Nehoda s vážným zraněním cyklisty v Jindřišské ulici – následek jízdy ve dvou na koloběžce Lime

Z Facebooku Městské policie: Dvojice mužů sjela při jízdě na elektrické koloběžce kolečkem do tramvajové kolejnice, při pádu se jeden z jezdců vážně zranil. Po poskytnutí první pomoci skončil v péči záchranářů. Muže ležícího mezi vozidly a dalších dvou u něho stojících si hlídka městské policie všimla v Jindřišské ulici v pátek 5. července 30 minut po půlnoci. Muž jel ve dvojici na elektrické koloběžce a při najetí kolečkem do tramvajové kolejnice došlo k pádu a následnému vážnému zranění jeho pravé nohy. Strážníci poskytli zraněnému první pomoc, záchrannou službu již přivolal jeden ze svědků události. Po zajištění místa dopravní nehody byla celá věc předána Policii ČR.

Na odkazu najdete videozáznam nehody.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. Nesmyslný nadpis článku. Když někdo zajede kolem do koleje, tak spadne ať jede sám nebo ve dvou. Když spadne, tak už je to jen na jeho šikovnosti, rychlosti a štěstí, jak to dopadne.
    Spíš by ten článek měl zmínit, že čím menší a užší kolečka, tím je to přejíždění kolejí nebezpečnější.

  2. Podle mne je nadpis velmi … no, smyslný sice ne:-), ale smysluplný rozhodně. Protože v jednom se jakýkoli karambol dá ustát podstatně lépe než ve dvou. Platí hlavně pro toho vzadu. Navíc i samotná ovladatelnost toho elektrického verglu bude ve dvou výrazně horší.

  3. Stačí se podívat na to video. Ve dvou na koloběžce kličkujou prostředkem ulice. Tipl bych to hlavně na vliv alkoholu.To že na něj ten zadní spadl mu rozhodně nepomohlo.

  4. No, já bych se spíš ohradil proti tomu zraněnému „cyklistovi“ když to tedy byl koloběžkář.

  5. Z pohledu zákona je koloběžkář cyklista. I když se na tom nedá sedět a rychlost je max 25 km/h a výkon 250 W, tak bych klidně mluvil o motocyklistovi, protože je motor je hlavní rozpohybovadlo, nikoliv přípomoc

  6. Po zhlédnutí toho videa tedy ještě jinak. Blbnuli mezi kolejemi, až tam spadli zadním kolečkem. Zraněný byl ten přední řidič a ulomenou měl pravou nohu, kterou měl pod sebou. Ten druhý mu na ní nespadl. Do koleje spadli vlastní rozverností a blbostí a ne proto, že jeli dva.

  7. ..jestli oni to náhodou nebyli opilí turisté, co se takhle chtěli dostat nějak na hotel, kvůli prakticky nefunkční noční taxislužbě v centru .. a holt měli v mobilu jen lime.. ;-)
    btw by mě zajímalo, jestli bude lime nějak uplatňovat porušení svých podmínek, když je má určitě oba ztotožněné..

  8. Ve dvou se ten krám logicky mnohem hůř řídí, o tom není pochyb. Stejně tak je případný držkopád potenciálně vždy horší, když se padá ve dvou.

    Můžeme tady dlouze spekulovat, zda by sólo jezdec na té koloběžce hodil také tlamu, a zda by to případně dopadlo lépe. Z toho videa to na mne vyloženě tak působí, ale připouštím, že dotyčný mohl být „jen“ dřevo a/nebo na plech, takže i v sólu by to tentokrát dopadlo podobně. Nic to ale nemění na tom, že jet ve dvou znamená nějakému pr….u jít jednoznačně naproti a když už to teda musí být, tak to chce jet výrazně opatrněji.

  9. Tuhle jsem jel Jindřišskou za dvojicí na těchto koloběžkách. Pán a paní. Každý tedy na své. A paní měla moc velké štěstí, že se jí to samé nestalo. Když jsem viděl, pod jak ostrý úhlem hodlá přejet kolejnici, začal jsem brzdit a dobře jsem udělal – zavrávorala moc pěkně a během několika metrů zastavila a partnerovi nadávala. Jak se jí strachem klepaly nohy byste museli vidět…
    Ve městě s tram provozem prostě libůstka pro výrobce sádry :)

  10. Mokrý vystouplý koleje. A nezkušení jezdci, 2.

    Ve videu je krásně vidět, že na objízdné trase pěších zón se na bezpečnost s***. Místo cyklopásu je tam vrakoviště. A bez(slabo)motorová doprava tak musí v kolejích a následně kostkách.

    Tím spíš má být infrastruktura bezpečná, když tu jezdí nezkušení turisti.

  11. LukášM: V tomhle kontextu s tím „cyklistou“ ale přesto musím zásadně nesouhlasit. Nejde o zprávu ze soudní síně a dokonce ani přímo v té FB policejní zprávě se slovo cyklista nikde nevyskytuje. Je tedy doplněno až v nadpisu této zprávy a je myslím zcela zavádějící. Označit koloběžkáře Lime za cyklistu je v tomhle případě fakticky prostě zcela špatné, protože na kole by daná nehoda vypadala nejspíš úplně jinak (počínaje tím, že kolo by si asi nepůjčili a kdyby, tak by na něm dva nejspíš nejeli)

    To, že z hlediska zákona spadá koloběžka do stejné kategorie jako kolo, nebo pro ní platí stejná pravidla jako kolo nebo je považována za kolo z pohledu zákona pořád ještě neznamená, že koloběžka = kolo. Nikdo se na ty dva nepodívá a neřekne „jeli na kole,“ protože na kole prostě nejeli, tak proč do toho kolo plést, když ho tam necpala ani policie?

    Chtělo by se až zeptat klasickou parafrází: „A komu tím jako prospějete?“ :)

  12. Pavel: Netušil jsem, že takto ledabyle zvolené označení koloběžkáře kategorií, která se na něj vztahuje dle zákona 361, vzbudí tolik reakcí. Na svou obhajobu si dovolím podotknout, že ta nehoda se s největší pravděpodobností objeví ve statistikách nehodovosti Policie ČR jako nehoda s účastí cyklisty, což jsem měl při psaní toho titulku na mysli asi až příliš.

  13. To VF … s tím kolem by to bylo zajímavé, zejména kdyby se to dostalo k soudu. Protože je otázkou nakolik lze ten Lime vergl považovat za dopravní prostředek u kterého má instalovaný elektromotor pouze pomocnou funkci, tj. předpokládá se primárně pohyb za využití vlastní síly jezdce. Protože je jasné, že i bez motoru se na tom nějak jet dá, ale co jsem viděl, tak 99% uživatelů na tom jede výlučně „na elektromotor“.

    Lime se pohybují v šedé zóně, kterou zatím bohužel nikdo neřešil a neřeší. A že by to chtělo.

  14. MM: Jak by „řešení“ mělo vypadat? Mně současný stav (stejná pravidla jako kolo – tj. na chodník to nesmí, na silnici a stezky jo) přijde docela v pohodě.

  15. Jako je klasická kolobrnda brána stejně jako jízdní kolo(+ e-kolo s omezením výkonu a rychlosti, do které funguje dopomoc), tak by tyhle Lime krámy(a podobné) měly být brány stejně jako e-kola, která ta dvě omezení překračují.

  16. A cílem je co? Vyhnat elektrické koloběžky z Prahy s tím že lidi vlezou nejspíš zpátky do plechovek?

    Mně ten boom elektrokoloběžek zatím přijde pozitivní z toho důvodu, že se konečně ve větší míře ukazuje, že silnice je pro všechny a snad to trochu tlačí na to, aby se při návrhu infrastruktury braly v úvahu i jiné věci než auta.

  17. Jenda, většina účastníků provozu na těhle koloběžkách jsou lidé, kteří přiletěli v plechovkách půl kontinentu za pár stovek korun jen pro to aby se v Praze “ parádně pobavili/zapařili“.
    Na druhou stranu to na začátku příštího roku bude s chutí zmíněno ve statistice v článku o tom, kterak to mají cyklisté v Praze těžké, takže se to vyváží :)

  18. TomášM: Záleží, o jaké koloběžce se bavíte. Pokud o těch větších se sedadlem vzadu, tak se skutečně jedná spíš o moped a platí na ně daný odkaz z webu, i když jejich prodejci by nesouhlasili.
    Koloběžky Lime sedadlo nemají a český právní řád je, stejně jako veškerá jiná lehká elektrická vozidla (https://prahounakole.cz/2018/09/chaos-poprve-lehka-elektricka-vozidla/), příliš neřeší. A to tak že vůbec. Jasnější je to ale v tom, že se na ně nevztahují paragrafy o typových zkouškách.

    Druhá věc je, že většina autorit je začala chápat jako koloběžky = jízdní kola a takto k nim přistupují. Podle mě to není v důsledku úplně vhodné, ale je to realita.

  19. „Mně ten boom elektrokoloběžek zatím přijde pozitivní z toho důvodu, že se konečně ve větší míře ukazuje, že silnice je pro všechny … “ … ale chodník ne a po chodnících tak 80% lidí na tom werku potkávám.

    Z mého pohledu není rozdíl mezi tím, jestli někdo sedí na e-skůtru a nebo stojí na e-kolobrndě, když jediné, co pro pohyb toho vozidla dělá, je že „točí plynem“.

    Primárně mi jde o to o čem nade mnou píše Jiří Motýl … jasně ukotvit tato vozidla v legislativě a to tak, že se na ně bude pohlížet jako třeba na mopedy. Ostatně, na legendách typu Stadion či Babeta se taky dalo, resp. dá, jet i bez motoru a jen šlapat. Kdo to někdy zažil, nezapomene …

  20. MM: Vůbec nechápu o co ti jde. Píšeš, že ti vadí, že jezdí po chodníku, a proto by měly být překlasifikovány z koloběžek na mopedy. Ale to je přece naprosto irelevantní, protože koloběžka také nesmí na chodník.

    Žádná změna není potřeba, na chodník nesmí už teď.

  21. Jiří Motýl: Přečtěte si definici (v orámovaném obdélníku) v odkazu, který jsem přidal k příspěvku a na který reagujete.

  22. TomášM: Četl jsem a reagoval na to. Doporučuji si přečíst Nařízení č. 168/2013, na které odkazuje definice v orámovaném obdélníku.

    S odkazovanými závěry CDV, že elektrokoloběžky Lime při současném znění zákonů nelze považovat za kola se plně ztotožňuji (jen upozorňuji, že můj výklad se v praxi spíše neprosazuje).
    Rozporuji, že by snad měly být dvoukolovými mopedy. Domnívám se, že celá odkazovaná věta z rámečku popisuje jen ty větší stroje s místem k sezení, které svého času byly nabízeny turistům jako náhražka segwayů.

    Na elektrokoloběžku Lime se vztahuje v Nařízení č. 168/2013 v Kapitole 1, Článku 2, bod 2. Konkrétně odrážka j). Viz strana L60/56:
    https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/PDF/?uri=CELEX:32013R0168&from=SV

    Tudíž se na ní nařízení nevztahuje, tudíž není ani mopedem, ani jízdním kolem, protože platí i to předešlé, co popisuje odkazovaný text z CDV.

    Celé je to ale takové zbytečné akademické cvičení, protože stejně nakonec platí to, co řekne policista na ulici, dokud to někdo nerozporuje.

    Stejně se ale asi nakonec dřív objeví nová evropská směrnice, než české Ministerstvo dopravy vůbec zareaguje: https://www.bike-eu.com/laws-regulations/nieuws/2019/07/regulations-probably-even-type-approval-coming-for-electric-step-scooters-10136120

    A ono vlastně moc reagovat nemusí, protože všude jinde vzniká panika a tvorba nových předpisů buďto že: 1) koloběžky zákon neřešil a teď jsou všude, tak je nějak definujme, nebo: 2) minikoloběžky směly na chodník, ale jejich elektrické klony nám tam dělají problém.

    To přetvářka, že to je jízdní kolo dle platných předpisů, efektivně řeší. Rázem to máme sakumprásk definované i s pravidly a na chodník to stejně nesmí. Laciné, splňující primární účel, efektivní. Sice to přináší úplně jiné nové problémy, ale to už málokoho zvedne ze židle jako koloběžka na chodníku.

  23. BTW mýho souseda zvedá víc ze židle kolobka na silnici než na chodníku. 😜 Protože na kolobce se málokdo umí za jízdy ohlídnout nebo pustit jednou rukou řídítka a ukázat směr odbočování.

  24. Jenda … nechápete, protože si domýšlíte něco, co jsem nepsal. Tedy pro jistotu ještě jednou a doufám, že zcela jasně. Vadí mi, že se s nimi jezdí po chodníku (což mi ale vadí i u nemotorových koloběžek a jízdních kol) A SOUČASNĚ jsem toho názoru, že by se k e-koloběžkám mělo z pohledu legislativy přistupovat jako k mopedům.

    Vaše interpretace, že chci aby platilo e-kolobrnda=moped z toho důvodu, že se s nimi běžně jezdí po chodníku, je tedy zcela mylná.

    DJ … tak ono vždy jde o to, zda to člověk bere jako chodec, nebo jako řidič. V prvém případě je zde riziko, že skončí ve špitále, ve druhém minimálně na služebně, pokud ne rovnou u soudu. Jedno lepší než druhé.

  25. Je pravda že na kolobce je pouštění riditek za jízdy „nic moc“.

  26. Jenda … cílem čeho? Koho? Kdy a jak a s kým a za kolik:-)?

    Pokud máte na mysli nějaké mé osobní přání, tak v případě jízdy po chodníku čehokoli by cílem mohla být důslednější kontrola a postih ze strany příslušných orgánů. Což by se mi opravdu velmi líbilo, bez jakékoli ironie. Ale že se tak stane … to věřím víc na Ježíška.

    Rovnou dodávám, že se mi jedná primárně o centrum, mimo něj bych naopak byl pro značné rozšíření oblastí, kde by jízda min. jízdních kol a koloběžek byla legalizována.

    Pokud se týká „ukotvení“ různých elektrohybadel v legislativě, na první dobrou mi jako poměrně rozumný přijde ve „vedlejším“ článku popisovaný způsob regulace v Německu.

  27. MM: Ten článek o Německu mi taky na první pohled přijde celkem rozumný, ale jenom prosím berte na vědomí, že k tomu, aby se to tady realizovalo, nestačí jen z elektrokoloběžky udělat „nekolo“, je potřeba i změna souvisejících předpisů a procesů na úřadech (schválně si zkuste za současného stavu nechat zapsat elektrokoloběžku/elektrokolo do registru motorových vozidel — nezkoušel jsem to (nemám nic elektrického), ale reakce úřadu podle mě bude něco jako „WTF“).

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

  • LukášM: Co s cyklopruhy?

    Hýbe se tam s obrubníky a zadahuje i na cyklostezku/pás. Zdá se mi, že se tam rozšiřuje silnice, aby bylo…

  • Jan Herda: Freebike obsáhle hodnotí první sezónu v Praze.

    Alternativu bych právě viděl v tom, nemuset se přepravovat vůbec :-) Abych stál skoro pokaždé v uličce vlaku linky S1…

  • Pavel Mašek: Co s cyklopruhy?

    @článek - líbí se mi zvolený tón textu, tak by to mohlo vypadat. @LukášM -…

webdesign by 2046
↑ nahoru