Úprava pražských náplavek

Publikováno: 29. prosince. 2020, 1 min. čtení
Aktualizováno: 20. října. 2021
Publikováno: 29. prosince. 2020, 1 min. čtení
Aktualizováno: 20. října. 2021

TSK Praha na podzim 2020 začala dokončovat předláždění pražských náplavek v chybějících úsecích. Konkrétně se jedná o doplnění a předláždění hladkých pásů pro snazší pohyb cyklistů na konci novoměstské náplavky u Mánesa a na obou koncích staroměstské náplavky.

Úseky náplavek s nové řešeným hladkým pásem dlažby. Foto: TSK Praha

Dokončena je již etapa 3 u přístaviště Na Františku a etapa 1 na rampě u domu Mánes. Etapa 2 zatím čeká na svou realizaci.

Hladký pás dlažby nyní vede až ke křižovatce.

V křižovatce u Mánesa je automatická videodetekce cyklistů. Stopčára je nově zvýrazněna. Pokud cyklista zastaví těsně před ní, videodetekce ho zaznamená a nemusí mačkat vzdálené tlačítko, ke kterému se s kolem obtížně dostává. Zaznamenání přítomnosti cyklisty si lze ověřit, pokud videodetekce cyklistu načte, automaticky se na tlačítku rozsvítí červené světlo, jako by bylo zmáčknuto.

Kontroverze kolem náplavek: historický exkurz

Pražským náplavkám jsme se v tomto online magazínu věnovali opakovaně. Samotné první předláždění proběhlo v rozmezí let 2007 – 2008, s jasným cílem usnadnit jízdu cyklistů skrz centrum za pomoci klidných náplavek.

Původní návrh hladkého pásu. Foto: Praha.eu

Od té doby ale začaly být náplavky čím dál více využívány k volnočasovým aktivitám, což postupně vedlo ke zhoršení jejich průjezdnosti a vzájemným konfliktům s pěšími. Postupně zaznívaly i hlasy volající po celkovém omezení jízdy na kole na náplavkách.

Nakonec došlo k řešení v podobě změny dopravního režimu na pěší zónu s povolenou jízdou cyklistů. To omezilo povolenou rychlost cyklistů na 20 km/h a dalo větší přednost pěším. Zároveň došlo i k cílenému vymazání/neobnovení piktogramů kola na hladkých pásech. Z hlediska zákona totiž piktogram nevyznačoval vyhrazenou cyklostezku, nýbrž pouze naznačoval ideální směr průjezdu. Bylo argumentováno, že díky cyklopiktogramům si činí cyklisté na hladké pásy nárok, jako by se jednalo o vyhrazenou cyklostezku. Přitom se z dopravního hlediska jednalo o pěší zónu, což vedlo k nechtěným konfliktům. Pro podpoření režimu pěší zóny s povolenou jízdou kol a pro eliminaci konfliktů bylo tedy rozhodnuto o smazání piktogramů. To vedlo ke stížnostem z řad projíždějících cyklistů, kteří upozorňovali, že cyklistické pásy byly stavěny s myšlenkou na usnadnění jízdy na kole a tudíž z hlediska jejich smyslu jsou pro ně určeny. Podrobněji jsme o celé situaci psali v roce 2014 zde, kdy vypukly nové spory o režim jízdy kol na náplavce.

Další změny pak přišly v roce 2018, kdy při novém proznačení cyklotrasy A2 na Praze 2 došlo k realizaci směrové značení jak po náplavce, tak v provozu na nábřeží, aby byli rychlejší cyklisté směrovým značením navigováni mimo náplavku a byla více propagována možnost jízdy po nábřeží. Došlo i k instalaci proměnlivých značek, které mohou informovat o uzavření náplavky z důvodů kulturních akcí.

Poslední změna v podobě částečné podpory jízdy na kole mimo náplavku pak nastala letos, kdy došlo na nábřeží k vyznačení jak ochranných cyklopruhů, tak piktokoridorů, které v místech, kde není lidi na kolech bezpečné předjíždět, vedou blíže středu jízdního pruhu. Nová opatření mají zároveň ostatní účastníky dopravního provozu informovat, že cyklisté do provozu na nábřeží patří.

Nový ochranný cyklopruh umožňující bezpečné předjetí kolony. Vyznačen v místě dřívějšího piktokoridoru.

 

Jiří Motýl
V domovské Praze jezdí na městském kole na vzdálenosti do osmi kilometrů. V redakci od roku 2013, od roku 2015 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

LukášM 31. 12. 2020, 08:14

ahoj, bohužel cyklopruh na Rašínově nábřeží směrem k Národnímu divadlu před Tančícím domem je zneužívám motoristy jako pruh pro směr rovně a doprava

prt 31. 12. 2020, 17:55

Videodetekce i omezení rychlosti v pěší zóně se vztahuje na všechna vozidla.

Nightrider 4. 1. 2021, 09:45

Super! Ty původní kočičáky byly peklo.

Martin P. 6. 1. 2021, 12:55

Ono se to teď potkalo s tím, že covid a zima aktivity na náplavce výrazně utlumily, ale doufejme, že obojí je jen dočasné a tak se stav zase zřejmě vrátí v neprospěch průjezdu dopravních cyklistů, kteří mají přece jen jiné nároky, než zpomalit na nula každých pár metrů kvůli nevidícím a neslyšícím. Stávající úprava, kdy chodec nemusí nic a cyklista si s tím musí nějak poradit je pro pohodlný průjezd nepoužitelná.

Předláždění vítám, kromě mimosezóny tam trefuju i časy mimo rekreační špičku. Ale pro letní odpoledne dlouho do noci je nutná alternativa v provozu. Ochranný cyklopruh je plus.

Nepříjemný úsek je od Mánesa k Tančícímu domu, ale asi neřešitelný, úzký chodník legalizaci neunese, pruh mezi tramvajovým ostrůvkem a obrubníkem cyklopruh nepojme a že by tady někdo dělal vídeňskou zastávku jenom kvůli cyklistům? Cokoli, co by dovolilo paralelní jízdu s auty by bylo super. Popojíždět mezi auty do křižovatky není nic moc.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Kolik cyklostezek přinese Praze rok 2024?
Praha,

Kolik cyklostezek přinese Praze rok 2024?

03. dubna. 2024, 4min. čtení6