Stoupání do Suchdola překonáte autobusem linky 147

Publikováno: 06. května. 2016
Zdroj: Ropid

Od poloviny května začne zkušební provoz dvou autobusů linky 147 vybavených nosičem kol na zadním čele vozidla. V první fázi zkušebního provozu bude umožněna přeprava kol ve směru do kopce. Nástup s kolem bude možný v zastávce Dejvická (metro A) nebo V Podbabě (přívoz P2), výstup pak v zastávkách Internacionální a Výhledy. Autobusem tak bude možné překonat nepříjemné suchdolské stoupání.

Více v tiskové zprávě Ropidu:

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) zahájí od poloviny května na lince č. 147 mezi zastávkami Dejvická a Suchdol ověřovací provoz autobusů se speciální úpravou pro přepravu jízdních kol. DPP tak podniká další krok v rámci podpory udržitelné mobility a ekologicky efektivních způsobů dopravy.

DPP se v několika etapách podařilo zavést a následně rozšířit přepravu jízdních kol v metru a tramvajích. Vzhledem k omezeným prostorovým podmínkám v interiéru autobusů a jejich odlišným provozním charakteristikám však byla přeprava jízdních kol uvnitř autobusů bez zásadních úprav nevhodná, ať už z důvodu omezení přepravy kočárků a invalidních vozíků, rizika znečištění či zranění v případě nutnosti náhlého brzdění, atd. DPP proto (na základě rozboru řešení v jiných regionech ČR i v zahraničí) vytipoval a zajistil nákup i instalaci zařízení pro přepravu jízdních kol na zadním čele vozu na dva standardní nízkopodlažní autobusy.

„Téměř každý Čech zná skibusy, které jsou na horách velmi oblíbené. Jsem přesvědčen, že stejnou oblibou si dokáží získat i pražské cyklobusy a lidé je budou využívat k tomu, aby se rychle a pohodlně dostali do lokalit, kde se chtějí projet na kole,“ řekl náměstek pražské primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

„DPP se dlouhodobě snaží o odlehčení dopravní zátěže v hlavním městě pomocí ekologicky šetrných způsobů dopravy. Mezi ně patří také kombinace využívání veřejné dopravy a jízdních kol. Osvědčí-li se zkušební provoz cyklobusů, poslouží jako vzor pro další kroky v tomto směru,“ uvedl Jaroslav Ďuriš, generální ředitel DPP.

V první fázi zkušebního provozu bude přeprava možná pouze ve směru z centra (do kopce). Naložení jízdních kol bude umožněno v zastávkách Dejvická (přestup z metra) a V Podbabě (přestup z přívozu) a vykládka v zastávkách Internacionální a Výhledy. Nakládku a vykládku bude zajišťovat cestující, řidič poskytne případnou radu či pomoc a následně jízdní kolo uzamkne k nosiči. Cestující obdrží od řidiče visačku s identifikací polohy kola na nosiči, kterou se následně prokáže při vykládce. Právě časově náročný postup nakládky a vykládky je důvodem pro omezení počtu takto obsluhovaných zastávek.

Vybavené autobusy budou označeny piktogramem jízdního kola na čelním informačním panelu a jejich plánované nasazení bude vyznačeno v zastávkovém jízdním řádu. Podobně jako v metru, tramvajích nebo na přívozu bude jízdní kolo i zde přepravováno zdarma.

Cílem spuštění zkušebního provozu je ověření, zda je přeprava jízdních kol, která je v autobusové dopravě zatím spíše doménou rekreačních linek, prakticky využitelná i v hustém městském provozu. Zkušební provoz na lince č. 147 je předpokládán do konce října. Na základě jeho vyhodnocení bude DPP řešit případné úpravy organizace provozu či technického provedení celého zařízení a následně rozhodovat o možnosti nasazení ve standardním (pravděpodobně sezónním) provozu.

2016-05_147_preprava-kol

Komentáře k článku

Tomas 8. 5. 2016, 10:50

Napad na clanek by byl navod, jak to tam upevnit, jestli to bude to, co na fotce,tak to ve me dost duvery, ze to kolo nespande, nevzbuzuje.

Vratislav Filler 8. 5. 2016, 11:34

Tomas: Jestli tomu dobře rozumím, tak kolo po zavěšení upevní a zajistí řidič.

Tomas 8. 5. 2016, 12:21

Takze bude muset vystoupit, jit na konec autobusu a zase zpatky? To teda ostatni cestujici budou nadseni... - nejake info, proc to neslo jako ve Washingtonu DC? Kvuli kapacite?

Jinak jako je to samozrejme super!

Jiří Motýl 8. 5. 2016, 13:34

Jestli to ve Washingtonu mají jako jinde v USA na předním čele busu, tak to nejde realizovat kvůli bezpečnosti a minimalizace rizik pro případ čelní srážky.

Vratislav Filler 8. 5. 2016, 21:30

Jak praví Jirka: bezpečnostní normy.

josuk 9. 5. 2016, 08:08

"Nakládku a vykládku bude zajišťovat cestující.." zavěsit přední kolo na hák ve výšce jistě přes dva metry asi nebude pro každého...(?)

Vratislav Filler 9. 5. 2016, 09:20

Přátelé, je to ověřovací provoz. Nechcete to tam zajet ověřit? ;-) (já to mám z Jižáku trochu daleko...)

Hanka Matoušová 11. 5. 2016, 09:43

Vráťo, koho je to zásluha? Vzniklo to zadání už za Hudečka nebo je to práce až nového vedení?

PaD 11. 5. 2016, 11:15

Vcera jsme se s mazelkou rozloucili u zastavky vlaku Praha Podbaba. Ona s kocarkem sla na autobus (2 min cesty) a ja na kole jel na Suchdol. Autobus me predjel skoro nahore na kopci (ok, vetsinou jezdi casteji). Netvrdim, ze bych se na Vyhledy nebo na Internacionalni dostal drive, ale zase to neni takova uspora casu. Navic kdyz budou jezdit zatim jen 2 autobusy, tak to je opravdu jen na vyzkouseni. Treba pak budou oznacot takove spoje i v jizdnim radu a cyklista bude mit poneti, jak dlouho na bus musi cekat a jeslti to neni nahodou rychlejsi treba kolo jen vytlacit... i kdyz jen odbocovani na kruhak pod kopcem pri provozu je docela neprijemne.

Vratislav Filler 11. 5. 2016, 15:21

Hanka Matoušová: Práce nového vedení.

Mr.Dan 12. 5. 2016, 10:21

Jde o sympatickou snahu vyjít vstříc minoritě, dost možná ale na úkor majority. Vím, že zrovna tohle stoupání je poměrně nepříjemné, kór v hustším provozu, na druhou stranu jsem ho vyjel i na "ukrajině" a to nejsem žádný závodník. Takže nevím, proč by to neměl vyjet někdo na horském kole s lehkými převody, natož na silničce (viz Bianchi na fotce). Navíc když se to stoupání dá objet několika příjemnějšími, někdy i lesními trasami. Tohle zavání takovým tím přístupem "kolo mám na pózování na cyklostezce u řeky, aby bylo vidět, že jsem IN, ale běda, kdybych se měl zapotit". Bicykl je na dopravní prostředek na ježdění, nikoliv na vození na jiném dopravním prostředku. Pokud to navíc bude zdržovat řidiče busů a tím i cestující, tak to moc dobré promo pro cyklistiku opět nebude...

Epo 13. 5. 2016, 14:55

To bude mit vyuziti asi spis o vikendu. Z Vyhledu se da pres Horomerice napojit na trasy na Okor, Budec a dal... ne kazdy chce zacinat vylet v centru, tak radsi popojede nekam na okraj. Z Roztok od vlaku je to do kopecka (sice peknou trasou Tichym udolim) a 147 ten kopec usetri...treba...

komentář

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat