Lávka přes D1 u OC Chodov byla zneprůjezdněna pro kola

Lávka přes D1 u OC Chodov byla zneprůjezdněna pro kola, pokyn k sesednutí z kola je na obou koncích lávky. Informaci máme od čtenáře Luďka (viz komentář u jiné zprávičky), který následně poslal i fotodokumentaci.

Nepodařilo se nám dohledat žádný smysl daného zákazu. Podle dostupných informací k němu nebyl dán podnět přes kanály Chodci sobě nebo Cyklisté sobě. Magistrátní odbor Rozvoje a financování dopravy nebyl patrně o návrhu změny dopravního značení informován, ačkoliv jde o celoměstskou páteřní cyklotrasu, fungující zde dlouhá léta. Role Prahy 11 je nejasná, veřejně dostupný archiv úřední desky od července neobsahuje opatření obecné povahy, které by šlo ke změně značení jednoznačně přiřadit.

Původní lávka na tomto místě byla široká šest metrů a dovolovala bezproblémové míjení cyklistů a chodců. Při přestavbě v 90. letech byla lávka zúžena na tři metry, jízda na kole zde byla povolena až dodatečně. Dlouho zde byla pěší zóna s povolenou jízdou cyklistů (viz starší foto v cyklomapě).  Na počátku současného volebního období na přelomu let 2014 a 15 prohlásil tehdejší starosta Štyler, že zde cyklistům jízdu zakáže, nakonec byly ale pouze doplněny nápisy „cyklisto zpomal“. V roce 2017 přibylo (v souvislosti s aktualizací dopravního značení kolem dokončovaného rozšíření OC Chodov) omezení rychlosti na 15 km/h. Toto rychlostní omezení bylo nyní nahrazeno příkazem k vedení kola.

Původní, již neplatný, legální průjezd.

Na lávce není mezi roky 2007 a 2017 evidována žádná nehoda s účastí cyklisty. Podle právě zde umístěného sčítače tudy v sezóně projíždí přes 200 cyklistů za den. Jedná se o páteřní celoměstskou trasu A22 a součást mezinárodní trasy Greenway Praha-Wien.

Nejedná se o první přerušení významné cyklotrasy na území Prahy. Na Praze 11 byl před několika lety obdobně odstraněn původně legální průjezd trasy A22 stanicí metra Opatov. Letos byla vlivem špatné komunikace úřadů s majitelem soukromého pozemku uzavřena také dálková cyklotrasa č. 1 na Pražačce.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. Tak se skutečně potvrdilo, že příkaz tlačit bicykl zde skutečně osadila MČ P11 na návrh OC Chodov. Jsem zvědav, zda OC Chodov nalezne důvody svůj postoj změnit a zda MČ bude své rozhodnutí hájit, nebo zda shledá dost důvodů, proč ceduli zase sundat. Jinak se s touto lávkou na cyklotrasa Praha – Vídeň asi můžeme rozloučit.

  2. P.S.: Nebyl zde nedávno pochvalný článek, jak OC Chodov legalizovalo okolí pro cyklisty? Toto opatření, vydané stejným OOP, to staví bohužel do trošičku jiného světla:-(

  3. David: Je to poněkud zvláštní, protože původní řešení bylo dobré. Mě osobně mrzí, že jsem to OOP nestihl připomínkovat, přestože si nechávám výpisy z edesek posílat mailem, stejně jsem to přehlédl.Vtipné je i to, že Praha 11 k OOP standardně situace vyvěšuje, tady na to ale nějak nedošlo…

  4. No další alternativa k překonání magistrály/dálnice je lávka nad pumpou, ta má taky pro cyklisty neprůjezdný úsek, takže pokud si člověk nelibuje v procházkách s kolem (na to je lepší pejsek), tak jediné legální místo v dané oblasti je teď čtyřproudovka Pod Chodovem.

    Co se týče okolí pro cyklisty u OC Chodov, tak samozřejmě vítám legalizovaný průjezd zastávkou u výlezu z metra, ale tím to končí. Cyklochodník podél Roztylské v „tunelu“ má na 70 m 3x sesedání z kola, na druhé straně u křižovatky Roztylská-V Parku-Hráského jsou sice dva světelné přejezdy pro cyklisty, ale pěší je používají místo přechodu, občas tam člověk na kole ani neprojede (ale i když přecházejí jen dva lidi, tak just půjdou po přejezdu pro cyklisty).

  5. OC Chodov se podle mého z ekonomického pohledu orientuje už delší dobu více na zákazníky co přijedou auty, zejména o víkendech než na místní občany. Ony ty dvě zmíněné lávky jsou jediné praktické možnosti i pro chodce, nejen pro cyklisty. Ta lávka se zužovala při stavbě OC, kvůli novému sjezdu. Ulice Pod Chodovem je pro chodce taky dost nekomfortní. Další možnost překonat bezmotorově dálnici je pak jedině tunelem z Roztyl na Spořilov nebo velmi nepohodlně mostem až na Opatově.. A je asi taky pravda, že pohyb pěších zejména okolo zastávky Chodov (a sochy Budovatele) je po rozšíření OC o kino atd. odhadem stále větší.. čili správně by to chtělo budovat nové stezky, průchody, průjezdy, jak „Budovatelé“ OC Chodov slibovali.. ovšem „Cyklisto sesedni“ je jasně nejlevnější řešení, navíc na náklady P11 :-(

  6. A to příští rok začne stavba další etapy OC místo nového parčíku co je tam teď nově postavený :-)

    Och maj god

  7. Ahoj, sorry, nevím, kam to jinam dát, POST na https://www.cyklistesobe.cz/threads/1095/messages mi vrací HTTP 500.

    Poslušně hlásím, že:

    1) byly vytvořeny průběžné cyklopruhy přes MÚK (most-Bubenská i opačně) při pravé straně vozovky, takže například při jízdě z Bubenské na most se už nemusíte zařazovat do levého a následně zase pravého pruhu

    2) most je beze změny, přičemž teď už by se nájezdy na chodník fakt hodily, když to takhle zkulturnili

    3) v nájezdu z Kapitána Jaroše (když se jede z východu na jih) bylo nakresleno něco co asi bude cyklopruh, ale ještě to nebylo hotové

    4) na magistrále ve směru nahoru (dolu jsem nejel, tak nevím) byly zúženy jízdní pruhy a vytvořena pravá krajnice, do které se na kole docela vejdu. Dále byly zarovnány hrboly na tom kraji, takže se tam dá opravdu jet. Jediný problém tak zůstává řazení do prostředního pruhu nad Bulharem

    5) v Legerově směrem dolu od křižovatky s Vinohradskou byla sedmdesátka vyměněna za padesátku, ale to tam už je nejspíš déle

  8. Podařilo se mi zjistit, že požadavek na zákaz jízdy cyklistů na lávce v tomto případě vzešel od Policie ČR. Orgánu, zodpovědného ze bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích.

  9. Jenda: Jojo, napíšeme k tomu něco podrobnějšího, až to bude kompletně hotové, poslední verzi projektu jsem ani neviděl. Už to tam vzniká asi dva týdny a ještě nějaký čas bude.

  10. @Jenda: Ta padesátka je tam už tak půl roku, možná déle.

  11. To zúžení lávky neměli vůbec povolovat, protože od té doby je to tam natěsno. To si zase investor namastil kapsu a chudák občan to odskákal.

    Rovněž je třeba konstatovat, že původní socialistický most byl nejen širší, ale měl asfaltový povrch, takže v zimě tolik neklouzal. Ta současná zúženina je potažena hladkým betonem a v zimě to výhra není.

    PČR nepřekvapila, nakonec známe to z tunelu pod Vyšehradem. Borcům z PČR nejdou kupecké počty a tak jim nedocvaklo, že jízdní kolo plus kolo vedoucí cyklista rovná se téměř součet šířek. Do úzkých míst je tedy vedení kola (typicky do toho tunelu pod Vyšehradem) naprosto nevhodné, protože s takovým cyklistou se nevyhne skoro nikdo. Tady na tom mostě naštěstí není taková nouze o prostor, tak je to nařízení aspoň proveditelné.

    Budu se snažit místu vyhýbat.

  12. Milan: Takových míst, jako je ta lávka, je na cyklostezkách hafo, chce snad policie zrušit všechny třímetrové sdílené stezky, kde chodí trochu víc lidí, to je přece absurdní…. oh, wait!

  13. @josuk
    – Dovolím si částečně nesouhlasit. Ono to cílení na zákazníky vychází z principu, jak fungují OC. Ideální je sem nalákat rodiny na co nejdelší dobu, ta se dopravuje hlavně autem, protože jsou cyklisté v pozadí. Na druhou stranu co jsem pozoroval, tak toto OC dělá snad nejvíce ze všech v Praze, co se týče podpory cyklistů. Venku u výstupu z metra směr lávka přes D1 jsou uzavíratelné boxy, kam s kolem vlezete celý, vejdou se tam i dvě kola do jedněch dvířek, můžete si tam nechat i zavazadla a stojí to pár šušňů na pár hodin. Maximum je myslím 24 hodin. Jestli se nepletu, je tam i možnost kolo napumpovat. Stejný box je krátkou dobu dokonce ve vnitřních garážích. I když mimo dohled kamer, tak u výstupů z metra po rekonstrukci zastávky směr z Prahy přibily stojany na kolo, na které neprší.

    @ Luděk
    – také jsem čekal, že při rekonstrukci křižovatky Roztylská/V Parku bude následovat úprava přechodů pro chodce na cyklotrase směr Roztyly, kort když už máme legislativně uznané „kombo přechody“ pro cyklo i pěší, ale bohužel se tak nestalo. Na druhou stranu i přes slézání z kola je to pro méně zkušené a hlavně pomalejší super možnost jet po chodníku, protože jak místní vědí, doprava zde od postavení OC vzrostla několikasetnásobně, kolikrát stojí i blízký kruháč nebo polovina Roztylské směr z Prahy a s kolem po vozovce je to mezi obrubníkem a auty v podjezdu dost natěsno. Stejně tak ve špičce na opravené křižovatce i na chodníku vedoucí od křižovatky ke vstupu do metra od postavení kanceláří vzrostla frekvence chodců, že se na kole pohybuji rychlostí chodců. Bohužel situaci ani nepomáhá to, že na rozdíl od okolních chodníků, kde se pohybují hlavně Češi jdoucí po pravé straně, na tomto úseku je mnoho cizinců, kteří stejně jak lidé v Londýně chodí nekoordinovaně všemi směry a dělají situaci ještě horší. Stejný problém můžeme sledovat v centru Prahy, kde je hodně turistů, od jiných částí je znatelné, jak se chodci na chodníku chovají. Já osobně jako zkušený cyklista volím způsob, který nemohu doporučit, protože v podstatě nedodržuji legislativu – jedu-li po cyklostezce od Jelenů po Roztylské směr Roztyly, na výše zmiňované křižovatce sjedu vždy na silnici a po ní jedu až k poslednímu přechodu v podjezdu, kde zase na stezku najedu. Jsem ale také hodně ovlivněn tím, že jezdím na silničním kole se silničními plášti a bohužel zámková dlažba (tady za mokra dost kluzká) + „bezbariérové“ napojení obrubníků s 2cm schodem na silnici nejsou pro mé kolo to pravé. Přiznám se, že jsem ani nezjišťoval, kdo byl iniciátorem rekonstrukce této křižovatky, jediné, co vím, je, že silnici V Parku a Roztylskou mají ve správě TSK. Každopádně děkuji tomu, kdo zajistil, že při rekonstrukci křižovatky byl u cyklo přejezdu odlit nájezd na vyvýšený obrubník, který 2cm schůzdek nemá a pro mne je to zcela ideální, i když to určitě bylo kvůli dlouhým busům, které často zadní nápravou najely na obrubník a vylamovaly je.

    @ Pražský cyklista
    – to je dobré vědět, já si pořád říkal, proč ten park vypadá, jako byl postavený na heslo. Před mnoha lety ještě byla informace, že na tom prostoru, kde je parčík, měla být bmx dráha a obdobné sportoviště. Zajímavé je, že tu bydlím a nikde jsem o tom nic ve veřejném prostoru neviděl, na netu žádnou oficiální zprávu nemohu najít, kde jste tyto informace získal, stavební úřad?

    @ Vratislav Filler
    – je dobré se pobavit s místními jako místní na ulici, nejvíce informací mají vždy báby na pavlači nebo dědkové v hospodě, bohužel PČR i MV toho taky nemají málo, respektive s veřejností to nemají zrovna jednoduché. Když jsem se bavil nedávno se svými strážníkem pochůzkářem, co na podnět místních MP dělá ohledně zvyšujícího se počtu aut jezdících ve vnitroblocích po trávnících a chodnících, dozvěděl jsem se spoustu zajímavých informací. Například že je velení tlačí k neustálé kontrole a pokutování špatně zaparkovaných vozů u místní pobočky MV v Cigánkově ulici, kdy je vlastně někdo (konkrétního stěžovatele mi neprozradil) přes neustálé stížnosti na jednu spoluobčanku, která tu rušila veřejný pořádek, dotlačil k pobytu v této malé uličce a na okolí jim zbývá málo času. Já si říkal, že je tam vidím pořád, opravdu tam asi stráví polovinu pracovní doby na pár metrech čtverečních, kdykoliv kouknu z okna, jsou tam. Dostal jsem radu, že pokud uvidím takto nebezpečně jedoucí vozidlo, mám jim zavolat na 156. Když jsem s úsměvem reagoval, že bych volal každých deset minut, i strážník se usmál a řekl: „no a proč myslíte, že nás vedení tlačí sem, pořád někdo volal či psal a tak se vyplatí, když tu budu já pěšky pořád, než když sem každých deset minut budete posílat jednotku v autě“.
    – jinak bohužel cyklisté v naší části si tu zadělávají na veliký problém, od té doby, co se otevřela nová hospoda Spojovna se zahrádkou, nebezpečně se v přilehlých ulicích v nočních hodinách zvýšil počet opilých cyklistů. Kdykoliv jsem v pěkné dny zašel, počítal jsem, kolik lidí na kole konzumovalo při svém pobytu v hospodě alkohol a co jsem byl schopen uhlídat, nenašel jsem nikoho, kdo by se nedal alespoň jedno pivo. A někteří na kolo nasedli opravdu silně opilí, byl jsem svědkem, že jeden klučina vyjel z parkoviště na silnici, kde to normálně položil do protisměru. Měl štěstí, že nejelo žádné auto.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Kde zpravidla v širším centru Prahy parkujete kolo?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

  • vlákno: Revoluční – post scriptum

    Praha 1 zažila celkem radikální politický převrat a výhled na revoluční změnu v přístupu k dopravě v centru je teď…

  • NightRider: Velké změny na Vltavské

    Jako někdo, kdo na kole jezdí trasu Bubenská - Hlávkův most a zpět pravidelně několik let (byť jenom jednou za…

  • NightRider: I vy můžete být poslem světla!

    Další hlas pro nábojové dynamo. A pro ledky, kterým se nemůže přepálit vlákno jako klasickým žárovkám. Pro vodiče velmi pečlivě…

webdesign by 2046
↑ nahoru