AutoMat sbírá informace o konfliktech při jízdě na kole

Publikováno: 21. dubna. 2020, 1 min. čtení
Aktualizováno: 21. prosince. 2020
Publikováno: 21. dubna. 2020, 1 min. čtení
Aktualizováno: 21. prosince. 2020
! Toto je komerční sdělení. Městem na kole není jeho autorem a neodpovídá za jeho obsah.

Proč se mnozí cyklisté necítí v provozu bezpečně? Je zákonná ochrana slabších účastníků v provozu v Česku dostatečná? Co je třeba změnit? Spolek AutoMat zahajuje sběr dat, která napomohou zodpodvědět tyto otázky.

Toto je komerční sdělení spolku AutoMat.
Prahou na kole není jeho autorem a neodpovídá za jeho obsah.

V úvodním dotazníku se soustřeďujeme na situace, při kterých se cyklisté cítí v provozu ohroženi, ale běžně se policii nehlásí, protože při nich nedojde k nehodě.

Byli-li jste v nedávné době při jízdě na kole ohroženi nebo se stali aktéry konfliktu s jiným účastníkem provozu, vyplňte prosím náš formulář. Formulář je stručný, vyplnění nezabere déle než dvě minuty.

Dotazník je v tuto chvíli pouze prvním krokem v připravovaném širším průzkumu. Chystáme strukturované rozhovory zkoumající vybrané incidenty, podrobnější průzkum postojů účastníků provozu k těsnému předjíždění a možným změnám legislativy, průzkum mezi dopravními experty.

S výstupy z našich průzkumů společně s rešerší zahraničních zákonných úprav pak oslovíme zákonodárce s návrhy na možné změny národní legislativy směrem k bezpečnějším podmínkám pro jízdu na kole v provozu, jednoduššímu a levnějšímu zřizování bezpečné cyklistické infrastruktury a zlepšení vzájemného vztahu motorových a bezmotorových účastníků provozu.

Často kladené otázky

Co chcete dotazováním zjistit?

Jaké jsou modelové typy konfliktů, při kterých se cyklisté cítí ohroženi. V jakých místech ke konfliktním situacím dochází, jaká je obvyklá infrastruktura, šířka pruhů, čím se taková místa specificky vyznačují.

Co se zjištěnými informacemi budete dělat dál?

Po anonymizování odpovědí vyhodnotíme základní “mustry”, které se v situacích opakují, místa, na kterých se zpravidla dějí. Vybrané respondenty oslovíme s podrobnějšími dotazy. Dodaný průkazný materiál (fotografie, videa) analyzujeme a využijeme jako ilustraci výstupů z průzkumu.

Co rozhodně nebudete dělat?

Pranýřovat a stíhat jednotlivé účastníky provozu.

Sbíráte informace jen z Prahy, nebo z celé České republiky?

Podklady potřebujeme z celé ČR, zajímá nás i případný zjištěný rozdíl mezi městy a venkovem nebo regiony, s různou tradicí jízdy na kole. Incidenty z Prahy a blízkého okolí budeme nicméně schopni vyhodnotit lépe díky místní znalosti.

Stalo se mi několik podobných příhod. Mám dotazník vyplňovat vícekrát?

Ano. Každé vyplnění eviduje jeden incident. Uvítáme také, pokud dotazník vyplníte i poté, kdybyste se incidentu účastnili v následujících týdnech.

Při incidentu jsem já nebo jiný účastník provozu porušili předpisy, ale policii to nebylo hlášeno. Je to problém?

Naším cílem není postihovat jednotlivé účastníky provozu. Informace o jednotlivých incidentech nebudou zveřejňovány jinak než v anonymizované podobě.

Je tento sběr dat v souladu s GDPR?

Ano. Vyplnění dotazníku je dobrovolné, tazatel vybírá, jakým způsobem můžeme následně s jeho osobními údaji nakládat.

Není to práskačství a bonzáctví?

Ne. Data budou dále zveřejňována pouze v anonymizované podobě nebo statisticky zpracovaná. U zaslaných videí a fotografií si v případě našeho zájmu o zveřejnění vyžádáme souhlas autora a budou před zveřejněním upraveny tak, aby splňovaly požadavky GDPR.

Proč nesbíráte také informace o tom, jak cyklisti ohrožují chodce a překážejí řidičům?

Průzkum cílí na incidenty, při kterých se cítí ohroženi cyklisté, jeho rozšíření by ztěžovalo vyplnění formuláře těm, na které je dotazník zaměřen. Ke zjištění postoje motoristů na řadu dopravních témat jsme v minulosti dělali více jiných průzkumů. Tento konkrétní dotazník také není poslední, který budeme dělat. Konečně, průzkum zaměřený na “zrcadlové” posouzení konfliktů cyklistů a motoristů připravil na začátku roku 2020 BESIP. Očekáváme, že s jeho výstupy bude možné také pracovat.

 

Formulář pro vyplnění informací o konfliktu najdete zde

! Toto je komerční sdělení. Městem na kole není jeho autorem a neodpovídá za jeho obsah.
Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

Pavel Mašek 22. 4. 2020, 12:59

Smutné, jak neziskovky suplují roli státu a jeho bezpečnostních složek

Vratislav Filler 22. 4. 2020, 13:17

Pavel Mašek: BESIP začal s průzkumem ohledně bočního odstupu taky. Ale tím, že pojedeme souběžně, tak 1) budeme mít vlastní data (a také trochu jiná, zajímají nás mírně jiné věci) a 2) je tím v tom podpoříme.

MM 22. 4. 2020, 14:49

Nu, chtěl jsem to vyplnit, ale z pohledu chodce a řidiče. Což nelze. Ve své podstatě jde o čistě subjektivní pocit cyklisty bez jakéhokoli objektivního zhodnocení situace ... už vidím jak někdo vyplní/napíše něco ve stylu, cítil jsem se ohrožen, ale přitom jsem jel jako kus skotu.

Výsledkem bude soubor zcela subjektivních účelových informací, což je horší, než kdyby nebylo nic.

A ano, poslední odstavec a pokus o vysvětlení jsem četl ... a na mém názoru to nic nemění.

Daniel 22. 4. 2020, 18:34

Bude niečo podobné o chodcom pocite ohrozenia cyklistom na frekventovanom chodníku / v zastávke?
P.s.: sám som cyklista, nie som žiaden cyklohater.

Vratislav Filler 22. 4. 2020, 20:01

MM: Toto je zejména podklad pro zavedení povinného bočního odstupu při předjíždění cyklisty motorovým vozidlem. A ano, jde právě o to, zda se při tom cyklisté bezpečně CÍTÍ. (zdůrazňuji). Subjektivní pocity cyklistů totiž mají objektivní vliv na volbu dopravního prostředku.

Průzkum na to, zda si účastníci provozu (včetně řidičů) myslí, že těsné předjíždění cyklistů je OK, půjde v druhé vlně.

Vratislav Filler 22. 4. 2020, 20:04

Daniel: Nemáme to v brzké době v plánu. Prosazujeme ale, aby se stavěla vyhrazená cyklistická infrastruktura.

Pavel Mašek 23. 4. 2020, 11:19

@Vratislav
- výzkum Besipu mi unikl, byl by nějaký link? Nenašel jsem na jejich stránkách nic. :-(

@Daniel
- zkus se zeptat skupiny Chodci sobě nebo iniciativy Pražské matky, ty by to mohlo zajímat spíš. Nebo napiš Tapírovi a ten se toho určitě chytne :-)

Vratislav Filler 24. 4. 2020, 09:02

Pavel Mašek: Formulář je zde https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSchQJEndbeeFLxtgM9h7qA3sBvMy6W3gwmD3yzW2ZpwDm_qtg/viewform

Není to asi přímo jádrová iniciativa BESIPu, spíš takový koprodukt. Zašťiťuje to Kreuziger.

josuk 24. 4. 2020, 12:23

Domnívám se, že závěrem průzkumů bude, že „země kulatá“ = že za všechno může infrastruktura.
řidič čehokoli se neustále rozhoduje a vybírá řešení dopravní situace, zhusta jen to nejméně špatné ze špatných. Nedostatečný odstup může být úmysl, ale často spíš výsledek okamžité interakce účastníků a okolností, subjektivního vnímání situace, včetně špatného odhadu a nešikovnosti. Protože dát odstup cyklistovi JE v zájmu automobilisty. Ne vždy se to daří a infrastrukturu bych viděl jako hlavní příčinu. Jsou místa, kde dopředu vím, že to bude s odstupem špatné a vliv řidičů aut je přitom spíš menší..
Jako argument je výsledek výzkumu jistě důležitý.

Petr 24. 4. 2020, 13:45

Josuk: Až tak úplně nesouhlasím. Na úzkých alpských silnicích se mi nikdy nestalo, že by mě auto objíždělo nablízko. To se radši za mnou táhl pět minut krokem, než se našlo vhodné místo na bezpečné předjetí. Místní, turista, bílá dodávka i autobus, všichni se chovali stejně. Nezažil jsem tam jediný blízký průjezd.

Na středočeských silnicích zažívám blízký průjezd tak jednou za tři hodiny čistého času, odhadnuto od oka. Většinou bílá dodávka nebo spěchající místní. Přece se nebudou omezovat, mají důvod spěchat, mají právo mě předjet.

Můj závěr: To není otázka infrastruktury. To je otázka ohleduplnosti.

josuk 24. 4. 2020, 14:02

Aha, to je pravda. Myslel jsem spíš na vnitropražské jezdění.
Středočeské silničky už dlouho zahušťují a zrychlují.. takové průhonice.. dobřejovice, se dalo na pohodu jezdit na kole naposledy možná tak před 20 lety.. btw: třeba rakouské alpy se ale také změnily k horšímu...ale těžko paušalizovat.

Brahma 27. 4. 2020, 09:30

I ve vnitropražském ježdění v utiskování cyklistů vítězí dodávky s mladým řidičem s ještě mokrým řidičákem co spěchá s rozvozem. Ony ty dodávky jsou trochu širší než osobní auto a tak tomu cyklistovi v jednom pruhu při předjíždění vezmou ještě víc místa ne ten osobák. Dochází k tomu i za současného sníženého provozu a i na dvouproudé silnici. Když má místo k objetí cyklisty, tak ho slušně objede, když nemá, protože je vedle auto, tak ho zmáčkne.

Martin Šnobr 27. 4. 2020, 13:31

@Brahma – můžu jen souhlasit

Pavel Mašek 16. 5. 2020, 12:55

@Petr
- ano, je to hodně o výchově a toleranci, v Rakousku, Itálii atd. se také lidé do kopce v autě za cyklistou táhnou klidně deset minut, prostě nikam se nespěchá... možná je to dané ale i tím, že když se netáhnout ze kolem, táhnout se stejnou rychlostí za autobusem, zem.technikou atd.

Daniel 18. 5. 2020, 19:35

@Vratislav
Takže keď cyklista ohrozuje chodcu, tak to je automaticky preto že nemá infraštruktúru?
Myslím že týmto hrozne jednostranným líčením cyklistov ako obetí to preháňate.
I na kole sa dá jazdiť ohľaduplne a neohľaduplne.
Keď niekde tá infraštruktúra nie je, a človek sa vo vozovke bojí, tak je správna možnosť to buď a) obísť inou trasou (ponúknuť mu vaše úžasné mapy či appku Prahou na kole) b) to chvíľu tlačiť c) proste danú trasu absolovať MHD, peši či i tým vami nemávideným autom ak ním človek disponuje.
Kľučkovať plnou ulicou medzi ľuďmi nie je správna možnosť, rovnako ako nie je správna možnosť obchádzať zápchu odstavným pruhom či pešou zónou. Argumenty "ale veď ja idem opatrne" sú asi taký nezmysel ako "ale veď v tom pruhu práve žiadna sanitka nebola" :)

Ujezdak 28. 5. 2020, 17:56

zde asi jeden zdroj https://echo24.cz/a/SubGx/srazeny-cyklista-nadaval-ridici-auta-hlidka-ho-zpacifikovala-slznym-plynem-a-spoutala

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat