V rámci obnovy světelné signalizace (SSZ) na křižovatce ulic Sokolovská a Ke Štvanici přibyly u křižovatky nové cyklopruhy. Jde o tzv. ochranné cyklopruhy, neboli z hlediska zákona o „jízdní pruhy pro cyklisty“.
Ochranné cyklopruhy sice velmi připomínají vyhrazené cyklopruhy, které již v Praze velmi dobře známe, ale z hlediska zákona mají několik odlišností. Tzv. ochranné cyklopruhy (třeba v Německu velmi běžné značení) existují v Česku teprve od novelizace zákona z loňského roku. V zákoně se nazývají „jízdní pruh pro cyklisty“, zatímco stávající známé cyklopruhy se nazývají „vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty“.
Oba typy cyklopruhů fungují v podstatě obdobně a pro běžného řidiče nebo cyklistu zaměnitelně. Jediným rozdílem je, že ochranné cyklopruhy lze vměstnat i do míst, kam by se vyhrazený cyklopruh nevešel. Rozměrnější vozidla mají povoleno, v případě nedostatku prostoru, ochranným cyklopruhem pojíždět.
Jízdní pruh pro cyklisty je definován v §14 (5): „Je-li vyznačen jízdní pruh vodorovnými dopravními značkami jako jízdní pruh pro cyklisty, použijí se pro cyklisty a řidiče jiných vozidel odstavce 1 až 3 obdobně. Na jízdní pruh pro cyklisty smí řidič jiného vozidla vjet v podélném směru rovněž tehdy, není-li přilehlý jízdní pruh pro toto vozidlo dostatečně široký. Při vjíždění na jízdní pruh pro cyklisty nesmí řidič ohrozit cyklistu jedoucího v tomto pruhu.“
Zákon o provozu na pozemních komunikacích č. 361/2000 Sb.
Pokud tedy řídíte běžné osobní vozidlo nebo jedete na kole, tak vás rozdíl mezi oběma cyklopruhy nemusí moc zajímat, je to pro vás v zásadě totožná situace. Změna přichází v případě autobusů nebo náklaďáků, které mohou do ochranných cyklopruhů při nedostatku místa zasahovat. To si většinou vyžádá samotná situace (šířka vozovky).
Oba typy cyklopruhů lze samozřejmě i vizuálně v terénu rozlišit, i když to prakticky není příliš potřeba. Klasický vyhrazený cyklopruh je vždy značen jak svislým, tak vodorovným dopravním značením. Ochranný cyklopruh žádné svislé značky začátku a konce cyklopruhu nemá. Také jeho vodorovné značení je subtilnější, čára o něco tenčí než u klasického vyhrazeného cyklopruhu.
Uvádí se, že u typu ulic, kde bylo v minulosti použito (kvůli nedostatku prostoru pro vyhrazený cyklopruh) pouze značení souvislým piktokoridorem, by šlo v budoucnu realizovat cyklistické opatření za pomoci ochranných cyklopruhů, které přeci jen poskytují cyklistům vyšší stupeň ochrany než piktokoridor. Ať již z hlediska zákona, nebo z hlediska stylu značení. Piktokoridor by pak zbyl na ty případy, pro které je skutečně určen – např. na naznačení směru ideálního průjezdu cyklisty v komplikovaných křižovatkách. Piktokoridor by již tak neměl suplovat cyklopruh.
Sch 29. 6. 2017, 17:37
A také je na Florenci vyznačen skrz křižovatku, to se zatím v Praze skoro nevidí.
josuk 30. 6. 2017, 10:25
kdyby auta najížděla, tam kde jsou podélné oddělující prahy kolejí, co nejvíc vlevo až k těmto prahům, v kolonách by vznikal dostatečný průjezd vpravo - třeba Otakarova u pošty, kde se hodně cyklistů zbytečně dostává na chodník..
Takže k podélným oddělujícím prahům by doprava měly imho patřit vždy minimálně piktogramy, když ne cyklo nebo ochranný pruh.. Protože podélný práh auta v malé rychlosti nijak neohrozí, na rozdíl od cyklisty, jak víme..