Dvě miliardy na cyklostezky? Nakonec nepadne ani koruna

V červenci roku 2020 přišla zpráva, že česká vláda dá z balíku React-EU dvě miliardy Kč (tedy 4 % z celkové sumy 49 miliard) na rozvoj infrastruktury pro kola. Rozvoj cyklostezek měl tak v postkoronavirové době rozvíjet bezpečnou, zdravou a udržitelnou dopravu i pomoci sektorům zasažených koronavirem, jako je například cestovní ruch.

Cyklodoprava vyškrtnuta

Už v říjnu jsme informovali o tom, že hrozí přesměrování peněz na výstavbu sportovních kabin. Přes protesty, dopisy a výzvy mnoha občanů a institucí, včetně Evropské komise, nakonec kapitola cyklostezek z fondu obnovy zmizela – stejně jako sportovní infrastruktura.

Foto: Praha.eu

Členové monitorovacího výboru IROP 14. ledna nakonec peníze z nástroje React-EU určili na covidem přímo zasažená místa. Celkem 21 miliard Kč se tak nakonec rozdělilo do zdravotnictví (70 %), integrovaného záchranného systému (19 %) a sociální infrastruktury – domy pro seniory apod. (10 %). Zbytek poputuje do technické infrastruktury (administrativa, propagace).

A co dál?

Z nástroje React-EU se tak už peníze na cyklodopravu nezískají. Další „šancí“ ale mohou být další evropské fondy na období 2021–2027, též určené pro obnovu a rozvoj po koronavirové krizi.

Do konce února 2021 chce ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (ANO) předložit vládě ke schválení Národní plán obnovy. Ten bude podkladem pro získání 182 miliard Kč z EU, která chce pomoci ekonomikám zasaženým pandemií. Evropská komise požaduje, aby země ve svých plánech obnovy měly více než třetinu peněz směřovaných do ekologických projektů (tedy i udržitelné dopravy) a jen o něco menší podíl do digitalizace.

Kraje nesouhlasí s plánem státu na využití prostředků REACT-EU | Moderní Obec

Z React-EU na cyklostezky peníze nepůjdou

Havlíčkem předložený Národní plán obnovy si již vysloužil kritiku například od ČSSD, Pirátů a řady spolků či organizací. Podporuje sice veřejnou dopravu nebo železniční síť, téma cyklodopravy a měst krátkých vzdálenost ale zatím opomíjí. Spolek organizací se zaměřením na udržitelnou dopravu a rozvoj proto navrhuje přidat několik bodů „pro moderní mobilitu“. Jde o:

  1. Investice do infrastuktury pro cyklodopravu (stezky + parkování),
  2. Zvýšení dostupnosti elektrokol
  3. Investice do bikesharingu
  4. Program na používání elektrických cargokol
  5. Vytváření strategií, konceptů a vzorů
  6. Rozvoj cykloturismu
  7. Zvyšování vzdělání ohledně aktivní mobility

Spolek partnerství pro městskou mobilitu připravil také výzvu k akci, do které každý může připojit svůj podpis i vzkaz vládě.

Jak jsou na tom jinde v Evropě?

Zatímco v Česku se do moderní mobility (tedy i cyklodopravy) z fondů obnovy neinvestovala zatím ani koruna, vlády ostatních evropských států od jara 2020 alokovaly do této oblasti již přes jednu miliardu Eur. A další peníze jsou připraveny na rok 2021 a dál. Ambiciózní plány představilo Spojené království, Itálie či Irsko, které v příštích letech bude směřovat 10 % všech peněz na dopravu přímo na budování cyklostezek.

V Irsku půjde 10 % „dopravních peněz“ do cyklistiky. Foto: Bicycle Dutch

I sousední Slovensko svým Národním plánem obnovy plánuje podpořit propojení železnice s dopravou „na poslední míli“, tedy cyklo, chůze či MHD.

Česko strategie má

Česká republika má mnoho koncepcí, vizí i dokumentů, které právě k rozvoji moderní udržitelné a zdravé mobility směřují.

Namátkou jde o Národní koncepci realizace politiky soudržnosti v ČR po roce 2020, Česká republika 2030 nebo o nově schválenou Koncepci městské a aktivní mobilityZ hlediska evropských vizí jde o například Zelenou dohodu pro Evropu, nebo Obnovenou Lipskou chartu.

Bude víc bezpečných cest, které přitáhnou na kolo více lidí? Foto: Květoslav Syrový

V nejbližších dnech a měsících se tedy bude jednat o tom, zda se budou koncepce a vize naplňovat. A bez peněz to nepůjde. Například Praha měla ve své koncepci rozvoji cyklistické dopravy do roku 2020 vytyčen cíl zvýšit podíl kol z celkové přepravní kapacity na 5-7 %, což se zdaleka – také kvůli nízkým investicím do cyklodopravy – nepodařilo.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Dočasně zamčené diskuze

Z důvodu budoucích změn našeho webu je od 16. ledna 2021 z technických důvodů plošně vypnuta možnost komentování na stávajícím webu. Na sociálních sítích můžete komentovat i nadále. S komentáři se opět setkáte na nové verzi webu, která se intenzivně připravuje. Za vzniklé obtíže se omlouváme.

Další z rubriky

Brno spouští veřejnou půjčovnu nákladních kol :)

V Brně funguje od 15. února letošního roku půjčovna nákladních elektrokol. Jednotlivec či firma si..více

Nová lávka přes Bělehradskou zpřístupní Vinohrady cyklodopravě :)

Praha postaví lávku přes Bělehradskou ulici a propojí tak ulice Wenzigova a U Zvonařky na..více

Slovensko dá z fondu obnovy 2,5 miliardy na cyklodopravu :)

Státy Evropské unie nyní plánují vlastní Národní plány obnovy, které rozhodnou, kam půjdou evropské peníze..více

Rekola doplňují flotilu sdílenými kluzáky :)

Vzhledem k rekordní sněhové nadílce přišel bikesharing Rekola s dalším prostředkem sdílené mikromobility. Jsou jím..více

Poslanecká sněmovna: další návrhy u cyklistické novely :)

O připravované cyklistické novele zákona č. 361/2000 Sb. (o silničním provozu) jsme již vícekrát informovali..více

Kilometr nové cyklomagistrály na Praze 14 :)

Na Praze 14 byla slavnostně otevřena další část Severovýchodní cyklomagistrály, konkrétně etapa 6.4. Jde o..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jezdíte v době pandemie po Praze na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

  • Pavel Masek: Co si myslíte o našem webu?

    @antonio - PNK se prezentuje jako nezavisle a jakmile si ziska dotace od kohokoliv, vznika tim nejaky zavazek, vetsinou to…

  • Antonio: Co si myslíte o našem webu?

    Ano, líbí se mi co píšete na FB - centrum a komunita. PNK by se mohlo stát značkou, která bude…

  • Jan Fiala: Co si myslíte o našem webu?

    V posledních letech se výrazně zlepšily mapy.cz, turistická vrstva. Dobře se tu plánuje trasa, včetně manipulace s průjezdními body. Je…

webdesign by 2046
↑ nahoru