TOP10 článků roku 2016

Publikováno: 01. ledna. 2017, 1 min. čtení
Aktualizováno: 29. ledna. 2021
Publikováno: 01. ledna. 2017, 1 min. čtení
Aktualizováno: 29. ledna. 2021

Rok 2016 je za námi. Publikovali jsme přes 130 článků, komentářů a příspěvků. Typicky nejčtenější bývají recenze nových cyklostezek a infrastruktury, pokrýváme ale i spoustu dalších zajímavých témat.

Jakožto šéfredaktor jsem přečetl veškeré letos vydané texty a níže tak přináším výběr těch, které mě zaujaly nejvíce. Pokud web sledujete pravidelně, tak vás pravděpodobně žádný text nepřekvapí, všem ostatním přeji příjemné čtení, snad objevíte nějaký zajímavý článek, který vás doposud míjel. Ostatně, snažil jsem se vybrat ty texty, které třeba nepatří úplně mezi ty nejsdílenější.


Jako první doporučuji článek o historických cyklistických opatřeních v Letňanské. Zdokumentovali jsme pozůstatky jedinečných vyvýšených pásů přímo na místě, a s laskavou pomocí archivu dopravního podniku našli i historický projekt, který tamní cyklistické pásy zakresloval. Navíc si pásy zahrály i epizodní roli ve filmu Pět z milionu. Praha by na podobnou historii měla být náležitě pyšná:

https://mestemnakole.cz/2016/02/letnanska-prvni-prazsky-cyklopas/

Oblíbil jsem si články (v roce 2016 nové) redaktorky Eriky Veselé. Pro Prahou na kole začala tvořit zajímavé rešerše zahraničních článků a studií, občas i mimo klasický euro-americký kontext. Jedním z takových příspěvků je text Volnost, rovnost, rychlost na téma bicyklu a jeho roli v ženské emancipaci:

https://mestemnakole.cz/2016/02/volnost-rovnost-rychlost/

Asi trochu nezáživný příspěvek, ale jeden z nejčtenějších. Změny v dopravních předpisech byly vloni skutečně rozsáhlé a napomohou ke stavbě mnohem kvalitnějších opatření pro cyklisty v budoucnu. Je dobré mít přehled, co se změnilo k lepšímu:

https://mestemnakole.cz/2016/01/zmeny-v-pravidlech-provozu-pro-rok-2016/

Nezvykle hodně textů jsme v roce 2016 věnovali systémům sdílení kol. Snažili jsme se tak reagovat na přípravu bike-sharingového systému, který aktuálně plánuje samo město. Jedna z analýz se snažila ukázat, že bike-sharing nemusí být vždy úspěšný a výhodný, že je vhodné parametry systému dopředu důkladně promyslet a nastavit, a třeba se i poučit z chyb druhých:

https://mestemnakole.cz/2016/02/lesk-bida-bike-sharingu/

A jelikož ve městě již léta fungují Rekola, navíc i třeba Homeport v Karlíně, tak jsme si položili otázku, zda může koexistovat ve městě veřejný dotovaný systém sdílení kol společně se soukromým? Jeden ze vzorových příkladů jsme našli v Hamburku, kde se dokonce město snažilo soukromého poskytovatele neúspěšně vypudit:

https://mestemnakole.cz/2016/10/hamburg-mitte-versus-nextbike-tohle-mesto-neni-pro-konkurenci/

Letos jsme nereagovali úplně na každý bezvýznamný nonsens, který se v médiích objevil. I když to třeba byly pořádné perly, jako od některých kandidátů do Senátu.
Ale když začne starosta jedné z největších městských částí přirovnávat městské bulváry k dálnicím a tvrdit, že v ulicích nemohou být cyklostezky, tak si to již odpověď vyžádá. Starosta nemusí rozumět úplně všemu (třeba cyklistické infrastruktuře), ale měl by si danou problematiku případně s někým prodiskutovat, než k ní začne natáčet videa:

https://mestemnakole.cz/2016/01/myty-starosty-prahy-6/

Koloběžka, jak to je s ní v zákoně? Sice oficiálně jízdní kolo, ale i přesto na chodnících velmi tolerovaná. A v provozu naopak viděná zcela výjimečně. A jak ji řeší v jiných státech?

https://mestemnakole.cz/2016/04/certovo-klouzadlo-zakonna-norma/

Další téma, které si vyžádala rostoucí míra využití bicyklů ve městě. Zatímco dříve bylo zaparkované kolo na ulici raritou, nyní jsme se posunuli mezi města, kde lze v ulicích potkávat i zapomenuté cyklovraky. Co se s nimi děje?

https://mestemnakole.cz/2016/05/cyklovraky-opustena-kola-ve-mestech/

Dosti hutný článek, který se snažil shrnout veškerý kontext přípravy tramvajové trati na Dědinu. Vzniknou doprovodná cyklistická opatření? Jestli jste čekali nějaké zázraky (nebo obyčejné zakomponování platných konceptů), tak ani nedoufejte. Participace probíhala příliš pozdě na to, aby se nějaké výrazné změny mohly do projektu prosadit:

https://mestemnakole.cz/2016/08/tramvaj-na-dedinu-probehle-pripominkovani/

A na závěr zamyšlení nad tématem slabších účastníků dopravního provozu. Aneb při plné kondici není takovým problémem jet třeba i po magistrále v provozu, ale co děti a starší lidé? Nebo co když vám jeden den není zrovna hej?

https://mestemnakole.cz/2016/10/se-slabosti-v-nohach/

Jiří Motýl
V domovské Praze jezdí na městském kole na vzdálenosti do osmi kilometrů. V redakci od roku 2013, od roku 2015 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Mapa Městem na kole aktualizována
Redakční blog,

Mapa Městem na kole aktualizována

17. října. 2023, 2min. čtení4