pruhy vyhrazené (do nichž se na rozdíl od ochranných opravdu nesmí), které řada běžných řidičů nerozliší.. což je podle mého negativní. Prostě pokud ty „zelené“ úvahy o větších autech atd. nebudou přijímány většinově, je z toho napětí a konflikt mezi řidiči a cyklisty.. a pak spoléhat, že ctění řidiči cosi „ráčí pochopit..“ je jaksi málo reálné..;-)

  17. @Novovysočanská – za mě tam určitě nějaké cykloopatření patří. A co týče jejich využití – když jsem tam jel krátce po jejich vyznačení, potkal jsem tam během 15 minut hned 3 cyklisty. Samozřejmě by bylo lepší plně oddělené řešení, to se ale bez stavebních úprav na takto stísněné komunikaci nedá realizovat… ty cyklopruhy dávají smysl, navazují totiž na cyklostezku přes Vítkov. Do budoucna by to chtělo zlešpit návaznosti po obou stranách, vč. směru na Karlín.

  18. Nemůžeme se vrátit k tématu článku? Například ví někdo, jestli jsem zaslal podnět městu na úklid štěrku z pruhů na Turkově, kde to je nesjízdné pomalu i pro fatbike, duplicitně, nebo jestli to je v řešení?

    Děkuji

  19. Novovysočanská: Právě na ulicích kde je převaha motorového provozu je ochrana cyklistů nejvíc potřeba. Tím spíš, že jak píše Josuk „že ctění řidiči cosi „ráčí pochopit..“ je jaksi málo reálné..;-)“ tak je potřeba jim pomoci značením.
    Pokud auta zasahují do prázdného OCP nevnímám jako zásadní problém, podle mého odhadu auta jezdí pomaleji a na kole jsem v OCP nezaznamenal žádné těsné předjetí.

    Bude-li (jakékoli) značení nebo pravidlo ignorováno je na nastavení každého jednotlivce.

    Já bych byl rád, aby Novovysočanská byla prototypem pro podobné ulice 1+1 na pomezí (ne)zastavěného území, kterých je v Praze víc než dost (Vídeňská, Ořešská, Horoměřická).

  20. Tak jsem to dnes opětovně prošel od 5.května podchodu až po STK a:
    – značka na odbočce z Jihovýchodní IX. byla doplněna
    – byla tu připravena tyč na druhé straně od značky viz bod výše, ale ta tu není, očekával jsem zrcadlo, bude založeno vlákno na CS, pošlu za sebe jako občana žádost o zrcadlo, více info na CS
    – značky o legalizace chodníků jsou všude doplněny (čti od Lešanské po Senohrabskou, od Senohrabské k Archivu, pak je na křižovatce Turkova-Senohrabská ještě šipka legální jízdy na Spořilov, kam až to vede, nevím, předpokládám, že to teď vede minimálně ke Klapálkova)

Další z rubriky

Top 5 cykloopatření roku 2020 26

V roce 2020 Praha investovala historicky nejvíce do nových cyklostezek a zřídila cyklopruhy v mnoha..více

Nejkontroverznější cykloopatření roku 2020 18

Rok 2020 s sebou nepřinesl jen cyklistická opatření, na které veřejnost čekala desítky let, či..více

Náprava cyklopruhů v Ocelkově ulici 3

Ladně se vinoucí ulice Ocelkova spojující východ a západ Černého Mostu má ochranné cyklopruhy. Získala..více

Oprava Barrandovského mostu: Cyklisto veď kolo 12

Rekonstrukce Barrandovského mostu se nedotkne jen řidičů. Na páteřní cyklotrase A2 pod Barrandovským mostem začnou..více

Nikdo neučený z chodníku nespadl 45

Letošní sezóna je z hlediska cyklistické dopravy výjimečná. Jarní boom městské cyklistiky způsobený hledáním proticovidové..více

Připravují se cyklopruhy na Podolském nábřeží, Praha 4 má výhrady 12

Praha připravuje cyklopruhy na Podolském nábřeží od Vyšehradského tunelu po Branickou ulici, kde navazují na..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jezdíte v době pandemie po Praze na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

  • Pavel Masek: Co si myslíte o našem webu?

    @antonio - PNK se prezentuje jako nezavisle a jakmile si ziska dotace od kohokoliv, vznika tim nejaky zavazek, vetsinou to…

  • Antonio: Co si myslíte o našem webu?

    Ano, líbí se mi co píšete na FB - centrum a komunita. PNK by se mohlo stát značkou, která bude…

  • Jan Fiala: Co si myslíte o našem webu?

    V posledních letech se výrazně zlepšily mapy.cz, turistická vrstva. Dobře se tu plánuje trasa, včetně manipulace s průjezdními body. Je…

webdesign by 2046
↑ nahoru