Analýza vlivu zóny 30 v Karlíně, zadaná Prahou 8, dopadla pozitivně

Publikováno: 26. srpna. 2013
Zdroj: Praha 8

„Vážíme si vesměs pozitivních reakcí, a to nejen od analytiků, ale především od občanů dotčené oblasti. Tempo 30 se po roce obyvatelům Karlína vžilo,“ říká zástupce starosty Michal Švarc. Více zde.

Komentáře k článku

újezďák 26. 8. 2013, 15:36

Zajímavé, takže se nedodržuje 30ka, kdo by se taky divil když 30 na kole může jet i pubescent. Lidi ani po roce nejsou schopni dávat přednost zprava a tak se zase proznačkuje celý prostor a na silnice se pro jistotu namalují další značení a aby toho značkového moru nebylo málo tak se to ododatkuje vyjímkou pro cyklisty.

Nemůžu si pomoci, ale to je evidetní krach výdobytků zony 30, tedy prostoru kde se člověk nemusí namáhat sledovat co je a co není povoleno, kudy jet a nejet, komu dát a komu nedat přednost protože to na okraji je celé označeno na jedné ceduli a vyplívá to z jednoho jednoduchého dopravního pravidla pro úplné pitomce, pravidla pravé ruky...
Osobně bych radši viděl pár měsíců poskakovat v celé zóně několik policajtů na kolech a s radarem kteří by to do účastníků natloukli v praxi, než zpětné zasajrajtování prostoru značkama a baravnejme nápisama.... jasná chyba radnice....

újezďák 26. 8. 2013, 15:57

Ve zklidněné zóně i na průjezdu Sokolovskou ulicí bylo snahou minimalizovat rozsah značení. S ohledem S ohledem na předpokládaný vývoj lze předpokládat, že bude možné v budoucnu podstatnou část dopravního značení redukovat, zejména demontovat informace o průjezdu před křižovatkou v případě svislého značení nebo dále neobnovovat piktogramové koridory vsoučasném rozsahu v případě vodorovného značení.

Napsal onehdá pan Cachl na :
http://www.cyklodoprava.cz/file/infrastruktura-zklidnovani-dopravy-zona-30-karlin-2012-clanek/

No a co se stalo v tom budoucnu které je zde nyní prezentováno ?

V analýze jsou rovněž navržena opatření, která by měla být přijata. „Chceme přijmout ta opatření, která vidíme jako smysluplná. Celou věc však ještě musíme konzultovat s Policií ČR a TSK,“ dodává místostarosta. Radnice tak chystá především úpravu dopravního značení – do ulice se vrátí značky IP4b (Jednosměrný provoz) s tím, že se značky B11 (Zákaz vjezdu všech motorových vozidel) nahradí značkami B2 (Zákaz vjezdu všech vozidel) s dodatkovými tabulkami E13 (S výjimkou cyklistů). V Pernerově ulici budou navíc na vozovce „namalována“ značení upozorňující na křižovatky. „U vjezdů do oblasti doplníme na informační tabule text o dodržování přednosti zprava,‟ dodává Švarc.

Redukce se nám nějak nepodařila :(

Vratislav Filler 26. 8. 2013, 17:38

30 se nedodržuje na Pernerově. V tom vidím spíš selhání policie, která zónu 30 od začátku nechtěla, tak co by se namáhala na té Pernerově měřit.
No a redukce značek? Když běžný řidič nezná / dlabe na značku B11 a platí na něj jenom B2, tak se není čemu divit, že se tam ty značky navíc musí přišroubovat.

Ale neboj se, za dvacet let po Francouzích přijmeme pravidlo, že v zóně 30 jsou jinak neoznačené jednosměrky pro cyklisty průjezdné obousměrně a ty dodatkové tabulky zase sundají.

Vratislav Filler 26. 8. 2013, 17:39

Jo a na té Pernerové byla přednost zprava i předtím.

újezďák 26. 8. 2013, 19:51

Nic jiného neříkám, na lidi je potřeba přísnost a nic nebránilo obci, aby tam strčila měštáky nebo nějaký radár blikačko strašák, ale že tam byla přednost zprava předtím je úplně šumák :) protože předtím tam kvůli zásadně beznačkovému pravidlu nebyla potřeba mrsknout značky přednost zprava... přitom dopravní zákon takovou značku vůbec nezná!
Plevelit a zaplevelit prostor lze jen ve smyslu dobra ... heslo doby....

Problém je, že zóna 30 byla nejenom autorem prezentována jako samospásné řešení které přinese čímdáltímvětší dobro, méně značek a sladké zítřky.

Zatím se spíš zdá, že to celé bude jen o tom, že budeme víc značek, než předtím, víc pokreslené silnice, víc překážek na silnici které srazí cyklistu tedy puklice, prahy, obrubníky retardéry a nakonec nějaké podomácku udělané nezákoné značení že na neznačených křižovatkách platí přednost zprava !

To je přece totální popření smyslu celé zóny... tedy v jednoduchosti je krása, méně značek více času na řízení, méně nákladů a td...

Vratislav Filler 27. 8. 2013, 08:25

Myslím, že ani Cach nezastíral, že něco takového bude možné, až budou zóny 30 běžné.

újezďák 27. 8. 2013, 10:22

Tak toho jsem si v jeho prohlášeních a článcích nikde nevšiml a přiznám se, že tak trochu doufám, že se autor zóny proti dodatečnému zaznačkování ohradí.

Himbajs udělala se s nějakými náklady zóna ,která údajně měla přinést zásadní zlepšení veřejného prostoru a nakonec to vypadá, že veřejný prostor bude zamořenej značkama, malůvkama, skokama na silnici a nestandartníma dodatkovejma tabulema ještě víc než byl před tím.
Já nevím jak ty, já ale z každý nový tabule a novýho hupu na silnici rostu.

Tuhle udělali zpomalováky formou velkých plat v Jirnech na místech kde se ani pilotovi automobilových soutěží nemůže podařit jet víc než 30-40 v hodině, prototože jsem tam šikany jako blázen. Hupy jsou vydlážděny hodně na hrubo , takže na silničním kole je to pěkně o hubu, přede mnou tamtudy jel náklaďák a pěkně mu poskočil 2x náklad ( na nájezdu a na sjezdu), takže rány a vibrace pro okolí jako prase ....

Takže já tímto vyjadřuji proroctví, že české zóny 30 budou víc promořený značkama, retardérama, prahama, malúvkama a informačníma tabulema o tom, že i v nich platí tohle i tamto normální dopravní pravidlo, ještě víc než byl ten samý prostor předtím.
Jsme přece v Česku... :(

Václav Řehák 27. 8. 2013, 11:27

Vráťo, a jaký byl vlastně důvod použití B11 místo B2+E12b? Sice je tam dodatková tabulka navíc, ale připadá mi to mnohem intuitivnější a bližší tomu, jak má ta ulice fungovat. Ostatně i v té studii se píše, že současné značení umožňuje autu jízdu v protisměru, pokud se uprostřed otočí nebo vyjede z garáže, což není asi žádoucí.

újezďák 27. 8. 2013, 13:24

Že by to bylo tím, že B2 a B 11 mají úplně jiný význam ?

Neb ona je B11 je vlastně, na rozdíl od B2, zároveň informací, že se jedná o obousměrnou komunikací že ?

újezďák 27. 8. 2013, 13:40

ještě pro pobavení jedna naprosto neuvěřitelná věta ze studie :

Doplnění textu „Dodržujte přednost ZPRAVA!“ na značkách IP25a na všech vstupech do "zóny". Jedná se o podstatnou informaci, kterou je z hlediska bezpečnosti žádoucí připomenout. Přednost zprava není příliš dodržována - často neúmyslně.

Mě by fakt zajímalo jak lze neúmyslně nedodržovat přednost zprava. Jako že si lidi pletou levou a prvou ruku ? Nebo si myslí že v jednosměrce se na při jízdě v protisměru ( na kole) přednost zprava nedává ???

Aby toho přednostování zprava nebylo málo tak ještě návrh ze studie připsat před V18 ještě V15 s nápisem :
Doplnění V15 na vozovku se symbolem značky A3 a textem "Přednost zprava!" v ulici Pernerova v úseku Jirsíkova - Thámova před všechny zprava se připojující ulice
ještě před opticko-psychologickou brzdu V18.

Jinými slovy lidem popsat půl ulice nápisy o tom, že se na přednosti zprava dává přednost zprava... mě to přijde jako úplně pitomé dopravní opatření ...

josuk 27. 8. 2013, 13:57

podle mého na značky B11 nejsme zvyklí tak dobře, jako na B02 a B01. Totiž mj: „řidič smí zastavit a stát jen vpravo ve směru jízdy a na jednosměrné pozemní komunikaci vpravo i vlevo“, a namalují-li se parkovací místa i vlevo na na první pohled "jednosměrnou" komunikaci, pochopitelně se situace v provozu víceméně spíše komplikuje. ;-) Stejně přednost zprava je zrádnější, když se v ulici 50% aut musí otáčet. ;-)
B02 by byla imho sice srozumitelnější, ale šířka ulic je tam často tak luxusní, že B11 je vhodnější. Až si všichni zvyknem! ;-)

Václav Řehák 27. 8. 2013, 14:05

B2 vs B11: A právě na to se ptám. Není jednosměrka s povoleným vjezdem cyklistů v protisměru přirozenější a srozumitelnější režim než obousměrka, kde motorová vozidla nesmí projet jedním konkrétním místem (kolem značky)?

"Mě by fakt zajímalo jak lze neúmyslně nedodržovat přednost zprava."

A co třeba prostá varianta, že se řidič domnívá, že je Pernerova je hlavní, protože je tak široká? Netvrdím, že další cedule to vyřeší, ale těch co si neuvědomují platnost přednosti zprava je určitě hodně, viz také http://g.denik.cz/59/90/tesco-tesko-prednost-zprava-220120830_denik-380.jpg a další příklady.

újezďák 27. 8. 2013, 14:58

12 hlavnost se nepozná podle širokosti ale hlavně podle dopravního značení, kde dopravní značení není automaticky naskakuje přednost zprava . V USA to řeší stopkou z každého směru, ale tady jsme himbajs ve vzdělané evropě.

Přesně se pozná kdo dělal autoškolu řekněme po roce 1997-99 :) kdy už se ulice česka zahltily značkama... ty lidi o přednosti zprava slyšeli..

Luděk 27. 8. 2013, 15:45

Neřekl bych, že v ulici se značkou B11 se člověk může otočit a jet "v protisměru", aniž by porušil zákon. Podle § 6 (3) vyhlášky 30/2001 Sb. : "Zákaz, omezení nebo příkaz vyplývající ze svislé dopravní značky končí na vzdálenější hranici nejbližší křižovatky, pokud není dříve ukončen jinak;" přece plyne, že B11 zákaz vjezdu všech motorových vozidel (v daném směru) platí po celé délce ulice, ne jen u značky. Podobně jako zákaz vjezdu cyklistů, ten taky nemůžeme očúrat tím, že kolem značky projdem pěšky a pak pokračujeme v jízdě na kole, zákaz platí po celé délce silnice, dokud není zrušen.

[12] Václav Řehák: přednost zprava na parkovištích není úplně nejlepší příklad obecného nedodržování přednosti zprava, mám dojem, že před rokem 2006 na účelových komunikacích přednost zprava ještě neplatila, a teď tam platí jen díky dodatečnému výkladu zákonu, kdy § 2 písm. w) zákona č. 361/2000 Sb. ve znění "Za křižovatku se přitom nepovažuje vyústění polní nebo lesní cesty nebo jiné účelové pozemní komunikace na jinou pozemní komunikaci" je nutno doplnit na "... na jinou než účelovou pozemní komunikaci". Se nedivím, že mohou být někteří řidiči zmateni, když je zákon srozumitelný jen s dodatečnými vysvětlivkami. Naproti tomu obecné pravidlo pravé ruky je srozumitelné a jasné, to, že někde není dodržováno, bude s největší pravděpodobností nevhodnou infrastrukturou (silnice je pocitově považována za hlavní).

?
!
!!

Ale ne, já jsem zapomněl, že mluvím o těch bakbak řidičích aut, porušování pravidel se dá omluvit nevhodnou infrastrukturou jen u cyklistů, řidiči aut jsou prostě prasata a na daném místě je jim potřeba zavést represe a šikany, tak je to správně ;)

jonáš 27. 8. 2013, 16:09

Ono je trochu divný vyžadovat po šoférovi dodržování značky, kterou vůbec neviděl, protože kolem ní třeba v životě nejel, pokaždý přijede tim "otevřenym" koncem, před barákem se otočí a zase nim vyjede ráno ven :) a úplně stejnej problém je třeba když neni vpravo volno na zaparkování v běžný obousměrce, tak se otočim a zaparkuju u protějšího chodníku, a ejhle, von je na tom vzdálenym konci zákaz zastavení, kolem kterýho jsem taky nejel. A od tý doby, co se polňačky z fondů EU asfaltujou, nevim jak rozlišit "komunikaci" a "účelovou komunikaci", leda že ta pravá je taky širší, čili "opticky hlavní". Tady na Roztylech ústí na "opticky hlavní" přípojka k panelákům, kde projede dvacet aut za den maximálně, ale má přednost zprava (a proto je na "opticky hlavní" značka "křižovatka" s dodatkovou tabulkou "přednost zprava", čili je to řešení o něco dražší než dát na tu boční troj[helník, ale co bychom pro pokrok neobětovali. I logika se dá ;-)

Václav Řehák 27. 8. 2013, 16:29

Jonáš: Přesně tak, ten řidič o zákazu vůbec nemusí vědět.

Luděk: Zkuste vidět svět méně ideologicky, optiku rozdělování na zlá auta a hodné cyklisty sem zanášíte vy. Souhlasím, že silnice opticky působící jako hlavní, i když není, je nevhodná infrastruktura, ale co s tím, když stavební úprava je šikana a represe a značky a upozornění jsou fuj?

josuk 28. 8. 2013, 08:23

14. Luděk: platnost zákazu v celé délce je narušena tím, že z druhé strany je (v Karlíně motorovým vozidlům) vjezd povolen. To jsem např. u zmíněného příkladu se zákazem vjezdů cyklistů nikde neviděl a těžko si dovedu představit slušnou vymahatelnost, lze-li se na místo dostat jinudy a otočit se.
Podle mě je řešení s B11 lepší (proti B02 např. neomezuje couvání a otáčení, místní doprava se může obejít bez zbytečného objíždění bloků, přitom dálkové průjezdy jsou vyloučeny), akorát nejsme na něj zvyklí.

Luděk 28. 8. 2013, 15:49

[15] jonáš: divné to je, bohužel je to trend posledních let. Obdobné jsou například automatické radary, to člověku přijde s několikaměsíčním zpožděním předvolání a pak už není jak dokázat, že v době průjezdu byla například značka schovaná ve vegetaci (několik takových jsem potkal i tenhle rok) či skryta za parkujícím náklaďákem (taktéž už viděno). U soudu pak už došlo k případu, kdy sice řidič uváděl, že mohl přijet tak, že značku nepotkal, ovšem soud rozhodl, že řidič dané místo zná a mohl předpokládat, že taková značka tam platí.

[16] Václav Řehák: jo je to smutné, ze začátku jsem si též myslel, že články i diskuze zde jsou bez onoho generalizování na zlá auta a dobré cyklisty. Bohužel tomu tak není. Samozřejmě, na první pohled to není tak patrné jako když to schválně přeženu viz předchozí příspěvek, ale prosakuje to tu neustále, v článcích i diskuzích.

[17] josuk: samozřejmě, že B11 s dodatkovou cedulí je lepší, to jsem se divil už od počátku, proč tam dali B2. Už jenom proto, že B2 dovoluje vjezd například koňským povozům do protisměru, což asi nebyl záměr u Karlínských jednosměrek.

Radúz Dostal 28. 8. 2013, 16:13

No k tomu neúmyslnému nedodržování přednosti zprava. Nevím jak je to v Praze, ale u nás ve městě a okolí je často problém s tím, že není označena hlavní, ale když se rozhodnete dát přednost zprava, zjistíte že je tam značka Dej přednost v jízdě, nebo že hlavní označena je ale už chybí to Dej přednost v jízdě.

Václav Řehák 28. 8. 2013, 16:49

[18] Jo, taky mi přijde smutné, že to sem zanášíš.

Vratislav Filler 28. 8. 2013, 18:01

Luděk [12]: Bez těch legrácek by to tvému názoru slušelo lépe, je totiž pro tu Pernoerovu velmi případný -- a navíc se na tom asi všichni shodneme :-)

(buďto se můžeme bavit o tom, proč někde u někoho selhává přednost zprava, nebo o tom, který dopravní prostředek je míň sluníčkový. Osobně dávám přednost tomu prvnímu).

újezďák 29. 8. 2013, 10:57

lidi nedávají přednost zprava, protože jsou natolik zblblí značkama že už jen spolehají na to, že jim na každým metru silnice a na každý křižovatce něco dá vědět co mají dělat....

Čekám jen, že před kruhovým objezdem časem bude napsáno, že z kruhového objezdu sjeďte na tom výjezdu na kterém jste chtěli sjet .... a přímo na objezdu by se před každou přípojkou mělo být napsáno, máte přednost protože na kruhovém objezdu máte přednost....

Jako příklad klidně můžu dát svoje bydliště, Újezd nad lesy.
Valná většina sousedek a sousedů tam už mají za sebou havárii právě kvůli nedodržení přednosti zprava na místní komunikaci ... místa který dokonale znají a tak prostě jedou a přemejšlej kde maj klíče, nebo jestli doma zamkli :)...
Už tam dokonce srazil sousedovic kluka místní elektrokolista z kola, klučina měl přednost zprava ...

Podle mě je to lenost a ta lenost je podporovaná opatrnickým systémem proznačkování prostoru.

Caidel 1. 9. 2013, 18:33

Zrovna ta Pernerova je na přednosti zprava opravdu nepříjemná (znám to tam a v Karlíně se pohybuji jak pěšmo, tak na kole, tak jako řidič). Skutečně vypadá a působí jako hlavní (zvlášť v porovnání s těmi uličkami kterým má dávat přednost, takže se vůbec nedivím, že tam lidi tu přednost zprava buď ignorují, nebo prostě pozapomenou - především tedy nevím, proč vlastně hlavní ulicí není, svým charakterem by tomu naprosto odpovídala a většinu věcí by to vyřešilo.

Já sám pokud na ní najíždím automaticky dávám přednost autům na Pernerové a až když mi opravdu zastaví, tak svou přednost zprava využiju, protože jinak je to koledování o malér.

komentář

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat