Výbor pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů (IMCO) Evropského parlamentu posvětil změny týkající se povinného ručení automobilů v Evropské unii. Výbor schválil návrh minimálních standardů povinného ručení, které mají zajistit zvýšenou ochranu obětí dopravních nehod napříč EU. A to obzvláště v případech, kdy jsou účastníci dopravních nehod z různých států EU. Výbor posvětil minimální hodnoty pojistného krytí platné napříč EU, schválil mechanismus ochrany obětí pro případ insolvence pojistné společnosti a povolil možnost přeshraniční kontroly zaplacení povinného ručení vozidla.
V rámci diskuze ve výboru se řešila i otázka zavedení povinného ručení pro elektrokola a segwaye. Výbor nakonec rozhodl o nezařazení segwayů a elektrokol do regulace, vzhledem k jejich nižší váze a objemu, a tudíž méně závažným následkům dopravních nehod s jejich účastí.
Poslankyně – zpravodajka Dita Charanzová (ALDE) k tomu říká: “Dnes jsme dosáhli rovnováhy mezi zvýšenou ochranou obětí dopravních nehod a nadměrnou regulací. Povinné ručení by se nemělo automaticky dotýkat všeho s motorem bez výjimek, například dětských hraček nebo elektrokol. To by pouze zvýšilo náklady majitelů a zpomalilo nástup těchto alternativních vozidel. Jsem ráda, že se nařízení netýká elektrokol.“
Jednotlivým státům bude v případě schválení návrhu ponechána volnost stanovit přísnější kritéria povinného ručení, než jaké jsou navrhované minimálními standardy. To se týká i elektrokol a dalších lehkých motorových vozidel, jimž budou moct povinné ručení nadále nařídit jednotlivé členské státy.
Novelizovaný návrh byl ve výboru schválen 34 hlasy proti jednomu. Bude tak postoupen na plénum Evropského parlamentu, kde by se o návrhu mělo hlasovat na schůzi 11. – 14. února. V případě souhlasného rozhodnutí bude ke schválení postoupen Evropské radě (předsedům vlád). Cesta této zákonné novely tak má ke svému definitivnímu zavedení ještě dlouhou cestu.