Cyklointegrace na křižovatce Střelničná – Ďáblická

Publikováno: 01. března. 2021, 4 min. čtení
Aktualizováno: 16. září. 2021
Úvodní foto: Mapy.cz
Publikováno: 01. března. 2021, 4 min. čtení
Aktualizováno: 16. září. 2021
Úvodní foto: Mapy.cz

Na podzim minulého roku proběhla obnova světelné křižovatky Střelničná–Ďáblická na sídlišti Ďáblice. Do projektu byly zahrnuty i cyklistická opatření.

Šest přechodů bylo transformováno na přechodopřejezdy, lidé na kolech na ně tedy mají povolený vjezd. Došlo i k legalizaci přilehlých chodníků. Ty navazují i na cyklostezku podél ulice Ďáblická a křižovatka je tak připravena na vyznačení plánované cyklotrasy A422.

Návrh počítal i s opatřeními v provozu – vzniklo zde 7 předsazených cyklostání. Vodorovné značení je zároveň připraveno na budoucí vyznačení ochranných cyklopruhů – které zde vzniknou, až dojde k jejich vyznačení v celé délce komunikace.

Jak dlouho trvá šest přechodopřejezdů? Dlouho.

Jak funguje nové opatření v praxi? Pokud se chceme dostat bez sesedání z jižní na severní část křižovatky a napojit se na cyklostezku, čeká nás šest přejezdů. Překonat je všechny trvá přibližně tři minuty.

Pokud z kola sesedneme a vezmeme to kratší cestou – přes jediné nelegalizované (východní) rameno čítající dva přechody – cesta bude trvat přibližně 30 vteřin. O důvodech, proč tento úsek nebyl legalizován nemáme přesné zprávy, lze spekulovat, že jeho legalizace neproběhla zřejmě kvůli užšímu chodníku, případně kvůli nedostatečné výšce zábradlí nad tramvajovou tratí.

Samozřejmě ne vždy budou lidé na kole překonávat křižovatku touto severo-východní trasou. Z jiných stran zatím ale na křižovatku žádné legalizace ani cyklostezky nenavazují. Šest nových přejezdů a legalizované chodníky tak budou dávat větší smysl, až budou v okolí vyznačeny další legalizace či vystavěny další cyklostezky.

Legalizované chodníky sahají daleko

V místě byla snaha vytvořit alespoň základní návaznosti, úpravy značení se tak týkají i širšího okolí. Došlo například k povolení kol na 300 metrů dlouhé pěší stezce od ulice Na Malém klínu až ke křižovatce a zdejšímu Kauflandu.

Infrastruktura pro kola bez cykloinvestic

Hlavní město po nástupu náměstka pro dopravu Adama Scheinherra (Praha sobě) začalo s dodržováním již dříve schválených městských strategií či technických norem, které zřizování nejrůznějších cykloopatření doporučují – a dříve byly politickou reprezentací a městskými úřady často ignorovány. U této složité křižovatky na Praze 8 tak vzniklo pouhou obnovou semaforů – bez větších stavebních úprav – přibližně 600 metrů pro kola nově legalizovaných cest.

Problém s časem

Za slabinu celé realizace lze považovat fakt, že průjezd přes všechny přejezdy je poměrně pomalý. Semafory nebyly seřízeny tak, aby na sebe plynule navazovaly a preferovaly tak bezmotorovou dopravu. Tři minuty na překonání třech ramen křižovatky je skutečně dlouhý čas. Nejde o první případ s pomalým průjezdem přes nové přechodopřejezdy – podobně jsme to popisovali i na Praze 11 u křižovatek na Türkově.

Další krok pro zvyšování atraktivity cyklodopravy v Praze by tak mohlo být zřizování preference bezmotorové dopravy na přechodech a přejezdech – podobně jako se to dělá mnoho míst po celém světě. Například v Nizozemsku není potřeba po příjezdu ke křižovatce mačkat tlačítko – detektory o vás mnohdy už ví a nemusíte tak před semaforem často ani zastavovat.

I když má realizace rezervy, je třeba podtrhnout, že jsou minimální a dají se v budoucnu napravit. Situaci si v naší mapě prohlédněte zde.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat