Kolo a jeho výbava

Jaké kolo do města? Většinou můžete začít jezdit na tom, co máte doma nebo na chatě, někdy stačí doladit pár drobností. Pro některé cesty však může být pohodlnější zrovna určitý typ kola, které nemáte.

Možná že tedy budete kupovat nové. I s tím vám zde zběžně poradíme – ten pravý typ kola pro vaši cestu si můžete dokonce vypočítat

Nové kolo?

Existují stovky návodů a rad, jaké kolo koupit, za kolik a pro jaký účel. Tak daleko zde nepůjdeme, pro všechny úvahy o novém kole platí prostě to, že bude kombinací kola objektivně vhodného pro vaši cestu a kola, které chcete. V Praze si můžete užívat jízdu i na tak specifických kolech jako jsou fixed geary či amsterodamy. Chcete-li poradit, jaké kolo by nejlépe splňovalo vaše požadavky pro počátky ježdění po Praze, zkuste si projít naši orientační tabulku. Náš automatizovaný formulář v Excelu vám pak dokáže spočítat řešení přesně „na míru“ (můžete si ho i pro offline použití stáhnout zde).

Formulář berte s rezervou, především ukazuje, na jaké otázky se při výběru typu kola soustředit. Těch je bezpočet druhů a v každé kategorii naleznete různě vybavené modely za různé ceny. Lze nalézt i hybridní kola, která přináší výhody různých kategorií, jako je třeba skládací nákladní longtail či elektrifikace kol, jež je možná téměř u všech modelů.

tabulka_jake_kolo2

Stejně si nakonec pořídíte kolo, jaké chcete… ;)

Skládačky místem vážně neplýtvají…

Kolo pro město na celý rok.

Typ kola je jedna věc, na co dalšího se ale soustředit?

Cena a hodnota

Jak již bylo naznačeno, u kola do města je nezbytné zmínit se o ceně. V Praze musí mít bicykl přiměřenou kvalitu a výdrž, na produkty ze supermarketu tedy rovnou zapomeňte. Na druhou stranu nemá smysl investovat příliš mnoho. Obavami o drahé kolo byste ztratili značný kus svobody, spočívající v možnosti přivázat jej k libovolnému kandelábru. Přiměřená cena za nový model se pohybuje mezi deseti a dvaceti tisíci korunami. Vůbec není na škodu pořídit si do města kolo z druhé ruky. Zkuste Aukro nebo Bazoš. Solidní zboží tam najdete za pár tisíc a můžete jej mít takřka hned.

Doplňujeme

Většina kol potřebuje pro pravidelné ježdění doplnit o několik drobností jako jsou blatníky, nosič nebo stojánek (viz dále). Kupujete-li kolo, může být už vybavené vším potřebným, nebo si doplňky objednáte a necháte namontovat hned v obchodě.

S „holým“ kolem doma je to horší. Zatímco starší turistické dovybavíte díly z prvního obchodu snadno sami, silnička nebo moderní horské kolo půjdou doplňovat daleko hůř. Sportovní typy často už nepočítají s možností montáže nosiče či blatníků, na rámu chybí návarky na uchycení a musí se používat složitější postupy. Nejlépe nakonec uděláte, poradíte-li se se svým cykloservisem. I na sportovní kola lze namontovat co si zamanete, i když někdy musíte sáhnout hlouběji do kapsy pro speciální variantu doplňku.

Zámek

Bez kvalitního zámku nemá smysl vyjíždět. Zřejmě nejlepší jsou pevné zámky – podkovy – ve tvaru písmene „D“. Relativně drahý zámek v kombinaci s relativně levným kolem vám ušetří mnoho starostí. Kolo zamykejte k pevným předmětům a pokud možno tak, abyste pokryli i nejsnáze odnímatelnou část (obvykle to bývá přední kolo). Zamykání jsme věnovali vlastní návod, který najdete tady.

Pořádnou „podkovu“ nemusíte ani tahat s sebou: stačí ji zamknout v cíli své obvyklé cesty.

Světla

Základní bezpečnostní poučkou ve městě na kole je „být viděn“. Jakkoliv máte dojem, že jezdíte jen za světla, nikdy nevíte, kdy se zdržíte a budete se potřebovat přesunout za tmy. Proto dbejte na plné osvětlení svého kola. Přední světlo slouží v provozu k tomu být viděn, nepotřebujete tedy extra výkonný světlomet luxující baterie příkonem vysavače. Daleko víc práce udělá diodová blikačka s malým odběrem, kterou se nebudete rozpakovat zapnout hned, jak se trochu zešeří.

Běžné blikačky mají tu nevýhodu, že je musíte při opouštění kola snímat a jsou tedy náchylné k zapomenutí. Lepší jsou světla trvale připevněná ke kolu. Když si pořídíte světla na dynamo do náboje či výpletu, nebudete na ně muset myslet už vůbec; prostě je tam budete mít pořád. To samé platí třeba o magnetických Reelightech.

Blatníky

Blatníky v Praze neužijí jen ti, pro které déšť znamená nemyslitelnou překážku v jízdě na kole. Ačkoliv pořádný slejvák vás na kole chytne opravdu jen výjimečně, mokré silnice jsou v Praze jevem zcela běžným. Naší snahou zpravidla bývá dojet včas a čistý – a to jde bez blatníků dost těžko. Přední blatník by měl být co nejdelší, někteří jej doplňují gumovou zástěrkou. Ta dovede zadržet i silný proud vody, odstřikující od kola při průjezdu hlubšími loužemi. Zadní blatník už tak dlouhý být nemusí, měl by ale vepředu dosahovat ideálně až ke středové ose. Blatníky na horská kola bez pomocných opěr fungují jen částečně.

Jak by dopadly tyto elegantně obuté nohy v případě mokré silnice s loužemi?

Pláště: široké a kvalitní

Terén pražských ulic oplývá zvlášť v centru rozbitou dlažbou a tramvajovými kolejemi. Na obojí platí buď zvýšená opatrnost, nebo co nejširší pláště. Horská a městská kola vám umožňují kombinaci obou dvou řešení, na silničce či fixce musíte spoléhat na vlastní opatrnost. Budete-li ale přezouvat trekingové kolo, obujte ho pláštěm co nejširším. U horského kola se pro město vyplatí vyměnit drapáky do bahna za plášť s minimálním vzorkem: uvidíte, jak váš miláček zrychlí.

V městském prostředí je jen otázkou času, kdy vjedete do nějakého skla. To je pak jedním z hlavních záporů úzkých plášťů silniček, singlů a fixek. Silně proto doporučujeme pořídit pláště s alespoň elementární ochranou proti proříznutí. Pro lepší viditelnost kola existují také pláště s reflexním proužkem na obvodu.

V redakci v zásadě doporučujeme pořízení kvalitních balónových plášťů.

Nosič, brašny, košík

Pro běžnou jízdu po městě potřebujete nutně vyřešit, kde vozit své věci. Existují sice úžasné a funkční messenger bagy, snese-li to ale vaše kolo, tak není nad obyčejný nosič. Na něj můžete připevnit cokoliv vás napadne: expediční brašny, tašku k zavěšení ze strany, košík či dokonce uzamykatelný box.

Tašek pro městské použití se už k nám dováží poměrně dost. Stačí se podívat po cykloobchodech, zvláště v obchodech s městskými koly mívají velký výběr: Cyklospeciality, Citybikes, Ekolo, Urbanne, Velorama a další.

Přední košík je překvapivě praktický. Je to výborný odkládací prostor, přístupný dokonce i za jízdy. A je-li sundavací, snadno ho použijete rovnou jako nákupní.

Nosič jako běžná součást praktického kola.

Bikesharing Rekola: bez nosiče stačí někdy jen ten košík.

Stojánek

Máte-li těžší kolo ověšené brašnami, jistě oceníte, jaké množství práce odvede tahle „hloupost“. Pomůže při zapínání brašen, zamykání kola, umožní nechat kolo volně stát. Dělají se stojánky na zadní vidlici, stabilnější jsou ale ty, které se montují poblíž středu.

Kryt na řetěz

Užitečnou součástkou, umožňující použít kolo úplně kdykoliv a naskočit v tom, co máte zrovna na sobě, je kryt řetězu. Minimalistické kolečko na největší tác zabrání sice zamotání nohavice do převodů, neochrání ji ale od oleje na řetězu. Na kola s přehazovačkou se dělají kryty ve tvaru pistole, zakrývající celý tác a horní řetězovou linku. Ultimátním řešením, vhodným zvlášť pro zimu, je kompletní kryt celého řetězu. Ten je ale možný jen u kol s nábojovou přehazovačkou.

Kryty na řetěz 50 % (růžový cruiser) a 100 % (zelený měšťák).

Zvonek

Skoro zanedbatelná investice může značně usnadnit život na frekventovaných cyklostezkách. Ani cinkání zvonkem vás ale neopravňuje řítit se jako ďábel, natož pak aby mělo jakýkoliv efekt na řidiče sedícího v autě.

Na co nezbylo místo

Vysoká řidítka vám napřímí posez, budete lépe vidět a snáze se budete moct ohlížet. Na druhou stranu posunou vaše těžiště z pedálů dozadu na sedlo, které bude nutné uzpůsobit pro tlumení nárazů. Zrcátko ocení ti, kdo potřebují víc jistoty v silnějším provozu.

Ozdoba pro radost, která udělá vaše kolo unikátním – ať je to atypický zvonek, maskot na řidítka, kytka vpletená do košíku, vtipná samolepka nebo třeba úplet na sedlové trubce. Fantazii se meze nekladou. Bez ní to kolo prostě nebude vaše.

Nevažte to, vyražte!

Pokud se vám po osazení kola vybranými doplňky zdá, že ztěžklo na dvojnásobek, nezoufejte. Jestli na trase nemáte cyklokros v provedení pěti schodišť, rozdíl ve váze stěží postřehnete. Do práce pak dorazíte v daleko lepším stavu a to skoro bez ohledu na počasí. Své kolo do města příliš nevažte, raději na něm vyražte!

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. Dodal bych že se sem po dvaceti letech zapomnění vrací můj oblíbený typ kola, velice vhodný i do města – klasický dálkový turisťák. Od klasické silničky se liší maličko delší zadní stavbou (jako mají třeba staré Favority), ještě pohodlnějším ale stále efektivním posezem (zapomeňte na mýtus že silničky jsou nepohodlné – na pohled tak vypadají, ale jsou stavěné na to, aby se dal v sedle strávit celý den), větším rozsahem převodů, širším obutím a plnou výbavou – dlouhými blatníky, pevným osvětlením (nejlépe na dynamo v náboji), nosiči pro bagáž… Na takovém kole je jedno zda člověk jede jen pro pár rohlíků nebo na týdenní výlet, a asfalt není podmínkou. Na dobrém turisťáku se jede příjemně i po kočičích hlavách, šotolině či lepších dřevařských cestách. Velice slušné turisťáky dnes vznikají na lehkých trekových a krosových rámech – kolikrát stačí jen vyměnit řídítka a to, co je na nich, přezout na nejširší hladké obutí co je k dostání a dovybavit v článku uvedenými doplňky.

    Ještě bych dodal pár drobností k blatníkům, jen v bodech:
    1. Délka blatníku by měla být taková, aby umožňovala sjetí z obrubníku; taková délka ale nestačí k tomu, aby voda necákala na boty a na řetěz. To řeší zástěrka.
    2. Na předním blatníku má člověk zástěrku pro sebe, na zadním pro ostatní.
    3. Dlouhé blatníky na vzpěrách možná nejsou cool, ale osamělému cyklistovi v pražských ulicích stejně nikdo neuvěří že jede závod. A vzpěry se hodí třeba k tomu, aby blatník přežil déle než týden na kočičích hlavách. Nebo pokud si na něj člověk chce namontovat světlo.
    4. Do sněhu a břečky se hodí blatník seřízený tak, aby byl vzadu trochu těsnější než vpředu. Neucpává se.
    5. Dobře řešené blatníky několikanásobně prodlužují životnost řetězu a umožňují jezdit v civilním oblečení. Sám jsem mohl být několikrát viděn jak svištím padesátkou z Petřin do Dejvic – v černém kabátě, nohavici kalhot od obleku staženou reflexním páskem, v klipsnách zaražené černé polobotky, plstěný klobouk mírně do čela aby neuletěl.

  2. Na jeden, kolegové by řekli „nejdůležitější“ typ, jsi příteli zapomněl. Což mě samozřejmě nepřekvapuje. A určitě by pokryl prakticky všechny zde uvedené kategorie. Holt, my ležící jsme zatím stále v menšině. :-) Nicméně všichni bez rozdílu bychom tvrdili, že lehokola a lehotříkolky jsou (také) pro městskou dopravu to nejlepší. To each his due. Na druhou stranu, když jsem před mnoha lety jezdil na „rané“ kolobce pro dospělé, tak si všichni ťukali na čelo, a dnes … ?

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


FacebookInstagramTwitterYouTube

Nejnovější články

Auto*Mat řeší centrum: koncepce pohledem Josefa Laži

20. 11. - Analýzy
Na začátku října vyšel formou tří na sebe navazujících článků [1, 2, 3] text Vratislava Fillera, který představoval koncept Auto*Matu, zaobírající se narovnáním podmínek pro jízdu na kole v centrální Praze...více

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru