Termín: fejeton

Slasti zimního cyklisty 30

Zimní sezóna se v Praze vlivem kombinace tepelného ostrova a postupující klimatické změny mění dlouhodobě spíše v sezónu podzimní. I tak je ale stále zaručené, že se alespoň nakrátko objeví týden či dva, ve kterých napadne – a drží – i ty pověstné tři centimetry sněhu. Celoroční dopravní cyklista si ovšem v práci nevezme „sněhové ..více

Na kole vedle sebe 6

Jízda na kole ve dvou vedle sebe. Pro některé u nás důvod k nenávisti vůči bezohledným pumpičkářům, pro mnohé cyklisty v řadě zemí denní rutina. V Česku je jízda vedle sebe povolena pouze v cyklistických zónách, které se zatím v terénu vyskytují jen na několika málo místech. Pro umožnění jízdy vedle sebe ale existuje řada ..více

Zákon zachování setrvačnosti 18

Vzpomínáte na hodiny fyziky? Princip zachování setrvačnosti? Memorovali jsme, že těleso, na které nepůsobí žádná síla, setrvává buď v klidu nebo v rovnoměrném přímočarém pohybu. Princip, který nejspíš neznala antika – takže se na předobraz jízdního kola muselo počkat až do roku 1817. Setrvačnost je princip, který řídí chování cyklistů víc, než by možná někteří ..více

5 věcí, které by cyklisté neměli nikdy dělat 10

Kdo po městě jezdí dlouho, ten ví, co dělat a co nedělat. Kdo po městě jezdí krátce, tomu může být průvodcem naše cyklistická etiketa. Pro dnešní téma jsem si vybral pět věcí, které by cyklista nikdy dělat neměl – váženo čistě mým soukromým názorem na věc. A jakkoliv musím uvést, že jsem stále v žánru ..více

Institucionální škrtiči rozvoje cyklistické dopravy 57

Poznámka redakce: Článek byl omylem vydán v nedokončené podobě navečer 6.6. Poté, co redakce zjistila, že byl bez finálních editací a korektur omylem vydán, byl 7.6. dopoledne dočasně stažen. Následně byl dokončen a znovu publikován. Autor se čtenářům a zejména diskutérům omlouvá za vzniklé zmatky. Kvalitní cykloopatření jsou často velmi závislá na tom, jak dopadne ..více

Deficity důstojnosti a pár tipů na jejich řešení 45

V předchozím článku jsem deklaroval, že při pohybu v Praze vnímám jistý deficit důstojnosti. Ať je to při chůzi, ve veřejné dopravě či v autě, nejzřetelněji ale právě u jízdy na kole. A protože tento deficit přispívá k nevraživosti mezi těmi, kdo převážně využívají konkrétní dopravní prostředky, potřebujeme důstojné dopravní prostředí, ať už se pohybujeme ..více

Důstojné podmínky – ať se pohybujete jakkoliv 8

Chcete se bavit o rozvoji dopravy? Otevřete si libovolnou diskusi, a na co narazíte: Cyklisté si stěžují na ubohou infrastrukturu, motoristé na špatné parkování, cestující veřejnou dopravou na špatné linkové vedení, zpoždění či nevhodné intervaly, chodci na neposypané chodníky. To v tom lepším případě. Nevadí, že skoro každý z Pražanů mnohokrát za měsíc převlékne svůj ..více

Návod pro městské části: Deset způsobů, jak poštvat chodce proti cyklistům 23

Cyklisté versus chodci. To je oblíbené podtéma fiktivní války „cyklisté vs. auta“, která se vede v zájmu lovu na krvelačné čtenáře na stránkách rozličných okurkových novin. Lidé, kteří ve městě upřednostňují auto, ale vědí, že poštvat chodce proti cyklistům je ten nejsnazší způsob, jak se efektivně zbavit požadavků na zlepšení podmínek pro bezmotorovou dopravu jako ..více

Se slabostí v nohách 10

Určitě se vám to už stalo. Šlapete si trasu, na které znáte každý dům, každý výmol, jedete zde po sté, víte přesně, kde podhodit, kde přišlápnout, aby vás terénní vlnka vynesla do protisvahu, máte naučený rytmus, energii rozpočítanou tak, abyste jako obvykle dojeli jen mírně zahřátí, znáte všechna rizika a finesy a i to, jak ..více

Konec cykloturistických tras v Praze? 21

Pamatujete si ještě jejich obskurní zkratky a čtyřmístná čísla? SM-LE, ÚJ-BR, 0078? Je to jen deset let, co se po Praze jezdilo pouze po těchto trasách. Ano, současný „áčkový“ celoměstský systém cyklotras byl zaveden až v roce 2006 a letos tak slavíme deset let jeho vzniku. V současnosti je jím vyznačeno přes 400 kilometrů tras. ..více

Poslední komentáře

↑ nahoru