Cyklistická novela jde do finále. Její iniciátor vyzývá k akci

Tento červen jsme psali o plánované změně zákonů ve prospěch cyklistů. Návrh cyklonovely prošel 20. ledna 2021 druhým čtením, což znamená, že přichází čtení třetí. Na příští schůzi Poslanecké sněmovny tak již může dojít k finálnímu hlasování, po kterém by se návrh případně přesunul do Senátu. Tomu ještě bude v nejbližších týdnech předcházet jednání garančního hospodářského výboru, který k návrhu bude zaujímat své stanovisko.

Právník a cyklista Tomáš Kindl, iniciátor cyklistické novely, vyzývá k akci:

Společně opravdu můžeme zlepšit atmosféru na českých silnicích a zachránit řadu lidských životů! Pokud s návrhem souhlasíte, prosím, co nejdříve oslovte své poslance a požádejte je o podporu. Využijte svého práva obrátit se na volené zástupce, právě kvůli tomu je přece máme. Má to smysl!

E-maily poslanců najdete na stránkách Poslanecké sněmovny (zde členové hospodářského výboru). Eventuálně je možné využít například NapišteJim.cz.

Tady se bude brzy hlasovat o cyklonovele. Podle Kindla každý může zvýšit šanci na její schválení

Dva návrhy pro větší bezpečnost

A o jakou novelu tedy jde? Konkrétně jde o dva alternativní pozměňovací návrhy 6148 a 6282 ke sněmovnímu tisku 374:

  1. definice bezpečného bočního odstupu při předjíždění cyklisty nejméně 1,5 m (alternativní návrh 6282 obsahuje nově navíc zvláštní vzdálenost nejméně 1 m v místě s nejvyšší dovolenou rychlostí do 30 km/h); klíčové je zdůraznit, že nejde o novou povinnost, ale pouze o definici stávající povinnosti, která má především edukativní a preventivní význam,
  2. vyjasnění, že cyklisté na silnici patří (výjimka z povinnosti užít cyklistická opatření z důvodu bezpečnosti a plynulosti)


Na začátku léta jsme psali také o třetím návrhu, který obnovoval právo zaměstnance na úschovu jízdního kola. Na jeho prosazení podle Kindla nyní není politická vůle a zároveň by se nedal vložit do nyní projednávaných pozměňovacích návrhů, ale muselo by jít o změnu zákoníku práce.

Není to o tom „nemít rád cyklisty“

Na konec iniciátor doplňuje:

Jistá kontroverze návrhu spočívá v emoci, že někteří lidé prostě nemají rádi cyklisty. Je však třeba si uvědomit, že tento návrh je zcela neideologický. Je úplně jedno, jestli máme nebo nemáme rádi cyklisty. Nehoda může mít tragické důsledky nejen pro cyklistu, ale i pro motoristu a jejich blízké. Jde o bezpečnost nás všech.

Někteří lidé, kteří na kole sami nejezdí, nechápou, že cyklistika není pouze okrajovou rekreační aktivitou, která patří jen na „cyklostezky“. Pro čím dál tím více lidí cyklistika plní sportovní nebo dopravní funkci (například dojížděním do zaměstnání). Popularita cyklistiky roste a s ní bohužel roste i počet nehod s tragickými následky.

„Láska potřebuje odstup“. Zdroj: AGFS NRW e.V.

Návrhy zvýší bezpečnost na pozemních komunikacích, což je v zájmu nás všech – cyklistů, chodců i motoristů. Nerad bych, aby jednou policisté museli mým dětem vysvětlovat, proč se jejich táta už nevrátí. Prosím Vás proto o podporu návrhů a děkuji Vám za pozornost.

Zdroj: Čistou stopou Prahou

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Dočasně zamčené diskuze

Z důvodu budoucích změn našeho webu je od 16. ledna 2021 z technických důvodů plošně vypnuta možnost komentování na stávajícím webu. Na sociálních sítích můžete komentovat i nadále. S komentáři se opět setkáte na nové verzi webu, která se intenzivně připravuje. Za vzniklé obtíže se omlouváme.

Další z rubriky

Změna zákonů ve prospěch cyklistů? 17

Od 17. června se na stránkách sněmovny objevil návrh cyklistické novely silničního zákona (zákona o..více

Řešení podnětů Cyklisté sobě s Prahou 2 7

V březnu 2019 jsme se za Auto*Mat sešli s radním pro dopravu Prahy 2 Janem..více

Setkání Cyklisté sobě na Praze 11 7

V neděli 19. května proběhlo na Praze 11 neformální setkání zájemců o řešení cyklistické dopravy..více

Záhady signalizace u Mánesa 25

V listopadu loňského roku jsme stručně informovali o úpravě tlačítka na výjezdu z Novoměstské náplavky..více

Cyklisté sobě se probouzejí z volebního spánku 8

Stránky Cyklisté sobě fungují od roku 2013 jako shromáždiště námětů na zlepšení podmínek pro jízdu..více

Připomínky k územnímu plánu v oblasti cyklodopravy 1

Návrh nového územního plánu, takzvaného Metropolitního, prochází první fází připomínkování. Do čtvrtka 26. 7. je..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jezdíte v době pandemie po Praze na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

  • Pavel Masek: Co si myslíte o našem webu?

    @antonio - PNK se prezentuje jako nezavisle a jakmile si ziska dotace od kohokoliv, vznika tim nejaky zavazek, vetsinou to…

  • Antonio: Co si myslíte o našem webu?

    Ano, líbí se mi co píšete na FB - centrum a komunita. PNK by se mohlo stát značkou, která bude…

  • Jan Fiala: Co si myslíte o našem webu?

    V posledních letech se výrazně zlepšily mapy.cz, turistická vrstva. Dobře se tu plánuje trasa, včetně manipulace s průjezdními body. Je…

webdesign by 2046
↑ nahoru