Cyklostezka Mnichovice – Praha ve výstavbě

V lednu 2019 začala výstavba třetího úseku cyklostezky zvané „Do Prahy na kole“ z Mnichovic, Všestary, Strančice, Světice, Říčany až Praha-Kolovraty, jež bude mít celkovou délku 14,4 kilometrů. Již v listopadu 2018 začala výstavba úseků 1, 2 a 4.

Kromě rekreačních cyklistů bude cyklostezka cílit také na ty dopravní, měla by sloužit jako přibližovadlo k železničním stanicím. V rámci projektu vznikne přibližně 230 nových parkovacích míst pro kola (včetně zastřešených a uzamykatelných). Stezka by měla mít nadstandardní parametry, bude mít šířku tři metry a její povrch bude především asfalt. Dojde také k revitalizaci jejího okolí, v některých místech dojde k vysazení nových stromů. Při ní vznikne také mnoho odpočívadel, piknikových míst či dětských prvků. V rámci stezky dojde k vybudování tří klenutých lávek.

Vzhledem k tomu, že je 90 % peněz na cyklostezku čerpáno z Evropského fondu pro regionální rozvoj, je třeba realizaci dokončit do 30. října 2019. Předpokládaná cena je 122 milionů korun. Projekt byl zamýšlen již mnoho let, o dotace bylo zažádáno v roce 2017.

Zde je možno nahlédnout do trasování a také rozdělení na úseky: www.strancice.cz

Do Prahy na kole (zdroj: Strančice)

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. Hezké..122 milionů za vybetonování trasy, která je jakžtakž na kole docel prostupná? A navíc nejspíš hlavně pro rekreační účely..tipuji. Samozřejmě Uhříněves a Kolovraty už nejsou středočeský kraj, ale tam by něco pro cyklistu bylo mnohem potřebnější!

    btw: obec Průhonice prosadila přes nesouhlas třeba Dobřejovic trvalé uzavření cesty 32 přes Průhonický park… zatím se to na kole projet „dá“ (při porušení zákazu vjezdu) http://files.dobrejovicebezcenzury-cz.webnode.cz/200000015-ee411ef3a4/Připomínka%20ke%20změně%20UP%20Průhonice.pdf
    takový kontrast… :-O na hranicích Prahy..na jedné straně uzavření téměř historického propojení, na straně druhé poměrně velká investice..

  2. Josuk, rekreace , toť „odpolední můra“ z práce se vracejících cyklistů…
    Typicky vše v okolí Vltavy, Hloubětín , Počernice-Klánovice nebo Počernice – Zeleneč a nově i třeba bruslařsky zušlechtěná asfaltečka Klánovice-Úvaly

  3. @josuk Na tu uzavirku silnice jsem v sobotu koukala s otevrenou pusou. Na druhe strane u Dobrejovich jsou steny z klad a uz mi tam chybela jen stredoveka brana :) Nastesti pro kola se to da objet po obvodu parku, takze to nebude takova ztrata.

  4. Na druhou stranu když to pokryjí dotace, tak je vlastně skoro jedno, kolik to stojí, ne? Určitě to nebude vyloženě placka aby se tam proháněly stovky bruslařů. Já to kvituji a třeba někdy zkusím při letních cestách z Prahy přes Ondřejov/Sázavu. Samozřejmě množství odpočívadel a dětských prvků asi nebude nakloněno stylu „valím 40“.

    Termín jakž-takž sjízdná na MTB zrovna neberu jako parametr pro dálkovou cestu určenou pro svižnou jízdu do práce. Chápu, že za sucha je krásné se projíždět lesní cestou mezi stromy, ale kdo má jezdit celoročně na crossu či MTB s blatníkama?

  5. @Josuk – no, trasa je zamýšlena také dopravně, měla by dávat smysl při dojížďce na železniční stanice. Jinak v Kolovratech se bude stavět návazná stezka také, jen už to nebude z pěnez EU, ale od pražského magistrátu. A ohledně silnice skrz Průhonický park, zkusil jste kontaktovat Průhonice, jestli to bude alespoň jako cyklostezka?
    @Jan Herda – přesně tak, placka to nebude. Nevím kolik % bude asfaltovaných, ale podle mě co nejvíce, aby to MTB nebylo potřeba. :-)

  6. Jan Herda, no s blatníky v Praze je to prakticky nutnost.

    1. pozdravy psích miláčků na cyklostezkách , čistit to ze sebe je opravdu strašné.

    2. neskutečně odfláklá práce českých silničářů, kvalitní silnice, ze kterých po dešti nebo kropení okamžitě steče voda a nezůstane v krajnici nebo ve vyjetých kolejích či dírách, jsou opravdu vzácnost.

    Navíc třeba úsek Františka Diviše-Novopetrovická-Výstavní-Mírového hnutí kropí podle mě 2x týdně, bez blatníku bych byl možná o 0,5 procenta svižnější ale po tomhle úseku o hodně víc mokrý :), tayk můžu na cestu vyjet hned po dešti a nemít na nohy a záda fontánu :)

  7. Na pražské straně se připravuje návaznost přinejmenším do Kolovrat, už se na to na jaře kácelo (a bylo kolem toho dost řečí, protože stromořadí z 90. let bylo přímo v koridoru nové cesty). Ovšem, úseky tam stále chybět budou, hlavně podél koupaliště. Uhříněves je otázka sama pro sebe, zásadní budou lávky přes ulici Ke kříži, na severovýchodní je studie.

    Jinak 120 milionů není zrovna málo, je to skoro třetina toho, co dává SFDI ročně celé republice. Jsem na to zvědavý, jak moc to bude fungovat jako spojnice ven z Prahy pro slabší cyklisty.

  8. pro mě by to mohla být fajn výpadovka na dopravní “ mini-příšvih“, prostě si cestou domů občas zajet 20-30 km, není vůbec špatné… vyrazit o půl hodiny dřív a přidat si 1-1,5 hodiny k obvyklé cestě domů aniž by člověk “ odjížděl po práci z domova za sportem“ a tím si mínusoval body :D
    Navíc Mnichovice. to jsou fajné kopce, Klokočná, Šibeničák dokonce s rozdvojkou na Struhařov nebo Myšlín, co si člověk po práci může víc přát :)

  9. No, mně by to tam lákalo právě třeba i rekreačně, ale jestli opravdu něco nelibě nesu, tak to je „bohulibé“ kácení stromořadí. Poprávu si pak leckdo o cyklistech i dotacích něco pomyslí.

  10. Lei, ano je to špatné, ale na druhou stranu Vratislav opomněl zmínit( možná to neví), že tím místem stejně půjde okruh na Běchovice a přeložka silnice Uhříněves-Říčany, čili ty stromy padly pouze o cca 3-4 roky dřív … ( podobně dopadne nová cyklostezka Koloděje-Újezd nad lesy o které se zmíním i dál.

    Mě třeba docela štve, že už na dvou místech v okolí kudy často jezdím padla značná část ze “ staré polopřirozené zeleně“ kolem nové cyklostezky.
    Koloděje-Újezd nad Lesy a na stezce Zeleneč-Zápy- Lázně Toušeň . Na obou místech byly doslova hradby ze špendlíků, trnek, švestek, bezu , hrušek a jablek, sem tam ořešák. Místo toho pak je plocha /pás štěpky, pruty keříků a řídce vysázeny “ okrasné stromy“.
    V obou místech je dost často větrno a zelená ochrana/stín je na dlouho v čudu a doroste to za mnoho let…
    Byly to takové příjemné polňačky a v příslušné sezoně i se svačinkou nebo “ úlovkem“ ( krom ovoce třeba kosmatice ), dnes je to rekreačně-parková pustina plná rostlin, které do krajiny úplně nepatří, parková stezka, která má dopravní funkci jen v období, kdy se tam stádně nerekreuje … Navíc v jejich okolí v místech kde není pole budou sekat trávu, to znamená, že tam bude jezdit firma, která to tam párkrát za sezonu, bez ohledu na počasí veme strunovou holosečí až do drnu aby se mělo z čeho prášit, kdepak nechat tam třeba růst kopřivy nebo hluchavky, to je fuj…

  11. @újezďák – vlastně moc výstižně popsáno, je to smutné, no. Ovocné stromy by se měly začít víc sázet, ten přínos je obrovský. Jinak je to celé dost smutné…

  12. @josuk – a to že Průhoničákem vede cyklotrasa 8100 je nezajímá? :/

  13. Josuk, to je až neuvěřitelně syrové čtení, hlavně jak se chlubí spoluprací při tom, jak nasazují regulaci pohybu..

    Měl jsem před mnoha a mnoha lety kolegy, kteří bydleli vedle parku a chodili tam “ na houby“ :) v dnešní době by je asi bez čipu stříleli.

    Dneska se tam zavře silnice pro auta a přitom se spláchne i zbytek.
    Povolí cyklistům projíždět,jen když si pořídí čip za 700 pro pěší návštěvníky celého parku a k tomu tam asi posadí pracovníka ochranky, který to bude kontrolovat, vlastně tedy asi dva , každého k jednomu vjezdu a přijde je to na milion ročně na nákladech….

    Popravdě proti tomu je KRNAP vlastně parta ochotníků, přitom by stačilo dát na obě strany závory s průjezdem pro cyklisty a občas to tam zkontrolovat…

  14. @Martin – cyklotrasa 8100 byla už na podzim 2018 přeložena na cyklostezku podél západního plotu parku, to už pořešili.

  15. poslední OT: PaT: díky, koukám skutečně geniální.. aspoň někým bude teda snad využit slepý zbytek té silnice do Dobřejovic.. ;-) tou Ibiškovou ulicí jsem jel.. tam je to dost nekomfortní, místní brání průjezdu aut, tak je tam schod a zátarasy..nehledě na to že je to nyní po 8100, koukám cca 3x delší než bylo dřív a po horší cestě .. https://mapy.cz/s/3sAhK
    A to je pravda s tím KRNAPem.. já ani nevěděl, vedle čeho léta jezdím.. ;-)

  16. Újezďák: bez cyklostezky by bylo kácení kvůli okruhu v menším rozsahu. Celé je to dost složité. V podstatě je dobře, že se stezka udělá teď, protože s okruhem se bude muset řešit jako existující. Kdyby tam nebyla, bylo by příliš snadné na ni „zapomenout.“

    Ten Průhonický park je tedy lahůdka, jako by tam ostatní trasy na Prahu nestály už tak za houby. Tohleto zpoplatňování bezmotorových cest mě neuvěřitelně nadzvedlo už u Botanické zahrady, a podobně je na tom nejpohodlnější cesta z Jižňáku do OC Čestlice přes Dendrologickou zahradu. Je to prasárna, protože jak se s omezováním průchodu jednou začne, tak je úplné uzavření jen otázkou času. Navíc skvělý příklad pro soukromníky, když ani cesty ve veřejném majetku nezůstávají volně průchozí, jak potom může samospráva žádat, aby kdokoliv trpěl průchod přes vlastní pozemek?

    Bohužel nemůžu otevřít ten článek, není v něm třeba napsáno, co si o tom myslí Dobřejovičtí?

  17. To se pos****? Za chvilku to tady bude jako v Anglii. Nechtěli by zpoplatnit třeba dobrovolné sbírání volně pohozených odpadků?

  18. Co je prosím nelogického na tom uzavřít cestu přes placený park, kor na seznamu UNESCO? Z té silnice se dá snadno vniknout do obou částí parku bez placení a tvoří nepříjemnou hranici mezi oběma částmi. Pokud někdo chce přes park, měl by zaplatit jako ostatní návštěvníci.
    Ale kus asfaltu v tak cenném uzemí by se měl přece spíše naopak odstranit a park sjednotit (a stezka postavit okolo).

  19. Co je známo z veřejně dostupných zdrojů, tak Dobřejovice se bránily, namítaly, Středočeský kraj dlouho otálel s převodem části silnice III. třídy 32 na obec Průhonice ale stalo se. Trochu zajímavá se může zdát nedávná oprava mostku v údolí (2014-5?), kdy se cca roční uzavření silnice použilo z jedné strany jako argument, že silnice vlastně není potřeba a z druhé strany jako argument o neúčelně vynaložených veřejných prostředcích.
    Park neměl nikdy moc prostupná místa, kolem té silnice, je tam plot, potok, stráň, dalo se tam chodit jinudy a snadno, oplocení buď nebylo, nebo hned nahoře u parkoviště byla kamenná zeď do pasu, částečně rozsypaná… ale MHD taky není oplocená a normální je za použití zaplatit.
    Podle mého jsou v tom nějaké zájmy, nechci vůbec spekulovat jaké, myslím, že ale nejsou správné. Na jednu stranu je pravda, že prostupnost krajiny pro kolo a chodce máme větší než v řadě zemí, takže nějaké omezení se asi ještě snese.. na druhou stranu tohle byla přirozená cesta z Jižního Města směrem na Popovice a Benešov, která autem nebo na motorce jde objet lehce (odnesou to Zdiměřice), ale cyklista prakticky bude muset přes náměstí v Průhonicích (kde je kopec a dost provoz) a nebo po frekventované 101 (Jesenice – Říčany). Vzniknou dva slepé pahýly původní III/0032 (jeden ve vlastnictví Průhonic, druhý zůstal kraji), zda zaniknou, jaké budou náklady na údržbu, jaké budou náklady na ostrahu, to jsou zbytečné otázky.
    Omlouvám za odskok od Mnichovické stezky, ale přišlo mi to jako takový kontrast, na jedné straně s poměrně velkými náklady budovat něco a kousek vedle něco rušit, vlastně „jen“ zpoplatňovat průjezd, …takže když to nepůjde na kole, půjde to okolo autem..a kvůli autům to přece celé nejspíš začalo.. :-O

  20. @ Martin 20.05.2019
    – neplánují, je to kompletně zazděné stěnou z klád, nedokončenou stavbu lze vidět zde: https://www.dobrejovice.cz/informace/aktuality/silnice-pruhonickym-parkem-byla-uzavrena-298cs.html

    @ Vratislav Filler
    – 120 milionů je opravu hodně, ale je třeba si uvědomit, že stovku z toho sežerou 4 nebo 5 staveb.

    @ Josuk
    – článek jsem četl a je to vtipné, protože ještě teď tam jsou cedule, že jízda na kole v parku je zakázaná. Nevidím problém v uzavření silnici pro auta, auto má dobré objízdné cesty, řidič to více nenamáhá a z mých zkušeností tam intenzita motorových vozidel nebyla nijak vysoká. Bohužel ani Průhonice, ani Dobřejovice ve svých argumentech neuvádějí konkrétní čísla, stejně jako jako například pan Sklenář: http://files.dobrejovicebezcenzury-cz.webnode.cz/200000015-ee411ef3a4/P%C5%99ipom%C3%ADnka%20ke%20zm%C4%9Bn%C4%9B%20UP%20Pr%C5%AFhonice.pdf. Ale cyklista nemá vhodnou adekvátní objízdnou trasu do Dobřejovic a přilehlý vesnic. Z Rozkoše je to směr obchodní zóna pro cyklistu nejlepší výpadovka a nejednou jsem tam potkal cyklistu, který jel do práce na kole – například do Penamu do Herinku.

    @ Martin
    – trasu 8100 zcela přesunuli, bohužel vede kolem parku kde se chodí o víkendech na to hřiště nově vybudované a v podstatě je to tam hrozné parkoviště, na stezce matky s kočárky, čtyřnohá nebezpečí… Pražský cyklista má, myslím, o tom video. Smutné je, že stezka podél parku, která se za miliony vyasfaltovala, byla jediná prašná spojka pro cyklisty na horských kolech. Nic proti tomu, stezka má být sjízdná pro všechny kola, ale při uzavření silnici jen pro auta mohla zůstat prašná cesta bez potřeby kácení zeleně. Ani bych se nedivil, kdyby teď roky za spousty milionů dělal stroje v parku hluk při bourání silnici a dalších pracích…

    @ Vratislav
    – jako rozený srdcař JM musím říct, že my říkám Jižák Jižnímu Městu, Jižňák je maximálně jeho obyvatel. Učíme to takto i jeho náplavu, podle konzultace s ústavem pro jazyk český to děláme správně.

    @josuk
    – ano, ta oprava mostu proběhla pár let dozadu, bohužel jsem nezaznamenal důvody, ale troufám si říct, že se sehnala dotace a bůh ví, jaká firma to dělala. Z pohledu cyklisty byl most absolutně v pořádku oproti silnici směr od mostu do Prahu

  21. Ještě poznámka k Průhonicím – podpora cyklistů je tam jasně vidět – na hlídaném parkovišti není žádný stojan na kola. Nedávno byla vybudována stezka pro cyklisty vedle silnice od Průhonic do Rozkoše a POZOR osazená cedulí, takže i když je ani ne z mlatu, ale udusané hlíny a posypaná štěrkem, i silničář ji musí použít. Zajímalo by mě, jak by se na to tvářil soud, když dám na polní cestu mimo pozemní komunikaci ceduli rychlostní silnice, mohu na tom poli teda vybírat mýto?

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru