Prodloužená cyklostezka podél ulice Červeňanského

Publikováno: 28. prosince. 2020, 1 min. čtení
Aktualizováno: 25. ledna. 2021
Úvodní foto: P. Kohlíček
Publikováno: 28. prosince. 2020, 1 min. čtení
Aktualizováno: 25. ledna. 2021
Úvodní foto: P. Kohlíček

Letos došlo k prodloužení cyklostezky podél ulice Červeňanského, nacházející se na sídlišti Velká Ohrada poblíž metra Lužiny. Celkem 380 metrů nové cyklostezky tak navázalo na krátký, 150 metrů dlouhý úsek cyklostezky podél depozitáře UPM z roku 2018.

Začátek úseku od Tlumačovské ulice, který existuje od roku 2018. Veškeré foto: Michal Kohlíček

Před touto realizace se zde nacházel panelový chodník ve špatném stavu. Nová asfaltová cesta je značena jako dělená stezka pro pěší a cyklisty, cyklistická polovina je natřena na červeno.

Provázání starého a nového úseku. Hmatný pás je v novém úseku z námi neznámého důvodu vynechán.

Výhodou nové stezky je možnost vyhnout se provozu v paralelní ulici a absolvovat tak 530 metrů dlouhý úsek bez styku s auty a autobusy.

Křížení stezky s vjezdem do zdejší obytné ulice bylo vyřešeno přechodem s přimknutým přejezdem pro cyklisty. Cyklista zde není povinen slézt z kola, měl by ale dát přednost křižujícím autům, což značně znevýhodňuje jízdu po cyklostezce oproti souběžné ulici. Nejedná se o ojedinělý problém této trasy, ale českých zákonů, které na rozdíl od většiny okolních zemí cyklistovi na přejezdu nedávají přednost, a to ani na stezkách souběžných s hlavní ulicí.

Cyklostezka v Červeňanského je ve své celé délce takto přerušena jen dvakrát, takže stále umožňuje plynulou jízdu.

Druhou nevýhodou je poměrně velké převýšení cyklostezky, což můžete vidět na obrázcích. Cyklisté i pěší se zde zadýchají mnohem více, než kdyby se vydali po paralelní vozovce, která má převýšení minimální a je vedena v terénním zářezu.

Cyklisto, stoupej!

Jižní konec cyklostezky

Problematické nájezdy

Dle ohlasů čtenářů využívajících stezku (redakce PNK zná jejich jméno, pozn. red.) si lidé využívající novou stezku stěžují především na problémový nájezd na jižní straně nové cyklostezky – v ulici Karla Kryla u autobusové točny.

Detail vysokého obrubníku. Veškeré foto: Michal Kohlíček

Nachází se zde „snížený“ obrubník, který je stále ale celkem vysoký. To vytváří problém při bočním nájezdu na cyklostezku, kdy nastává nebezpečí uklouznutí. Na stezku je tak nutno najíždět kolmo, což může být s autem v zádech nepříjemný manévr.

Závěr

Dokončená stezka podél Červeňanského umožňuje pohyb mimo automobilový provoz této ulice, zároveň ale trpí řadou neduhů, které její využitelnost snižují. Některé chyby, jako obrubníky, jsou lehko napravitelné. Jiné, jako například chybějící návaznosti, zaberou více času. Vyřešení systémových chyb u vyhrazených stezek v přidruženém prostoru (tj. přednost na cyklopřejezdech) by si ale vyžádala přímo práci na nejvyšší parlamentní úrovni.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Pavel Mašek 30. 12. 2020, 18:46

@článek
- je smutné, že cyklista i na vlastní stezce musí dávat přednost autům na vedlejší ulici :-(
- vysoká obruba je smrt i u těch, které jsou udělané "správně", osobně zastávám plynulé napojení, nechápu, proč je to pro SONS problém, když jinde při změně dopravního režimu je také jen hmotný pás a lidé s tím nemají problém
- na Twitteru se strhla diskuze o tom, na jaké straně vlastně má cyklista být. Dle svislého značení na fotkách (směrem viz druhé foto) by měl být na straně, která podle barev na asfaltu odpovídá části pro pěší, někdo se vyjadřuje ve smyslu, že zákon jinou značku nezná (i když se v praxi objevují a dává to i smysl, jinak by z jedné strany bylo značení vždy jinak oproti zemi) a tak by se měl řídit barvou a znaky na zemi (náhrada dodatkové tabulky jako například tabulka pod značkou pro hlavní, která ukazuje hlavní a vedlejší silnice na křižovatce). Jak se k tomu staví redakce?

Tonda 30. 12. 2020, 20:16

V popisu značky C 10a ve vyhlášce je psáno.

Značka přikazuje chodcům a cyklistům užít v daném směru části vyznačené pro chodce nebo cyklisty a označuje jejich situování.

Čili by měla existovat ve dvou provedení s kolem vlevo i vpravo a ta realizace je chybně.

Pavel Mašek 30. 12. 2020, 20:48

@Tonda
- jojo, ona existuje, dohledal jsem fotky z terénu, kde je zrcadlově (našel jsem i nějaké gorilové, kdy místo bíle dělící čáry byla fialová apod.), ale když se podívám do vyhlášky na list značek, tak druhá verze v grafické podobě chybí a při někdy striktně se držících rozhodnutí nějakých orgánů na základě nějaké vyhlášky-zákona bych se nedivil, že se narazí na problém. Já se na webu snažil dohledat značku, která v podobném smyslu chybí a žádná jiná mě nenapadla-nenašel jsem, tak jestli vůbec se někdy toto v praxi řešilo - protože pak by za nehodu čelně sražených cyklistů nemohl ani jeden z nich, ale správce komunikace, nebo by byl alespoň hlavním viníkem, jestli si rozumíme, nad čím přemýšlím...

Tonda 30. 12. 2020, 21:01

Ale je tam výslovně napsáno OZNAČUJE JEJICH SITUOVÁNÍ což dle mě tedy implikuje možnost a nutnost i varianty s prohozenou pozicí symbolů. Stejně tak omezení rychlosti má ve vyobrazeních pouze variantu s číslem 80, přesto se v reálu vyskytují i jiné.

Pavel Mašek 30. 12. 2020, 21:07

@Tonda
- ty vado maximální rychlost, to mě nenapadlo... hm... ale grafika zůstává stejná, mění se číslo, já nejsem právník, tak asi přemýšlím o blbosti, možná bych potřeboval nějak vysvětlit, jak myslí právo. oslovím svého právníka, než abych se dál ztrapňoval v komunitě :D

Jiří Motýl 30. 12. 2020, 22:19

@Tonda: JJ, je to chyba, mělo by to odpovídat reálnému rozložení. Není to ale rozhodně jediný případ, kde se na to nedbá.

Tonda 30. 12. 2020, 22:43

@Pavel Mašek
Stejně tak B 12 - Zákaz vjezdu vyznačených vozidel, taky tam nejsou všechny možný varianty, ale jen jedna.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat