Na kole s dětmi

Denní rutina: Vytáhnout děcka z postele, obléct, nasnídat, vyčistit zuby a jedem: šup na kolo, ať jsme v té školce včas! Možná se vám to zdá příliš fantastické, ale není žádný důvod proč by se k jednotlivcům, kteří takto v Praze řeší svou rodinnou logistiku, nemohli přidat další! Jistěže, ne vždy a všude je to možné. Ovšem podmínky jsou jedna věc, vůle druhá, a možnosti realizace věc třetí. Dnes vám ukážeme, že neexistují jen dětské sedačky a přívěsné vozíky.

Legislativa

Je na místě zopakovat si, jak smíme s dětmi jezdit podle zákona. Nejdůležitější jsou asi následující body:

  • Děti do 10 let mohou jet po silnici na kole s doprovodem nad 15 let. Není tedy nezákonné jet po ulici s dvouletým dítětem na tříkolce.
  • Na ulici mimo obytnou zónu může dítě samo už od 10 let.
  • Dětské sedačky se smějí používat do 7 let věku dítěte. Musejí mít opěry pro nohy!
  • Na chodníku, cyklostezce, v obytné a pěší zóně pak smí dítě mladší 10 let jet i samo. Znění zákona je zde poněkud nejasné, přikláníme se k názoru, že dítě po chodníku jezdit smí (Důvod je patrný: pokud je mezi místy, kde smí dítě do 10 let jezdit bez dozoru vyjmenovaný i chodník, znamená to prostě, že tam dítě do deseti let jezdit může.)
  • Za kolo lze připojit přívěsný vozík. Od roku 2012 je definována maximální šířka vozíku pro děti na 90 cm, táhnout jej musí osoba starší 18 let.
  • Přilba je povinná až do 18 let.

Rekapitulace možností

Pokud se rozhodnete vozit své děti po městě na kole pravidelně, máte na výběr mnoho způsobů, jak to zvládnout: od těch relativně nenáročných a laciných, až pro řešení, které vyžadují skutečné rozhodnutí, že jízda na kole s dětmi je váš životní styl. Možnosti nám pomůže vyjmenovat vícečlenná rodina z Haagu.

Nejdřív táta s mladším synkem ve vozíku…

o chlup starší synek sám …

jeho sestra a nakonec mamka.


Dostupný základ: dětská sedačka

O dětských sedačkách už bylo napsáno hodně, čistě proto, že jsou nejdostupnější a nejpoužívanější. Klasická a univerzální je zadní sedačka na sedlovou trubku, pokud možno polohovatelná a s opěrkami umožňujícími dítěti za jízdy si schrupnout. Nic těžkého pro děti od cca 1,5 roku do zákonem uváděných sedmi.

Přední sedačka může zaujmout ty, kteří chtějí být se svým dítětem v bližším kontaktu. Má omezenou velikost a nosnost. Konečně, pokud jsou vám dvě sedačky na kole málo, můžete si dítě posadit také na sedačku umístěnou na předním nosiči (ovšem zatím ne u nás).

jm_sedacka_vepredu

Sedačku pro menší dítě lze mít i vepředu.

Výhodou celého řešení je pochopitelně nízká cena. Dvě solidní sedačky pořídíte dohromady pod čtyři tisíce. Dětské sedačky jsou ideální k tomu, vylézt ráno z baráku, naložit děti, nasednout a bez zastavení projet až ke školce. Nepočítejte s tím, že se cestou zastavíte v trafice: z kola můžete sesednout až, když z něj děti sundáte, což zastavení výrazně prodlužuje.

V městském provozu si můžete dovolit vše, co vám dovolí svědomí. Projedete to, co jste projeli dřív, jen musíte jezdit opatrněji přes nerovnosti a dát si pozor, aby vám dítě v přední sedačce nehrabalo do řízení – zde záleží spíš na dítěti než na vás.

Starší samo, mladší do sedačky.


Prostor a pohodlí: vozík

Osobní vozíky, stejně jako ty nákladní, se vyznačují výtečnou stabilitou a variabilitou: Kromě dvou dětí do něj naložíte všechno, co je právě zapotřebí, a v sobotu k němu přiděláte přední kolečko a vyrazíte s dětmi na inlajny. Dítě můžete mít ve vozíku třeba už od čtvrt roku, po pěti letech už se ale dovnitř vejde stěží.

Pro jízdu přímo v provozu nejsou ovšem vozíky nejvhodnější. Poměrně překvapivá výhoda je, že auta vozíky respektují výrazně více, než samotné cyklisty. Pro lepší viditelnost mezi stojícími auty je rozhodně vhodné doplnit vozík vlaječkou.

Tím ovšem výhody pro jízdu v provozu končí. Dítě je ve vozíku nízko a mezi auty dýchá exhalace. Leckdy nezbytné chodníčkaření je s vozíky výrazně obtížnější. Nájezdy a sjezdy s vozíkem drncají, je to nepříjemné pro děti. Vozíky jsou široké, což znepříjemňuje kličkování mezi chodci. A zapomeňte na manévrování mezi auty. Co cyklista hravě zvládne sám nebo se sedačkou, s vozíkem nemá šanci projet. Přirozeným základem je ale naučit se s vozíkem jezdit, zvyknout si na to, že jste o něco širší a vyvarovat se uhýbání automobilům směrem k okraji vozovky, vozík totiž snadno může najet na obrubník.

V ČR pořídíte vozík za cenu od pěti tisíc. Pokud chcete jezdit po méně komfortních silnicích, dělat výlety s občasnými úseky mimo silnice a podobně, zvažte odpružený model (za odpovídající cenu).

Vozík se tedy zdá být dobrou volbou, pokud víte, že vás na vaší cestě nepotkají silniční zácpy, nebo pokud se jim dovedete vyhnout.

Tahat za sebou prázdný vozík při vaší další cestě do práce se ale nezdá být zrovna optimální. Zkuste požádat školku, zda si můžete zaparkovat vozík tam.

Nejeden vozík dorazil na toto tržiště ve Štýrském Hradci.


Po vlastních kolech: kola pro děti

Jistěže chceme mít z našich dětí další cyklisty, a tak bychom jim dětská kola pořídili tak jako tak! Pro samostatné denní dojíždění jsou ovšem vhodná až od zhruba osmi až deseti let. Pro ranní dojížďku do školky nebo školy s doprovodem se ale kola hodí, pokud to tedy není příliš daleko, aby to děti stíhaly v tempu a byly na místě včas.

Pokud máte na trase obtížný úsek, můžete si u menších dětí vypomoci tažnou tyčí, konstrukcí je několik. Dítě je pak vedeno a vy máte o starost míň.

Kola je nutno vybavit předním i zadním světlem. Děti by měly vždy mít přilbu a za horší viditelnosti i reflexní oblečení nebo vestu. Pro jízdu mezi zaparkovanými auty je prakticky nutné mít ke kolu připevněné praporky.

Děti by se rády volně proháněly všude, nejen v parcích. Bohužel u nás jim k tomu stát moc příležitostí nedává. Velký dluh vůči dětem, bohužel.


Americká účelnost: longtail

Prodloužená kola, označovaná jako longtaily nebo longy, proslavil výrobce nástavce na běžné kolo XtraCycle. Řešení umožňuje umístit na prodloužený zadní nosič klidně dvě děti za sebe. Je to pohodlnější, než zadní sedačka: děti jsou o něco níž, stabilita je lepší. A do objemných brašen naložíte, co hrdlo ráčí (s limitem 50 kg u XtraCycle, jiné konstrukce mají nosnost až do 200 kg).

Výhoda Xtracycle spočívá v tom, že si můžete dovolit upravit takto své stávající kolo. Základní prodlužovací sada ,,pro“ (včetně brašen) stojí cca 500 dolarů. Lepšího výsledku dosáhneme montáží na prodloužený rám, za ten ale musíme počítat cenu kolem 1200 dolarů. Celé kolo se nabízí už za velmi přijatelných 800 $.

Pokud jde o použitelnost v Praze, pak je Xtracycle skoro stejně dravý jako běžné jízdní kolo. Je delší jen o třicet centimetrů a šířka zůstává stejná: manévrovatelnost v provozu zůstává. Rozdíl ve váze téměř nepostřehnete. A stabilita je proti sedačkám naprosto deklasující výhodou.

vf_xtracycle_marketa

Longtail v ulicích Prahy

Holandská tradice je Bakfiets

Klasické nákladní tříkolky blízké šlapacímu dvoukoláku se v Holandsku a Dánsku vyvinuly v pohodlná, rychlá a dobře manévrovatelná prodloužená kola, schopná dopravit k libovolnému cíli tři šestileté děti, nákup i samotného jezdce bez rizika nestability, ztráty kontroly nad dětmi, nebo vystavení dětí deštivému počasí. Mluvíme o kategorii kol Bakfiets (alternativně též nazývaného Long John).

Děti se v těchto kolech přepravují v objemném koši před cyklistou, což má spoustu výhod: objem je ohromující, stabilita výtečná. Kola mají speciální stojan, který zajistí stabilitu i při zastavení. ,,Kabinku” lze zavřít krytem proti nepřízni počasí, k dětem přidáte i denní nákup. Děti, sedící na lavičce, jsou na tom lépe, než kdyby byly v autě přikurtovány v dětské sedačce. Dvoukolové provedení přitom zajišťuje, že se stále jedná o jízdní kolo a ne o ruční vozík doplněný sedlem.

Samozřejmě, komfort, který v tomto ,,kolečku” dětem poskytnete, je vykoupený výrazně vyšší hmotností bicyklu, která dosahuje těžko představitelných 40-50 kg.

V Praze by bakfiets narážel na obdobné potíže s šířkou, jako je tomu u přívěsných vozíků. S vozíky je poměrně srovnatelný — má větší kapacitu, o něco lepší manévrovatelnost a jízda je klidnější. Váha bude ale vyšší a průjezd úzkými místy bude s nákladním kolem obdobně obtížný. Druhou slabinou bude překonávání kopců, přeci jen je tohle kolo těžší soupravou než bicykl s hliníkovo-hadrovým vozíkem. Elektrifikace tak bude při jízdě s plnou zátěží do větších kopců nezbytná.

Český zákon by bakfiets patrně považoval za kolo. Přilby by tedy měly být na hlavách, i když se to vlastně vůbec nehodí. Stejný názor mají ostatně i výrobci těchto kol, kteří své výrobky bezostyšně propagují fotografiemi dětí s obnaženými hlavičkami.

Kola tohoto typu jsou již dostupná u speciálních českých dovozců, cena začíná na 40 000 Kč.

Kolo podobného provedení (výrobce tmannetje.nl) se zadní sedačkou zaparkované před domem.


Další možnosti

Samozřejmě, dalších možností je spousta. Můžete mít tříkolku s lavičkou pro dítě, tandem pro dvojčata, skládačku s vloženou sedačkou, prostě cokoliv. Protože jízdní kolo pro přepravu dětí je všechno, co má šlapky a lze na tom děti odvézt.

Přeprava děcek v Nizozemsku zcela běžná. Kolo Gazelle.

Kolik jste jich napočítali?

Kočárek složený v nákladním kole.

Čtyři děti do každého.


Souhrnná tabulka

Můžete kombinovat děti na kolech single a nejmladšího na trailgatoru.

ZařízeníKapa- citaVěk dítěteCenaKladyZáporyDenní městské použití
Přední sedačka11,5-51500+levné, manévrovatelnost, dítě vpředuvěkové omezení, nebezpečí zásahu do řízení, omezené šlapání, nestabilita kolaKratší trasa bez zastávky
Zadní sedačka11,5-72000+levné, manévrovatelnostnestabilita kola, dítě mimo dohledKratší trasa bez zastávky, v libovolném provozu
Přední a zadní sedačku lze umístit na jedno kolo, získáte možnost přepravy dvou dětí.
Dětský vozík1-20,2-55000+kapacita, pohodlí, maximální stabilitanevhodné pro ulice se silným provozem, snížená průjezdnostDelší trasa s 2 dětmi, mimo silný provoz.
Dětské kolo + trailgator14-74000+lze v silnějším provozusnížená manévrovatelnostDelší trasy s kopci nebo provozem.
Dětské kolo odpojené1-n5-124000+výchova k jízděnelze v provozu a kopcíchPouze kratší, bezpečné trasy, chodníky, mimo provoz.
Xtracycle1-21,5-12$800+manévrovatelnost, slušná stabilitaděti za jezdcem, dostupnost, cenaDlouhodobé dojíždění po náročnějších trasách.
Bakfiet, dvoukolový2-3 (podle typu)0,2-8€1600+kapacita, pohodlí, děti vpředu, vzdoruje počasí, slušná manévrovatelnost, stylšířka, váha omezující zvládání kopců, dostupnost, cenaDlouhodobé dojíždění v rovinatém terénu. Náhrada auta.

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. Pro doprovod starších dětí na silnici je výborné zpětné zrcátko, nejlépe větší vypuklé. Jede se před nimi a děti jsou sledovány včetně provozu za nimi. Nyní už s dětmi nejezdím, ale zrcátko mi zbylo. Pro průjezd Prahou je skvělé.

  2. hledám, hledám, kde v rámci tohoto webu najdu nějaký bazárek … třeba právě na dětské doplňky se teďko hodil.

  3. Prosím o radu. Bydlíme přímo u cyklostezky A2. Školu mají děti taky přímo na A2. Problém je s parkováním u školy – http://www.zs-bhrabala.cz/. Vedení se nelíbí, když kola nechám zaparkované – zamknuté o zábradlí u záhonu. Bojí se návalu cyklistů :-). A myslím, že oprávněně. Vůle rodičů jezdit do školy by byla. Pozemek je městský. peníze samozřejmě nejsou. Na koho se obrátit?!?! Děkuji. Anna

  4. Anna: Optimální by bylo dohodnout se se školou, že pro parkování vyhradí prostor přímo na školním pozemku. Parkování kol u škol jsme věnovali tento článek: https://prahounakole.cz/2010/11/prazske-skoly-dobre-priklady-i-dinosauri/ . Vpuštění kol na pozemek školy je ovšem výhradně v pravomoci ředitele školy. Existuje možnost, aby městská část nechala udělat u škol městské stojany (platí je magistrát, ale doba realizace jsou asi 2 roky), toho již využily školy na Praze 4, a třeba na Praze 11 mají všechny mateřské školy již tyto stojany a ve druhém kole se instalují stojany u základních škol.

    V Praze jsou už desítky škol, které parkování bez problému umožňují (viz seznam ve výše uvedeném článku). Na Praze 8 bohužel o takové škole nevím (možná ZŠ Šutka, tam se na kole jezdí, ale nevím, zda mají stojany, nebo to prostě zamykají k plotu).

    Doporučil bych obrátit se o radu na některou ze škol, která parkování cyklistů úspěšně vyřešila, ať vám poradí, co je potřeba vyřešit (školní řád, pojištění, vyhrazený prostor, atd.), a především shromáždit další rodiče, kteří by stojany u školy uvítali. Potom zajít za panem ředitelem jménem větší skupiny rodičů. Současně můžete zajít na městskou část a požádat radního pro dopravu, aby Praha 8 zažádala o městské stojany a že máte tip na vaši školu. Praha 8 bude mít za několik dní nového radního pro dopravu, který by mohl být věci příznivě nakloněn.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


FacebookInstagramTwitterYouTube

Nejnovější články

Letní podněty Cyklisté sobě s reakcí

27. 11. - Kampaně
Od srpna do září jsem poslal na magistrát a městské části další várku podnětů Cyklisté sobě. Opět jsem se držel zpět a posílal jen vybrané..více

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru