Rekonstrukce křižovatky Ortenovo náměstí – U Uranie

Publikováno: 01. prosince. 2020, 1 min. čtení
Aktualizováno: 12. března. 2021
Publikováno: 01. prosince. 2020, 1 min. čtení
Aktualizováno: 12. března. 2021

Na konci listopadu byla dokončena rekonstrukce křižovatky ulic Komunardů a U Uranie na Ortenově náměstí. Došlo ke zlepšení podmínek pro pěší, cyklistická doprava získala nové propojky, přejezd, ochranné cyklopruhy i kousek cyklopiktokoridorů.

Celkový pohled na křižovatku: ochranné cyklopruhy, zkrácené přechody chráněné žluto-černými citybloky. Foto: Archie Liddell

Opatření pro cyklistickou dopravu

Pomocí legalizovaných chodníků a cyklopřejezdu došlo k povolení přejezdu mezi ulicemi Ortenovo náměstí / Komunardů a U Uranie. V zatáčce ulice Komunardů byl mezi tramvajovými kolejemi vyznačen cyklopiktogram, jenž upozorňuje na jízdu lidí na kole a upřesňuje jim trasu průjezdu. Další novinkou je protažení ochranných pruhů pro cyklisty v celé délce křižovatky U Uranie, ty částečně nahradily červeně podbarvený pruh vyhrazený. Krátký řadící cyklopruh též vznikl v ulici Přívozní.

Ulice Ortenovo náměstí s tramvajovou tratí. Rekonstrukce přinesla nový průjezd do ulice U Uranie. Foto: Archie Liddell

Dokumentace dopravního značení na rekonstruované křižovatce

Opatření pro pěší

Bezpečněji a rychleji se přes křižovatku dostanou také pěší. Došlo totiž k rozšíření chodníků a zkrácení přechodů. Pruhy pro automobilovou dopravu zůstávají v původním počtu.

Obrubníky naznačují, jak býval přechod pro chodce dlouhý. V tomto úseku je vidět koridor cyklistů od přejezdu přes ulici U Uranie. Foto: Archie Liddell

Legalizovaný průjezd mezi oběma ulicemi, v pozadí je Ortenovo náměstí. Foto: Archie Liddell  

Nový nájezd. Foto: Archie Liddell

Přechod pro chodce a přidružený přejezd pro cyklisty, umožňující cyklistické spojení mezi ulicemi Komunardů–Přívozní. Přejezd je jednosměrný, v opačném směru je předpokládán průjezd křižovatkou. Foto: Archie Liddell

Mohlo to být lepší?

Finální podoba křižovatky vykazuje znaky provizoria: černo-žluté citybloky jsou křiklavé a zbytečně vytvářejí v kombinaci s balisety vizuální smog. Estetičtější řešení by si ale vyžádalo stavební řešení, přičemž město dlouhodobě výrazné změny v křižovatkách ve prospěch pěší a cyklistické dopravy provádí v prvním sledu spíše levně a dočasně, tedy nestavebně. A teprve po jejich ozkoušení je případně definitivně potvrzuje stavebními změnami obrub a chodníků. Zástupci města se na dotaz redakce na estetickou stránku celé realizace vyjádřili tak, že brzy dojde k výměně části citybloků za jednobarevné, vizuálně přijatelnější.

Balisety, citybloky. Nešlo by ten vizuální smog omezit?

Druhou drobnou nepohodlnost může představovat přejezd pro cyklisty přidružený k přechodu pro chodce. Cyklisté mají vlastní vyhrazený koridor k přejezdu, sdílí ale světelnou signalizaci s pěšími a nemají vlastní tlačítko. Pro zmáčknutí tlačítka je tak nutno částečně vjet do prostoru vyhrazeného spíše pěším.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Tomáš 2. 12. 2020, 20:14

Smarja co ten piktogram na kostkach ma znamenat? tTo mozna slouzi jako "pozor clovek na kole", ale kdokoliv pri syslech snad pojede po tom asfaltovem pasu vedle. Ktery hodne chvalim, kdyz jsme tam pravidelne jezdil, vzdy jsem za nej byl moc vdecny.

Břetislav 3. 12. 2020, 13:59

Za mě dobrý, zkusím si to projet. Pokud se to osvědčí a nedojde do té doby zase k nějakému myšlenkovému veletoči ohledně toho jak zpracovávat cyklo a pěší infrastrukturu, tak se to klidně může "odsmogovat" postupně, když tam bude třeba do něčeho kopnout.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat