DVTV: Rozhovor k projektu 1,5 m: hodně řidičů je arogantních, říká Kreuziger

Publikováno: 09. července. 2020
Zdroj: DVTV

DVTV nedávno natočila rozhovor s profesionálním cyklistou Romanem Kreuzigerem, který je spolu s Peterem Saganem hlavní tváří a iniciátorem kampaně za boční odstup 1,5 m automobilu od cyklisty pod názvem 1,5 m. Kampaň zaštiťuje mnoho dalších cyklistů, Policie ČR i Autoklub ČR.

Celý rozhovor naleznete zde, oficiální stránky projektu zde.

Tématu bočního odstupu se dlouhodobě věnujeme také v Prahou na kole, naposledy v článku o cyklisté novele zákonů. Pro podrobnější náhled do celé problematiky si můžete přečíst články „Zvětšete boční odstup“ a „Proč zavést povinný boční odstup v Česku“ nebo „Dál od kraje vozovky.“ Náš redaktor Vratislav Filler se k bočnímu odstupu vyjadřoval také na svém blog v článku „Co stojí proti 1,5 metru?„, kde vyvracel pochybnosti a mýty ohledně bezpečného předjíždění cyklistů.

Komentáře k článku

Zbyněk 12. 7. 2020, 06:22

Jen mě mrzí zpochybnění cykloboxů a podjíždění kolony.

Pavel Mašek 18. 7. 2020, 23:48

@ Roman K.
- cyklista je také řidič Romane ;-)
- on se možná necítí ohrožen,ale já mám osobní zkušenost, kdy ostříknutí málem zabilo. Opravdu ne každý je na kole stabilní, ne každý je závodník a je snadné se leknout, když něco spadne do oka, člověk automaticky se lekne, zavře min.jedno oko, voda z ostřikovačů pálí v očích... (ne každý má brýle) Moje osobní zkušenost je, že řidič vozu se trefil do obou očí a hned byl cyklista v příkopě. V 35 nic hezkého.

David 24. 7. 2020, 10:03

Pavel Mašek:
Po včerejším zážitku začínám vnímat ostříknutí jako čirou agresivitu na silnici, hraničící s osobním napadením. V Holečkově si mě v klesání před Plzeňskou skřípl u obruby menší náklaďák (tak 6 tun?) a opral mě ostřikovači tak, že jsem chvíli přestal vidět.

Přemýšlel jsem, jestli jsem ho něčím nevyprovokoval. Stoupal jsem Holečkovou nahoru, podjel jsem kolonu zprava k světlům u první uzavírky. Padla zelená, uklidil jsem se z čela na protější chodník, abych všechny "závodníky na 150 m k druhé uzavírce" za sebou nebrzdil. Jakmile zastavili v koloně před druhou uzavírkou a proti nic nejelo, vrátil jsem se zase do vozovky, abych neobtěžoval na chodníku. Tam jsem zleva předjel tenhle náklaďáček, (byl široký a až k obrubě) a zprava zbytek kolony až na světla. Padla zelená, proletěl jsem uzavírkou před Švédskou co to šlo, dojel v čele kolony (z kopečka asi 30 - 40) na světla u Zappovy, kde jsem zprava předjel asi 4 čekající auta (takže dosud jsem nikoho nezdržel). Zelená - v koloně s auty (protože se to posouvalo tak 30 - 40tkou - jedno auto mě předjelo za křižovatku a já se mu držel "za kufrem"), jsem dojel pod závěrečný stoupák v Holečkově. Tam jako obvykle klesala má rychlost postupně na 30 a pak cca. 27 km / hod., auta mě brala nejen v úsecích s podélným, ale i s šikmým parkování (takže 30 čísel mezi autem se dá označit za luxus), na rovince na kopečku před Plzeňskou mě předjela asi 2 auta a já nabral postupně rychlost zpátky na cca. 35 km/hod a v klesání před přechodem jsem zrychloval, abych se mohl zařadit na Plzeňské. A v tom zúžení před přechodem mě začne předjíždět tenhle náklaďáček když je jasné že se prakticky nevejdeme, navalí mě na obrubu a přesně načasovaně a dlouze vykropí. Do očí, do úst, celý ulepený. Hořkosladký to bylo a děsně to pálilo v očích. Byl jsem rád, že jsem se nevymázl. Pokračuju setrvačností dál. Náklaďák stojí v zacpaných řaďácích na Plzeňské... RZ jsem nepřečetl, blbě jsem viděl, jak mi slzely oči.

Zbytek cesty jsem přemýšlel, co jsem udělal špatně. Domnívám se, že nic. Snažil jsem se nepřekážet autům (proto nelegální jízda po prázdném chodníku tam, kde u uzavírky nemysleli na cyklisty), podjíždění kolony zprava mám dovolené (a do křižovatky se Zappovou rozhodně chci vjíždět z první pozice kde by mělo být předsunuté stání, aby mě neskříplo v křižovatce auto, které bude pálit nahoru do Zappovky) - a můžu snad za to, že je v posledním úseku Holečkovy nacpáno parkování tak nahusto, že tam není možné bezpečně předjet cyklistu? Alternativy - spodní Plzeňská (milion aut), nebo Strahov (horská prémie). Něco je špatně.

josuk 24. 7. 2020, 20:47

Výklad druhé dohody říká, že:"..„Osobní důležitost, tedy braní věcí osobně, je maximální výraz sobectví, protože vychází z domněnky, že všechno se týká nás.“ Jenže nic, co ostatní dělají, nedělají kvůli nám, ale kvůli sobě..." ;-)
V legislativě pokud vím, zákaz ostřikování zatím chybí, setkávají se s ním asi nejčastěji právě cyklisté, nikoli chodci (těžko ho zasáhnout), nevadí tolik motocyklistům (mají helmu). Úmysl poškodit se skoro nedá prokázat, takže taková nepostižitelná podpásovka.. :-O Účinnější než léčba jedinců by mohla být lepší a promyšlená infrastruktura, která na smíchově a košířích asi chybí..kde by nikdo neměl pocit, že zdržuje nebo je zdržován..

Pavel Masek 24. 7. 2020, 20:59

@David
- az na chodnik z popisu musim soudit, ze v pohode, bohuzel ale presne toto nekteri ridici nemaji radi,kdyz oni stoji,ty jedes a nemuzou te predjet. Zavidi asi.

@josuk
- mrzi me, z v navrhu novely chybicspousta dulezitych veci. Ostrikovani ale by nemelo byt exaktne vypsane, ze to je ohrozeni by melo vyplyvat z jinych bodu zakona.

komentář

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat