Zimní trasy a údržba

Aktuální informace o sjízdnosti cyklostezek a tras v širším centru Prahy najdete v zimním období v mapě zimních omezení, ta je aktualizována na základě zpráv od uživatelů mapy.

Upozornění: Informace na této stránce platily pro zimu 2013/2014. Níže uvedené odkazy tedy mohou být nedostupné, dokud je nezaktualizujeme!

Na základě informací o zimní údržbě TSK a městských částí jsme pro zimu 2013/14 připravili základní zimní pražskou cyklomapu (kliknutím zvětšíte):

Mapa se soustřeďuje na příjezdové trasy do centra a obsahuje jen vybrané průjezdné nebo neprůjezdné trasy. Uvítáme zpřesnění: zkušenosti s údržbou různých úseků cyklotras a objízdných trasách pište prosím na adresu redakce@prahounakole.cz.

Další obsah stránky:
Systém zimní údržby v Praze
Popis základních zimních tras:
Jih Prahy
Centrum
Sever (pravý břeh)
Sever (levý břeh)

Systém zimní údržby v Praze

V Praze se nejprve protahují hlavní silnice (a z vedlejších ty, které vedou do výrazného stoupání), potom autobusové zastávky a další pořadí silnic, chodníků. Komunikace, chodníky u zastávek veřejné dopravy a vybrané další chodníky udržuje TSK, která na to má velmi přehlednou mapu:

Mapa údržby komunikací TSK

Na dalších chodnících, parkových cestách a někdy i v jinak neudržovaných vedlejších uličkách uklízejí městské části. V areálech firem a průmyslových zónách mohou uklízet i soukromníci, stejně jako nárazově i jinde.

Městské části:
Praha 2 má na svých stránkách seznam ulic, kde udržuje chodníky, zde.
Praha 3 má mapu zimní údržby chodníků v PDF. Udržují některé cyklochodníky na Parukářce a Židovských pecích.
Praha 6 má díky systému sněhové pohotovosti podrobně vyznačeno, které chodníky uklízí.
Praha 8 má mapy zimní údržby chodníků online zde.
Praha 10 má plán zimní údržby na svém webu zde.
Praha 11mapu údržby chodníků
Praha 12 má seznam ulic a chodníků, kde provádí zimní údržbu, zde.
Praha 13 má mapy zimní údržby zde.
Praha 14 má seznam komunikací, kde provádí zimní údržbu zde.

U městských částí Praha 4, 5, 7 se nepodařilo dohledat na webu informace o tom, které chodníky nad rámec TSK uklízejí. Praha 1 má mapu zimní údržby fyzicky v infocentru, Praha 9 nemá stránku o zimní údržbě v provozu. U městských částí Praha 15 a výše jsem plány zimní údržby nedohledával.

Popis zimních tras

Na základě mapy TSK a doplňkových informací bylo možné popsat stručně situaci na základních trasách, zobrazených v mapě.

Jih Prahy

A2 povltavská jih
Na náplavku zapomeňte, chodník od Palackého náměstí po vyústění Podolské je ale v 1. pořadí. Stezka až po Braník, kam můžete odbočit klasickým podchodem, je v pořadí druhém. Dále následuje chaos: Neudržovaná Ledařská, pak jsou ulice ve správě městských částí, které je nejspíš víceméně udržují. Od Modřan dále se stezka víceméně neudržuje – zde zbývá jen Komořanská (dobrou chuť).

A1 povltavská jih
Uličky na Malé Straně se čistí slušně, průjezd Kampou je ve třetím pořadí včetně Šeříkové. Ulice Smíchova jsou vesměs udržované, s výjimkou průjezdu pěší zónou Anděl, kde není situace úplně jasná. Zapomeňte také na cyklopruhy, všechno bude užší, ale sjízdné. Mezi Lihovarem a Barrandovským mostem se pobřežní stezka neudržuje, takže ulicí Na Zlíchově. Nějakou údržbu by měl mít starý průjezd pod Barrandovskou skálou do Malé Chuchle, možná ale ne celý. Stezka podél Vltavy je ve správě městských částí. Alternativní trasa vede Mezichuchelskou a Radotínskou.

Jižní transverzála A33/A21/A22
Tahle spojnice je na tom v zimě hodně bídně. Základním omezením je už to, že se neudržují chodníky na Barrandovském mostě. Neudržuje se ani silnička Prokopským údolím. Na trase A22 se neudržují úseky cyklostezky od křižovatky Na Mlejnku až po ulici Na Strži, z Braníku k Vídeňské se ale dostanete ulicí Branickou a v Podzámčí. Park u Krčského zámečku se také udržuje. Krčským lesem směrem na Jižní Město máte největší šanci projet spodem, po příjezdové komunikaci k hotelu Za Větrem a pak po A225 k metru Roztyly.

Vršovické radiály A23 / A230 / A223 (železniční most – Vršovice – Záběhlice / Strašnice / Roztyly)
Na železničním mostě se udržuje pouze severní chodník. Cyklostezka na Folimance se udržuje jako chodník, lze očekávat potíže na nových vjezdech od Sekaninovy. Na pokračování Vršovícké ulice a v ulici V Olšinách nelze předpokládat údržbu cyklopruhů. Cyklostezka podél Botiče se udržuje mezi Vršovickou a Petrohradskou (pouze pravý břeh Botiče, MČ P-10). Její pokračování k Michelské se pravděpodobně neudržuje, dá se ale objet ulicí Nad Vinným potokem.

Chcete-li pokračovat po A233 ke Spořilovu, je lepší vzít to po Nuselské už od Otakarovy. Cyklostezka podél Michelské se neudržuje. Ohradní a navazující uličky jsou ve 2.-3. pořadí, s výjimkou krátkého úseku cyklostezky na konci ulice Na Líše. Cyklostezka A41 podél ulice Sliačské a Severozápadní I na starém Spořilově se udržuje jako chodník 2. pořadí (zde ale není problém jet po ulici), v podchodu pod Spořilovskou jako 1. pořadí.

Centrum

Pankrác a Karlov
Na Nuselském mostě se udržuje pouze východní cyklochodník. Udržuje se ale nadchod s rondely u Kongresového centra i lávka na západní straně od Kongresového centra směrem k ulici Na Pankráci (rychlejší je ale nejspíš projet s auty pod magistrálou). Na Karlově se, kvůli nemocnicím, udržují komunikace velmi dobře, přes chodníky Fügnrerova náměstí se tam lze dostat i v zimě.

Historické centrum
V historickém centru najdete většinu uliček udržovanou, takže zde nejste oproti sezóně příliš omezeni. Problémem jsou neudržované náplavky, pro průjezd skrz centrum se proto vyplatí volit trasu na pomezí Starého a Nového Města.

Sever Prahy (pravý břeh, Holešovice a Letná)

A25 Vítkovská
Vítkovská cyklostezka se v zimě neudržuje. Do centra je tudíž lepší jezdit přes Karlín, ve stoupání výše je využitelná i Jeseniova (2. pořadí až na Chmelnici).

A2/A26 centrum – Hloubětín – (…)
Staroměstská náplavka se neudržuje, vzhledem k charakteru Dvořákova nábřeží je snad nejlepší se pustit centrem. Udržuje se cyklochodník A2 od Štefánikova mostu po Danube House, a také cyklostezka na západním chodníku Hlávkova mostu včetně nábřeží až po vyústění třídy Dukelských Hrdinů (což lze využít pro cesty na sever). Vzhledem k tomu, že od Danube House se stezka A2 neudržuje, je pro směr Karlín vhodné zůstat v ulicích (Sokolovská, Křižíkova, dále pak Rohanské nábřeží, ale bez cyklopruhů). Jedinou udržovanou stopou na profilu Invalidovny je jižní chodník opuštěné Sokolovské.

Do Libně se nedostanete jinak než Sokolovskou nebo Voctářovou. Trasa A26 je za sněhu kompletně nepoužitelná, a vzhledem k nedostatku bočních ulic zde vychází nejlépe Kolbenova ulice, ze které na Černý Most uhnete Slévačskou. Překvapivě se lze od metra Černý Most dostat po udržovaném cyklochodníku až do Horních Počernic.

A2/A27 Holešovice / Libeň – Střížkov – Letňany
Na mostě Barikádníků se udržuje západní chodník, kde musíte na severním předmostí vykroužit minimálně jeden rondel. Chodníková stezka A2 podél Povltavské není udržována, zbývá zde jedině jízda v provozu (!). Příjezd k Bulovce od Libně je příjemnější, ulice U Českých Loděnic je ve druhém pořadí chodníkové údržby.
Dlouhá část trasy A27 od Povltavské až na Prosek je na tom s údržbou velmi dobře. Problémový je až úsek mezi Lovosickou a Tupolevovou, lávka samotná se sice udržuje, příjezdové cesty ale ne. Za špatných podmínek lze lávku objet po velmi frekventované Prosecké.

Z Holešovic na sever (Kobylisy)
Západní chodník mostu Barikádníků vás pro překonání Povltavské donutí vykroužit tři rondely (směr do centra tedy asi bude řešit silnice). Až na Kobylisy se dostanete kombinací slušně udržovaných ulic Nad Rokoskou, Na Stírce a Na Pěšinách.

A2 jako VZ tangenta (Libeň – Zámky)
A2 v ulici U Českých Loděnic se údržby zpravidla dočká, rušné Povltavské se ale nevyhnete. Cyklostezka podél Vltavy v Troji se neudržuje a tak je alternativou Trojská ulice.

Severní cesta (centrum – dolní Letná – Stromovka – Bohnice
Hlávkův most a přilehlé stezky jsou bezproblémové, stejně jako třída Dukelských Hrdinů. Udržuje se i Stromovka a lávka v Troji. Z klidných cest stoupajících z Troji má ovšem údržbu jen spodní část ulice Pod Havránkou, ostatní cesty jsou ve správě městské části a nová cyklostezka A273 kolem Velké Skály se neudržuje skoro určitě. Za obtížných sněhových podmínek tak může zůstat jako jediná možnost nepříjemné stoupání rušnou ulicí K Bohnicím.

Poslední možností (byť značně kostrbatou) je zajet si až přes Zámky, úsek trasy A2 zde má ovšem údržbu posledního řádu.

Levý břeh od Prokopského údolí na sever

Letenská tangenta
Od třídy Dukelských Hrdinů je udržovaná Kostelní ulice, není ale jasné, v jakém stavu jsou v zimě cesty v Letenských sadech. Byl-li by zde udržovaný průjezd, zůstává tangenta Patočkova – Badeniho – Letná – Kostelní – Hlávkův Most – Karlín – Žižkov použitelná i v zimě.

A15 / A164 / A1 sever: Centrum – Bubeneč – Suchdol
Z centra připadá v úvahu cesta přes Klárov. Kosárkovo nábřeží, potřebné k objížďce přes Letnou, se neudržuje. Strmý cyklochodník od Čechova mostu je ale sypán. Zásasním problémem pro propojení severně od Milady Horákové je neudržování ulice Pelléovy. V obou směrech je možné si pomoci přejezdem u metra a využitím blokové smyčky autobusu 131. Následně ulice ČS. armády, Terronská. V Podbabské se udržuje střídavě cyklochodník na západní a východní straně až po odbočku na Sedlec. Pokračování do Sedlce nebo Suchdola přes Lysolaje po místních komunikacích.

A15 / A16 Centrum – Dejvice – Vokovice
Obvyklá trasa z Dejvic ulicemi Generála Píky a Velvarskou je víceméně průjezdná i v zimě. U dejvického nádraží se ne všechny ulice udržují, jinak ale ano. Kompletně se udržuje i cyklochodník podél Evropské. Dostanete se tak vcelku v pohodě na Dědinu i do Ruzyně.

A15 Hradčany – Střešovice / Břevnov (Bílá Hora, Řepy)
S chodníkovými stezkami podél Mariánských hradeb nepočítejte, udržuje se ale úsek parkem od ul. U Brusnice k Patočkově, čímž vniká dobrý průjezd ke Střešovické a Patočkově. Na Petřiny se tak dostanete v pohodě, hůř jsou na tom směry vyžadující překonat vřed Malovanky, kde se údržba objízdných cyklochodníčků tak nějak nepředpokládá.

Vzdálenější oblasti, kam by se bez sněhu dalo dojet přes Vypich, jsou dostupné jen obtížně. Na Bílou horu se jakžtakž můžete dostat po severním chodníku Bělohorské, Řepy zřejmě nejlépe dokonce po Plzeňské (což opravdu není žádná sláva).

A12 – A14, Praha 5 – Jihozápadní město
Morfologie Prahy 5 postrádá prakticky stoupání klidnými ulicemi, které by byly v zimě současně udržovány. Pro směr z centra je přitom zvlášť v zimě potřeba pokud možno vystoupat nad smogovou čepici a nedusit se v údolí. Použitelné není Prokopské údolí, či ulice souběžné s Radlickou. Košířské údolí ani klidné ulice nenabízí. Ani park Mrázovka se (patrně) v zimě neudržuje, jedinou možností se tak zdá být TSK udržovanzý chodník od usedlosti Mrázovka, který snad lze k vyvedení kola na kopec použít i v zimě. Pro směr do centra byla vybrána Jinonická, hlavně proto, že na navazující Vrchlického a Duškově je vyhrazený pruh. Průjezd přes Jinonice umožňuje vyhnout se stoupání v Klikaté. Následně se s využitím ulic Karlštejnská a Tichonova dostanete až na sídliště Hůrka.

Nemám informace, jak je na tom s údržbou okruh po Jihozápadním městě, předpokládám ale, že to nebude valné.

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Podpořit
FacebookInstagramTwitterYouTube

Nejnovější články

Praha 3 odmítla magistrátem navržené cykloobousměrky

19. 09. - Zprávy
Zástupkyně starostky Prahy 3 Lucie Vítkovská (ODS) upozornila na svém facebookovém profilu na rozhodnutí Rady Prahy 3 neprodloužit cykloobousměrku v Lupáčově ulici, tak jak navrhoval..více

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru