Litoměřice: psychologické faktory vedoucí k volbě kola jako způsobu dopravy

Publikováno: 26. října. 2019

Výzkumník Vít Gabrhel z Centra dopravního výzkumu publikoval v odborném časopise Transactions on Transport Sciences článek představující pozadí volby kola jako dopravního prostředku v Litoměřicích. Výzkum probíhal v roce 2017 na náhodně zvoleném vzorku litoměřických domácností jako podklad pro tvorbu plánu udržitelné městské mobility.

Jak Vít Gabrhel informuje, přestože jsou pro cyklodopravu v Litoměřicích příznivé klimatické a přírodní podmínky, přestože jsou Litoměřice relativně kompaktní s jedním centrem a příhodnou hustotou zalidnění, což vše hraje do karet cyklistické dopravě, i tak 56 % dotázaných z celkových 1 182 kolo vůbec nepoužívá, a pouhých 10 % dotázaných na kole jezdí kromě rekreace i dopravně. Navíc během výzkumu bylo na kole podniknuto celkově asi jen 1 % cest po Litoměřicích.

Článek přináší zajímavé výsledky, které ukazují, že lidé, kteří v Litoměřicích na kole nejezdí, vnímají infrastrukturu pro cyklisty jako bezpečnější než ti, kteří mají s jízdou po Litoměřicích vlastní zkušenost. Zároveň však město vnímají z hlediska terénu jako pro cyklistiku méně příhodné. Výzkum tak poukazuje, jakou míru hrají při volbě dopravního prostředku vlastní postoje a chování. Diskuzní část článku nabízí úvahu, dle které vlastní zkušenost s cyklistickou dopravou může pozitivně ovlivnit předchozí negativní postoj k vhodnosti cyklistiky vzhledem k přírodním podmínkám. Zároveň ale vlastní zkušenost může být provázena i negativním efektem: zjištěním, že podmínky pro cyklistickou dopravu nejsou do té míry bezpečné, jako by se domníval člověk bez vlastní zkušenosti s jízdou na kole. Přitom nízká pociťovaná míra bezpečí je obecně faktorem, který většinou tendenci k jízdě na kole naopak snižuje.

Více v samotném článku.

Přidej komentář

komentář

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat