Připravuje se zákaz jízdy jízdních kol v pěších zónách v centru?

Rada městské části Prahy 1 bude zítra hlasovat o novém dopravním režimu pro cyklisty na některých pěších zónách v historickém centru města. Celá záležitost je trochu záhadná, protože nejsou k dispozici žádné materiály, ani nedošlo k projednání s veřejností, ale z vyjádření radního pro dopravu Richarda Bureše (ODS) na sociálních sítích z konce minulého týdne vyplývá, že se zřejmě bude jednat o úplný zákaz průjezdu cyklistů přes „nejkritičtější místa“, pravděpodobně tedy některé úseky pěších zón v centru Prahy.

Proč by bylo takové řešení dopravních problémů v srdci Prahy zcela chybné a co s tím může udělat každý z nás, si můžete přečíst v odkazu na stránkách spolku Auto*Mat. Za Prahou na kole dodáváme, že víme, že řadu mezilidsky náročných situací, k nimž dochází v dopravě každý den mezi různými účastníky silničního provozu, nelze redukovat jen na statistiky. A právě proto dlouhodobě apelujeme na bezpečné, předvídatelné a hlavně slušné chování v provozu, které jsme pro cyklisty vtělili do Cyklistické etikety.

Praha 1 chce zakázat jízdu kol na pěších zónách v centru

 

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. jj, být dealerem na václaváku, taky by mě štvali ti co moc nekupujou, jen očumujou a nedají se dohnat… ;-D

  2. Nejhorší je , že je to na základě toho jak podnikatelé “ ve vožení turistů “ po Praze rychle vyběhli se “ Zonou zákazu Segway“ , prostě místo toho dali na plac elektrokoloběžky ….

    Psali dnes ráno v Metru, že to byl hlavní argument v debatě o zákazu kol na pěších zonách :(

    Jinými slovy, magistrát hlavního města Prahy vlastní neschopností regulovat podnikání vytvořil prostor k zašlapání jiných druhů dopravy “ do dlažby“.

    Jsem hodně zvědavý, jestli to platí i pro koloběžky normální a jak dlouho bude trvat, než mě chytnou s ní nebo s kolem kterak porušuji zákon :)

    Protože jako pardon, ale na tohle jim skutečně nepřistoupím .

  3. Ty koloběžky HUGO bike mají motor 1 kW, jezdí na páčku, ale výrobci (a prý i policie) tvrdí, že je to „normální jízdní kolo“.
    Evidentně se opírají o toto ve vyhlášce 341/2014 Sb.
    >>8. Jízdní kolo může být vybaveno dodatečně pomocným motorkem, jestliže
    a) bude nadále zachován původní charakter jízdního kola podle bodu 1 a 2,
    b) pomocný motorek bude přiměřeně plnit podmínky ustanovení § 19 zákona,
    c) jeho výkon nepřesáhne 1 kW,
    d) v případě použití spalovacího motoru, nebude mít takový motor objem válce nebo válců větší než 50 cm3,
    e) maximální konstrukční rychlost nebude vyšší než 25 km.h-1 a
    f) montáž pohonného systému – motor, nádrž paliva nebo akumulátor na jízdní kolo, si nevyžádá zásah na jeho nosných částech.
    Pokud vozidlo splňuje všechny výše uvedené požadavky, považuje se pro potřeby této vyhlášky nadále za jízdní kolo.

    9. Pro účely této vyhlášky se jízdním kolem rozumí i tříkolky a vícekolky, stejně jako vícesedadlová jízdní kola – tandemy a jim podobná vozidla poháněná lidskou silou a určená i k provozu na pozemních komunikacích, jako například koloběžky.<<

    Podle stejné vyhlášky je to ale moped kategorie L1e, má mít registrační značku, řidič řidičák a není to kolo, takže nesmí na pěší zóny ani cyklostezky.

    Policie nekoná a chce zakázat na pěších zónách všechno, Praha 1 velmi ráda asistuje. Situace na pěších zónách není dobrá, tak navrhněme vlastní řešení – vykázání mopedů, uvolnění úzkých hrdel od předzahrádek, zřízení legálních objízdných tras, aby tam tolik cyklistů nemuselo jezdit. Je potřeba akce, pojďte to řešit na cyklisté sobě, formulujme nějakou petici, ať se k tomu může připojit co nejvíc lidí.

  4. újezďák to pojmenoval trefně, je to neschopnost. Mj. každá cedule „zákaz segwayů“, kterých je Praha teď plná i na místech, která segway nikdy neviděla a neuvidí, neschopnost zhmotňuje. :-O
    Zákaz cyklistů nebo koloběžek mě ale, s jistou dávkou cynismu, nijak neděsí… holt se tramvaje a auta v Praze 1 kvůli kolům zpomalí (např. Jindřišská), svátečních cyklistů ubude, aut, nervozity, infarktů a úrazů přibude.. a tím spíš a rychleji se dočkáme zásadní změny přístupu k veřejnému prostoru.. :-O žádný stres!

  5. Občas se pohybuju po Praze v kombinaci MHD a pěší, uvažoval jsem o skládací koloběžce a v poslední době spíš o skládacím kole, pro překonávání posledních (kilo)metrů, které někde na periferii, ale nakonec i v dopravně neobslouženém centru mohou být docela dlouhé. Hledal jsem něco, co bych dostal i do tramvaje (busu), co bych mohl, ale nemusel nechávat uvázané u sloupu, ale mohl to v nejhorším vzít někam dovnitř.

    Ale překážky i proti použití skládacího kola jsou docela značné. Neprůjezdnost jednosměrek a teď tedy přibyde i neprůjezdnost pěších zón nebo jejich úseků.

    Přemýšlel jsem ale i o použitelnosti turisticky zatížených úseků Prahy vůbec a zjistil jsem, že se jim vlastně snažím vyhnout i jako pěšák. Pokud chci dojít odněkud někam, tak kličkovat mezi korzujícími, obíhat stáda vedená vlajkonošem nebo deštníkonošem, je taky docela otrava a obtěžuje to obě strany konfliktu zájmů.. Na Karlově mostě jsem nebyl roky a dřív to byla moje oblíbená (pěší) zkratka.

    Je jisté, že turisti a rekreanti zaberou a zneprovozní prostor docela dokonale (viz náplavka), protože mají úplně jiný způsob pohybu, jiné cíle a priority. S tím se asi v principu moc dělat nedá. Co je ale průšvih, když dostanou přednost přede vším a zaberou bez náhrady a monopolně klíčová místa infrastruktury. Ale cyklisté jsou tím postiženi až v poslední řadě. Podívejte se, jak dopadly v centru tramvaje, které měly docela dobře propracovanou síť s možností náhradních tras. A trpí tím denně mnohem víc, než „pár cyklistů“, nebudeme si nic nalhávat.

    Popravdě řečeno, asi bych nad památkovou rezervací zlomil hůl, nechal P1, ať si z ní ten skanzen pro turisty definitivně udělá a to, že my ostatní tam nebudeme smět, by mne tak nepálilo, když tam nebude nic, proč bychom tam chtěli. Je to škoda, ale přišli jsme v životě o spoustu věcí a iluzí. Kdyby se to ale aspoň dalo rozumně objet a kdyby s jednosměrkami nebyl problém úplně všude!

    Jako stěžejní bych viděl prosadit paušální zprůjezdnění proti směru jednosměrek. Vím že to bude problém, že to narazí na velký odpor a že to má i svá objektivní rizika a překážky. Je mi jasné, že třeba tlačit se proti směru v Legerově asi není to pravé. Jako kompromis by bylo možné kategorizaci jednosměrek na ty opravdové, kam by se musely zařazovat pouze s odůvodněním v oponentním řízení, že tam to kolo v protisměru opravdu nejde a na ty ostatní, kde to bude automaticky povoleno. Prostě to řízení obrátit a procesní břemeno tak přehodit na stranu zakazujícího orgánu. Je to běh na dlouhou trať, ale jako cíl mi to přijde jediné opravdu smysluplné. Dnes jsem jel nevyzkoušenou trasou „podle azimutu“ a kolikrát jsem se přitom dostal do slepé uličky a kolikrát mi v dalším postupu bránilo třeba jen pár metrů protisměru, to bych snad ani nespočítal.

    Při dnešní inflaci jednosměrek v centrech, nejen Prahy, by ostatně bylo jednodušší, kdyby se označovaly pouze obousměrky, byla by menší spotřeba značek. :-)

    Myslel jsem ,že mi postačí křestní jméno, které jsem tady prákrát použil, ale protože nejsem ten Martin podepsaný pod předchozím příspěvkem, tak tentokrát takhle.

  6. „Je jisté, že turisti a rekreanti zaberou a zneprovozní prostor docela dokonale (viz náplavka), … “ … holt zažívají město jinak:-).

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jak dlouhá bývá vaše obvyklá trasa na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru