Jak pandemie zažehla evropskou cyklistickou revoluci a jak ji Česko propáslo

Milán, Amsterdam, Brusel a Paříž – co mají tato města společného? Všechna se během koronavirové krize rozhodla do ulic vylákat víc lidí na kolech. A to pomocí opatření jako vytváření nových cyklopruhů, cyklostezek či aplikování nových strategií bezmotorové dopravy. To všechno přineslo velký nárůst počtu cyklistů, zrychlení i zpříjemnění dopravy.

Jak si v tomto ohledu vede Česko, respektive Praha dle Do práce na kole?

Hlavní město na jaře zaznamenalo rekordní nárůst cyklistů o celých 113 %. Politická reprezentace však nástroje na to, jak tento velký nárůst zachovat i po návratu všech “zalockdownovaných” lidí do oběhu, nenašla.

Čtěte článek na webu Do práce na kole. Pokud Vás tematika „koronacyklostezek“ a „koronacyklopruhů“ zajímá víc, čtěte článek na serveru BBC: „Jak pandemie zažehla evropskou cyklistickou revoluci„.

Čtěte více ke koronaviru na Prahou na kole:

Ranní cyklistická špička v Paříži. Zdroj: thelocal.fr

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. Plně souhlasím piráti a prahou sobě to prostě nedokázali, …

    Na druhou stranu nevím, pořád mám takový dojem, možná až sebestředný, že značnou část z lidí v Praze , kteří pravidelně či nepravidelně jezdí do práce na kole, postihlo něco čemu se říká nečesky Home office nebo škola on-line .

    Osobně mám na km nejhorší cyklosezonu klidně řeknu za dvě desetiletí, protože prostě sedím doma a pracuji z domova a o víkendu to nedohoním . V pracovním mezidobí v průběhu léta jsem rozhodně žádný velký optický nárůst dopravních cyklistů nezaznamenal ,rozhodně nic odpovídajícího 118 pct nárůstu a to na to pozorování mám 2 hodiny denně :) , snad jen v lese za domem “ po práci“ či o víkendu to bych si troufl říci že les je mnohem plnější cyklistů než kdy jindy . Taky vím, že lokální prodejny kol jsou v podstatě už půl roku vyprodané, takže dost lidí kola koupilo, ale možná prostě jen není taková dopravně pracovní/studijní poptávka a lidi se spíše jezdí víc rekreačně projet… No a když ted víme, nám teď piráti a prahou sobě ve vedení města zdraží MHD tak to zase třeba nějaké lidi na kola přidá..

    Na konec si neodpustím přesnou citaci článku “ Politická reprezentace však nástroje na to, jak tento velký nárůst zachovat i po návratu všech “zalockdownovaných” lidí do oběhu, nenašla.“ Ano to je pravda, Piráti a Prahou sobě , kteří jsou v dopravě v Praze nejvíce “ u vesel“ nedokázali nic a je dobré to vidět černé na bílém i na cyklostránkách zde….

  2. Tak já do práce jezdím už pár let – z Vinohrad do Motola. Dřív ale jen od jara do podzimu, ale teď ten poslední rok jsem jezdil i v zimě. Zvlášť v létě jezdím různými trasami, abych to měl pestřejší (a zkratky to zrovna nejsou). Takže i přes Ladronku, přes Podolí a Prokopské údolí, přes Šárecké údolí… A třeba zrovna přes to Podolí a Prokopák mi přijde, že jsem těch cyklistů letos vídal o hodně víc… A ale i jinde v Praze.

    Jasně, dost lidí možná mělo home office, třeba to byly i desítky procent pracující populace v Praze. Ale dost také home office nemělo. A jestli na těch cestách do práce má normálně cyklodoprava podíl třeba 1 procento, tak i z té spousty lidí, co home office nemělo (nebo ne pořád) stačilo, kdyby jen malá část na ta kola sedla, a změna by to byla velká (aneb jak se říká – jsem u dna – konečně se mám od čeho odrazit).

  3. Ano, těch 113% jsem si taky nevšiml :-), ale možná to je i tím, že jezdím „ve špatné časy po špatných místech“. Ono taky záleží s čím jsou ta čísla porovnávána a jak prezentována. Na jaře se lidé místo práce (zavřeno, home office) jezdili projet, já to měl pár týdnů také tak :-)
    že by se něco (zásadnějšího) během pár měsíců v Praze podařilo myslím v naší končině tak nějak nikdy nešlo, možná výhledově za Xlet a těch X bude asi víc než 5 …
    při uzavřených fitkách bude teď možná o něco více sportujících venku (než bude špatné počasí). Ze svého okolí spíš vím že kola a e-kola docela frčí u starší populace co už nemusí pracovat nebo opravdu spíš víc těch „hobby jezdců“ co si udělali místo dovolené u moře projížďky po Čechách.

  4. Já od polevení jarní první vlny vidím na cyklostezce mezi Dvorci a Podskalím a i přes Barandovský most zejména ráno mnohem víc cyklistů, než tam jezdilo dříve. Během hlavní jarní vlny bylo všechno umrtveno, ani ti cyklisté moc nejezdili. Ale jakmile se firmy zase rozběhly, tak se tam objevila spousta cyklistů a už tam vydržela. I nyní při ochlazení, kdy dříve bylo rázem všude prázdno, to tam ráno čile jezdí.

  5. Lidí jezdí rozhodně víc. Otázkou je, nakolik dopravně, navíc mladí mají školu doma a tak tolik nechvátají a jezdí víc na kole a víc možná i pro radost.

    Další věcí ale je to, že přibylo i motorek a skůtrů, stoupl počet aut a současně poklesl počet cestujících v MHD. Je tedy otázkou, zda nedochází k situaci, kdy ze strachu před morem řada lidí volí cokoli, jen ne tu MHD. Pro mladší a zdatnější jedince je potom to kolo ideální dočasná volba … auto je dost opruz (parkování a zácpy a musí jej člověk mít), moto je někde mezi, ale pokud to není úplně low-cost, tak to taky něco stojí a na rozdíl od kola je pro mnohé to někam upíchnout na zimu.

    Uvidí se, co udělá zima a co návrat situace do normálu … pokud se toho tedy dožijeme:-/.

  6. To co se stalo v Paříží je úžasná revoluce; asi jako kdyby tady zavřeli magistrálu a nábřeží a závidím jim to.

    Ale musím říct, že si neobyčejně užívám i změny, co se dějí v posledním roce v Praze. Kdekoli se obnovuje značení ve velké ulici, všude poslední dobou přibývají cyklopruhy. Sborovská. Vltavské (i ulice i oblast u metra). Kartouzská. Pikťáky z Výtoně na Palačák. Po dekádách naprosto ojedinělých změn se s tím v posledním roce opravdu roztrhl pytel. A přijde mi, že se prolomilo jakési tabu: „to je moc velká silnice, tam pro cyklisty radši nic neuděláme“. I spousta drobností, jako hladká dlažba mezi kolejemi na Křížovnickém náměstí. Konečně příslib hladkých pásů u Rudolfina. Obousměrná Národní.

    Na pražské poměry tohle _je_ revoluce. A snad o to cennější, že to není koronavirová huráakce, ale něco, k čemu město mělo nakročeno i bez epidemie. To je známka toho, že by mohlo jít o dlouhodobý trend. A aktuální radnici jsem za to velmi vděčný. Výrazy jako „piráti a prahou sobě to prostě nedokázali“ mne proto dost mrzí. Za poslední rok a půl se toho pro mě pocitově stalo asi tolik, jako za patnáct let předtím. Takže pokud to nikdo jiný neudělá, děkuji jim tímto aspoň já.

  7. Co udělá zima jsem taky zvědav, ale třeba na Plzeňské teď potkávám výrazně víc cyklistů, než vloni. A cyklopruhy v Kartouzské a na Plzeňské, byť jen kousek u Krematoria Motol, to taky zatím nikdo nedokázal. Tedy pominu-li pikťák, na kterém mě před 2 lety ale sejmula dodávka zrcátkem do lokte. Cyklopruhy zde rozhodně fungují líp. Pak se mi v mé oblasti objevily ještě cyklopruhy na Jeremiášově, teď Na Hřebenkách, oboje jsou super (i když Jeremiášku tak často nejezdím, zejména kvůli té hrůze, co je dál v Radlické). Super je to, co se objevilo ve Zborovské, a ve Svornosti na křižovatce s Vltavskou. Pak je zcyklopruhovaná i Vltavská, ale tu jsem (taky) kvůli návaznostem jel snad jen 2x. Takže jestli to takhle půjde dál, tak za mě dobrý, i když bych si přál samozřejmě výrazně víc. Třeba celou Plzeňskou, co ji jezdím denně 2x, protože přímější a rovnější (horizotálně) spojnici prostě nemám :)
    P.S.: Ale je fakt, že ty příčné Prahy v Holečkově za Zappovkou jsou fakt hrůza a asi poslední tečka, která mě definitivně přesunula z téhle trasy komplet na Plzeňskou.

  8. Plzeňská od krematoria na Řepy je výplod chorého mozku, protože to střídání pruhů … normální a BUS je fakt něco … na ránu … a je to na dvě věci, protože ke krematoriu žádný BUS pruh potřeba nebyl, tak ta 180 jela vždy úplně v klidu, a od té šílené přesmyčky za krematoriem byl určitě hrozně nutný a potřebný. O čem svědčí to, že tam ta 180 na nějaký BUS pruh kašle a stejně prakticky vždy jede pravým.

  9. MM nic z napsaného nerozporuji. Ale když tam jedu na kole, tak mě všechna auta míjejí jen v jednou pruhu a nemají problém si nadjet vedle do prázdného buspruhu. Když to srovnám se stavem předtím, kdy tam buď všichni závodili a míjeli mě „na krev“, optimálně se mě snažili „říznout“ ještě před zúžením u zastávky, nebo naopak stála kolona a byla až ke kraji, takže nešla předjet z prava…

    Bus tam jezdívá večer skutečně v pravém JP, přes den ho vídám i vlevo. Ale taky má teď dost místa, aby mě předjel s odstupem. Takže když to nehodnotím z pohledu řidiče autobusu, ani auta (ale z pohledu aut nesleduju žádnou tragédii – jen se to řadí do jednoho o něco dřív), tak dobrý :o)

  10. @Jiří Boháč – díky za komentář. Vidím to podobně, věci se určitě hýbou dopředu – oproti minulým rokům opravdu obřím tempem. A líbí se mi jak jste popsal „průlom tabu“ u širokých ulic.

    Cílem tohoto příspěvku určitě nebylo hanit práci pražského magistrátu, ale hlavně také náhled na to, co se stalo v zahraničí.

    To, jak Praha v za rok „poskočila“ určitě zhodnotím v článku o nových cykloopatřeních, který doufám vyjde hned na začátku roku 2021.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jezdíte v době pandemie po Praze na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru