Elektrokola podle nového průzkumu umožňují delší cesty a nesnižují fyzickou aktivitu proti mechanickým kolům.

Publikováno: 10. září. 2019
Zdroj: Ebike.cz

Výzkum evropského projektu PASTA hodnotil přes 40 tisíc jízd více než 9000 osob ze západoevropských měst. Studie ukázala, že e-cyklisté se vydávají delší cesty a získají tak stejné i vyšší zisky z fyzické aktivity jako klasičtí cyklisté. Studie také prokázala velkou ochotu používat své elektrické kolo jako náhradu za automobil u jeho majitelů.

Celý článek zde.

Komentáře k článku

vlákno 12. 9. 2019, 11:36

To můžu potvrdit, na kole jsem po Praze občas jezdil, ale teprve s elektrokolem jsem dokázal nahradit většinu cest MHD po Praze. A díky dennímu ježdění mám lepší fyzičku a začal jsem nakonec jezdit víc i na normálním kole.

Jan Herda 12. 9. 2019, 15:28

Docela bych se divil, když by průzkum o e-kolech na webu o e-kolech měl dopadnout jinak :-) Četl jsem i spoustu článků se zcela opačnými závěry ... Motor supluje komfort, když jedu 40kou tak mi auta tolik nevadí, ani já jim, když jedu 15-20, tak je deptám :-( Jezdí se možná dál, to ano, i víc do kopců, na druhou stranu je smutné, když vidím děti, jak fyzicky nechtějí dělat skoro nic :-( Cesty na e-kole nahradí auto také jen do doby, než začne tma a bude pršet :-)

újezďák 12. 9. 2019, 16:16

Jan Herda

přesně , navíc mi není jasné, proč bych měl s elektrokolem jezdit dál, když na kole v zásadě jezdím do práce a z práce , případně se zajížďkou na koníčky( sporty) nebo na pakupky :)
Je to v přímém rozporu s argumenty, které jsem často slyšel i zde , tedy že cyklista by si neměl zajíždět kvůli pohodlí/bezpečnosti, naopak měl by mít " právo " na co nejkratší a nejsnazší cestu :) A to vůbec nemluvím o tom, když jsem zmínil, že se někdy po práci v rámci cesty jedu projet ( ujedu pár km navíc) to se hned zvedlo

Nedávno jsem si přečetl, že prodej kol v Holandsku jde setrvale dolů a jsou nahrazovány elektrokoly, loni se prodalo víc elektrokol než obyčejných a prodej elektrokol rostou i letos ( růst o 40 procent).

Elektrokola a elektrosamohyb zvaný koloběžka, na které se jen stojí, se hromadně kupují i dětem takže někteří už ani nepoznají pohyb "bez přípomoci", jinými slovy zdravotní benefity jsou do kelu také :(

Václav Řehák 12. 9. 2019, 20:02

újezďák: Jako obvykle děláš chybu, že všechny poměřuješ podle sebe. Ano, tobě nedělá problém cesta do práce 20+ km. Spoustě lidí ano. Já mám podobnou zkušenost jako vlákno. Užívání elektrokola zvýšilo moji četnost absolvování 16km do práce na kole z cca 1-2x na 3-4x týdně. Prostě se člověku někdy nechce (zvlášť když potřebuje aspoň část cesty absolvovat se dvěma dětmi na sedáčkách) a ekolo pomůže tu lenost překonat.

josuk 13. 9. 2019, 10:22

chápu, že to někomu v něčem může pomoct, na druhou stranu se bateriové pohony tlačí globálně až přespříliš. Včera byla o tom hezká debata na ct24, sice o autech ale s kolem je to samé: „ .. je to těžké, takže to potřebuje dražší pneumatiky, při poruše a defektu jedině odtahovka, špatně se to nabíjí, není zatím pořádně kde, budeme asi muset přebudovat maximální příkon budovy (nebo zřídit obrovské akumulátorové stanice na rozložení výkonu) protože v pondělí ráno se vrátí všechno vybité.. baterie zatím nikdo neumí recyklovat, ale požadavky zatím velké nejsou takže OK, a je to strašně fajn, protože akcionáři (jedné banky) na to slyší – na tu „nulovou“ uhlíkovou stopu--- která jak známo u elektropohonu rozhodně není nulová.
Beru to jako reklamu. :-(

újezďák 13. 9. 2019, 10:49

Václav Řehák , pokud někdo , postavou drobný, třeba Markéta Fillerová říká, že už neuveze na kole dvě děti, tak to chápu jako potřebu něčeho motorového, navíc její kolo je spíš takový " přepravník" nemám s tím problém, ale pokud mladé chlapisko Vlákno ( kdysi dával videa na nakole.cz a trošku se tam zrcadlil ve sklech aut s jejichž řidiči se hádal, on už tehdy propagoval elektromobilitu a videa , mimochodem velmi podobná tomu co dnes produkuje pražský cyklista, obsahovala prasení při trhání rekordů při "dálkové" dopravě z " Příkopů do Karlína" ) nebo ze Zlatého kříže až na předaleký Dlabačov, byl až s elektrokolem schopen nahradit MHD ?

Himbajs to zní jako kdyby musel za den v několika porcích ujet něco jako 34-37,7 km :)

Je pravda, že s věkem kolo spíš omezuji, už nemám nalítáno na silničce o víkendech většinu ročního nájezdu, většinu dnes činí cesty do práce a po Praze takže to vidím letos, když všechno půjde dobře, na nějakých 4000-4200 km čistě pracovně(letos je dobrý rok) a 1500-2000 pro zábavu o víkendech a s rodinou.

No a 16 nebo 20 km na kole, to ujely několik dní po sobě naše děti, když jim bylo 5-6 roků :)

. Jako pardon, ale mě přímého pamětníka letu na Měsíc vždycky rozesměje, co dneska mladé ročníky a zdraví lidé v rozkvětu sil považují za dlouhou vzdálenost, když jsem chodil s manželkou tak jsme courali městem, pak jsem jí MHD doprovodil domů a pak v 1-2 ráno od ní vyrazil pěšky z Libuše do Vršovic tuším že to bylo 9-10 kiláků pochodu :) a pak jsem v 6,30 odpíchl ve fabrice :D

Podle mě je dnešní čertovo kopýtko schované v " čase" , tedy ve snaze " ušetřit čas", lidi jsou až šílení tím, co všechno chtějí stihnout.

Možná k mé osobě , kdybych bydlel na linii metra, tak bych asi přemýšlel, že srovnání 20 minut metro -60 minut kolo je trošku cimprlich, ale mám " kliku" tom, že MHD +pěškobus na MHD mi dává časy delší, než když si to střihnu na kole.

Na druhou stranu bych to bral, že jsem věnoval 2x40 minut čistě tomu abych se držel ve zdraví a v pohybu, kazit si to motorem začnu až opravdu nebudu moct, no a myslím že ani pak nebudu patřit k té stále rostoucí kastě bezohledných a sebestředných honičů času, kteří mají přeladěné omezovače a ze svých " kol" ždímají výkony skútrů a ničí tak ostatním cyklistům pověst.

Tyhle lidi, kteří naprosto bezohledně ničí náhled na normální cyklisty ( vzpomeňme si na debaty, i zde, o tom jak viditelní cyklisté zneviditelňují cyklisty, kteří nemají vestu :) , ostatní účastníci provozu vidí, že stále větší množství cyklistů je schopno soutěžit s malou motorkou a očekávají takové výkony i od " normálních cyklistů" a trubka bez motoru, která se musí na 30+ rozšlapávat pár desítek metrů jim bude vadit čím dál tím víc, když " normální cyklisté sedící na kole jako záchodě párkrát zatočí klikama nezdržují je"... prostě smrt normálního pohybu v přímém přenosu, režie motoristé .

tož tak

Jan Herda 14. 9. 2019, 11:27

Ono by krásně stačilo nechodit do práce 5dní v týdnu, z výzkumů přece taky vyplývá, že 1/3 času člověk stejně "nedělá", hned by ubylo lidí dopravujících se a spěchajících, neb by ve volný den zařídili co potřebují a odpočinuli si.
K elektru - supluje to jak psal újezďák lidskou pohodlnost, nutnost "pospíchat" a vše stihnout. Nemám nic proti motorům, je to jistě budoucnost a zahlcení nás teprve čeká, nicméně aby mě míjely 2 holky na 1 koloběžce ve věku ZŠ jako tuhle v Kolíně?
Ono stačí, že na trénink vesnického fotbalu se jezdí autem :-)

újezďák 14. 9. 2019, 20:43

Jan Herda, dvojnásobná síla odrážení, nohy se jim musely jen kmitat :)

Mě třeba v pátek ráno předjela ve " stoupání na Budějovickou od Brumlovky paní na takovém černém cosi, napřed jsem si myslel, že se jedná o moped, mělo to vzadu i kufírek " na přilbu", ale houby bylo to elektrokolo , já jsem jel řekněme 18-20, je to od magistrály už kopec navíc jsem stál na semaforu uprostřed kopce nu a paní imitovala šlapání, tedy velmi pomalu točila a jela 30-35 ? Celkem svižně mě minula :)

No a přesně s tím motorovým zahlcením, ono se stačí podívat jak se změnily fotky z asijských " cykloměst", tak kde kdysi stálo 100 kol a 5 mopedů stojí na fotkách 5 kol a 100 mopedů...

No a dneska na švihu jsem potkal dva lidi na elektrokolech, to je mazec, oni si vyjedou na kolech s plášti šířky jako snowbike na silnici se projet :) Rám jako traverza, pláště se drapáky jako z terénní motorky , sedí na tom jako když se jim chce na velkou, ruce mají ve výšce ramen jako na čopru a " šlapou si " a hučí to odvalem jako když jede Hummer ...

Jenda 15. 9. 2019, 01:06

josuk: „Včera byla o tom hezká debata na ct24, sice o autech ale s kolem je to samé“

Cože? Až na tu recyklaci baterií to určitě není to samé:

> je to těžké, takže to potřebuje dražší pneumatiky, při poruše a defektu jedině odtahovka

Elektrokolo je těžší o 10 kilo, takže „souprava“ je těžší max. o 10 %. To určitě speciální pneumatiky a odtahovku nepotřebuje (10 kilo nákladu na svém kole běžně vozím a žádný armagedon se nekoná).

> špatně se to nabíjí, není zatím pořádně kde

Rozumné praktické elektrokolo má baterku vyndavací, takže si ji vezmeš s sebou „do cíle“ kde nejspíš zásuvku mají.

> budeme asi muset přebudovat maximální příkon budovy protože v pondělí ráno se vrátí všechno vybité

Typická baterka elektrokola má 300 Wh a nabíjí se několik hodin, takže příkon může být tak 50-100 W. To je srovnatelné s počítačem nebo s kancelářským stropním svítidlem. Oproti tomu ten zmíněný automobil má 60 kWh (200x více), jistě, to „je to samé“ :-).

(prevence argumentů ad hominem: elektrokolo jsem nikdy neměl a v životě jsem ujel 100 metrů na elektrokole a 400 metrů na elektrokoloběžce)

újezďák 15. 9. 2019, 18:07

Jenda, vždycky mě překvapí, jaké mají dnešní mladí, vysokoškolsky vzdělaní, lidé problémy s procenty, poměry hmot a třeba s fyzikou :)

Elektrokolo je těžší o 10 kilo, ergo kladívko souprava je těžší max o 10 procent, já puknu smíchy :) :) :) no nevím, ale tak těžké kolo aby 10 kilo elektrovýbavy dělalo 10 procent váhy soupravy váží podle tebe kolik ?

Potom by mě zajímalo, jestli jsi někdy slyšel o Ampérech, můžu tě ujistit že je to pro nabíjení docela důležitá fyzikální jednotka .

Počítač zdaleka nepotřebuje takový proud jako nabíječka baterie,navíc při nabíjení vznikají ztráty ( zahřívání nabíječky a další,.).

Připojení stejného počtu nabíječek, svítidel a počítačů znamenají pro síť jiné zátěže, dovedu si představit, že stejný počet nabíječek pro kola jako počítačů v jedné firmě může shodit proud v celém baráku...

Jenda 15. 9. 2019, 18:17

*chvíli bojuje s tím jestli reagovat na trolla a pak tomu podlehne*

> Elektrokolo je těžší o 10 kilo, ergo kladívko souprava je těžší max o 10 procent, já puknu smíchy :) :) :) no nevím, ale tak těžké kolo aby 10 kilo elektrovýbavy dělalo 10 procent váhy soupravy váží podle tebe kolik ?

100 kg, což znamená třeba 83 kg člověk + 4 kg náklad + 13 kg neelektrokolo. Jestli to nebylo poznat, tak čísla jsou poněkud přibližná (nebo sis fakt myslel, že každé elektrokolo váží přesně o 10 kg víc než každé neelektrokolo?) takže jestli pro tebe vyjde, že 10 kg přidané váhy je 9 % nebo 11 %, tak je to úplně jedno.

> Potom by mě zajímalo, jestli jsi někdy slyšel o Ampérech, můžu tě ujistit že je to pro nabíjení docela důležitá fyzikální jednotka .

Ano, slyšel, pracuji aktuálně jako hardwarový vývojář, děkuji za optání.

> Počítač zdaleka nepotřebuje takový proud jako nabíječka baterie

Jako že když máš v zásuvce počítač co žere 50 W a vedle toho nabíječku co žere 50 W, tak tou nabíječkou prochází větší proud. Tak jo.

> navíc při nabíjení vznikají ztráty ( zahřívání nabíječky a další,.)

Počítač má ztráty téměř 100 %. Všimni si, že jsem použil slovo příkon.

Jan Herda 15. 9. 2019, 18:26

Spíš bych to chápal jako že teď je eletrokol naprosté minumum a pokud jich násobně vzroste počet, tak mohou vzniknout problémy - nabít 50 e-kol najednou ve fabrice třeba (nebudou zásuvky, místo, nabíječky) 10kg baterka s motorem podle mě ani nemá, to na okraj. Jenže nosit 20-22kg kolo do třetího patra?!
Taky by pak lidé třeba míň jedli, když nevydají tolik energie jako při jízdě na normálním kole :-), zase se víc opotřebí komponenty nápory výkonu motoru, dá se na to nahlížet z mnoha úhlů ...
Zrovna dneska jsem jel vlakem a cca 45-tník říkal - já už si pořídím asi to e-kolo, když jsme byli v Jizerkách, tak ty kopce, to už není zábava. Člověk to i pochopí, já taky nepojedu do deště a uragánu a přitom dávám "klasických 18tisíc ročně", každý má prostě jiná měřítka.

újezďák 15. 9. 2019, 21:31

To máte vašnosto říci hned, že jste součástí kola-soupravy :)

Souprava , tedy Jenda, kolo a elektrovýbava+ náklad a celá povídá něco o trollech :)

Ne to jsem si opravdu nemyslel, jen mě nenapadlo, že když někdo do debaty o rozdílu váhy auta a kola zavede soupravu jezdce a kola a v reakci budí " u trolla " dojem, že běžná žena váží 83 kilo stejně jako Jenda, nebo jeho představa o váze cyklistů :)

Takže souprava mé manželky a Jendova kola bude mít rozhodně o dost větší procentní nárůst hmotnosti než souprava Jendy a jeho kola, neb rozdíl vah souprav , dle údajů Jendy odhaduji zhruba na 30 kilo :)

újezďák 15. 9. 2019, 21:43

Jan Herda, u nás dělají nabíječky, zatím pro auta, v garážích, zájem je ale větší, než údajně unese síť domu...

josuk 16. 9. 2019, 08:28

Jenda: ta celá debata je pro úplnost tady https://ct24.ceskatelevize.cz/ekonomika/2922947-byznys-ct24-special-rychla-jizda-k-zelenym-zitrkum-nebo-tvrdy-naraz-pro zhruba od 1:14:00 ten pán z jedné banky popisuje všechny ty nevýhody stylem skutečného čaroděje s deštěm.... ;-)
Určitě je elektropohon pro někoho super, ale nelze přece nevidět , že to co se nabaluje... kouzla s akciemi, dotace pro bohaté (na Teslu) a pokuty pro levná auta (za nadměrné CO2), socialismus naruby, to je tragédie.. A není to vůbec jen o autech, co všechny ty elektrosamohyby v Praze? Naposledy v září BeRider od škodovky v Praze..? Mě nevadí nic na elektřině, naopak, ale akumulátory (jejich současné technické provedení) nejsou žádné řešení ničeho pro budoucnost.. jen zátěž, a možná burzovní bublina..

komentář

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat