Evropská komise se začala zabývat opodstatněností případného zavedení anti-dumpingových cel na dovoz elektrokol z Číny na evropský jednotný trh. Po zavedení nových anti-dumpingových cel volá svaz evropských výrobců jízdních kol (European Bicycle Manufacturers’ Association – EBMA), proti se naopak staví evropští importéři elektrokol (Collective of European Importers).
Evropská komise bude opodstatněnost zavedení anti-dumpingových cel zkoumat na základě nové metodologie, kterou velkou většinou schválil Evropský parlament na svém zasedání 17. listopadu. Nová evropská metodika ruší dřívější rozdělení zemí na tržní a netržní ekonomiky, které bylo například ze strany Číny dlouhodobě kritizováno a napadáno.
Pro zavedení dodatečných anti-dumpingových cel musí nyní Evropská komise nově prokázat, zda dochází „významnému narušení trhu“ mezi prodejní a výrobní cenou daného produktu. K tomuto porovnání může využít srovnání s cenou zboží v jiných zemích s podobně rozvinutým trhem, nebo porovnání s relevantními nezkreslenými cenami, za které je dané zboží mezinárodně obchodováno. Pokud na základě daného srovnání Evropská komise prokáže, že dochází k narušení trhu, může zavést dodatečná anti-dumpingová cla.
Podobná opatření jsou již po mnoho let uplatňována na běžná jízdní kola, kde je stanovena anti-dumpingová přirážka na 48,5 %. Současné nastavení anti-dumpingových cel na běžná jízdní kola shodou okolností vyprší v červnu 2018 a i tato cla tak nyní prochází na žádost EBMA svou revizí. Zajímavou skutečností je výjimka, o kterou mohou podle současných pravidel žádat evropští výrobci kol při dovozu čínských dílů pro výrobu svých jízdních kol. Anti-dumpingová cla se neuplatňují, pokud je výsledné kolo tvořeno čínskými komponenty maximálně z 59 %. U elektrokol by ale podobně nastavená výjimka importérům příliš nepomohla, neboť vzhledem k přítomnosti pohonné jednotky by bylo jen obtížně splnitelné, aby podíl dílů z Číny byl na výsledném elektrokole maximálních 59 %.
Míček je tak nyní na straně Evropské komise. Výsledek procesu posouzení oprávněnosti případného zavedení nových cel na eletrokola i běžná jízdní kola bude pravděpodobně znám v průběhu roku 2018.
Lei 1. 12. 2017, 12:59
Jen houšť a větší kapky.
Říkám jako sinolog.
Jakub Ditrich 22. 12. 2017, 14:31
Ale EBMA nic není, nikdo neví koho tento spolek representuje. Zjištění, která jsou pro účastníky řízení publikovaná jsou buď tajná nebo zcela neprůkazná.. Celá tato ubohost povede ke zdražení elektrokol a ke zmenšení nabídky na trhu.
komentář