Elektrokola podle nového průzkumu umožňují delší cesty a nesnižují fyzickou aktivitu proti mechanickým kolům.

Výzkum evropského projektu PASTA hodnotil přes 40 tisíc jízd více než 9000 osob ze západoevropských měst. Studie ukázala, že e-cyklisté se vydávají delší cesty a získají tak stejné i vyšší zisky z fyzické aktivity jako klasičtí cyklisté. Studie také prokázala velkou ochotu používat své elektrické kolo jako náhradu za automobil u jeho majitelů.

Celý článek zde.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. To můžu potvrdit, na kole jsem po Praze občas jezdil, ale teprve s elektrokolem jsem dokázal nahradit většinu cest MHD po Praze. A díky dennímu ježdění mám lepší fyzičku a začal jsem nakonec jezdit víc i na normálním kole.

  2. Docela bych se divil, když by průzkum o e-kolech na webu o e-kolech měl dopadnout jinak :-) Četl jsem i spoustu článků se zcela opačnými závěry … Motor supluje komfort, když jedu 40kou tak mi auta tolik nevadí, ani já jim, když jedu 15-20, tak je deptám :-( Jezdí se možná dál, to ano, i víc do kopců, na druhou stranu je smutné, když vidím děti, jak fyzicky nechtějí dělat skoro nic :-( Cesty na e-kole nahradí auto také jen do doby, než začne tma a bude pršet :-)

  3. Jan Herda

    přesně , navíc mi není jasné, proč bych měl s elektrokolem jezdit dál, když na kole v zásadě jezdím do práce a z práce , případně se zajížďkou na koníčky( sporty) nebo na pakupky :)
    Je to v přímém rozporu s argumenty, které jsem často slyšel i zde , tedy že cyklista by si neměl zajíždět kvůli pohodlí/bezpečnosti, naopak měl by mít “ právo “ na co nejkratší a nejsnazší cestu :) A to vůbec nemluvím o tom, když jsem zmínil, že se někdy po práci v rámci cesty jedu projet ( ujedu pár km navíc) to se hned zvedlo

    Nedávno jsem si přečetl, že prodej kol v Holandsku jde setrvale dolů a jsou nahrazovány elektrokoly, loni se prodalo víc elektrokol než obyčejných a prodej elektrokol rostou i letos ( růst o 40 procent).

    Elektrokola a elektrosamohyb zvaný koloběžka, na které se jen stojí, se hromadně kupují i dětem takže někteří už ani nepoznají pohyb „bez přípomoci“, jinými slovy zdravotní benefity jsou do kelu také :(

  4. újezďák: Jako obvykle děláš chybu, že všechny poměřuješ podle sebe. Ano, tobě nedělá problém cesta do práce 20+ km. Spoustě lidí ano. Já mám podobnou zkušenost jako vlákno. Užívání elektrokola zvýšilo moji četnost absolvování 16km do práce na kole z cca 1-2x na 3-4x týdně. Prostě se člověku někdy nechce (zvlášť když potřebuje aspoň část cesty absolvovat se dvěma dětmi na sedáčkách) a ekolo pomůže tu lenost překonat.

  5. chápu, že to někomu v něčem může pomoct, na druhou stranu se bateriové pohony tlačí globálně až přespříliš. Včera byla o tom hezká debata na ct24, sice o autech ale s kolem je to samé: „ .. je to těžké, takže to potřebuje dražší pneumatiky, při poruše a defektu jedině odtahovka, špatně se to nabíjí, není zatím pořádně kde, budeme asi muset přebudovat maximální příkon budovy (nebo zřídit obrovské akumulátorové stanice na rozložení výkonu) protože v pondělí ráno se vrátí všechno vybité.. baterie zatím nikdo neumí recyklovat, ale požadavky zatím velké nejsou takže OK, a je to strašně fajn, protože akcionáři (jedné banky) na to slyší – na tu „nulovou“ uhlíkovou stopu— která jak známo u elektropohonu rozhodně není nulová.
    Beru to jako reklamu. :-(

  6. Václav Řehák , pokud někdo , postavou drobný, třeba Markéta Fillerová říká, že už neuveze na kole dvě děti, tak to chápu jako potřebu něčeho motorového, navíc její kolo je spíš takový “ přepravník“ nemám s tím problém, ale pokud mladé chlapisko Vlákno ( kdysi dával videa na nakole.cz a trošku se tam zrcadlil ve sklech aut s jejichž řidiči se hádal, on už tehdy propagoval elektromobilitu a videa , mimochodem velmi podobná tomu co dnes produkuje pražský cyklista, obsahovala prasení při trhání rekordů při „dálkové“ dopravě z “ Příkopů do Karlína“ ) nebo ze Zlatého kříže až na předaleký Dlabačov, byl až s elektrokolem schopen nahradit MHD ?

    Himbajs to zní jako kdyby musel za den v několika porcích ujet něco jako 34-37,7 km :)

    Je pravda, že s věkem kolo spíš omezuji, už nemám nalítáno na silničce o víkendech většinu ročního nájezdu, většinu dnes činí cesty do práce a po Praze takže to vidím letos, když všechno půjde dobře, na nějakých 4000-4200 km čistě pracovně(letos je dobrý rok) a 1500-2000 pro zábavu o víkendech a s rodinou.

    No a 16 nebo 20 km na kole, to ujely několik dní po sobě naše děti, když jim bylo 5-6 roků :)

    . Jako pardon, ale mě přímého pamětníka letu na Měsíc vždycky rozesměje, co dneska mladé ročníky a zdraví lidé v rozkvětu sil považují za dlouhou vzdálenost, když jsem chodil s manželkou tak jsme courali městem, pak jsem jí MHD doprovodil domů a pak v 1-2 ráno od ní vyrazil pěšky z Libuše do Vršovic tuším že to bylo 9-10 kiláků pochodu :) a pak jsem v 6,30 odpíchl ve fabrice :D

    Podle mě je dnešní čertovo kopýtko schované v “ čase“ , tedy ve snaze “ ušetřit čas“, lidi jsou až šílení tím, co všechno chtějí stihnout.

    Možná k mé osobě , kdybych bydlel na linii metra, tak bych asi přemýšlel, že srovnání 20 minut metro -60 minut kolo je trošku cimprlich, ale mám “ kliku“ tom, že MHD +pěškobus na MHD mi dává časy delší, než když si to střihnu na kole.

    Na druhou stranu bych to bral, že jsem věnoval 2×40 minut čistě tomu abych se držel ve zdraví a v pohybu, kazit si to motorem začnu až opravdu nebudu moct, no a myslím že ani pak nebudu patřit k té stále rostoucí kastě bezohledných a sebestředných honičů času, kteří mají přeladěné omezovače a ze svých “ kol“ ždímají výkony skútrů a ničí tak ostatním cyklistům pověst.

    Tyhle lidi, kteří naprosto bezohledně ničí náhled na normální cyklisty ( vzpomeňme si na debaty, i zde, o tom jak viditelní cyklisté zneviditelňují cyklisty, kteří nemají vestu :) , ostatní účastníci provozu vidí, že stále větší množství cyklistů je schopno soutěžit s malou motorkou a očekávají takové výkony i od “ normálních cyklistů“ a trubka bez motoru, která se musí na 30+ rozšlapávat pár desítek metrů jim bude vadit čím dál tím víc, když “ normální cyklisté sedící na kole jako záchodě párkrát zatočí klikama nezdržují je“… prostě smrt normálního pohybu v přímém přenosu, režie motoristé .

    tož tak

  7. Ono by krásně stačilo nechodit do práce 5dní v týdnu, z výzkumů přece taky vyplývá, že 1/3 času člověk stejně „nedělá“, hned by ubylo lidí dopravujících se a spěchajících, neb by ve volný den zařídili co potřebují a odpočinuli si.
    K elektru – supluje to jak psal újezďák lidskou pohodlnost, nutnost „pospíchat“ a vše stihnout. Nemám nic proti motorům, je to jistě budoucnost a zahlcení nás teprve čeká, nicméně aby mě míjely 2 holky na 1 koloběžce ve věku ZŠ jako tuhle v Kolíně?
    Ono stačí, že na trénink vesnického fotbalu se jezdí autem :-)

  8. Jan Herda, dvojnásobná síla odrážení, nohy se jim musely jen kmitat :)

    Mě třeba v pátek ráno předjela ve “ stoupání na Budějovickou od Brumlovky paní na takovém černém cosi, napřed jsem si myslel, že se jedná o moped, mělo to vzadu i kufírek “ na přilbu“, ale houby bylo to elektrokolo , já jsem jel řekněme 18-20, je to od magistrály už kopec navíc jsem stál na semaforu uprostřed kopce nu a paní imitovala šlapání, tedy velmi pomalu točila a jela 30-35 ? Celkem svižně mě minula :)

    No a přesně s tím motorovým zahlcením, ono se stačí podívat jak se změnily fotky z asijských “ cykloměst“, tak kde kdysi stálo 100 kol a 5 mopedů stojí na fotkách 5 kol a 100 mopedů…

    No a dneska na švihu jsem potkal dva lidi na elektrokolech, to je mazec, oni si vyjedou na kolech s plášti šířky jako snowbike na silnici se projet :) Rám jako traverza, pláště se drapáky jako z terénní motorky , sedí na tom jako když se jim chce na velkou, ruce mají ve výšce ramen jako na čopru a “ šlapou si “ a hučí to odvalem jako když jede Hummer …

  9. josuk: „Včera byla o tom hezká debata na ct24, sice o autech ale s kolem je to samé“

    Cože? Až na tu recyklaci baterií to určitě není to samé:

    > je to těžké, takže to potřebuje dražší pneumatiky, při poruše a defektu jedině odtahovka

    Elektrokolo je těžší o 10 kilo, takže „souprava“ je těžší max. o 10 %. To určitě speciální pneumatiky a odtahovku nepotřebuje (10 kilo nákladu na svém kole běžně vozím a žádný armagedon se nekoná).

    > špatně se to nabíjí, není zatím pořádně kde

    Rozumné praktické elektrokolo má baterku vyndavací, takže si ji vezmeš s sebou „do cíle“ kde nejspíš zásuvku mají.

    > budeme asi muset přebudovat maximální příkon budovy protože v pondělí ráno se vrátí všechno vybité

    Typická baterka elektrokola má 300 Wh a nabíjí se několik hodin, takže příkon může být tak 50-100 W. To je srovnatelné s počítačem nebo s kancelářským stropním svítidlem. Oproti tomu ten zmíněný automobil má 60 kWh (200x více), jistě, to „je to samé“ :-).

    (prevence argumentů ad hominem: elektrokolo jsem nikdy neměl a v životě jsem ujel 100 metrů na elektrokole a 400 metrů na elektrokoloběžce)

  10. Jenda, vždycky mě překvapí, jaké mají dnešní mladí, vysokoškolsky vzdělaní, lidé problémy s procenty, poměry hmot a třeba s fyzikou :)

    Elektrokolo je těžší o 10 kilo, ergo kladívko souprava je těžší max o 10 procent, já puknu smíchy :) :) :) no nevím, ale tak těžké kolo aby 10 kilo elektrovýbavy dělalo 10 procent váhy soupravy váží podle tebe kolik ?

    Potom by mě zajímalo, jestli jsi někdy slyšel o Ampérech, můžu tě ujistit že je to pro nabíjení docela důležitá fyzikální jednotka .

    Počítač zdaleka nepotřebuje takový proud jako nabíječka baterie,navíc při nabíjení vznikají ztráty ( zahřívání nabíječky a další,.).

    Připojení stejného počtu nabíječek, svítidel a počítačů znamenají pro síť jiné zátěže, dovedu si představit, že stejný počet nabíječek pro kola jako počítačů v jedné firmě může shodit proud v celém baráku…

  11. *chvíli bojuje s tím jestli reagovat na trolla a pak tomu podlehne*

    > Elektrokolo je těžší o 10 kilo, ergo kladívko souprava je těžší max o 10 procent, já puknu smíchy :) :) :) no nevím, ale tak těžké kolo aby 10 kilo elektrovýbavy dělalo 10 procent váhy soupravy váží podle tebe kolik ?

    100 kg, což znamená třeba 83 kg člověk + 4 kg náklad + 13 kg neelektrokolo. Jestli to nebylo poznat, tak čísla jsou poněkud přibližná (nebo sis fakt myslel, že každé elektrokolo váží přesně o 10 kg víc než každé neelektrokolo?) takže jestli pro tebe vyjde, že 10 kg přidané váhy je 9 % nebo 11 %, tak je to úplně jedno.

    > Potom by mě zajímalo, jestli jsi někdy slyšel o Ampérech, můžu tě ujistit že je to pro nabíjení docela důležitá fyzikální jednotka .

    Ano, slyšel, pracuji aktuálně jako hardwarový vývojář, děkuji za optání.

    > Počítač zdaleka nepotřebuje takový proud jako nabíječka baterie

    Jako že když máš v zásuvce počítač co žere 50 W a vedle toho nabíječku co žere 50 W, tak tou nabíječkou prochází větší proud. Tak jo.

    > navíc při nabíjení vznikají ztráty ( zahřívání nabíječky a další,.)

    Počítač má ztráty téměř 100 %. Všimni si, že jsem použil slovo příkon.

  12. Spíš bych to chápal jako že teď je eletrokol naprosté minumum a pokud jich násobně vzroste počet, tak mohou vzniknout problémy – nabít 50 e-kol najednou ve fabrice třeba (nebudou zásuvky, místo, nabíječky) 10kg baterka s motorem podle mě ani nemá, to na okraj. Jenže nosit 20-22kg kolo do třetího patra?!
    Taky by pak lidé třeba míň jedli, když nevydají tolik energie jako při jízdě na normálním kole :-), zase se víc opotřebí komponenty nápory výkonu motoru, dá se na to nahlížet z mnoha úhlů …
    Zrovna dneska jsem jel vlakem a cca 45-tník říkal – já už si pořídím asi to e-kolo, když jsme byli v Jizerkách, tak ty kopce, to už není zábava. Člověk to i pochopí, já taky nepojedu do deště a uragánu a přitom dávám „klasických 18tisíc ročně“, každý má prostě jiná měřítka.

  13. To máte vašnosto říci hned, že jste součástí kola-soupravy :)

    Souprava , tedy Jenda, kolo a elektrovýbava+ náklad a celá povídá něco o trollech :)

    Ne to jsem si opravdu nemyslel, jen mě nenapadlo, že když někdo do debaty o rozdílu váhy auta a kola zavede soupravu jezdce a kola a v reakci budí “ u trolla “ dojem, že běžná žena váží 83 kilo stejně jako Jenda, nebo jeho představa o váze cyklistů :)

    Takže souprava mé manželky a Jendova kola bude mít rozhodně o dost větší procentní nárůst hmotnosti než souprava Jendy a jeho kola, neb rozdíl vah souprav , dle údajů Jendy odhaduji zhruba na 30 kilo :)

  14. Jan Herda, u nás dělají nabíječky, zatím pro auta, v garážích, zájem je ale větší, než údajně unese síť domu…

  15. Jenda: ta celá debata je pro úplnost tady https://ct24.ceskatelevize.cz/ekonomika/2922947-byznys-ct24-special-rychla-jizda-k-zelenym-zitrkum-nebo-tvrdy-naraz-pro zhruba od 1:14:00 ten pán z jedné banky popisuje všechny ty nevýhody stylem skutečného čaroděje s deštěm…. ;-)
    Určitě je elektropohon pro někoho super, ale nelze přece nevidět , že to co se nabaluje… kouzla s akciemi, dotace pro bohaté (na Teslu) a pokuty pro levná auta (za nadměrné CO2), socialismus naruby, to je tragédie.. A není to vůbec jen o autech, co všechny ty elektrosamohyby v Praze? Naposledy v září BeRider od škodovky v Praze..? Mě nevadí nic na elektřině, naopak, ale akumulátory (jejich současné technické provedení) nejsou žádné řešení ničeho pro budoucnost.. jen zátěž, a možná burzovní bublina..

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru