Počátkem března jsme rozeslali městským částem Praha 1 – Praha 22 sadu otázek ohledně rozvoje cyklistické dopravy v začínajícím volebním období. Obdržené odpovědi budeme průběžně uveřejňovat. Za Prahu 14 odpověděl první místostarosta městské části, Petr Hukal (bezp.).
Redakce PNK (Red.): Pokud vím, tak vaše městská část byla při zlepšování podmínek cyklistické dopravy v minulých volebních obdobích dost aktivní, zadala a realizovala řadu akcí. Jak budete řešit koncepční rozvoj cyklodopravy v tomto volebním období?
Petr Hukal (PH): Městská část plánuje aktualizaci současného Generelu dopravy, který samostatně řeší i oblast cyklodopravy. Klíčovým dokumentem je pro nás cyklogenerel hlavního města Prahy, který definuje základní skelet cyklotras v našem území a to jak stávajících, tak i výhledových.
Dále se snažíme dodržovat, aby každé dopravní opatření, od prosté úpravy dopravního značení až po stavební zásah, prošlo vždy oponenturou na oblast bezmotorové dopravy.
Red.: Jsou nějaká cykloopatření, která připravovala ještě předchozí radnice a v jejichž přípravě nyní pokračujete? Zrušili nebo odložili jste některé připravované akce?
PH: Snažíme se kontinuálně navázat na rozpracované akce, ale připravujeme i další. Klíčovou stavbou celoměstského významu je bezpochyby Severovýchodní cyklomagistrála, která má ambici propojit území čtrnáctky s Prahou 9, 18, 19, 20 a Satalicemi. Aktuálně připravujeme jako městská část dokumentaci pro územní rozhodnutí pro etapy 6.1 (most přes Kbelskou – Budovatelská a 6.2 (Budovatelská – hranice s Prahou 20. V tomto roce se dočkáme i realizace etapy 6.3., která zlepší současné propojení Hloubětína a Satalic v okolí Vysočanské radiály s ukončením v nově vznikajícím lesoparku Arborka.
Rádi bychom se kvalitativně posunuli i v případě cyklotrasy A25 a nabídli alternativu vedení podél Rokytky v úseku Čelakovická – Morušová a dále k budoucímu biotopovému koupališti u Kyjského rybníka. V příštím roce dokončíme rekonstrukci ulice Za Rokytkou a mostu do ulice Hodějovské, který je aktuálně v havarijním stavu. Vše je na zmíněné páteřní trase A25.
Red.: Jaká jiná zlepšení pro jízdu na kole na území městské části tedy připravujete na toto volební období? Chystáte nové cykloobousměrky, legalizace průjezdů nebo cyklostezky? Kdy dojde na jejich realizaci?
PH: Kromě výše uvedených akcí bych rád zmínil novou cyklostezku mezi Nedokončenou a Průmyslovou ulicí, kterou připravujeme ve spolupráci s TSK a nebo novou stezku podél Českobrodské v současné izolační zeleni. Oba úseky jsou součástí významných radiálních cyklostezek. Určitě budeme pokračovat v dalším prověřování a realizaci cykloobusměrek.
Red.: V Broumarské ulici vznikly vloni ochranné cyklopruhy, stejné opatření na Ocelkově se ale dle komentáře našeho redaktora tak nezdařilo. Plánujete nějakým způsobem upravovat cyklopruhy na Ocelkově ulici?
PH: Na základě iniciativy MČ Praha 14 dochází k přepracování stávajícího projektu dopravního značení v Ocelkově ulici, které odstraní předchozí neduhy a nabídne cyklistům více prostoru. Realizaci očekáváme ještě v tomto roce.
Red.: Řešíte nějaká jiná pro cyklisty problémová místa?
PH: Rádi bychom posílili vazby mezi severem a jihem naší MČ. K tomu by měl pomoci systém staveb a dopravních opatření podél Průmyslové ulice, opatření na A44 v oblasti křížení s Chlumeckou a ve střednědobém výhledu i cyklopřejezd přes Chlumeckou mezi Pospíchalovou a Blatskou, který propojí Severovýchodní cyklomagistrálu s centrálním parkem Černý Most.
Red.: V roce 2019 se očekává nástup dalších bikesharingových společností. Oslovila vás některá se zájmem působit na Praze 14? Pokud ano, jak s nimi vyjednáváte?
PH: Ano, jednali jsme s Homeportem, vytipovali přes 20 stanovišť, ale nakonec jsme obdrželi informaci, že se stahují více do centra města. Osobně mne to velmi mrzí, protože jsem přesvědčen, že bikesharing (zejména ve spojení s elektrokoly) má v Praze ohromný potenciál. Větší, než si většina lidí aktuálně připouští.
Red.: I když vaše městská část zřídila v posledních letech řadu stojanů pro kola, stále ještě je mnoho lokalit, kde chybí. Kde se chystáte zřídit v nejbližších letech nové stojany? Připravujete i nějaká lépe chráněná parkoviště?
PH: Máme vytipováno několik frekventovaných lokalit, kde bychom rádi umístili kolostavy a přemýšlíme i o umístění cykloboxů. Poslední dobou se objevuje čím dál více zajímavých možností, které jak provozně, tak i vizuálně zapadají na konceptu města.
Red.: Jak jinak hodláte zlepšovat na vaší městské části podmínky pro jízdu na kole?
Obecně svým aktivním přístupem přesunem energie od dílčích opatření k ucelené koncepci.
Ale nyní konkrétněji. Chceme být proaktivní při naplňování celoměstského generelu cyklodopravy zejména v oblasti cyklomagistrál a drážních stezek, zaměřit se z úrovně MČ na kompletní přípravu a projednání projektů, ale také posílit osvětovou činnost v oblasti bezmotorové dopravy. Rozvíjet cyklistickou infrastrukturu, včetně míst pro parkovaní kol až po spolupráci s bikesharingovími společnostmi. A samozřejmě být vždy o krok napřed před ostatními.
Děkujeme za rozhovor.
Martin Šnobr 20. 5. 2019, 09:51
Tomu říkám super odpovědi. :-) Závidím lidem z Prahy 14.
Mirek 20. 5. 2019, 09:59
Konečně někdo, kdo ví, o čem mluví a vyjadřuje se konkrétně. Skvěle!
Neo Moucha 20. 5. 2019, 10:45
kudos to pan Petr Hukal
Pavel Mašek 20. 5. 2019, 19:03
No děkujeme za konkrétní informace :-).
TomášM 22. 5. 2019, 23:39
Ano na této MČ je krásně vidět, jak pracují s cyklodopravou, nadprůměrné proznačení cyklotras, legalizace chodníků atd., takže mě ani nepřekvapilo, že v parku U Čeňku je cyklopumpa (ta co známe od BikeTower) a jelikož je to nedaleko velkého dětského hřiště, můžou zde rodiče dofouknout kola u kočáru.