Praha plánuje zrušit časové omezení buspruhů

Vedení hlavního města plánuje v pruzích vyhrazených pro autobusy zrušit časové omezení. Velká část nynějších buspruhů funguje jako vyhrazená pro autobusy, složky IZS, taxi a cyklisty pouze v provozních špičkách.

Cedule značící vyhrazený pruh pro autobusy, dole dodatková cedulka s časovým omezením. Ta má jít pryč.

Zrušení výjimek má přispět k vyšší přehlednosti pravidel, jejich zjednodušení a sjednocení. Doposud si totiž řidič musel hlídat, kolik je přesně hodin, jednotlivé buspruhy měly časové omezení rozdílné.

Hlavním důvodem opatření je umožnění další preference autobusů i mimo špičková období pracovních dní. Opatření má zvýšit také bezpečnost cyklistů, kteří budou mít jistotu, že v pruhu se bude vyskytovat méně vozidel. Podmínky se zlepší i pro chodce, jelikož v mnoha místech budou přecházet jen dva pruhy s automobilovou dopravou místo čtyř.

Vyhrazený buspruh na Vídeňské ulici, Praha 4

Na území hlavního města je nyní buspruhů přibližně 50 kilometrů. I toto značení patří díky legalizované jízdě cyklistů mezi cyklistická opatření v provozu – na bezpečnost a pohodlnost cyklistů ale nemají zdaleka takový efekt, jako cyklopruhy či cyklostezky.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. No když už ty vyhrazené pruhy chtějí nějak upravovat či přeznačovat, co takhle se zamyslet nad těmi, kde je ten pruh pro bus a taxi ne vpravo, ale vlevo? A tím pádem pak ani není pro kola… Třeba v Motole (Kukulova). Si někdo myslí, že do Motola zaměstnanci nemůžou jezdit na kole? Nebo i z Vypichu kousek Bělohorské to má značené také takto…

  2. Proc by nemohli na kole? Pojedou normalne v provozu, vpravo. Nebo snad chcete jezdit na kole v levem pruhu?

  3. Marek Turnovec: Na buspruhy vlevo jsem se v několika konkrétních případech ptal. Často je to proto, že to navazuje na nějaké řazení v křižovatce nebo vjezdy na tramvajový pás a vpravo by to nedávalo smysl (konkrétně teď Bělohorská, například). Primárním cílem buspruhů je zlepšit podmínky pro veřejnou dopravu, ne pro kola. Samozřejmě je to blbý v tom, že pravý pruh mívá potom delší kolony. Když je buspruh vlevo, chtělo by to vpravo aspoň ochranný cyklopruh.

    Pavel: Když stojí vpravo kolona a buspruh vlevo je volný, tak by to bylo docela fajn. Jenže když by se to vyhradilo i cyklistům, tak by byl cyklista povinen to použít i v případě, že je vpravo volno, což je blbé. Zkrátka, další ukázka toho, jak povinné použití infrastruktury komplikuje cyklistům život…

  4. Vráťa: když stojí/poskakuje vpravo kolona, tak snad můžu normálně legálně kolonu volným buspruhem objet/předjet, ne? §14 (1), potažmo §13 (2)

  5. vlevo kolona, vpravo cykliste. Kudy presne MHD pojede ?
    Mista v buspruhu na zbyt neni, spolehat, ze cyklista zastavi a udela misto ?
    A predjeti autobusem v jednom pruhu bez jeho vyboceni neni zadny med, pokud je to vubec mozne.
    A ze se bus povlece za pomalejsim cyklistou a ridic bude sledovat naskakujici spozdeni ? No, mozne to je…

    Zatim to vypada na dalsi nastroj k vyvolani nenavisti k cyklistum. Jen tak dal!

  6. @tik – velká část buspruhů má takovou šířku, že umožňuje vyhnutí se cyklistům – i na to projektanti často pamatují. Záleží ale na konkrétní situaci. Osobně si myslím, že i vzhledem k nízkém počtu cyklodopravy v buspruzích se takové situace musí řešit minimálně.

  7. Add tik:
    Chtěl bych vidět cyklistu, který spokojeně pojede před autobusem, který mu pojede na kufru. Nehledě k tomu, že ten autobus má trumpetu a rád jí použije. Nemyslím, že by od cyklistů v bus pruzích hrozila zácpa a zpoždění MHD.

  8. Já když na kole jedu v takovém pruhu a všimnu si, že mě nějaký autobus dojíždí, tak se snažím ještě trochu uhnout a většinou to jde.

    Na tyhle buspruhy v Kukulově (u Motola) jsem se ptal a přišla mi odpověď od vedoucího odboru městské dopravy v ROPIDu.

    Těch argumentů mi napsali víc, ale z některých jsem trochu rozpačitý…

    „…snaha minimalizovat nutné manévry všech aut při průjezd úsekem…“ To si vysvětluji jako „aby řidiči nemuseli moc točit volantem“ (na začátku a konci takového pruhu). Super, nemají se při řízení na to řízení stejně nějak snažit soustředit? Toto jim má tedy poskytnout více prostoru pro telefonování, líčení/holení, etc.?

