Pořádná zima je tady

Většinu českých měst po letech přikryl sníh a teploty klesly celodenně pod nulu. V Praze to zpravidla znamená slanou břečku na hlavních ulicích, ujetý sníh a ledovku v ulicích vedlejších. Cyklostezky jsou v lepším případě posypané štěrkem s hranami ostrosti diamantového skla, v horším případě naprosto bez údržby. Výhled nám sice ukazuje, že sníh začne během nadcházejícího týdne ustupovat, přeci jen ale ještě pár dní s námi v ulicích bude. Jak jezdit po Praze v zimě a užívat si to? Na to odpoví dnešní opakovaně vydaný návod.

Cyklista na letenské pláni v zimě 2021. Foto: Jan Hromádko

Pro teploty kolem nuly

Jezdit v zimním období bez blatníků je známkou extrémního optimismu. Pořiďte si je. Také lze předpokládat, že už jste přebalili z hadrových tašek do nepromokavých a dovybavili kolo doplňkovou sadou osvětlení pro zimní večery. A to i když je zimní slunovrat již za námi.

azub_ortlieb_max_1232022660

Nepromokavé brašny Ortlieb. Foto Azub.

Na zimu je žádoucí ověřit si, že blatníky mají dostatečný odstup od kol, aby se nezanesly po průjezdu první prosolenou závějí. Z technického hlediska pomůže, když se odstup blatníku od kola ve směru otáčení zvětšuje. Snižuje se tak riziko, že se naprosto zaseknete. Také nepromokavý kryt na sedlo už by měl být součástí vaší výbavy, pokud tedy nemáte k dispozici takový luxus, že můžete vždycky parkovat pod střechou. V Česku to není běžná výbava cykloobchodů, občas je ale zahlédnete. V Praze je dlouhou dobu nabízela dánská síť obchodů se „zbytečnostmi“ Flying Tiger. Návštěva obchodu ale teď kvůli epidemiologické situaci může být trochu náročnější, jistě si tak lze vystačit i s igelitovou taškou.

Kryt na sedlo se může vyplatit. Foto: Jan Hromádko

Na hnusné počasí je také potřeba pořádně se obléct. Pláštěnky typu pončo pomáhají shora, ale také zpomalují, takže mnoho lidí volí nepromokavou větrovku kombinovanou s návleky přes kalhoty nebo boty. Návleky přes boty doporučuji, nechcete-li jezdit po městě zrovna v zimních holinkách. Můžete mít praktické i luxusní (1, 2, 3)

LeggitsCanalS

Dámské návleky na boty, výrobce Georgia in Dublin.

Oblečení na mráz

Na kratší vzdálenosti není s oblečením třeba mnoho vymýšlet. Stačí to s množstvím vrstev úmyslně nepřehnat a tepelná pohoda vznikne po pár minutách jízdy sama. Zvláštní péči si zaslouží především končetiny a hlava. Překvapivě šikovný je obyčejný kabát, který kryje i kolena a za případného deště vydrží bez problémů půl hodiny, což na řadu cest naprosto stačí.

V tužších mrazech fungují dvoje slabší ponožky, přes něž za horších mrazů natáhneme podkolenky. Zvláštní ochranu před prochladnutím vyžadují kolena. Návlek nebo šátek kryjící exponované části těla rozhodně není na závadu. Můžete také použít kalhoty s podšívkou, punčocháče nebo podvlíkačky. V redakci doporučujeme vlněné sportovní. Je jich široká nabídka. Na ruce funguje kombinace slabších textilních rukavic a speciálních zimních cyklistických mnohem lépe než tlusté lyžařské rukavice.

Pod helmu patří čelenka, tenčí čepice přes uši, nebo šátek. Na krku najde upotřebení šátek dostatečně velký. Kryje hrudník, a když je vzduch příliš studený nebo se hodně zadýcháte, můžete si ho přetáhnout přes ústa. Dýcháním přes šátek si vdechovaný vzduch výrazně zahřejete. Experti na městskou jízdu v Dánsku nebo Nizozemsku používají obrovské šály, které si můžete omotat kolem krku a hlavy podle potřeby. Pro sportovnější jízdu fungují dobře nákrčníky, kolem kterých za krk nikudy nepotáhne.

Při rychlé jízdě v mrazech trpí nejvíce oči, brýle jsou téměř nezbytné. Hodí se mít v kapse dostupný hadřík nebo kapesník na jejich otírání, když se zamlží. Některé zimní rukavice jsou na to přímo uzpůsobené.

Jezdíte-li pravidelně, vyplatí se pro nejhorší počasí mít v cíli cesty převlečení, nebo si ho brát s sebou.

Jak s kolem?

V zimě se vozovky solí, což kolu opravdu nesvědčí. Nejpohodlnějším řešením je „zimák“ – kolo uzpůsobené na zimní období, zpravidla s horším osazením nebo starší. Na zimu jsou lepší silnější pláště s hrubším vzorkem, který pomůže ve sněhu a břečce. Také je vhodné snížit trochu tlak. Máte-li pláště skoro ojeté, vyměňte je. Pražské chodníky jsou s oblibou sypány nechutně ostrým štěrkem, který má tendenci zalézat do gumy a tenký plášť prořízne jako nic.

Pláště s hřeby vám dají jistotu. Určitě nebudete jezdit jen po sněhu, takže stačí ty s hroty po stranách (typu Schwalbe winter). Nebude-li ale pražská zima výjimečně tuhá, užijete jejich výhody jen v několika málo dnech a po zbytek zimy budete na kole roztáčet půl kila zbytečného železa. Více jsme o pláštích s hřeby psali zde.

Pláště s hřeby. Foto: Vlákno

Extrémně nízké teploty mohou způsobit zatuhnutí brzd či jiných mechanických součástek, proto je mějte dobře namazané (vazelínou určenou pro zimní období). Takový mráz ale v Praze nejspíš po delší dobu nehrozí, větším nepřítelem je zde namrzající břečka a sůl. O kolo proto musíte v zimě důkladněji pečovat. Minimálně nechte kolo vždy po cestě okapat a oschnout v teple. Podkládejte jej kartony nebo hadry. Spodek kola a pohyblivé díly otírejte od soli, řetěz promazávejte týden co týden. Zanesou-li se převody směsí uschlé slané břečky a silničního mazu, vyčistěte je důkladně, třeba kartáčkem. Na zimu je mnohem vhodnější kolo s řazením v zadním náboji, větší část zimní péče vám díky tomu odpadne.

Trojstupňová přehazovačka je ukrytá v ose zadního kola.

Nábojová přehazovačka vám v zimě ušetří polovinu údržby.

V zimě také daleko rychleji odcházejí brzdové špalky, zkontrolujte proto jejich stav, než začne nejhorší počasí. Obvykle mají rysku, po kterou je možné je bezpečně ojet. Jsou-li už hodně obroušené, je lepší je preventivně vyměnit.

A konečně, máte-li zimní kolo, jsou leden a únor nejlepším obdobím na velkou údržbu letního kola ve spolehlivém servisu. Předběhnete tak sezónní jezdce, kteří si na nezbytnost promazání a seřízení vzpomenou kolem poloviny března, a přeplní pak kapacitu servisů až do května.

Jak jezdit

Protože se v Praze hojně solí, na hlavních ulicích bude vesměs mokro, případně po déletrvajícím mrazu sucho. Pozor si dávejte po odbočení do vedlejších ulic, kde najednou může být velice kluzko! Takzvaný „černý led“, na pohled takřka neodlišitelný od mokré nebo i téměř suché vozovky, nemusíte zaregistrovat, dokud se po něm neprojedete.

Při jízdě po kluzkém povrchu zůstaňte v klidu a uvolnění. Pokud budete v křeči strachem, jenom tím zvýšíte riziko pádu. Jezděte o něco pomaleji: brzdná dráha na ujetém sněhu je mnohonásobně delší, než na suché (nebo i mokré) vozovce. Pro zpomalování používejte raději zadní brzdu. Jestliže se dostanete do smyku, pokuste se kolo pod sebou „násilím“ srovnat a znovu získat rovnováhu. Počítejte s tím, že na tu chvíli bude kolo neovladatelné a pořítí se právě tím směrem, kterým jedete. Skok do měkké závěje tak může být nejpříjemnějším řešením problémové situace — rozhodně milejším, než letní rozedření se na asfaltu.

Obzvlášť ošidné jsou zledovatělé chodníky a málo udržované vedlejší ulice. Jezděte raději na lehčí převod a hlouběji v jízdním pruhu, cyklopruhy buď zabere vyplužený sníh, nebo se na nich po celou zimu bude hromadit odporný odpad odlétávající autům od kol.

Asi nejnáročnějším zimním terénem jsou na ulici vyjeté koleje se zmrazky: mohou vás rozhodit, případně navést někam, kam rozhodně nechcete. Raději se vyjetým kolejím vyhněte a jeďte v méně rozježděném sněhu uprostřed jízdního pruhu.

Samozřejmě stále platí, že když město pokryje neschůdná ledovka, není od věci kolo na pár dnů vynechat.

Na kraji vozovky mohou být nepříjemné závěje se zmrazky. V takovém případě je lepší jet ve vyjetém pruhu a auta za sebou na vhodném místě čas od času pustit. Foto: Jan Hromádko

Zimní zážitky

Co bude vaší odměnou, když všechny zimní obtíže překonáte?

  • Jízda v čerstvém sněhu, napadne-li ho najednou méně než 10 cm, je naprosto super.
  • Když Praha výjimečně zapadne sněhem, stávají se ulice překvapivě tichými. Dokonce i tramvaje jen tak tichounce šustí.
  • Každý další cyklista, kterého potkáte, vás bude zdravit – jako zhruba před dvaceti lety kdykoliv.
  • Čím horší počasí, tím se k vám řidiči budou chovat opatrněji.
  • Zimní zkušenosti vám zajistí, že nějaké deštivé jaro nebo podzim už pro vás budou nudným čajíčkem.
  • A mezi kolegy (či kolegyněmi), kteří to zatím na kole zkoušejí jen v létě, budete za nepřekonatelného hrdinu/hrdinku.

Na závěr

A pro ty z nás, které kolo ve městě neomrzí ani v zimě, poslední dobrá rada: není nad to, dát si v cíli své vymrzlé cesty (zatímco z kola i z vás opadává sníh a led) horký čaj, kávu nebo jiný nápoj podle vašeho gusta.

V zimě funguje nadále i bikesharing. Foto: Jan Hromádko.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Dočasně zamčené diskuze

Z důvodu budoucích změn našeho webu je od 16. ledna 2021 z technických důvodů plošně vypnuta možnost komentování na stávajícím webu. Na sociálních sítích můžete komentovat i nadále. S komentáři se opět setkáte na nové verzi webu, která se intenzivně připravuje. Za vzniklé obtíže se omlouváme.

Další z rubriky

Co musí znát městský cyklista – neřidič? 14

I když cyklista není povinen mít řidičské oprávnění, je podle zákona řidičem bezmotorového vozidla a..více

Posviťme si na podzim a zimu 25

Prahu ovládlo babí léto a podzimní mrholení, lidé začínají vstávat za tmy a domů se..více

Základní předpisy a cyklistická infrastruktura pro laiky :)

I když cyklista není povinen mít řidičské oprávnění, je podle zákona řidič bezmotorového vozidla a..více

Přivedl vás koronavirus na kolo? Několik tipů do začátku 2

Teploty se již definitivně přehouply přes nulu, sdílená kola opět lemují zábradlí – v časech..více

Uzavřený cykloservis? Ověřte si situaci po telefonu 42

15. 03. - redakce - Návody
[aktualizace 27.3.] Definitivně potvrzeno přímo od Ministerstva průmyslu a obchodu, že cykloservisy otevřeno mít mohou...více

Kolo jako nástroj prevence během pandemie 26

Je obecně známo, že jízda na kole je zdraví prospěšná. Během pandemie koronaviru, která v..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jezdíte v době pandemie po Praze na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

  • Pavel Masek: Co si myslíte o našem webu?

    @antonio - PNK se prezentuje jako nezavisle a jakmile si ziska dotace od kohokoliv, vznika tim nejaky zavazek, vetsinou to…

  • Antonio: Co si myslíte o našem webu?

    Ano, líbí se mi co píšete na FB - centrum a komunita. PNK by se mohlo stát značkou, která bude…

  • Jan Fiala: Co si myslíte o našem webu?

    V posledních letech se výrazně zlepšily mapy.cz, turistická vrstva. Dobře se tu plánuje trasa, včetně manipulace s průjezdními body. Je…

webdesign by 2046
↑ nahoru