Top 5 cykloopatření roku 2020

V roce 2020 Praha investovala historicky nejvíce do nových cyklostezek a zřídila cyklopruhy v mnoha ulicích. Ohlédnutí za veškerou infrastrukturou v tomto roce budeme ještě nějakou dobu zpracovávat. Podívejme se ale, jaká opatření považujeme v redakci za ta „nej“.

Nekvalifikovaný předskokan: Trojská lávka

Trojská lávka se zřítila v prosinci 2017 a její obnovená podoba byla otevřena v říjnu 2020. Nejde tak vlastně o „novou“ trasu, spíš o poněkud delší opravu. Každopádně, síť cyklistické infrastruktury na severu Prahy přišla na tři roky o významnou spojnici, byť částečně nahrazovanou Trojským mostem.

Obnovená lávka je širší a je na ní (na rozdíl od lávky předchozí) povolena jízda na kole. Rychlá příprava ovšem vedla k tomu, že se možná zcela nepodařilo ohlídat povrch – cyklisté tu jezdí po prknech, která jsou v zimním období současně obtížně sjízdná a zároveň prakticky neudržovatelná.

Trojská lávka po zprovoznění. Foto Martin Šnobr

5. Ochranné cyklopruhy na Mariánských hradbách

V roce 2020 vznikly kilometry cyklopruhů na frekventovaných ulicích po celé Praze. Integrační opatření nejsou často přijímána s nadšením. V některých lokalitách je ale jejich přínos nesporný.

Mariánské hradby jsou vlivem polohy Hradu a historického opevnění hlavní spojnicí velké části Břevnova a Střešovic s centrem města. Je tudy plánováno vedení páteřní cyklotrasy A15. Při rekonstrukci povrchů zde vznikly ochranné cyklopruhy, a to obousměrně v celé délce ulice od křižovatky s ulicí U Prašného mostu až po ulici Chotkovu (psali jsme o nich zde). Kromě cyklopruhů byl původní přechod u Letohrádku královny Anny doplněn o cyklopřejezd. Zcela nový přechodopřejezd byl vyznačen také na výjezdu z Chotkových sadů, kde doteď bylo neznačené místo pro překonání komunikace. Trasa A15 z Letné na Pohořelec je tak opět o něco souvislejší a komfortnější.

Foto Jiří Motýl

4. Přechod a přejezd přes Nábřeží kapitána Jaroše

Vedení cyklostezek přes signalizované křižovatky bylo dlouhodobě bolestí pražské cyklistiky. Náhrada přechodu za přechodopřejezd musí totiž vyčkat na rekonstrukci celé signalizace. V roce 2020 byla ale takových úprav celá řada. Přejezdy přibyla například v křižovatkách Střelničná – Ďáblická, Čimická – K Pazderkám na Praze 8, na Türkově a Ryšavého na Praze 11, přes Chodovskou na Praze 4, na Praze 5 na Lihovaru, na Praze 7 pak na Jankovcově u Libeňského mostu, nebo na Ortenově náměstí – a to jsme jistě některé opomenuli.

Do popředí mezi těmito úpravami vystupuje přejezd přes Nábřeží kapitána Jaroše, který vytvořil cyklistické a pěší propojení v místě, kde se dříve dalo projít pouze podchodem. Nové propojení tak nabízí novou kvalitu spojení cyklistům i chodcům.

Přechod a přejezd na Nábřeží kapitána Jaroše. Zdroj: mapa Prahou na kole.

3. Předláždění konce náplavky u Mánesa

Stoupání k Mánesu bylo předlážděno v listopadu 2020. Přes deset let tak trvalo, než se podařilo „ohladit“ poslední úsek hrbolaté dlažby na novoměstské náplavce. Náplavka se za tu dobu změnila, zaplnila atrakcemi i lidmi a smysluplnost jízdy na kole je zde v některých hodinách již sporná (psali jsme o tom zde). Její cyklistický význam ale přetrvá, dokud nevznikne bezpečné a komfortní řešení na horní úrovni Rašínova nábřeží.

Poslední, co zbývá, je předláždění úseku Staroměstské náplavky pod Čechovým mostem. Akce je připravená, čeká se na přeložku sítí. Posledního hrbolatého kusu náplavky bychom se tak měli zbavit v první polovině roku 2021.

Po hladkých pásech dojedete až k Mánesu. Foto Jiří Motýl

2. Legalizace chodníku ve Vyšehradském tunelu

Technicky minimální změna formou dopravního značení má také velký symbolický význam. Pomalý průjezd (5 km/h) po stávajícím chodníku mezi navazujícími cyklostezkami na trase A2 byl požadován dlouhá léta, realizovat se jej ale povedlo až z iniciativy současného náměstka pro dopravu Adama Scheinherra (Praha sobě).

Povolený průjezd po chodníku Vyšehradského tunelu. Foto Jan Slanina

1. Vodní prostup Rokytka

Nejočekávanější (a také v tomto roce nejdražší) investice zkrátila a zjednodušila křížení Čuprovy ulice na mezinárodní trase EuroVelo 4 a městské cyklotrase A26 podél Rokytky. Stavba se plánovala od roku 2008, příprava probíhala zhruba od roku 2017. Prostup byl otevřen v květnu 2020.

V naší reportáži z květnového otevření prostupu jsme poukazovali na nevhodné značení (stezka pouze pro cyklisty) a čistě technokratické zpracování podchodu. Oba nedostatky byly mezitím napraveny. Ještě v létě bylo značení změněno na stezku pro chodce a cyklisty a na stěně podchodu vznikl murál (legální graffiti), částečně připomínající Petara Introviče, pražského „krále blues,“ cyklisty a pracovníka týmu cyklo TSK Praha, který zemřel počátkem roku 2020 na následky zranění utrpěného po pádu z kola.

Murál ve vodním prostupu Rokytka. Foto Martin Šnobr

Jaký je váš tip?

Které cykloopatření realizované v Praze v loňském roce považujete za nejlepší vy? Je to opatření, které vloni výrazně pomohlo při vaší obvyklé cestě? Nebo na odstranění nepříjemné překážky či nelegálního úseku teprve čekáte? Napište nám do komentářů!

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: realizace

Dočasně zamčené diskuze

Z důvodu budoucích změn našeho webu je od 16. ledna 2021 z technických důvodů plošně vypnuta možnost komentování na stávajícím webu. Na sociálních sítích můžete komentovat i nadále. S komentáři se opět setkáte na nové verzi webu, která se intenzivně připravuje. Za vzniklé obtíže se omlouváme.

Komentáře - uzamčeny

  1. Tak jestli tohle je top loňského roku tak je to smutné. Zařazení Trojské lávky je snad jenom žert a už z fotky je jasné proč a prkna jsou ten nejmenší problém. Ta lávka by měla být dělená na pěší a cyklodopravu. Cyklopruhu na Mariánských hradbách zda se mi to nebo ne tam opravdu tolik místa, že by tam šlo vystavět opravdovou cyklostezku vedle silnice? A jako vážně průjezd Vyšehradským tunelem? Tady si myslím, že ten průjezd být nemá. Proč by někdo nemohl slézt z kola na těch pár metrů když chce jet po chodníku nebo ať si jede po silnici. Naopak musím pochválit Rokytku takhle to má vypadat to se opravdu povedlo.

  2. Saljack: Ad Trojská lávka – obávám se, že aby mohla být nějak „dělená“, že by pak musela být ještě širší a to už by jí mohlo ještě více prodražit. Navíc jak byste si to dělení představoval? Jen značením? Na to by stejně převážně chodci kašlali. Oni se přeci chtějí podívat i na výhled z druhé strany mostu… Tak nějakým dalším zábradlím, či sloupky? To by tam pak třeba nouzově nemohli projíždět ti záchranáři (pokud by alespoň jedna z těch „polovin“ nebyla tak velká, aby se tam vešli)…

    Ad Mariánské hradby – když to tam rozkopali, tak jsme si také řekl, jestli by se ten „vodní příkop“ co je po stranách nemohl trochu zredukovat, aby se samotná vozovka trochu rozšířila – a pak by se tam asi vešel i vyhrazený cyklopruh… Ale bohužel. Takže asi na dalších minimálně 10 let je tam situace zase doslova „zabetonovaná“.

    Ad Vyšehradský tunel – pokud tam cyklisté opravdu zpomalí, tak v tom nevidím problém. Ono hlavně je to tam tak úzké, že když by se měli míjet dva cyklisté, kteří kolo vedou, tak se tam ani nevejdou. Cyklista, který na kole jede (byť pomalu) zabírá na šířku méně místa, než ten, který to kolo vede. Ano, cyklisté by k sedlu neměli mít ten zadek úplně přirostlý, někde je to opravdu nutné, ale na páteřní cyklotrase skrz Prahu mi to přijde obzvláště hloupé. Taky berte v potaz všechna ta lehokola a jiné speciality (třeba pro některé handicapované), ze kterých se „vystupuje“ ještě hůř.

  3. Na té Trojské lávce by stačilo značení na zemi. Stejně jako spousta cyklistů jezdí tam kde nesmí tak i chodci chodí tam s tím se prostě nedá nic dělat. Ale minimálně by chodci věděli, že tam to kolo může je a musí si dát pozor.

    Ad Mariánské hradby: A přesně proto říkám, že ochrané cyklopruhy by měli být až poslední řešení když to jinak opravdu nejde, protože díky tomu že tady a jinde vzniknou, tak změnu na dlouho zabetonuji, protože argument bude, že už tam něco je a že se raději udělají opatření jinde. Mělo by už snad být standardní, že při rekonstrukci a nové výstavbě se počítá s cykloinfrastrukturou a ne pak jenom namalovat nesmyslné čáry na zem. Už z fotky je vidět, že se tam auta sotva vejdou.

    Ad Vyšehradský tunel:
    Stejně se tam jezdilo ale riziko tím na sebe bere cyklista, když tam půjde dítě, tak by to ihned odnes. Tímhle se to akorát legalizovala a stejně jako někteří řidiči aut, tak i někteří cyklisti jsou sobci a nedokážou se přizpůsobit aktuální situaci, ikdyž tam mají značku že můžou jet a ne že musí.

  4. „Mělo by už snad být standardní, že při rekonstrukci a nové výstavbě se počítá s cykloinfrastrukturou a ne pak jenom namalovat nesmyslné čáry na zem.“

    Myslím, že jste uhodil hřebíček na hlavičku. Ono to takhle vypadá, protože to i přes snahu řady lidí standardní často není. Viz geneze, co tam mělo být, než tam vůbec někdo protlačil ty pruhy: https://prahounakole.cz/2019/12/ochranne-cyklopruhy-na-marianskych-hradbach/

    A pak je to samozřejmě věc nějaké politické vůle – zadání voličů (peněz), možná i politického a rozhodovacího uspořádání města, atd.
    Jasně, nepopírám, ulice se dá uzavřít a klidně udělat jako singl akci výstavbu kvalitní cykloinfrastruktury (tak se děje třeba často ve Varšavě, v centrální Praze nic takového téměř neděláme). Stojí to řádově více, ale když je podpora veřejnosti, tak se na to ty zdroje najdou a třeba se snese (viz kolik úsilí před lety stály cyklopřejezdy na kpt. Jaroše). To je čistě politické rozhodnutí, kolik peněz na cyklo půjde a zda je smysluplnější postavit kilometr hodně kvalitní infra nebo 10 km něčeho levnějšího, ale méně kvalitního.

    Ad politické uspořádání: Vemte si třeba Karlovo náměstí. Městská plánovací organizace tam chtěla oddělenou stezku. Městský cyklogenerel ji v tom podporuje, magistrát by ji třeba i rád udělal. Ale městská část ji nechce, tak tam nebude. Magistrát reálně buď může útočit kalibrem, že když nebude v tomto po jeho, tak žádnou rekonstrukci dělat nebude vůbec, nebo se prostě v rámci kompromisu podvolit k něčemu, co ale my nazveme substandardním.
    Viz: https://prahounakole.cz/2015/08/cykloobousmerka-zitna-a-anglicka/
    https://prahounakole.cz/2017/02/karlovo-namesti-koncepcni-studie/
    https://prahounakole.cz/2019/08/adam-scheinherr-pokud-cyklodoprave-prostor-nezacneme-davat-tak-na-kole-jezdit-nikdy-nebudeme/
    Máme tu sytém s magistrátem a městskými částmi. Někdo říká, je to super, subsidiarita, demokratické rozhodování co nejblíže občanovi. Proč by měl o dětském hřišti v Uhříněvsi rozhodovat někdo z Mariánského náměstí? Zároveň ale vidíme, že ten konsenzuální schvalovací proces mnoha aktérů může vést k rozhodnutím, které potom ve výsledku jsou takovým polovičatým kompromisem pro všechny. K tomu viz třeba zase zde: https://prahounakole.cz/2018/08/rozhovor-s-frantiskem-brasnou-ze-sons-o-bezbarierovych-upravach-a-cyklisticke-doprave/

    Zkrátka a dobře se naším politickým uspořádáním v Praze velmi blížíme Bruselu (jen konstatuji svoje vnímání reality, zrovna nadšením nad tím neskáču): https://prahounakole.cz/2015/09/brusel-ukazuje-ze-se-skeptici-myli/

    Ad finance: Často zaznívá ten zmíněný argument, buď postavíme z daného objemu peněz 1 km stezky nebo 10 km cyklopruhů. Dá se říct, že to je pro nás důležité téma, tak dejme 10x více financí, ať máme ty stezky všude (když zcela opomenu dříve zmiňované problémy neshod a složitost kompromisu). To by si ale vyžádalo buďto masivní voličskou podporu, nebo násobně větší objem cyklistů v ulicích (to může/nemusí být totéž), nebo nějakého „sebevražedného“ politika s touto vizí.
    Ale myslím, že s ekonomickým propadem a schválenými daňovými změnami nad tím ani nemusíme uvažovat a budeme rádi, když se investice do cyklo udrží. Takže asi zůstaneme u diskuze, zda z daného objemu upravit vzorově jednu ulici, nebo jich aspoň trochu vylepšit deset. Někdo řekne radši jednu pořádně než plýtvat peníze na deset blbostí. V zásadě je to o úvaze, co přitáhne více lidí na kolo? Zda cyklopruhy v téměř v každé ulici, nebo sem tam nějaká cyklostezka?
    Viz taky: https://prahounakole.cz/2017/01/salamova-metoda-muzeme-si-ji-dovolit/ a https://prahounakole.cz/2017/01/je-salam-nepozivatelny/

  5. Jenže podle mě je ochranný cyklopruh prostě k ničemu a naopak výstavbu kvalitní infrastruktury brzdí. Mnoho lidí nebude cyklistiku v Praze podporovat, když budou tyhle nesmysly vznikat, protože jim ztěžují život jako řidičům aut. Jsem všema deseti pro uzavírání centra pro auta a nahrazování pruhů cyklopruhy, ale teprve až bude postaven jak městský, tak pražský okruh. Navíc si myslím, že ochranné cyklopruhy nové cyklisty nepřitahují, a ty kteří je využívají, tak silnice využívali i před jejich vznikem. Takže pro mě je jednoznačně důležitá kvalita a ne nepoužitelná kvantita. Pokud lidé budou mít cyklostezku blízko bydliště a zjistí, že se po ní dostanou na druhý konec Prahy, tak teprve tehdy začnou o cyklistice v městě vážně uvažovat jako hlavním dopravním prostředku.

    A srovnávat Prahu s Varšavou je trochu mimo protože Varšava je nově postavena po válce (stejně jako např Berlín), takže tam na cyklostezky je, narozdíl od úzkých uliček v Praze, místo.

  6. Už jsem to psal mnohokrát – za mě ochranný cyklopruh horší než nic, protože tu řidiči aplikují „jízdu v pruzích“ místo toho aby mě objížděli. Je to tam nakreslené, tak se přeci vejdou, který blbec by kreslil pruhy kam se nevejdou? S ohledem na šířku vozovky a ochraného cyklopruhu to znamená, že mě míjí na zrcátka. Bez ochraného cyklopruhu mě předjíždějí obloukem.

    Kvalita x kvantita = stopro souhlas.

  7. @článek
    – proč se čeká na přeložení sítí kvůli předláždění?
    – za mne z těch pěti je nejlepší podjezd pod Vyšehradem

    @Saljack
    – dodatek tunel Vyšehrad, jízda v silnici je možná, bohužel je tam špatné osvětlení a je třeba jet v tram pásu, kdy není zcela bezpečné do něj vjet a vyjet. Sám jsem byl svědkem nehody při pokus nájezdu do pásu
    – dávat si musíte pozor všude, ať jsou značky a barvy jakékoliv
    – jak ochranný pruh ztěžuje život řidičům aut? jsem výhradně řidič auta a ani na křižovatce Turkova jsem neměl problém, natož na rovince u Hradu
    – Když máme v Praze v centru místo pro dva tři čtyři pruhy pro auta, proč by tam nebylo místo pro jeden pruh pro kola???

  8. Protože ten pruh pro auta je prostě malý a je většinou na celkem vytížených silnicích. Řidiči jedou stejně v těch cyklopruzích, protože pokud proti vám jede širší auto nebo dokonce autobus, tak je to to opravdu na centimetry a jízda je tam velmi nepříjemná.

    Praha má jeden obrovský problém s tím, že nemá dokončené ani Pražský ani městský okruh a tak auta do centra prostě musí chtě nebo nechtě protože magistrála. Ve městech kde se hodně využívá cyklodoprava jsou cyklostezky od silnic oddělené. A přiznejme si, že počet cyklistů v Praze je oproti řidičům aut minimální. Pokud bude vyhrazený pruh pro cyklisty navázání na cyklostezku, tak s tím nemám problém, ale většinou to tak není. A jak jsem psal tyto opatření cyklistům podporu nepřidávají, spíš naopak. Chtělo by to už konečně udělat nějaký pořádný koncept a ne na hlavních tazích načmárat čáry.

    A nešlo by na tom Vyšehradě udělat nějakou lávku nad Vltavou, která by to vyřešila?

  9. @Saljack
    – je menší, proto je taky jen ochranný, v případě potřeba do něj vozy mohou vjet, zejména prostorově širší
    – a má Praha problém kvůli tomu, že nemá okruh nebo má problém kvůli tomu, že mnoho lidí „zbytečně“ volí do města auto?
    – na lávku díky památkářům můžeme zapomenout. Existuje krásná studie lávky kolem skály (https://smejky.webnode.cz/atelierova-tvorba/atm2-atks-lavka-kolem-vysehradske-skaly/), je jich víc, jedna ale by to místo snad ještě zkrášlila a nejde to, protože to zkazí nějaký historický ráz, nevím přesně, nerozumím této problematice.

  10. @Pavel Mašek:
    Já myslel, že je menší ten pruh pro motorová vozidla a díky tomu vzniká více problémových situaci paradoxně pro cyklisty. Jak už je tu psáno, tak když pruh není řidiči si na cyklisty dávají pozor při objíždění. Pokud mají svůj pruh, tak jich to spousta neřeší berou to tak jako, že je to oddělené, ale pokud proti nim vyjede širší auto tak do něj zajedou a tím mohou právě cyklistu ohrozit. Nebo mi snad chcete tvrdit, že se vám jako řidiči auta v těch zúžených pruzích, kde je to jen taktak pro auto široké jede lépe nebo stejně?

    – Ty auta centrem jedou hlavně kvůli tomu, že se nemají jak jinak dostat z jihu na severovýchod. Pro většinu řidičů není centrum Prahy cílová destinace. Takže Praha má problém kvůli chybějícím okruhům. Např. Povltavská, kterou bych rozhodně neřadil do centra, kde má vzniknou po dostavbě okruhu cyklostezka atp.

    – Toho Vyšehradu je škoda, protože tím by se vše vyřešilo. Je hezké, že máme historické centrum, ale třeba zde je pro mě funkčnost pro lidi mnohem důležitější, než ochrana zrovna téhle památky. A myslím, že kdyby magistrát chtěl, tak by se to nějak vyřešit dalo, ale bohužel, tím že se tam povolí vjezd, tak není co řešit všichni můžou projet.

  11. @Saljack
    – chování, které popisujete, se děje, ale nemyslím si, že v pražské dopravě s intenzitami, jaké máme, nějak hodně tvoří nebezpečné situace. Já to na kole i v autě zaznamenal málo, data nemám. Navíc ochranný pruh nemá ani tak primární funkci poskytovat bezpečný rozestup, řidič motorového vozidla byl měl při předjíždění dbát na bezpečný rozestup i v případě vyhrazeného pruhu.Ochranný cyklopruh informuje, že tam jsou kolaři, že tam patří, dává bezpečný prostup do křižovatky atd. Já osobně když nemám možnost v autě předjet v ochranném i vyhrazeném pruhu pro kola jezdce na kole s bezpečnou vzdáleností, tak právě zafungují pruhy – zpomalím a jelikož každý se drží svého směru, předjedu s malým rozdílem rychlosti bezpečnější, než kdyby každý ve svém pruhu nebyl. Už jsem slyšel i argumenty typu – kdo se má v tak úzkém pruhu udržet – no jestli řidič není schopný navigovat vůz mezi dvě čáry a motá se jak nalitej, tak nemá za volantem co dělat.
    – většina dopravy v centru Prahy NENÍ tranzitní! to je holý fakt.Nepamatuji si přesná čísla, ale jedná se o dojezdy jak v centru, tak v Praze ve většině případů.
    – památkaření nerozumím, z mého pohledu je třeba dbát i na funkčnost, bezpečnost atd a když se člověk na tu studii podívá, tak ráz skály (která se rozpadá a stejně bude muset být v budoucnu tunel odstraněn) to nijak významně nenarušuje. Už tu byly i myšlenky, že se náplavka protáhne až za skálu, že se bude jezdit po pontonech…všechno zmizelo jak pára nad hrncem

  12. Pavel Mašek: „řidič motorového vozidla byl měl při předjíždění dbát na bezpečný rozestup i v případě vyhrazeného pruhu“

    No to právě ne a v zákoně máte explicitně napsáno, že toto _není_ předjíždění (§ 12 Jízda v jízdních pruzích). To je právě ten paradox, že při předjíždění chceme 1.5 metru, a pak klidně namalujeme metrový cyklopruh (kde navíc musím jet u jeho levého okraje, protože vpravo parkují auta) a všechno je OK.

  13. @Jenda
    – omlouvám se za špatnou terminologii… tak tedy míjení cyklisty? Ono teoreticiky pruh dostatečně poskytuje ten rozestup, protože TEORETICKY se jede při pravém okraji, tudíž i na kraji pruhu a vlevo máme pak dostatečný rozestup, ale jak píšete, prakticky se jede vlevo – dooring, kvalita cesty, nepočítá se s manévrováním – rozptylem jízdy na kole,.., takže takhle to vzniká.
    – sice to není předjíždění, ale na vozovce se i del zákona máme chovat tak, abychom neohrožili plynulost, bezpečnost…podle mě nedání bezpečného odstupu i při míjení ve vyhrazeném/ochranném pruhu je nedodržení bezpečnosti.

  14. @Pavel Mašek:
    A kolik lidí ví co je ochranný cyklopruh? Stejnou funkci by zastaly i piktogramy, které si na nic nehrají a jenom upozorňují, že tam může být cyklista. Zajímavé je, že ty ochranné cyklopruhy v křižovatkách většinou mizí. A to udržení je prostě těžké, když někde je ta šířka opravdu na centimetry a pak stačí jakýkoliv kanál, díra nebo nedej bože když je namrznuto tak ty bílé čáry kloužou jak o život.

    Já jsem nepsal nic o tranzitní dopravě. Spousta lidí z Prahy jezdí auty na chalupy nebo má známé jinde než v Praze nebo na okraji Prahy nebo si chtějí něco nakoupit.

  15. @Pavel Mašek: Správce sítí chce dělat rekonstrukci příští rok. Kdyby se to položilo teď, tak se to za půl roku vytrhá a dláždí znovu.

    @Jenda: Metrový cyklopruh podél parkujících aut v Praze není (leda omylem a nevím, kde by to bylo). Možná tak v Londýně. Minimum od obruby je 1,25 metru, od parkování 1,75 metru.

    Ad Vyšehrad. Prý se začala prověřovat možnost proražení paralelního pěšího tunelu. Pak by to bylo 1,5 + 2,0 metru, podobně jak v Říčanech pod 101čkou, a to už by šlo.

  16. @Vratislav
    – mně vůbec nenapadlo, že pod těmi kostkami jsou nějaké sítě k předělání, tak to smysl dává. Jen je zajímavé, že jinde na jednom místě lije asfalt i pětkrát a tady u kostek se čeká :-) (ale správně čeká)
    – ach, nestabilní skála a bude se plánovat další díra místo krásné lávky :-(. jsem zvědav, co na díru řeknou památkáři.

  17. K ochranným cyklopruhům: fór je v tom, že auta standardně jezdí vlevo od čáry. Kde je pikťák nebo nic, tam je to čára na kraji silnice. Kde je (jakýkoli) cyklopruh, tam je to hranice cyklopruhu. Až když se auto do svého pruhu nevejde, může čáru přejet, ale pak aspoň řidič ví, že si musí dávat bacha.

    Když cyklistu potká pozorný a ohleduplný motorista, předjede ho bezpečně, ať je na zemi namalováno cokoli – pro takové ideální případy bychom nemuseli malovat nic. Ale když motorista telefonuje, jede moc rychle nebo z jakéhokoli jiného důvodu nestíhá sledovat situaci před sebou, je podstatně lepší, když jede v relativně bezkolizní dráze (i když natěsno), než když tři metry cyklistovi za zadkem teprve začíná řešit předjížděcí manévr (a je otázka, jestli vůbec začíná).

    Z pohledu cyklisty je obrovský rozdíl, jestli má jenom držet stopu v úzkém cyklopruhu a nenechat se rozhodit projíždějícími auty, nebo se musí každé tři vteřiny ohlížet a odhadovat, který řidič ho vidí a před kterým má uskočit do škarpy. Mám to vyzkoušené na vlastní kůži, pravidelně dvakrát týdně na trase mezi Trójou a Břevnovem.

  18. Jenže spousta lidí to bere tak, že mají svůj pruh, tak se tam vejdou a cyklistu neřeší (přece nikoho nenapadne namalovat pruhy do kterých se auta nevejdou) a kdyby tam ten pruh nebyl věděli by, že ho předjíždí dávali by si pozor, že tam cyklista je a zkontrolovali by si protisměr a objeli by ho větším obloukem než pár centimetrů od zrcátka. Ten pruh pro auta by měl být minimálně 2,5m široký a zde máte seznam šířek aut https://www.uamk.cz/aktuality/1945-uamk-zmeril-sirku-150-modelu-vozu kde se píše:
    „Podle ÖAMTC má 77 % nových vozidel na trhu šíři přes 2 metry (samozřejmě se zrcátky) a 29 % přes 2,1 metru.“ a dále se zde píše:
    „předpisy zároveň hovoří o doporučeném bezpečnostním odstupu na každé straně čtvrt metru od okolních překážek, svodidel a ostatních vozidel.“. Takže s velmi častou Škoda Octavia III, která podle ÚAMK má 2,16m a přičtu k tomu 50cm jako bezpečný odstup, tak cyklistovi v ochraném cyklopruhu s šíří 1,25m zbývá přibližně 1,1m. Nevím jak vám, ale mě 1m příjde opravdu málo, možná bych to bral ještě s balisety.

  19. Cítím to podobně jako Nightrider.

    Cyklopruh o šířce 1,25 m vedle pruhu 2,5 m (celkem 3,75 m) se vidí výjimečně. Zpravidla jen ve zúženích (přechody, ostrůvky,…), nebo kde je max. povolená rychlost 30 km/hod., a nebo kde to prostě jinak nejde a z nějakého důvodu je tam cyklopruh potřeba. Myslím, že těchhle výjimek není příliš. A pokud jsou (třeba nábřeží kpt. Jaroše, směrem od Štefánikova mostu k Duk. hrdinů – pokud se nepletu), tak i na nich se mi jezdí s cyklopruhem lépe než když tam nebyl.

    Řidiči jezdí podle čar, pokud se do nich vejdou. Příklad z Plzeňské, kudy jezdím relativně často. Mezi Kotlářkou a hotelem Golf je to relativně šiřoké (až 8 m) a auta mě tam předjíždí naprosto v pohodě i bez pruhu. Když je malý provoz, tak zpravidla ohleduplně přejíždí do levého, když je větší provoz, tak ani nehnou volantem, ale místa je pořád dost (asi, jako by byl cyklopruh). Pokud by tam vznikl cyklopruh 1,5 m, tak by zde situaci mírně zhorší, protože do levého by asi přejíždělo méně aut. Na druhou stranu – když kolísá šířka vozovky, tak se zpravidla drží stejná šířka JP pro auta a zvyšuje se šířka cyklopruhu (aby se nestalo, že třeba dodávka začne „míjet“ souběžně jedoucího cyklistu a najednou ji to ve zúžení nenamáčko až do cyklopruhu). Takže tak.

    Mezi Krematoriem Motol a Makovského byl pikťák. Sjížděla se tam auta po dlouhém 2 pruhovém úseku do jednoho pruhu. Zpravidla mě brali „na zrcátko“ a pak prudce brzdili a za chvíli jsem je obtížně předjížděl zpátky, protože když za pár desítek metrů zastavili kvůli hustotě provozu před zúžením, tak každý x-tý stál na pikťáku. Když mě cca. před 2 lety vzala rychle jedoucí dodávka zrcátkem do lokte a poslala mě na pikťáku k zemi, tak se nikdo z řidičů ani neobtěžoval zastavit… Od té doby co je tam cyklopruh 1,5 m a vedle vlevo buspruh, tak i když mě míjejí relativně těsně, tak snad ještě nidky při tom míjení nebyl nikdo „v cyklopruhu“. Když pak zastaví, tak ne u obruby. Navíc zastavují už jen když jsou chodci na přehodu a ne při „zipování“, protože už prostě všichni jedou za sebou. Navíc při míjení cyklisty často stále přejíždějí do souběžného buspruhu, jelikož na rozdíl od předchozího stavu značení je zpravidla prázdný.

    K šíři Octavia III 2,16 m se zrcátky jen poznamenám, že cyklista má šířku 80 cm (ano, občas už i 90 cm). Jede-li v cyklopruhu „za kanálem“, tedy cca. 60 cm od obruby, tak mu ke kraji cyklopruhu zbývá 50 cm. Oktávka jedoucí zrcátkem 25 cm od levé dělící čáry jede 19 cm od cyklopruhu. Celkem je tedy dělí 70 cm. Sice žádná sláva, ale nic horšího by zde standardně nastávat nemělo. Každý z nich pak má „své jisté“. A pokud si chce šofér za jízdy číst v mobilu tak, jak je zvyklý, prostě pojede pravým kolem po čáře cyklopruhu a cyklistu trochu poleká, ale nepřizabije (na rozdíl od šoféra dodávky, který mě málem přizabil na piktáku).

    I já bych vedle Plzeňské přivítal zcela oddělenou stezku, bez ztráty přednosti v křižovatkách a ideálně bez chodců, ale kdyby se tam objevily souvislé cyklopruhy, tak by to bylo alespoň něco. Obávám se, že stezky se tam hned tak nedočkám…

  20. And the winner is: Vyšehradský tunel. Aspoň pro mne, jezdím tu denně. Po šílené době sice přicházíme o pěknou solidaritu mezi cyklisty hlásícími přítomnost pokutujících měšťáků výkřikem „bacha, čerti!“, ale velký krok pro lidstvo! 5 km/hod je řešení, tam věru nehrozí fatální střet.
    To Saljack: slézt z kola samozřejmě nikoho nezabije, ale pokud na té stezce slézáte na krátkém úseku několikrát (ještě před několika lety zákon velel slézat dvakrát u benzinky u Krabcycles, pak znovu u botelu Racek, znovu na křižovatce v Podolí a znovu v tunelu), pak pokud nejste vyloženě cyklokrosař, raději sjedete na silnici. Sjel na silnici před Vyšehradským tunelem jde vcelku dobře ven z města, obráceně to znamená traverz přes silnici u porodnice, nájezd přes koleje do tunelu (nikdo z autistů tu nedodrží přikázaných 30km/h) a pak většinou manévr traverzu silnice doleva přes tramvajové koleje na spodní náplavku. V samotném tunelu jsem viděl nejméně dva autem stražené cyklisty, další pak na zemi po sklouznutí na kolejích.

  21. Martin V.: Policie v tunelu eviduje jen tři nehody cyklistů ve vozovce, a to na kolejích směrem z centra. O střetech cyklistů s chodci mlčí. Ne každá nehoda je evidovaná, ale pravděpodobnost že při střetu cyklisty s chodcem v takto těsném profilu dojde k nehodě, a navíc k vážnému zranění, je asi opravdu malá. Na rozdíl od vozovky, kde již život potenciál pro nehody prokázal a na průšvih je tu zaděláno… Vykázat ale kola jen na chodník by také nebyla asi správná cesta. Nemusí to být zrovna beerbike, ale vím o kolech, jejichž průjezd po chodníku v těchto parametrech by byl v lepším případě obtížný (a jejich vedení prakticky nepřipadá v úvahu). Takže i pro mne krok správným směrem :)

  22. Tak já jsem zvědavý kolik cyklistů tam dodrží těch 5km/h? Co když tam půjde malé dítě? Ono tam totiž není moc vidět při vjezdu. A mimochodem na Google Mapách tam akorát vyjíždí dva cyklisté z jedné strany a zdruhé strany tam jede jeden cyklista. Na jednom snímku je krásně vidět, že se tam dvě kola vedle sebe nevejdou. Když to lidi nedodržovali nyní tak nevěřím, že budou omezení rychlosti dodržovat.

  23. Saljack: „Na jednom snímku je krásně vidět, že se tam dvě kola vedle sebe nevejdou“ No nevím, párkrát jsem tam jiné kolo uz potkal a zatím, světě div se, vešli jsme se. Možná si to někdy zkuste. Je pravda, že tam každý jezdí trochu jinak, zpravidla dle svých možností a schopnosti. Nějaký nárůst agresivity cyklistů ale neočekávám. Není k tomu důvod. Většinou jsou to normální lidi, jen zrovna sedí na kole…

  24. To Saljack:
    Je to třeba posuzovat nejen podle obrázku z Googlemaps. Dva cyklisté na obyčejných kolech se tam v jízdě hladce vyhnou a neustále se tak běžně děje. Vyhnu se i s kočárkem. Co skoro nefungovalo bylo to vyhýbání dvou tlačených kol. Ale to bylo zcela výjimečné, že by se tam dva cyklisté tlačící kolo potkali. V ranní a odpolední cyklistické špičce to všichni projížděli. Legalizace průjezdu je jen přiznáním stávajícího stavu, který nikoho neohrožuje. V tunelu je vidět dostatečně. Žádné dítě tam nikdo nepřehlédne. Opět, z fotky na Googlemaps se to nedá posoudit.

  25. Ad větší nebezpečnost silnic s pruhy:
    Celý článek
    https://doi.org/10.1016/j.aap.2019.03.007
    Konkrétní obrázek.
    https://ars.els-cdn.com/content/image/1-s2.0-S0001457518309990-gr6.jpg

    S pruhy dochází ve studii ke zmenšení průměrné vzdálenosti. Dokonce přibylo předjíždění pod 100cm. Zároveň ale dochází ke zmenšení rozptylu vzdáleností a omezení nejtěsnějších předjetí.
    Takový výsledek může být dvěma jezdci interpretován naprosto rozdílně.
    Jeden to může vidět jako zvýšení předvídatelnosti a tím i bezpečnosti za cenu menší průměrné vzdálenosti.
    Druhý bude vnímat častější předjíždění s mírně menší vzdáleností jako větší riziko.

Další z rubriky

Nejkontroverznější cykloopatření roku 2020 18

Rok 2020 s sebou nepřinesl jen cyklistická opatření, na které veřejnost čekala desítky let, či..více

Nové přejezdy a cyklopruhy na Türkově 22

Dvojice křižovatek na sjezdu z D1 do Türkovy ulice na Praze 11 se ke konci..více

Náprava cyklopruhů v Ocelkově ulici 3

Ladně se vinoucí ulice Ocelkova spojující východ a západ Černého Mostu má ochranné cyklopruhy. Získala..více

Oprava Barrandovského mostu: Cyklisto veď kolo 12

Rekonstrukce Barrandovského mostu se nedotkne jen řidičů. Na páteřní cyklotrase A2 pod Barrandovským mostem začnou..více

Nikdo neučený z chodníku nespadl 45

Letošní sezóna je z hlediska cyklistické dopravy výjimečná. Jarní boom městské cyklistiky způsobený hledáním proticovidové..více

Připravují se cyklopruhy na Podolském nábřeží, Praha 4 má výhrady 12

Praha připravuje cyklopruhy na Podolském nábřeží od Vyšehradského tunelu po Branickou ulici, kde navazují na..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jezdíte v době pandemie po Praze na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

  • Pavel Masek: Co si myslíte o našem webu?

    @antonio - PNK se prezentuje jako nezavisle a jakmile si ziska dotace od kohokoliv, vznika tim nejaky zavazek, vetsinou to…

  • Antonio: Co si myslíte o našem webu?

    Ano, líbí se mi co píšete na FB - centrum a komunita. PNK by se mohlo stát značkou, která bude…

  • Jan Fiala: Co si myslíte o našem webu?

    V posledních letech se výrazně zlepšily mapy.cz, turistická vrstva. Dobře se tu plánuje trasa, včetně manipulace s průjezdními body. Je…

webdesign by 2046
↑ nahoru