    Chtěli prý raději aby se autobusy zařazovaly mezi auta, než obráceně…

    Údajně větší respektovanost vyhrazeného pruhu, pokud ten je vlevo. Kdo ví, v tomhle možná mají i pravdu – někteří řidiči nějak instinktivně se drží vpravo a při tom třeba vyhrazený pruh ignorují. Ale nemám přesná data, i když z toho co tak subjektivně vídám bych asi i souhlasil.

    Pokud by pruh byl vpravo, byl by i pro cyklisty, vlevo jim to ale nepřijde vhodné – cyklisté by měli z jedné strany auta, z druhé autobusy. To s nimi také souhlasím. A jak píše Vráťa Filler, za současné legislativy by to VŠICHNI cyklisté MUSELI použít. Kdyby to šlo nějak udělat tak, že zdatnější cyklista, který by viděl, že jede i do kopce mnohem rychleji, než ta stojící kolona aut, zároveň ve vyhrazeném pruhu by nikde ani na dohled žádný autobus nebyl – ale teď tam technicky vzato ani nesmí, protože je to vyhrazený pruh, ale ne vyhrazený i pro něj…

    No a pak ještě toto: „Navíc se domníváme, že Kukulova není cyklisty zásadně využívána právě s ohledem na svůj sklon.“

    Ona jak jde ale šikmo, tak zase tak moc strmá není. A co je tu za alternativy? Po Plzeňské dojet až ke Slánské? Nebo třeba Podbělohorská? Díky, ta je tak úzká, že tam je dost problém cyklisty předjíždět. Tak jedině areálem a pak případně Šafráneckou. Bohužel, v ulici Nad Motolskou nemocnicí sice už před pár lety byla přislíbena cykloobousměrka, letos to měla TSK realizovat, ale stále se nic neděje.

    A hlavně mají dojem, že tam moc cyklistů nejezdí. Ale mají to podložené nějakými čísly? Nějaké sčítače, sčítání lidmi, heatmapy?

    A pak mě ještě pobavila tato věta: „U takovéhoto typu sklonů také pozorujeme, že nemalá část cyklistů raději využije chodník, než jet minimální rychlostí v jízdním pruhu.“

    Tak cyklisté na chodník nesmí (i když je pravda, že často po něm jezdí). Ale tady hlavně v části od nemocnice směrem na Vypich ani žádný chodník není…

    No nic, tady se asi změn nedočkám. Ale bojím se, aby těchto vyhrazených pruhů vlevo nepřibývalo víc i na dalších místech.

    A jo, taky se bojím, že tohle akorát proti sobě staví MHD a cyklisty. Při tom určité cíle máme přeci společné – méně aut, méně smradu, méně odstavených aut, která se do měst nevejdou… Viz nedávný výlev jednoho zastupitele z Prahy 3 jak prý nějaký cyklista na Novovysočanské strašně zdržel nějaký autobus, ale na dotaz na podrobnosti tohoto „incidentu“ už vůbec nereagoval…

  9. Martin Šnobr 28.08.2020 – 07:55 napsal:
    Zatim ano. Az se to rozmuze, ci jak Marek pise „bude povinne vyuziti“, bude to mozna jinak,

    Brahma 28.08.2020 – 08:58
    Vytroubit zdrzujiciho cyklistu je cajk, chapu.

    Marek Turnovec 28.08.2020 – 17:43 napsal:
    Super prispevek, dik 👍

  10. .. což činí provoz na komunikaci nepřehledným a nesrozumitelným pro všechny jeho účastníky.. trvalé vyhrazení jednoho jízdního pruhu jen pro malou skupinu vozidel zvyšuje bezpečnost přecházení.. dojde ke zjednodušení a zpřehlednění dopravního značení a lepší kontrolovatelnosti a vymahatelnosti stanoveného dopravního režimu..
    Nevím, mě se ty argumenty zdůvodnění pana Koleruse zdají poněkud chabé s ohledem na to, že se rychlost v zachovaném pruhu sníží na rychlost nejpomalejšího celodenně… někdy v říjnu se psalo, že DP by to chtěl aby ušetřil řidiče, kteří mu trčí v kolonách.. podle mého by to celé chtělo širší diskuzi, na to jaké to může mít negativní dopady, na řidiče i na ostatní. Navíc není pravda, že málo provozovaný pruh je bezpečnější, je to skoro naopak!
    V ulici Na Jelenách je nově buspruh naštěstí zatím? jen směrem do centra, ale proč? Kvůli jedné lince 177?? Pokud to nakreslí i směrem z centra kolona se jen prodlouží o odbočující doprava, přitom BUS se vždycky zařazoval do kolony dobře.

  11. @ josuk – Na Jelenách
    buspruh směrem na východ není plánován, protože autobus kolonu neškodně podjíždí „šeberovským“ pruhem k zastávce „U Dálnice“ a pak se nasune do kolony.
    Buspruh na západ má zajistit to samé, linka 177 je páteřní a trápení s průjezdností má trase víc než dost. Navíc kruhák u Kunratické spojky nemá by-pass pro pravé odbočení (jako má ten u Chilské), vjíždí se tam jediným pruhem.

  12. Nejsem si úplně jist, že je zákonem předjíždění vyhrazeným pruhem nezpochybnitelně zakázáno:

    § 13, (2) Na tramvajový pás v úrovni vozovky se smí v podélném směru vjet jen při objíždění, předjíždění, odbočování, otáčení, vjíždění na pozemní komunikaci, nebo vyžadují-li to zvláštní okolnosti, například není-li mezi tramvajovým pásem a okrajem vozovky dostatek místa; tramvajový pás zvýšený nad nebo snížený pod úroveň vozovky nebo od vozovky jinak oddělený například obrubníkem se smí přejíždět jen příčně, a to na místě k tomu přizpůsobeném. Při vjíždění na tramvajový pás nesmí řidič ohrozit ani omezit v jízdě tramvaj.

    § 14 (1) Je-li vyznačen jízdní pruh dopravní značkou „Vyhrazený jízdní pruh“ (dále jen „vyhrazený jízdní pruh“) pro určitý druh vozidel, platí pro řidiče ostatních vozidel obdobně § 13 odst. 2, a je-li vyhrazený jízdní pruh vyznačen na tramvajovém pásu, též § 21 odst. 7. Jízdní pruh nelze vyhradit pro motocykly.

    Na kole by zas nemusel být takový problém dodržet podmínky zařazení mezi předjížděná vozidla (ani kdyby to vypadalo jako kolona):

    § 2 mm) kolonou vozidel se rozumí souvislý proud více vozidel, u kterého nelze předjíždět každé vozidlo jednotlivě, rozestup mezi jednotlivými vozidly při předjíždění nebo objíždění neumožňuje bezpečné zařazení,

    § 17 zejména

    (3) Řidič, který se po předjetí zařazuje před vozidlo, které předjel, musí dávat znamení o změně směru jízdy a nesmí ohrozit ani omezit řidiče vozidla, které předjel.

    (5) Řidič nesmí předjíždět
    b) jestliže by se nemohl bezpečně zařadit před vozidlo nebo vozidla, která hodlá předjet

  13. tak to je skvělé, děkuji za dobrou zprávu. ;-) Popravdě jsem po odstranění původního značení chvilku doufal, že by třeba mohl vzniknout cyklopruh, který by zvláště za nastávající doby snížené viditelnosti zlepšil bezpečnost jinak nedostatečného propojení obou stran dálnice na JM.

  14. Na Jelenách – důvodem buspruhu jsou časté kolony před kruhákem, s ohledem na délku, sklon a intenzitu provozu (177 nejčastěji dle jízdního řádu po 6 minutách) by to mohlo pomoci i cyklistům.

  15. Jen bych rád připomenul, že předjíždět (tzn když ta zácpa jede) se smí jen vlevo. (Ve městě se taky „předjíždět“ smí jen vlevo, to proč se to fakticky smí i vpravo je tím, že zákon někde definuje, že to není předjíždění, ne že by to povoloval vpravo). Takže tohle asi platí právě pro ty případy, kdy je buspruh vlevo, že?

    Nadruhou stranu se vyhrazeným pruhem smí objíždět, vozidlo pro které je vyhrazen se nesmí omezit jen při vjíždění na něj, a v paragrafu o objíždění není nic o tom, že je potřeba se bezpečně zařadit. Takže mi skoro přijde, že to je díra v zákoně, která každěmu (i autům) legálně umožňuje vjet na buspruh nebo cyklopruh (ať už vlevo nebo vpravo), _objet_ s ním kilometr _stojící_ kolony, a na konci tupě překážet autobusu/cyklistovi na semaforu. To je divné, co? Čtu tam ňěco blbě?

  16. Jiří Boháč, ZPPK § 57 odstavec 4 říká toto:

    Pohybují-li se pomalu nebo stojí-li vozidla za sebou při pravém okraji vozovky, může cyklista jedoucí stejným směrem tato vozidla předjíždět nebo objíždět z pravé strany po pravém okraji vozovky nebo krajnici, pokud je vpravo od vozidel dostatek místa; přitom je povinen dbát zvýšené opatrnosti. To neplatí, odbočuje-li vozidlo vpravo a dává-li znamení o změně směru jízdy.

    Takže zastavující nebo plazící se kolonu člověk předjíždět zprava může.

  17. Malá technická, pokud je v obci v jednom směru více pruhů, tak pojem „předjíždění“ není podle zákona vůbec definován, je jen jízda v pruzích. A zákon říká, které pruhy cyklista může využít (a kdy) a které ne.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jezdíte v době pandemie po Praze na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru