Ročenky

Obsah: 2016, 2015, 2014, 2013, 2012, 2011, 2010, 2009, 2008, 2007, 2006

2016

Rok 2016 přinesl opět nové posily týmu. Rozšířily se naše redakční řady: Miloslava Erika Veselá začala psát analytické články s mezinárodním přesahem, Maruška Marušíková nám začala pomáhat s grafikou a připravila náš nový informační leták, Aleš Klásek z Ostravy začal psát o dopravní cyklistice. Přidala se i řada externích spolupracovníků, například Adéla Nováková nebo Jonáš Holub a Irena Dudová. Zároveň přispívali ve velkém i samotní čtenáři, k čemuž částečně dopomohl i grant od hlavního města Prahy, který nám dovolil poskytnout některým autorům drobnou finanční odměnu. Na jaře také přišla nová korektorka Kamila.

Snažili jsme se rozšířit náš záběr a informovat o pražském cyklistickém dění z více úhlů pohledu a vyváženěji. Vydali jsme tak například komentář k připravované rekonstrukci tramvajové trati v Nuselském údolí z pohledu redaktora Vratislava Fillera i Ireny Mádlové z IPR. Chtěli bychom, aby Prahou na kole poskytovalo prostor i externím pohledům mimo redakci nebo iniciativu Auto*Mat. Chcete-li napsat vlastní komentář k pražské cyklodopravě, kontaktujte nás.

S tím souvisí i nové přerozdělení rubrik, kde jsou nyní striktně odděleny zprávy od komentářů. Díky tomu bylo Prahou na kole zařazeno do přehledu Google News. Pokusíme se naše zpravodajství dále vylepšovat a přinášet více čistě zpravodajských článků. Také jsme web rozšířili o anglickou sekci, kterou plánujeme do budoucna dále rozšiřovat a přinášet informace i Pražanům, kteří nehovoří česky, případně i návštěvníkům Prahy.

Aktivní jsme byli i na sociálních sítích. Po loňském založení profilu na Instagramu jsme se začali letos aktivněji starat o náš letitý profil na Twitteru a navíc jsme začali natáčet i videa na YouTube. Zatím poměrně amatérská, ale pokusíme se zlepšovat.

I naše mapa prošla zlepšeními. Nově v ní naleznete ortofotomapu IPRu, nové lepší našeptávání adres, upravili jsme vedení některých doporučených tras na základě GPS dat ze soutěže Do práce na kole.

Šéfredaktorův výběr nejlepších článků za rok 2016 naleznete zde. Kromě těchto článků jsme na jaře vydali například sérii mimo provoz radící, jak nejlépe dojet do centra mimo rušný provoz. V létě jsme publikovali sérii článků, jak se jezdí v Kanadě, Číně i na Balkáně. Velkého pokrytí se dočkalo téma bikesharingu, jelikož Praha začala po mnoha letech planých řečí reálně připravovat svůj vlastní systém půjčování kol. Celkově jsme vydali přes 130 originálních článků.

Vyjádřili jsme se i pro jiná média: naše stanoviska se objevila v německojazyčných novinách Prager Zeitung, na univerzitním blogu Prague Wandering, na Aktualne.cz nebo v České televizi (čas 21:40).

Stránky webu mají za rok 147 022 návštěv od 79 154 uživatelů, celkem 272 401 shlédnutí. Mapa měla 82 299 návštěv od 47 960 uživatelů.

*Výroční zprávu a podrobné údaje o našem hospodaření doplníme v průběhu roku 2017

2015

Rok 2015 se nesl ve znamení vnitřních změn. Vráťa Filler se začátkem roku rozhodl ušetřit trochu pracovní energie a přenechal řízení redakce Jiřímu Motýlovi. Z dalších změn lze zmínit letní odchod Vaška Kříže do náruče Prahy 14.

Sezónu zahájila série článků o realizacích roku 2014. S únorem se pak obnovila pravidelná série lehce cynických reportáží z nové cyklokomise. Později se přidala i odborná série Cyklokiksy, která nás podnítila k vytvoření přehledu našich odbornějších příspěvků. Léto přineslo studii desire lines v křižovatce na Nábřeží Kapitána Jaroše.

Na podzim jsme spustili nový vzhled mapy, možnost komentářů a další vylepšení, jako třeba prostředí vhodné i pro mobilní telefony. Na všechny tyto změny jste nám sami přispěli, čehož si opravdu ceníme. A nejen to, do mapy byly začleněny průjezdy ze soutěže Do práce na kole a mapa byla propojena s podněty z Cyklistů sobě (díky grantu od hlavního města). Díky Institutu plánování a rozvoje se do mapy doplnil mnohem přesnější výškopis a městská ortofotomapa. Mapa oslavila již 10 let své existence.

V září přišlo otevření tunelu Blanka, což je pro tento web v podstatě dějinný zlom. Z podzimních událostí nelze opomenout ani založení našeho profilu na Instagramu. Průlom ve čtenosti přinesl poměrně nenápadný komentář Zamyšlení (nejen) nad rekreační cyklistikou. Dalším velmi čteným článkem byl vtipný překlad Zachraňte planetu, zakažte cyklistické přilby. Je tu ale spousta dalších zajímavých textů, zmiňme například článek o zútulnění ulice v Bordeaux od Filipa Boháče, rozhovor se Sylvou Švihelovou, novou městskou cyklokoordinátorkou, překlad článku o Bruselu, podobně „beznadějném“ místě jako Praha, které ukazuje, že i v takovém prostředí lze uskutečnit mnohé. Vašek Kříž psal o koloběžkách, Jiří Motýl trochu smutně o Zličíně a reklamě Škodovky.

Stránky webu mají za rok 154 490 návštěv a 289 256 shlédnutí, mapa měla 64 028 návštěv od 35 279 uživatelů.

Zde je souhrnný článek za rok 2015.

Výroční zpráva Auto*Matu pro rok 2015, podrobný článek o našem hospodaření v roce 2015 zde.

2014

Rok 2014 byl ve znamení rozšíření redakčních řad a příspěvků přímo od čtenářů. Nadále s Prahounakole.cz spolupracuje Jiří Motýl, který přibyl v roce 2013, a přicházejí i Kristýna Klodnerová, Lenka Outratová a Michal Dub. Kristýna zpracovává téma žen na kole, Lenka vydává články komentující podrobněji jednotlivé body cyklistické etikety, kterou jsme vydali v roce 2013. Michal píše dojmy ze své cesty po USA. Koncem roku se Kristýna i Lenka z redakce opět stahují, Michal zůstává.

Komentovali jsme aktuální realizace (například vídeňská cyklozastávka ve Francouzské, nová Moskevská i kriticky laděné mimopražské Klecany, které se staly nejčtenějším článkem roku). Inspirativně jsme se věnovali i dalším zahraničním destinacím. Vyšel například článek z Vancouveru od čtenářky Anny, fotky Bergenu nebo shrnutí situace v Porůří od Heleny Jindrové.

Výrazným tématem byla rekonstrukce tramvajové trati ve Vodičkově a výměna tamní nesjízdné dlažby, která ale přinesla jen drobné zlepšení, a uzavření parku Kampa, který se nakonec podařilo zprůjezdnit.

Úspěch zaznamenala analýza dopravního stresu, která vyšla i v rámci datové žurnalistiky na serveru iHned.cz. V listopadu navíc vychází článek od našeho redaktora nazvaný „Na chytré stezce“ v technologické příloze časopisu Respekt. Věnovali jsme se i dalším tématům, například bikesharingu Rekola nebo komunálním volbám.

Stránky webu mají za rok 195 111 návštěv a 389 291 shlédnutí.

Zde je souhrnný článek za rok 2014.

Výroční zpráva Auto*Matu pro rok 2014. (strana 26 je věnována Prahounakole.cz). Prostředky převáděné do roku 2015 jsou určeny především na redesign a aktualizaci naší mapy. Plánované dokončení v létě 2015.

2013

Na přelomu roku jsme spustili vyhledávač tras pro cyklisty nad mapami Prahou na kole. Během roku 2013 bylo vyhledáno přes 30 000 tras.

Analýzy roku 2012 potvrdily oproti roku 2011 nárůst cyklodopravy o 14%. Prezentovali jsme zdvojnásobení počtu dopravních cyklistů mezi roky 2010 a 2012. Věnovali jsme se vyvracení některých známých mýtů, například pražské kopcovitosti. Recenzovali jsme odbornou knihu City Cycling a přeložili tři příspěvky ze sborníku k dvaceti letům cyklojízd Shift Happens.

Prostor čtenářům jsme dávali ve větší míře než dříve. Publikovali jsme reportáže z Varšavy, Bukurešti a Salzburgu.

Po dramatické změně ve složení komise pro cyklistickou dopravu jsme iniciovali aktivity na městských částech. Prahou na kole bylo u zrodu platformy Cyklisté sobě určené k řešení problémových míst. Vydali jsme také sérii pěti článků o kvalitní infrastruktuře pro cyklisty. Dalším velkým tématem byly stojany před obchody.

Návody napsané jako články v roce 2012 (a některé starší) jsme přepracovali do podoby stránek a celou strukturu návodů zpřehlednili. Napsali jsme tipy pro jízdu v cykloobouměrkách i na klidná a pohodlná stoupání.

Od roku 2013 můžete Prahou na kole podpořit prostřednictvím Darujme.

Stránky webu mají za rok 180 105 návštěv a 390 517 shlédnutí.

Zde je souhrnný článek za rok 2013

Výroční zpráva Auto*Matu pro rok 2013 (strana 14 je věnována Prahounakole.cz).

2012

V dubnu 2012 jsme po čtyřech letech nasadili zcela přepracovaný vzhled webu. V souvislosti s tím jsme přepracovali i sérii návodů, která nyní vychází s názvem Do města na kole.

V zimě jsme jako první informovali o téměř padesátiprocentním nárůstu intenzit cyklodopravy v roce 2011. Díky účasti Auto*Matu na mezinárodním projektu jsme mohli získat zkušenosti ze zahraničních měst jako je Sevilla a Vídeň. Kodani jsme věnovali šestidílnou sérii. Přetiskli jsme i čtenářské reportáže ze vzdáleného Tokia nebo problematické Ukrajiny. Prahou na kole zajišťovalo ke kampani Do práce na kole soutěž o návrh nejlepšího cykloopatření pro Prahu.

Prahou na kole se ale věnovalo i tématům, spojujícím se s cyklistickou dopravou na první pohled jen volně. Čtyřdílný seriál jsme věnovali obtížným podmínkám, jaké mají ve městě pěší. Zhodnotili jsme výhody snížení rychlosti v místních ulicích na 30 km/h pro cyklisty. Informovali jsme o charakteru vysoce kvalitní cyklistické infrastruktury v zahraničí (tzv. cyklodálnice).

Na podzim se vyhrotila situace kolem fungování cyklistické dopravy na magistrátu a rozpočtu hlavního města, kde po deseti letech hrozilo vynulování rozpočtu na investice do rozvoje cyklodopravy. Prahou na kole informovalo o dění a nakonec se stalo součástí občanské výzvy požadující investování 1% pražského dopravního rozpočtu na cyklistickou dopravu, kterou během pouhých čtyřech dnů podpořilo 860 lidí. V rozpočtu na rok 2013 bylo nakonec schváleno 25 milionů Kč.

Web Prahou na kole se dostal do finále ankety „Křišťálová lupa“ a v kategorii Obsahová inspirace získal pěkné osmé místo.

Stránky webu mají za rok 280 556 unikátních zobrazení (145 835 návštěv) a 345 219 shlédnutí.

2011

V tomto roce bylo Prahou na kole svědkem pozvolného zamrzání podpory cyklistické dopravy v Praze. Sto dní fungování opožděně jmenované cyklokomise potvrdilo, že kupředu se v tomto volebním období rozhodně nepůjde. Českým čtenářům jsme představili veleúspěšnou holandskou koncepci bezpečnosti provozu, tzv. „udržitelnou bezpečnost.“ Nově otevřeným tématem byla také „náhle“ zjištěná nelegálnost dětských vozíků za kolo.

V den stávky veřejné dopravy 16.6.2011 vyjelo na kole až sedmkrát víc lidí než obvykle. Vyzvali jsme předem Pražany, aby kolo zkusili a poskytli k tomu základní návod. Informace o nárůstu počtu cyklistů jsme díky automatickým sčítačům mohli ve spolupráci s Auto*Matem poskytovali médiím s minimálním prodlením. Návštěvnost webu i mapy vzrostla v den stávky patnáctinádobně.

Prahou na kole založilo v tomto roce svůj Facebook a část obsahu (zejména sdílená videa) se přesunula na něj. Přeložili jsme ale do češtiny titulky k důležitému videu „Jak Nizozemsko získalo své cyklostezky.

Koncem dubna 2011 byla nasazeno nové ovládání cyklomapy, ve které byl využit zjednodušený engine Zelené mapy Prahy. Nový mapový podklad (s využitím OpenStreetMap) jsme ladili až téměř do konce roku. Změna mapového podkladu si totiž vyžádala komplexní revizi neznačených (praktických) tras, informací o problémových místech a doprovodných fotografií. Vzhled mapy se zcela proměnil.

Redakční tým Prahou na kole opustil Hynek Hanke, připojil se Václav Kříž. Novou cyklomapu vyvinul Petr Dlouhý, významně spolupracovali Václav Řehák a Petr Studený.

Roční návštěvnost webu je 102 547 návštěv, měsíční návštěvnost cyklomapy v průměru 2900.

Článek: Ohlédnutí za rokem 2011.

2010

Na jaře Prahou na kole realizovalo podrobný dotazovací průzkum cyklistických preferencí v rámci projektu Oživení,o.s. „Jak odstranit klíčové bariéry cyklodopravy v Praze“. Prezentovali jsme pak podrobně výsledky celého projektu, ukazující asi třicet zásadních problémových míst. Ve volebním roce jsme informovali o slibech politiků v oblasti cyklodopravy a představili naše vlastní programové návrhy. Snažili jsme se představovat nová témata jako je vnímaná bezpečnost (perceived safety), absolutní zodpovědnost (strict liability), nízkoprahová cyklistická infrastruktura nebo nákladní kola. Web se také vyjadřoval k nejproblémovějším pražským cyklistickým stavbám, jako je cyklostezka Rokytka nebo Vítkov. Provozovali jsme stránku pražské DIY cyklodílny.

Redakce se zužuje na dvojici Hanke – Filler, s občasnými dalšími přispěvateli. Vratislav Filler se jako zástupce webu stává členem Komise Rady hlavního města Prahy pro cyklistickou dopravu.

Roční návštěvnost webu je 77513 návštěv, měsíční návštěvnost cyklomapy v průměru 1990.

2009

V průběhu léta probíhala čtenářská anketa o „cyklistickou stavbu Prahy“ a „paskvil Prahy“. Vítězem v kladné kategorii byla cyklotrasa A2, záporné ocenění si odnesl její nevyřešený úsek v centru. Součástí aktivit se stala poradenská kampaň „Napište svým politikům.“ Povzbudili jsme čtenáře, aby se dožadovali řešení cyklistům snesitelného průjezdu na kole v rámci experimentálního zúžení Legerovy ulice.

Mapu Prahou doplnilo během roku přes 700 fotografií křižovatek, cyklostezek a průjezdů. Ve spolupráci s nakladatelstvím ShoCart byla mapa vydána v tištěné podobě. Připravili jsme návody, jak přijet na festival Zažít město jinak nebo na koncert skupiny Radiohead.

Web se stal platformou pro „Slabikář bloudícího cyklisty“ – podrobný popis tras s fotonáhledy míst po celé trase, který připravilo sdružení Oživení. Prahou na kole dále publikovalo několik důležitých článků či textů, konkrétně krásnou esej Henryho Millera ,,Můj nejlepší kamarád“ či překlad článku slavného britského novináře Jeremy Paxmana. Hned dva články jsme publikovali tiskem v časopise Nový prostor: „Dvě století na dvou kolech“ jsou poutavým vyprávěním o sociální historii bicyklu, zatímco ,,Zázrak jménem Portland“ Marka Čaňka referuje o báječné atmosféře v jednom atypickém americkém městě.

V roce 2009 začal být web technicky udržován společně s weby iniciativy Auto*Mat. Jan Valeška opouští tým, Roman Rogner omezuje aktivitu.

Roční návštěvnost webu je 56089 návštěv, měsíční návštěvnost cyklomapy odhadujeme na cca 1100 návštěv.

2008

16.4.2008 startuje web Prahou na kole. Šéfredaktorem je Hynek Hanke, za mapu je zodpovědný Vratislav Filler, dalšími redaktory jsou Jan Valeška a Roman Rogner, podporu zrodu webu ale dali i například Daniel Mourek nebo Jitka Vrtalová. Od července vychází první ucelená série článků. Návody „Jak do města,“ nakonec dosáhnout celkem osmnácti pokračování a stanou se jedním ze základních kamenů webu. Vznikají tematické návody, jak dojet na jarní i podzimní cyklojízdu na kole. Cyklomapa Prahou na kole dostává podrobnější měřítko, alespoň v širším centru města.

Roční návštěvnost webu je 22917 návštěv, nejvyšší denní návštěvnost 534 v den podzimní cyklojízdy. Měsíční návštěvnost mapy je v průměru téměř 1100 návštěv.

2007

V létě vznikla doména prahounakole.cz, na které běžela postupně doplňovaná cyklomapa. Návštěvnost mapy je přes 800 návštěv měsíčně.

2006

Vzniká cyklomapa, která se tehdy ještě jmenovala „Neoficiální cyklomapa Prahy,“ běžela na školním serveru tvůrce a takto o ní psalo nakole.cz. Měsíční návštěvnost mapy je asi 650 návštěv.

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Podpořit
FacebookInstagramTwitterYouTube

Nejnovější články

Praha 3 odmítla magistrátem navržené cykloobousměrky

19. 09. - Zprávy
Zástupkyně starostky Prahy 3 Lucie Vítkovská (ODS) upozornila na svém facebookovém profilu na rozhodnutí Rady Prahy 3 neprodloužit cykloobousměrku v Lupáčově ulici, tak jak navrhoval..více

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru