Kindl: Projeďte se na kole, pak si udělejte názor na bezpečný odstup

Tomáš Kindl

V nejbližších dnech poslanci rozhodnou o bezpečném odstupu při předjíždění cyklisty 1,5 metru. Každý rok se v České republice prodá 350 tisíc nových jízdních kol. Stane se přes 4000 nehod s účastí cyklistů. Desítky cyklistů na následky zranění zemřou. Popularita cyklistiky roste a s ní roste i počet nehod s tragickými následky.

Nejlepším způsobem, jak problém poznat, je osobní zkušenost. Každý by se měl občas projet na kole po silnici, aby získal novou perspektivu. Nebo by se měl alespoň zeptat svých blízkých, kteří na kole jezdí. 

Tento komentář je stručnou reakcí na nejčastěji zmiňované pochybnosti odpůrců návrhu.

Plně chápu obavy o čistotu právního řádu, který by nová definice konkrétního odstupu samozřejmě nezjednodušila. Navíc její vymahatelnost ani zdaleka nebude stoprocentní. Je však třeba zvážit, jak pozitivní reálné dopady pouhá definice bude mít. Snad každý z nás si uvědomuje, že je třeba zákonem upravovat nejvyšší dovolenou rychlost, protože každý může mít jinou představu, jaká rychlost je bezpečná. Stejné je to s bezpečným odstupem. Zahraniční příklady ukazují, že bezpečný odstup kontrolovat lze. Vzhledem k zásadě „v pochybnostech ve prospěch obviněného“ mohou být postihovány pouze jednoznačně excesivní případy. Význam definice je však především edukativní a preventivní. Minimální boční odstup při předjíždění cyklisty je závazně stanoven například v Německu, Francii, Španělsku, Portugalsku, Belgii, Nizozemsku, Lucembursku, Austrálii a většině Spojených států amerických. 

Souhlasím s argumentem, že při odstupu 1,5 metru není možné cyklistu předjet na komunikaci či v jízdním pruhu užším než 3,5 metru. V takto úzkém místě bychom cyklistu neměli předjíždět ani dnes. Není to bezpečné. Na druhou stranu to samozřejmě neznamená, že by cyklista blokoval motoristu. Žádný cyklista přece nechce někoho zbytečně zdržovat. Při nejbližší vhodné příležitosti zajede ke kraji a motoristovi umožní své bezpečné předjetí. Je totiž povinný neomezovat plynulost provozu a dělá to i pro svoje bezpečí. Obvyklá šířka venkovských silnic je kolem 5,5 metru. Tam se vyhnou dvě auta a je tam i dost místa pro bezpečný odstup od cyklisty. Případné zpomalení motoristy v řádu vteřin či desítek vteřin je malá daň za to, že nedojde k ohrožení života.

Názorná demonstrace za povinný boční odstup v Berlíně. Foto: NorbertM (Radelflieger), Wikipedia Commons

Nepopírám ani fakt, že řada cyklistů páchá dopravní přestupky. Totéž lze říci o řadě motoristů. Nejčastějším přestupkem cyklistů je jízda po chodníku. Proč? Tito cyklisté se bojí jet po silnici. Pokud zvýšíme bezpečnost cyklistů na silnici, nebudou mít důvod po chodníku jezdit. 

Nesdílím představu, že bezpečnost cyklistů vyřeší povinné přilby pro všechny cyklisty. Sám bez přilby sice nikdy nevyrážím, ale represivní opatření nepodporuji. Přilba může snížit riziko některých úrazů hlavy. Samotné nehodě však nijak nezabrání. Naopak. Pocit falešného bezpečí může být příčinou riskantnějšího chování, včetně nebezpečného předjíždění. To je ostatně důvod, proč povinné přilby téměř nikde na světě neexistují. Pokud nezakážeme silniční cyklistiku, potřebujeme bezpečný odstup.

Tomáš Kindl na kole

Je na nás, jestli se vydáme cestou zákazů a represí, nebo cestou vzájemného respektu a ohleduplnosti.

Přeji nám všem hodně šťastných kilometrů bez nehod, ať již za volantem, za řídítky nebo pěšky!

Tomáš Kindl, právník a iniciátor návrhu


Aktualita: o cyklonovele se v Poslanecké sněmovně mělo hlasovat již 10. února. Petr Dolínek nakonec poprosil o vyškrtnutí z programu:

Vážený pane předsedající, milé kolegyně, kolegové, já mám návrh na vyřazení bodu 357, třetí čtení, mého návrhu zákona. Důvod je jednoduchý. Já variabilní týden vždycky vnímám jako týden, kdy se mají vyřešit potřebné zákony a tento zákon určitě snese odkladu do březnové schůze. Takže prosím vyřaďme tento můj bod, ať odblokujeme nějaký časový prostor pro ostatní zákony. Děkuji.

Hlasování tedy s největší pravděpodobností proběhne na březnové schůzi. Řada poslanců stále není rozhodnutá, jestli návrh podpoří.


Prahou na kole se svolením autora publikuje komentář, který vyšel v MF Dnes dne 10. února 2021.

Čtěte dál:

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Dočasně zamčené diskuze

Z důvodu budoucích změn našeho webu je od 16. ledna 2021 z technických důvodů plošně vypnuta možnost komentování na stávajícím webu. Na sociálních sítích můžete komentovat i nadále. S komentáři se opět setkáte na nové verzi webu, která se intenzivně připravuje. Za vzniklé obtíže se omlouváme.

Další z rubriky

Top 5 cykloopatření roku 2020 26

V roce 2020 Praha investovala historicky nejvíce do nových cyklostezek a zřídila cyklopruhy v mnoha..více

Nejkontroverznější cykloopatření roku 2020 18

Rok 2020 s sebou nepřinesl jen cyklistická opatření, na které veřejnost čekala desítky let, či..více

Nové přejezdy a cyklopruhy na Türkově 22

Dvojice křižovatek na sjezdu z D1 do Türkovy ulice na Praze 11 se ke konci..více

Náprava cyklopruhů v Ocelkově ulici 3

Ladně se vinoucí ulice Ocelkova spojující východ a západ Černého Mostu má ochranné cyklopruhy. Získala..více

Oprava Barrandovského mostu: Cyklisto veď kolo 12

Rekonstrukce Barrandovského mostu se nedotkne jen řidičů. Na páteřní cyklotrase A2 pod Barrandovským mostem začnou..více

Nikdo neučený z chodníku nespadl 45

Letošní sezóna je z hlediska cyklistické dopravy výjimečná. Jarní boom městské cyklistiky způsobený hledáním proticovidové..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jezdíte v době pandemie po Praze na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

  • Pavel Masek: Co si myslíte o našem webu?

    @antonio - PNK se prezentuje jako nezavisle a jakmile si ziska dotace od kohokoliv, vznika tim nejaky zavazek, vetsinou to…

  • Antonio: Co si myslíte o našem webu?

    Ano, líbí se mi co píšete na FB - centrum a komunita. PNK by se mohlo stát značkou, která bude…

  • Jan Fiala: Co si myslíte o našem webu?

    V posledních letech se výrazně zlepšily mapy.cz, turistická vrstva. Dobře se tu plánuje trasa, včetně manipulace s průjezdními body. Je…

webdesign by 2046
↑ nahoru