Nová lávka přes Bělehradskou zpřístupní Vinohrady cyklodopravě

Praha postaví lávku přes Bělehradskou ulici a propojí tak ulice Wenzigova a U Zvonařky na Vinohradech. V současnosti se zde nachází schody a vozovka s tramvajovou tratí se překonává po přechodu. Nový most přinese rychlejší bezbariérový průchod a důležitý průjezd pro cyklistickou dopravu.

Lidem na kole totiž doplní přímou vazbu mimo rušné komunikace na trase Nové Město–Vinohrady (cyklotrasa A235) i směrem přes Nuselský most – na Prahu 4 (A410). Cyklisté se budou moci vyhnout nepřehledné pětiramenné křižovatce ulic Bělehradská, Bruselská a Koubkova.

Vizualizace, dole ulice Wenzigova, nahoře U Zvonařky. Zdroj: Petr Tej

Stavba bude mít délku 45 metrů a šířku 4 metry. Nikde není uvedeno, zda jde o celkovou šířku včetně zábradlí, nebo světlou šířku, tedy jen mezi zábradlími. Pokud by světlá šířka činila 4 metry, pro chodce a cyklisty zde bude stejně místa jako na Trojské lávce.

Při výběru typu lávky byl kladen důraz na to, aby co nejlépe zapadla do historické zástavby. Její podobu vybrali památkáři a bude provedena v černé barvě RAL 7021. Náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) uvedl, že v ideálním případě začne výstavba v druhé polovině roku 2022.

Zdroj: Petr Tej

Vzniknou i cykloobousměrky?

Lávka bude mít jako cyklistické opatření smysl hlavně tehdy, když zároveň s jejím vznikem přibydou v okolí cykloobousměrky. Předběžná dohoda Prahy 2 s magistrátem i doporučení cyklokomise říká, že návazné jednosměrky budou pro kola zobousměrněny – i když zatím není přesně dáno, které.

Modře budoucí lávka, červeně současné jednosměrky, které by bylo dobré zobousměrnit pro kola

Cyklisté by tak měli obousměrně projet ulice Wenzigova, Ke Karlovu, které plánuje Praha 2 v rámci svého cyklogenerelu (cyklo)zobousměrnit. Cyklogenerel Prahy 2 přitom na našem webu čelil kritice kvůli tomu, že je málo ambiciózní. Jak se v komentářích Prahy 2 jeví, i takto navržený generel je ale pro ni obtížné realizovat. Muselo by dojít k přemístění šesti parkovacích míst na ulici Ke Karlovu:

„Aby mělo opatření „cykloobousměrka Wenzigova“ a „cyklopruh Legerova“ smysl, je třeba zrealizovat cykloobousměrku v ulici Ke Karlovu v úseku mezi Apolinářskou a Wenzigovou. Je zde však úzký průjezdní profil a provoz vozů integrovaného záchranného systému. Aby zde cykloobousměrku Policie ČR povolila, bylo by třeba změnit organizaci parkování a patrně ubrat parkovací místa, což je problém pro návštěvníky nemocnice.“

(Vyjádření k realizaci cykloobousměrky Ke Karlovu, Praha 2)

Pro plnou cyklodopravní funkčnost navržené lávky by bylo ale vhodné zobousměrnit také Lublaňskou či Záhřebskou, kde zatím Praha 2 cykloobousměrky ani nezvažuje. Návazně také bude potřeba doplnit světelné křižovatky Wenzigovy s magistrálou, kde by měla vzniknout semafory s průjezdem kol. To se bohužel nestihlo implementovat v rámci výstavby signalizace v roce 2015. Praha 2 se snaží situaci změnit:

Plánovaná, v současnosti řešeno s Policií ČR. Situaci zkomplikovala výstavba světelného signalizačního zařízení na Legerově a Sokolské. Podoba světelného signalizačního zařízení byla schválena ještě před vydáním cyklogenerelu a změny nebyly možné, ale snažíme se o takové úpravy (včetně změny způsobu parkování), aby navržená cykloobousměrka splňovala potřebná kritéria a Policie ČR ji povolila.

(Vyjádření Prahy 2 k cykloobousměrce Wenzigova)

Zdroj: Petr Tej

Pokud vše vyjde dle plánů a cykloobousměrky i přes obtíže budou nakonec realizovány, tato investice konečně vyřeší otázku, jak projet z Karlova náměstí (potažmo od Vltavy) na náměstí Míru bez nutnosti jízdy velmi frekventovanou Ječnou a náměstím I. P. Pavlova.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: realizace

Dočasně zamčené diskuze

Z důvodu budoucích změn našeho webu je od 16. ledna 2021 z technických důvodů plošně vypnuta možnost komentování na stávajícím webu. Na sociálních sítích můžete komentovat i nadále. S komentáři se opět setkáte na nové verzi webu, která se intenzivně připravuje. Za vzniklé obtíže se omlouváme.

Další z rubriky

Brno spouští veřejnou půjčovnu nákladních kol :)

V Brně funguje od 15. února letošního roku půjčovna nákladních elektrokol. Jednotlivec či firma si..více

Slovensko dá z fondu obnovy 2,5 miliardy na cyklodopravu :)

Státy Evropské unie nyní plánují vlastní Národní plány obnovy, které rozhodnou, kam půjdou evropské peníze..více

Rekola doplňují flotilu sdílenými kluzáky :)

Vzhledem k rekordní sněhové nadílce přišel bikesharing Rekola s dalším prostředkem sdílené mikromobility. Jsou jím..více

Poslanecká sněmovna: další návrhy u cyklistické novely :)

O připravované cyklistické novele zákona č. 361/2000 Sb. (o silničním provozu) jsme již vícekrát informovali..více

Dvě miliardy na cyklostezky? Nakonec nepadne ani koruna :)

V červenci roku 2020 přišla zpráva, že česká vláda dá z balíku React-EU dvě miliardy..více

Kilometr nové cyklomagistrály na Praze 14 :)

Na Praze 14 byla slavnostně otevřena další část Severovýchodní cyklomagistrály, konkrétně etapa 6.4. Jde o..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jezdíte v době pandemie po Praze na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

  • Pavel Masek: Co si myslíte o našem webu?

    @antonio - PNK se prezentuje jako nezavisle a jakmile si ziska dotace od kohokoliv, vznika tim nejaky zavazek, vetsinou to…

  • Antonio: Co si myslíte o našem webu?

    Ano, líbí se mi co píšete na FB - centrum a komunita. PNK by se mohlo stát značkou, která bude…

  • Jan Fiala: Co si myslíte o našem webu?

    V posledních letech se výrazně zlepšily mapy.cz, turistická vrstva. Dobře se tu plánuje trasa, včetně manipulace s průjezdními body. Je…

webdesign by 2046
↑ nahoru