Lime bude v centru Prahy koloběžky rozvážet i na nákladních kolech

(Zdroj: TZ Lime) Společnost Lime v centru Prahy nasazuje nová elektrická cargo kola. Tým firmy se po centru města bude moci pohybovat i na nákladních kolech. Cargo kola Lime vnímá jako nejvhodnější možný prostředek pro převoz koloběžek v samotném jádru města a pro jejich nasazení se firma rozhodla i v důsledku diskuzí se zástupci města a s experty na udržitelnou mobilitu i městkou logistiku.

Provoz Limu v Praze zahrnuje každodenní sběr koloběžek k nabíjení, jejich pravidelný servis a také redistribuci tak, aby byly vždy správně zaparkované v místech, kde jsou potřeba, a zároveň aby se nikde nehromadily. Tento servis společnost Lime nově zajistí ještě efektivněji a ekologičtěji, a to díky nasazení bezemisních elektrických cargo kol, z nichž každé uveze 10 koloběžek najednou.

O zajištění spolehlivého fungování služby Lime a udržení pořádku v ulicích se denně starají tzv. „patroleři“ (pochůzkáři) firmy. Patroleři, pokrývající širší centrum města, mají kromě udržování pořádku na starosti také osvětu a uživatelům koloběžek připomínají pravidla bezpečné jízdy s ohledem na všechny ostatní účastníky provozu. Právě patrolerům nová cargo kola umožní být ještě flexibilnější a operativně reagovat na potřeby spojené s provozem koloběžek.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. Palec nahoru pro Lime. Od jejich začátku v Praze vnímám, že se provoz dost kultivoval. Koloběžky bývají úhledně poskládané, nepřekáží v cestě. Teď ještě, aby byly dostupnější pro místní, protože v některých případech vychází taková cesta na Limu cenově podobně jako taxík nebo sdílené auto.

  2. Martin, no to nevím, ve Sliačské se nedávno válela přímo na chodníku dva dny, pak se válela vedle chodniku na trávníku další dva dny.

    U nás v Újezdu nad lesy cca před dvěma dvěma a půl týdne ležela v křižovatce také dva dny.

    V Želetavské je s oblibou staví do cyklostojanů, stejně tak jako ta sdílená kola, oboje tam nemají co dělat. Další varianta je, že je prásknou na schody, kde se o ně, obzvlášť večer někdo může slušně přerazit.
    V centru je s oblibou dávají k lavičkám, kde pak lidem vadí.

    S cenou souhlasím, je to momentálně především atrakce pro turisty a podle toho to využitá vypadá… no popravdě představa, že bych za kolobrndu platil to samé jako za taxík je v podstatě děsivá :) to se mi moje vlastní, nemotorová koloběžka “ zaplatila“ za pár týdnů…

    Jako další minus beru to, že před pár lety jsem na koloběžce byl “ milý exot“ na kterého nikdo nezahlížel a teď už lidi, hlavně když ji beru do MHD evidentně štvu, chování jsem nezměnil, změnilo se vnímání tohoto druhu dopravy …

  3. Koloběžky Lime nenabíjejí žádní „pracovníci“ ani „týmy“ společnosti, ale „kontraktoři“, tj. „nezávislí“ živnostníci. Pochybuji, že jim všem Lime nakoupí nákladní kola, spíš se jich bude pár používat jenom na efekt a pro lepší PR.
    Žádnou kultivaci jejich provozu jsem nezaznamenal, pořád je to jen dost otravná hračka pro turisty, kteří jezdí převážně po chodnících (a v noci často pod vlivem). Myslím, že mikromobilitě zatím jenom kazí jméno.

  4. Na rozdíl od třeba takových Rekol (s jejich rozumným způsobem zamykání) tyhle krámy, které člověk prostě zastaví a zamkne na čudlík v telefonu nikdy nebudou parkovat líp. Denně je vidím někde uprostřed chodníku nebo na jiném otravném místě.
    Nedávno, tři kousky na centimetr vedle sebe, ale ne tak že by byly za sebou podél baráku, ale prostě téměř kolmo, zasahující víc než doprostřed chodníku. Jak ten dobytek na tom přijel, tak to zastavili a odešli, nezájem…

  5. jkjk on stačí ten případ z Ječné, kde si ten mameluk v tandemové jízdě zlomil stehenní kost , k tomu je i video, partička to maže kolejištěm tramvaje….
    Kontraktoři s nákladními koly nemají šanci proti motorovým sběračům, kteří najezdí přes noc v Prazem mrak kilometrů s dodávkou aby nabili pár desítek koloběžek.
    Navíc průměrná životnost koloběžky v Evropě je 2-2,5 měsíce, pak jde část těch zachovalejších na repas a zbytek do šrotu, sotva se zaplatí .

    Je to vysokobrátková a naprosto neekologická habaďura na investory a uživatele, nadnárodní moloch(ové), který jde po krátkých ziscích a po tom, aby se mu zadařilo vyemitovat akcie pro zakladatele a první investory, aby z toho stačili vyskočit.

    Tyhle firmy vůbec negenerují zisk, jen obrat a naději na zisk.

    Pamatuji si několik drsně prasklých bublin na burze, třeba internetová , no tak holt budeme mít i koloběžkovou :)

  6. Jouda: Jenže koloběžka zaparkována u domu by bylo to nejhorší, protože by překážela nevidomému, pro kterého je to vodící prvek.

  7. Tomáš M tohle je zásadní problém veřejného prostoru, sdílené bezdokové totiž většinou znamená “ sdílej to a pak se na to vykašli „.

    Navíc podle některých lidí, opatření pro nejslabší ze slabých “ brzdí rozvoj“ městské cyklistiky a bruslení ( pruhy pro nevidomé).

    Už jsem se tady v diskusi setkal s lidmi, kteří doslova nesnáší opatření pro nevidomé a tvrdí, že v Praye žádné nepotkávají , neuznávají opatření pro jinak postižené ( zábradlí pro vozíčkáře ke kterým se tak báječně poutá kolo) a tvrdí, že dneska každý nechodící má elektrický vozík a nevidomý aplikaci atd … ( byl tady článek s nevidomým pánem a některé reakce byly doslova otřesně netolerantní)

    Podle mě bezdokovací systémy zaplevelují veřejný prostor stejně jako auta, pro nevidomé je to ještě horší protože jim narušil jediný prostor, profil koloběžky nemusí vůbec trefit a přerazí se o to, co nenahmátli.

    Bezohlednost části lidí, kteří nadšeně “ šérují koloběžku“ ale pak ji klidně fláknou tak, že se o ni někdo přerazí je doslova příznakem “ moderní dopravy“ v městském prostoru.

    Bezdokovací systémy otevřeně počítají jen se s „normální populací“ v obou významech ( tedy jezdí na nich normální lidé a chovají se normálně) , a problém parkování přehazují “ na klienta“ který na to ovšem peče, protože to nemá dokovací stanici, ale jen “ modré místo na mapě“, které by si měl nevidomý “ najít sám“.

    Prostě sdílené panoptikum.

  8. „nasazení bezemisních elektrických cargo kol“
    cajk, o elektrine, zdrojich na baterie a vyrobu kola nikdo nemluvil…

  9. TomášM: Tak to si tedy opravdu nemyslím. Neříkám, že je to ideální či správné řešení, ale pokud je podél tak ji snad tou hůlkou zaregistruje a těch 20? centimetrů není nic horšího než jakákoliv nerovnost fasád, ne? Kdežto když je to zaparkované uprostřed chodníku, kolmo k domu nebo libovolně pohozeno, tak to pak problém je, a nejen pro nevidomé. Už jsem takhle jednou svižně vyšel ze vchodu a div se o jeden takový šmejd nepřerazil.
    Jsem určitě zaujatý, ale za mně prostě nejlepší řešení mají Rekola kde ten „old-school“ zámek v kombinaci s fotkou z telefonu jako akcí k vrácení ty lidi prostě nějak nenápadně usměrňuje. A vím že i ty fotky nějakým způsobem prohlížejí, špatně parkující notifikují a nedivil bych se, kdyby ty co jsou úplně mimo i nějak penalizovali či banovali…

  10. újezďák: Já vím a proto se to snažím vysvětlovat. Proto jsem psal, že často je vodící prvek pro nevidomé i zábradlí. Taktéž jsem psal, že to zábradlí u 1. nástupiště na hlavním nádraží v Praze slouží pro nevidomé, aby nespadl z té vysoké obruby, ale bylo mě odpovězeno, že zde budou nadále zamykat kola, protože jinde není vhodné místo. Někteří by si to měli asi cvičně vyzkoušet, aby poznali, že to není jednoduché (ta možnost si to vyzkoušet s průvodcem existuje). Zde jsem to například vysvětlil i autorovi článku u cyklostezky v Ďáblické ulici, proč vede blíže ke komunikaci a ne ke vchodům do paneláku. Autor pak uznal, že toto řešení je pro všechny přijatelnější.

    Jouda: Nevidomí je většinou naveden ke zdi domu, jen pro představu všimněte si, kde se na chodníku instalují obrácená U pro odkládání jízdních kol.

    Když jsem u těch obrácených U, tak se nově zřizují před OC Atrium Flora za vstupem do metra u křižovatky Vinohradská x Jičínská. Druhé stanoviště se zřizuje na chodníkovém mysu u křižovatky Prokopova x Rokycanova.

  11. tik: Jistěže elektrokola nevznikají působením magie. Jsou míněny emise v místě provozu. Prekvapuje mne, že tak strašně chytrý člověk jako vy, to nepostřehl.

  12. Vratislav Filler, ovšem zatím jsme slyšeli, že elektrokola a elektrokoloběžky nesváží firma elektrovozem, ale sváží je lidé vybavení “ vlastní technikou“, jinými slovy jsou to převážně velké dodávky a z vlastní zkušenosti cyklisty v Praze můžu říci, že většina jsou mega kouřivé diesely, které systémem start stop najezdí po Praze stovky kilometrů…. tedy v místě provozu a jeho okolí…

  13. Teď jsem si přečetl o sběračovi, který obchodní strategii nastavenou tak, že jezdí pro jednu koloběžku maximálně 10 km a za noc jich posbírá a nabije zhruba 20-25, pak je rozváží a může nechat maximálně 4 na jednom místě.

    Pro mě je největší překvapení, že smí dojet pro a pak i dobít koloběžku,která má nabito těsně pod 90 procent, čili smí vzít i stroje, které jsou prakticky nabité.

    Navíc píše, že se musí pohybovat po městě rychle, aby mu koloběžky nevyfoukla konkurence a že tu noc třeba přijel na tři místa ale dvakrát ho někdo “ předběhl“, jistěže v autě, jinými slovy nejezdí nezbytně nutné množství aut… jezdí jich mnohem víc, než je potřeba a jezdí “ co to dá“ …

    Tolik k místní ekologii…

  14. No vida, další článek, v Praze je asi 100 soukromých nabíječů, kteří se tím živí pravidelně, jinými slovy 1500 koloběžek obsluhuje v zásadě 80-100 aut :(

  15. újezďák: Jelikož pracuji v centru, tak je často vidím i jejich vozidla a tedy jak píšete buďto stará dodávka a nebo kombíky z 90. let. Vše co vyloženě město chce v centru. Věřím, že nějaký nadšenec na tomto Cargo kole jezdit bude, ale průměrný sběrač co vidím pochybuji, že vůbec i jen rekreačně vytáhne kolo.

  16. To kroužení, co tu popisujete ale není problém Limu – je to problém města.

    Fakt, že můžete beztrestně brázdit ulice města autem, emitovat hnusy a zdržovat dopravu je přinejmenším podivuhodný.

    Úkolem města je nastavit podmínky. Lime chce, přesně jak říkáte, vydělat prachy.

    Řešením není zakázat sdílené koloběžky nebo Lime, protože ten hlavní problém nebude vyřešen. Akorát to pokřiví celý trh, co využívá společný zdroj – městské cesty a ovzduší.

    Co taxíky, rozvážkové/dovážkové služby – poptávka se zvyšuje, co sdílené motorky, malá auta, kde se také musí měnit baterie, nebo přijde nějaký hoverboard a co? Opět se to zakáže/omezí?

    Toto je problém města a evidentně na tohle je jediné řešení mýto.

    Stejně tak parkování koloběžek. Zakážou se bezstanicové systémy a co? Začnou se půjčovat motorky. Nebo se víc použije taxík, vlastní auto.

    Zase, společný zdroj, prostor pro parkování (vozítka dokonce víc možností, kde parkovat). Autům, motorkám, bezstanicovost zůstane. Opět získají nefér výhodu.

    V parkování narovnat prostředí – ať kola, běžky atd. mohou parkovat i tam, kde auta. Na chodníku určit metráž a odražení od zdi, jako mají auta na silnici, a pokutovat majitele.

    Stěžovat si na Lime nebo elektrokoloběžky nemá cenu, chce zisk, dělá si PR těmito koly (taky se mi nezdá, že by je vyfasoval každej sběrač na živnosťák), je to prostě firma jako každá jiná. Lidi (město) si maj nastavit pravidla ve svém prostředí, pravidla ale nesmějí být diskriminační.

  17. MUS : není firma jako každá jiná, je to stěhovavá sněhová koule, která klidně zavalí trh, který ji to povolí udělat ( srovnání s Berlínem kde si zdaleka nedovolí to co v Praze) , nebo se převalí o “ trh dál“, když to nenese.

    Je to nadnárodní moloch . Moloch hnaný horkými prachy, kterému jde jen o jedno, prosadit podnikatelský model, kde veškerou odpovědnost nese klient, obsluhuje ho parta závodníků v autech za které není odpovědná a to aby mu koloběžka vydržela o fous déle, než se zaplatí ( cože se jim v Evropě moc nedaří) a udržet systém, do kterého lidi investují peníze.
    Ono se stačí podívat na čem generuje zisk UBER, na taxících ne, jen na rozvážce jídla a přidružených službách ale celkově loni prodělal skoro 2 miliardy dolarů( v roce 2017 4,5 miliardy) a tak investuje do koloběžek, drží “ investorům naděje“ a šlo jim jen o to “ vydržet do IPO:) ( taky se to potvrdilo, IPO ukázalo, že nemá cenu 120 miliard ale jen 69 :) při úpisu, dnes mnohem méně, protože akcie spadly z 47 na 33 dolarů… ovšem to “ zakladatelům“ nevadí, oni ten keš dostali… je to klasický příklad toho, jak to ve světě virtuální reality chodí, akorát u nás se tomu říkalo letadlo… ( a to se čeká další brutální pokles)

    No a představa, že turista, typický klient Lime v Praze použije pro řádění/ zábavičky na noční ulici taxík nebo dokonce vlastní auto či motorku je celkem směšná.

  18. Na sdílených koloběžkách ale nejezdí jen turisti (převážně asi jo). A nejde to přece zakázat všem. (Zároveň to dává tu špatnou nálepku mikro/kolo mobilitě jak se tu psalo).

    Noční klientela taxíků asi taky nebude ta správná parta, co se navzájem pokárá, když začnou hulákat. Taky byli na zábavě a zrovna vzorně nefotografovali nasvícené kostely. A nikdo takové taxíky nezakazuje.

    Na koloběžkách se jízda na chodníku porušuje víc, ale asi se příliš nevymáhá ani po uživatelích ani po Limu. To porušování plyne hlavně z neexistující bezpečné infrastruktury jako pro motoristy (podobně se na PNK psalo o cyklistech).

    Prostě přístup Prahy 2 je špatný z důvodu v předchozím příspěvku. Zároveň ta infrastruktura taky má vliv na podílu těch turistů. Turista to riskne po chodníku, americký turista ani neví, ze někde v Čechách se na chodníku nejezdí (jenom bezmyšlenkovitě odklikne nevymáhané pravidlo). Čech by musel kolegům v práci vysvětlovat, ze je to on kdo do lidí buší řidítkama na chodníku a mezi takový provoz aut je to nebezpečné, tak se na to vykašle. A jezdí s tím max na A2.

    Právě tuším zde na PNK nebo na FB Scheinherra bylo, že ve Vídni na tom jezdí mnohem víc místních. Že ano — Vídeň má mnohem lepší infrastrukturu.

    Uber mi třeba přijde horsi než Lime, už jenom to, jak novinám lživě tvrdil, ze je spolujizda. A taky ze to je další provoz aut. A taky ze ani jejich řidiči testujici narychlo spichnuty autonomní auta nedavaj pozor a zabijí lidi. A pak vydávaj nějaký zatmaveny videa, jako ze tam v noci nebylo vidět, přitom to tam pak někdo projel s autem a natočil, jak krásné to tam bylo osvětlený.

    Lime pro mě představuje tu mikromobilitu budoucnosti (nic podobného tu neni). Ať na tom u nás jezděj turisti nebo ne. A nehodlám si to zničit stejně jako když špatně nastavili pravidla u fotovoltaiky a teď to spoustu lidí odmítá.

  19. Mus: problém je v podmínkách, Praha (respektive některé městské části) odmítají mikromobilitu připustit, kdyby tu byly slušné podmínky pro cyklodopravu (a to včetně správně nastaveného systému represe) ,tak se Lime z větší části jednoduše vstřebá.

  20. Mus : pardon, ale pokud někdo huláká UVNITŘ taxíku a někdo na koloběžce, tak je to naprosto nesrovnatelné a v podstatě jako příklad je to spíš hloupé :)

    Jakou infrastrukturu vyžadují koloběžky na rozdíl od kol ?
    Hladký povrch že ?
    A to, že není historickém centru na silnicích hladký povrch, ale dlažba není problém “ chybějící infrastruktury“.

    Navíc samo Lime a jiné koloběžkové firmy říkají, že hrubě podcenili fenomén evropských dlažeb a životnost koloběžek je v Evropě 2-3x nižší než v USA. Takže žádná chybějící infrastruktura v Praze, ale jiné silnice v Evropě.

    Mimochodem americký turista velmi dobře ví, že se nesmí jezdit v Evropě po chodníku, je to úplně stejné pravidlo jako u nich “ v Americe“ :)

    Uber je pro tvou informaci hlavní akcionář Lime, akorát je maskovaný tím jménem, je to pořád stejná nadnárodní firma,která se ti nelíbí.

    Milkromobilitu jsem si pořídil před pár lety za vlastní peníze a když na to koukám, na ty šílené “ mikromobilní ceny“ tak se zaplatila za pár měsíců několikrát.
    Navíc nemám tendence ji mrsknou „někam“ po té co se “ mikromobilnu“ a v pohodě ji kombinuji s MHD, neprasím ale je fakt že přímo na vlastní kůži jsem již tuto zimu ( jezdím na ní když nejezdím na kole do práce, tedy cca od listopadu do března) pocítil, jak se změnil pohled obyvatel Prahy na “ koloběžkáře“ těch úsměvů je míň a těch pohledů typu “ další prase co má samohyb a leze do metra“ je mnohem mnohem více. A to jen díky tomu, že v tomto oboru drsně podniká nadnárodní firma, fakt dík…

    No a na koloběžce se, na rozdíl od elektrikářů “ stojících v pozoru“ pořád odrážím, prostě na koloběžky motor nepatří, je z toho jen šíleně rychlá varchlatá nestabilní hračka, žádný “ mikromobilátor“

    Lidi na koloběžkách tady byly před Lime a budou tady i po tom, až to krachne, tvrdit, že “ nic podobného tady nebylo a není “ je hloupost, od té doby co koloběžky začal prodávat Lidl, tak to tady bylo už docela hromadné ale nebyl s tím spojený ten neskutečný bordel na ulicích. Ano lidi jezdili a jezdí i po chodníku, ale ne na motorkách Lime.

    Vratislav :
    řekl bych, že je to slovíčkaření, Lime si je pořídilo jen aby zamaskovalo fakt, že naprostou většiny obsluhy “ systému ekologické mikromobility“ tvoří dodávky se spalovacím motorem. Skoro bych se vsadil, že v celku nakonec ty dodávky najedou přes noc víc, než koloběžky.
    Takže těch pár elektrocargokol( to je slovo) jsou jen takový vývěsný eko-štít systému, který je bezvýhradně závislý na mobilitě hnané naftou a benzínem.

    S represí souhlas, to co si podnikatelé v “ mikromobilní ekohabaďůře“ dovolí v Praze je ve srovnání s Vídní nebo Berlínem doslova neskutečné. V Berlíně mají ve smlouvě rozsáhlé vyloučené veřejné prostory, kde se koloběžky nesmí vůbec a místa kde jen rychlostí chůze .
    Kdyby se to pokusila sjednat takhle drsně Praha, tak by se třeba pražský cyklista upeticoval k smrti s tím, jak je to špatně :)

  21. Újezďák: teď jsme si asi úplně neporozuměli. Myslel jsem spíš podmínky pro cyklistiku jako takové. Naše domácí legislativa zatím komerční bikesharing neřeší, veškeré dohody a memoranda mohou být pouze nezávazné. Červené zóny ( = místa, kde kola/koloběžky nelze odkládat), mají v centru stanovené všichni provozovatelé bikesharingu, ale jak říkám, není to závazné. Bikesharing / limesharing u nás nespadá do služeb, které potřebují licenci.

    Opět, klasická česká situace, kdy neumíme jemně regulovat (z řady důvodů – jde o novou věc, pozitivistické pojetí práva, pochopitelný odpor k apriorním regulacím), jenže pak to končí tím, že to přeroste přes hlavu a kdekdo má chuť místo šroubováku použít kladivo, protože nic jiného k dispozici není.

    Vzhledem k tomu, jak ale třeba policie apriorně škrtí cykloobousměrky, je otázka, jak by bikesharing v Praze vypadal, kdyby třeba provozovatel musel získat licenci u každé městské části zvlášť.

  22. @újezďák

    Že „nic podobného tady není“ jsem samozřejmě měl namysli sdílenou elektrickou mikromobilitu.

    Ta totiž kombinuje výhody auta (nenadřu/nezpotím se, neušpiním si šaty od kola, můžu jet rychle kam chci), kola (ještě více možností kam jet, menší starosti s parkováním) i MHD (je vždy a všude k dispozici, nemusím si prostředek koupit, udržovat, můžu ho jen vyzkoušet, nemůžou mi ho ukrást, žádné starosti s parkováním).

    To všechno mi přijde jako úžasná kombinace. Kdybych si zároveň nechtěl dávat denní dávku pohybu a byly na to komfortní stezky, hned bych na tom jezdil, za předpokladu příznivé ceny (stezky: to by bylo uživatelů až až, cena by mohla být o dost nižší – existence tarifu jako u Rekol např., kteří mají navracející se zákazníky).

    Že tu byly (elektro)koloběžky už předtím, min 10 let, pochopitelně vím, byť ty elektro mi přišly víc ve stylu kola popř. mopedu, byly bytelnější.
    Minulý rok přišly tyto společnosti a zvolily si zcela nepochopitelně ty nejmenší skládací koloběžky od xiami/segwayů, které evidentně byly určeny pro lidi, jako jste vy (tedy až na elektro), tj. že je mají doma a berou ji všude s sebou.

    Možná si zvolily takové koloběžky, protože vypadají moderněji a víc cool než ty, co se vzhledově blíží kolům. Ani bych neřekl, že budou levnější.

    Zkoušel bych to dělat jinak než Lime, kdybych dělal do sdílených elektrokoloběžek. Ale vinu nenese jen Lime, zvlášť u té jízdy na chodníku, a zatracování Limu sdílené mikromobilitě nepomůže.

  23. 1. proč by hernajsfirnajs měla být sdílená, když ta sdílenost je krvavě zaplacena, stačí pár měsíců provozu vlastní koloběžky a je splacená?

    Protože „sdílenost je moderní habaďůra“ na kterou se dá vydělat.

    2. proč by to měla být elektrokoloběžka ?

    protože lidi už se nechtějí hýbat a tak padá jeden z hlavních benefitů cyklistiky, benefit zdravotní o kterém se kdysi na Prahou na kole psalo, teď už se o tom moc nepíše, protože protože je to proti duchu moderní doby, lidé se nechtějí “ zpotit“, nechtějí se hýbat a je mi s podivem, že cyklistický web dává podporu i projektům, které lidem žádné zdraví nepřináší.

    3. zcela správně proč to vlastně musí být minikoloběžka když si jí “ sdíletel“ stejně nikam nenosí, nedává a nijak ji nepřenáší ?

    Protože je to levnější pro provozovatele a možná proto, že na jejich svoz a rozvoz není potřeba úplně meganákladá ale jen větší dodávka.

    4. Příznivá cena ?

    I v Usa to při tamních platech není moc levné a průzkum říká, že to používají spíš lide s vyšším , než průměrným platem. Tak proč by měla být cena ,nastavená nadnárodním molochem, v platově nepoměrně chudším česku ( i podle parity kupní síly) v dohledné době příznivější než je dnes ? Možná naše vnoučata :)

    5. neušpinění šatů ?

    No nevím nevím, mám na koloběžce blatníky, ještě jsem si je nastavil a že bych třeba po jízdě se zárukou čistý nemůžu říci, hodně záleží na počasí a stavu vozovky ( krajnice)

    6. zatracování Lime

    to je spíš zatracování bezdokovosti a toho, že Praha není tak drsná na koloběžkářský bussines jako třeba Vídeň, kde pokuty a drsně zaplacený “ odtah“ špatně zaparkovaných koloběžek městem jsou úplně normální.
    Sdílená kola kupodivu lidé v Praze neparkují tak úplně špatně jako koloběžky, nejsou totiž takovým zdrojem zábavy jako koloběžky takže ano Lime je v centru mé pozornosti protože jsou jediný, až tady bude další takový bussines projekt taky tak prudit, tak budu zatracovat i ten :)

  24. Újezďák: „je mi s podivem, že cyklistický web dává podporu i projektům, které lidem žádné zdraví nepřináší.“

    Jedna zprávička zase tak masivní podpora není…

  25. újezďák by zasloužil nějaké ocenění, Nobelovo na to asi není ;-), ale za nezištný a dlouhodobý přínos některých důležitých informací a souvislostí do diskuzního prostoru a nám, co třeba světovému byznysu nerozumíme! U mě máš pivo! ;-)

    popravdě jsem tušil, že „sdílení“ nevytrhne všechno a má svoje zápory. Že se dá „firma řídit jako letadlo..“ mě nenapadlo…

    (Lime odinstalovávám z mobilu hned, protože s uberem z principu nejezdím, bere práci taxikářům vede ke zneužívání služebních aut) ;-)

  26. Kamarád má vlastní elektrickou koloběžku (nějaké malé Xiaomi) a teď mi říkal že ho policajti v Ječné vykázali že s tím má jezdit po chodníku.

    Jak by se taková věc měla v praxi řešit? Chtít to od policajta písemně? (samozřejmě mi jde o to že o dva bloky dál bude jiný policajt který mi dá pokutu) Neuposlechnout s tím že pokud si myslí že k něčemu došlo ať to pošle do správního? (není to kromě domnělého dopravního přestupku, který se ve správním řízení snadno vyjasní, navíc neuposlechnutí výzvy?)

  27. Jenda: policajt v Ječné vyhodnotil aktuální stav a svým rozhodnutím mu nejspíš zachránil zdraví nebo život a zároveň mu dovolil dočasně jet po chodníku, čili to nebylo žádné generální povolení! Policajt takto může aktuálně rozhodnout a my jsme povinní poslechnout. Vedle v Kateřinské to bude jinak. Proč ne.
    Vzhledem k tomu že se to stalo na Praze 2 do správního řízení bych nešel.. ;-)

  28. Josuk, no dík :) mě souvislosti živí, firma se dá řídit “ jako letadlo“ do té doby, než jí dojde likvidita/ důvěra investorů .

    Těch firem, co už krachly v Asii je víc, i proto je na evropském trhu poslední rok dva “ přetlak sdílených dopravních prostředků“. Kola loni krachlé Obike doslova zaplavila, samozřejmě pod jménem “ nekrachlé“ dceřiné společnosti, některá německá města ( třeba Berlín, FFT nebo Hamburg) a pak krachla také, tato města se je napřed pokusila rozprodat, ale nakonec je většinou na své náklady šrotují.

    O tom jak dopadlo Ofo v Praze víme všichni, ale to nebylo Prahou, Ofo se stáhlo z celého světa a loni a bylo před bankrotem, zachránila ho injekce peněz od firmy Alibaba , ale vypadá to, že jen dočasně. Momentálně je v “ jeteli“ .
    Krachla Bluegogo a další a další.

    No ono to ještě potrvá, než móda “ shérovacích“ investicí pomine, některé investiční společnosti to používaly/jí jako vývěsní štít, ale řekl bych, že už z toho začínají couvat.

    Jo a ještě jeden zajímavý trend je k vidění, čínské továrny na koloběžky a kola už nevyrobí pro nové sharovací firmy nic dopředu, bez celé platby předem, těžce se spálily právě na výše zmíněné OFO.

    Jiří Motýl, to není jen jedna zpráva :)

  29. újezďák: OK, já jen sonduji, jak se zlepšovat :)
    Připadá mi ale, že když jsme na jednu stranu kritizováni, že je obsah vůči bezstanicovému bikesharingu příliš nepřátelský a pak zase třeba od Vás, že ho příliš podporujeme, tak se snad držíme v nějakém zlatém středu.

  30. J Motýl, je mi jasné, že je to těžké balancovat a tuším odkud vítr vane…

    Mě prostě svým způsobem baví, že lidé, kteří se léta angažují ve jménu “ ochrany/zlepšení veřejného prostoru“ jsou u většinově u vytržení nad systémy, které z jeho zbylých “ klidnějších částí“ dělají/udělaly lunapark, parkoviště, závodiště a smetiště, že se angažují za systémy jejichž následná regulace přináší (ne)čekané efekty typu s vaničkou vylejeme i dítě na MHD a autech nezávislé přepravy.

    Přímo pikantní je to, když lidé angažovaní ve své podstatě v neziskových a řekněme spíše levicových proudech( zas tak moc nehádám) naší společnosti, jsou nadšenými podporovateli “ nadnárodních firem“ se značným či vlastně převážným podílem spekulačního kapitálu ( leda že by věděli, kolik na tom shérování “ ty krvavý kapitalisti “ nakonec prodělají, že ? :) )

    Prostě když si přečtu, že petici proti Praze 2 ( která brzdí rozvoj koloběžek) nadšeně podporuje pán, který točí agilní videa o tom, jak si “ rádoby cyklisté“ hrají kuželky s chodci na náplavce a bublá blahem nad jejich přímou agresí, tak si říkám, chápe ten pán vůbec realitu jinak, než prizmatem “ cyklistických brýlí“, tedy v jeho případku spíš prizmatem elektro-motoristy ? Chápe on vůbec, že podporuje zahraniční kapitál, jehož cílem je zaplevelit veřejný prostor a vydělat prachy ? :)

    Myslím si, že to nechápe a chápu, že jeho křídlo “ cyklistiky“ je zděšené nedostatečnou podporou nadnárodního plevele….

  31. Tak to nevěřim, že by zrovna v Berlíně šrotovali většinu kol.

    Teď jsem viděl reportáž z Dallasu, kde Ofo taky skončilo a Ofo kola darovalo neziskovkám a pouze zlomek (stovky z tisíců), kola neopravitelná, šel na recyklaci.

    youtube.com/watch?v=eV98UMCR8sU

    A Berlín se Zelenýma a socialistama přece nemůže šrotovat funkční a opravitelná kola. To by je snad přinejhoršim poslali do Afriky…

  32. Mus, nevím Berlín neznám, ale psalo o tom Deutche Welle loni , oni si tedy neříkali Ofo, ale Obike, DW psalo, že kola se pokusí prodat a nebo je pak sešrotují, co se stalo později nevím, O Berlínu vím jen to, že tamní “ zámkový hekři“ zveřejnili návod, jak fyzicky kola odemknout a to že na e-Bay se jich dá koupit mrak, čili do Afriky asi neputují :)

    Obike nechal v Hamburgu 10,000 kol ( tam měli hlavní sklad hned vedle v Barsbüttelu tak nevím kolik sklad kolik ulice ) , V Mnichově 3000 kol ,e FFT 1200 v Berlínu 300,

    v Německu museli klienti složit “ vratnou zálohu“ 79 eur, tu už asi neuvidí…

    Navíc německé radnice postižených měst měly i náklady se svozem

    Postižená byla i města v jiných státech, např Vídeň, Zurich, Rottredam

  33. újezďák: Já se třeba snažím šetřit své nervy a zmiňovaný YouTube kanál nesleduji. Jen co ke mně doproudí mimoděk. (To je profesně vzato selhání, ale snad zase o tolik nepřicházím). Ale skutečně nevím, co tam kdo propaguje nebo nepropaguje.

    Já jen, že tu vyšly i texty jako:

    https://prahounakole.cz/2017/10/hans-erich-dechant-bezstanicovy-bikesharing-navrat-15-let-zpet/

    https://prahounakole.cz/2017/09/obike-zlute-nebezpeci-mnichove/

    https://prahounakole.cz/2018/10/nove-elektrokolobezky-stare-otazky/

    https://prahounakole.cz/2019/07/elektrokolobezky-maji-v-nemecku-zelenou/

    Které mi tedy nepřipadají jako nějaká přehnaná propagace bezstanicového sdílení.

    Dokonce i stanicové sdílení jsme myslím reportovali s klady i zápory:
    https://prahounakole.cz/2016/02/lesk-bida-bike-sharingu/

    Ale samozřejmě reportujeme, i co jednotlivé společnosti dělají. To by bylo dost nezáživné, nebudu to sem kopírovat. A nevyhýbáme se ani informacím, když se něco úplně nepovedlo samosprávám:
    https://prahounakole.cz/2016/10/hamburg-mitte-versus-nextbike-tohle-mesto-neni-pro-konkurenci/

    Jistě by se šlo i kriticky podívat na uživatelské podmínky jednotlivých služeb v Praze, srovnat je, a představit lidem, co při použití služby vlastně odsouhlasují.
    Také by se šlo podívat na technické detaily strojů a zamýšlet se, proč některé stroje jezdí po našich silnicích, když nemají dvě na sobě nezávislé brzdy, předepsané odrazky, apod. Šlo by psát i o problematické bezpečnosti jízdy, statistikách nehodovosti ze zahraničí, dívat se na finanční pozadí, které tu často zmiňujete, na krachy systémů v zahraničí. S tím je hodně spojené téma týkající se privatizace zisků a socializace ztrát, které je samo o sobě velmi třaskavé, v mnoha ohledech nejednoznačné a zasloužilo by skoro až nějakou akademickou analýzu.

    Ale tyto články zatím nevznikly spíš z nedostatku času, než čehokoliv jiného. Teď jsem redakční náměty témat k této problematice vyzradil, tak třeba si to tu někdo přečte a napíše to za nás na nějakém jiném serveru a ušetří nám tím práci :)

  34. Jiří Motýl pěkný souhrn,díky.
    Možná ten dojem mám prostě i díky diskusím pod články :)

    Přiznám se, že na ten kanál programově nekoukám ( na rozdíl od Prahou na kole, kde jsem prakticky každý den) , ale když potřebuji názorně ukázat, jak by se cyklistika propagovat neměla, není lepšího zdroje :D

    Mimochodem včera jsem měl docela dlouhou diskusi s člověkem z ARO Karlovo náměstí a bylo mi potvrzeno, že úrazů z provozu koloběžek tam raketově přibývá, poslední případ byl údajně chlapík, který doslova smetl důchodkyni na chodníku, vážné zlomeniny oba….

  35. Mimochodem tenhle neohlášený “ nálet“ na Brno provedla firma, která byla zakázána v San Francisku, v Seattlu a v Milwaukee, v posledním jmenovaném je i žalována. V Santa Monice se Bird s městem raději mimosoudně vyrovnal a v Clevelandu ho po vyhnání a ročním jednání teď pouští zpátky s přísnou regulací.

    No a poučila se tato 50 miliardová ( v kč) firma, jak se to nemá dělat ? Nepoučila, klidně to v Evropě zkouší stejnou metodou agrese jako doma, kde s ní ovšem několikrát bez milosti vyběhli…

    ( no a někdo tu psal, že se zaměřuji na Lime a přiletěl Bird a hle :)

  36. „Ačkoliv sdílené koloběžky v Brně působí pod celosvětovou značkou Bird, ve skutečnosti je provozuje místní firma Yoyoway, která vozítka nakoupila přímo od kalifornské společnosti a využívá i její aplikaci.“

  37. Mimochodem tenhle neohlášený “ nálet“ na Brno provedla firma, která byla zakázána v San Francisku, v Seattlu a v Milwaukee, v posledním jmenovaném je i žalována. V Santa Monice se Bird s městem raději mimosoudně vyrovnal a v Clevelandu ho po vyhnání a ročním jednání teď pouští zpátky s přísnou regulací.

    Značka je stejná, firma není – Birdy do Brna navezlo český s.r.o., který si od vehikly a provoz IT věcí pořídilo/pronajalo od Birdu-společnosti. Víc viz lokální média.

  38. P73 DJ Takže „místní firma“ si převzala metody .

    Hm no to koukám, firma založena už v květnu 2019, základní kapitál 5000 dolarů ( 100,000 kč) a už si do Brna “ bez oznámení flákne“ koloběžky s licencí americké firmy :)

  39. Josuk mě na tom zaujalo zejména to , že již 23 minutové užívání stoji stejně jako 24 hodinová přenosná jízdenka na MHD v Brně :)

  40. mě se moc líbí ten naivismus a zaskočení, co čiší z vyjádření.. :-) (městská policie „na elektrokoloběžce může člověk jezdit všude tam, kde to umožňuje zákon o pozemních komunikacích…“ – když víme, že zákon to nezná a neřeší.. https://prahounakole.cz/2018/09/chaos-poprve-lehka-elektricka-vozidla/?highlight=elektro )
    Prostě kluci naznali proč nezkusit „obohatit“ Brno, tak to flákli do ulic, .. v noci na pondělí ;-) .. napadá mě než „drzost“ dostihnou informace, tak oběhne zeměkouli, dá se na tom vydělat.. chvíli to trvá, než se roznese: „V naší zemi už to zkusil… Panebože! Ti ho hnali!!! .. No prostý lid… ! Holemi, vidlemi, lopatami…“ :-D

  41. újezďák: fajn od nich bylo, že prakticky od začátku omezili rychlost v pěší zóně na 15 km/h a na Čáře, kde se vůbec nesmí jezdit, se ten vehikl prý úplně vypne a nezbyde, než ho tlačit (nebo možná jet na lidský pohon, ale pak to „drhne“ – rekuperuje i normálně, dokážu si představit, že rychlost chůze pak přesáhnete jen když těch ~20 kg vezmete na hrb 🙂).

    Druhá věc je, že jak na vehliklech, tak v appce se jasně a opakovaně píše, že se má jezdit sólo s helmou a nemá se jezdit po chodnících, při vracení to nabádá, jak to umístit, aby to nepřekáželo, a musíte to vyfotit podobně jak rekolo. Podle mě už těžko můžou pro ohleduplnost uživatelů dělat víc, Lime u vás se chovalo podstatně arogantněji.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru