Slovensko dá z fondu obnovy 2,5 miliardy na cyklodopravu

Státy Evropské unie nyní plánují vlastní Národní plány obnovy, které rozhodnou, kam půjdou evropské peníze na post-pandemickou obnovu Evropy. Slovensko a jeho ministr dopravy Andrej Doležal dnes potvrdilo informace o doplnění sektoru cyklodopravy, na kterou půjde přibližně 100 milionů eur (v přepočtu 2,575 miliardy korun).

Cyklomost Slobody, který vede přes řeku Moravu a propojuje Slovensko s Rakouskem

Přesná podoba plánu ještě není známá, ministr ale už nyní zdůraznil, že peníze na „cyklo“ půjdou výhradně na cyklistickou dopravu, nikoliv cykloturistiku. Jde o částku, která by mohla Slovensku přinést zkvalitnění sítě cyklostezek a zvýšit atraktivitu jízdy na kole natolik, aby přiměla více lidí začít se pravidelně dopravovat na kole. Slovenský spolek Cyklokoalícia uvedl:

„Ide o čiastku, ktorá vie Slovensku výrazne dopomôcť k tomu, aby ľudia presadli z auta na bicykle. Spolu s ďalšími eurofondami je celkom reálne hovoriť o tom, že do niekoľkých rokov by vďaka týmto prostriedkom mohla existovať základná sieť bezpečných cyklotrás v každom meste na Slovensku. Predpokladom je však umné využitie týchto prostriedkov, aby sme cyklotrasy skutočne stavali kde majú z hľadiska dopravy najväčší význam.“

Proměna Špačinské ulice v Trnavě. Zdroj: Cyklokoalícia

Peníze určené na cyklodopravu nemají jít jen na cyklostezky, ale také na vytvoření státní strategie na podporu cyklodopravy, vzdělání projektantů a úředníků, ale i na změny legislativy. Cyklokoalícia dále: „Zároveň ide o jasný signál pre samosprávy, ktoré by si mali vyčleniť kapacity venované cyklodoprave a zvyšovať svoju pripravenosť na čerpanie týchto prostriedkov.“

Kolik kilometrů cyklostezek?

Podle zběžného odhadu Cyklokoalície by mohlo 100 milionů eur stačit na více než 285 kilometrů cyklostezek, pokud počítáme běžný výdaj na metr stezky 350 eur (9000 korun).

Proměna Spartakovské ulice v Trnavě. Zdroj: Cyklokoalícia

Jak je na tom Česko?

Český ministr dopravy Karel Havlíček (ANO) ve svém návrhu Národního plánu obnovy, který přerozdělí 182 miliard korun, cyklistiku vůbec nezmínil. Dokument je v projednávání a ještě existuje šance, že se v něm podpora cyklodopravy objeví. Spolek Partnerství pro městskou mobilitu uspořádal sběr projektů na výstavbu cyklostezek, který má dokázat, že poptávka po penězích na cyklodopravu existuje. Zatím sesbíral 309 projektů na 475 kilometrů cyklostezek.

Potíže s projednáváním plánů obnovy nemá jen Česko, ale i další státy V4. Server Euractiv napsal: „Příprava komplexních reformních dokumentů podle požadavků Evropské komise je pro země Visegrádské čtyřky poměrně velkou výzvou. Všechny se potýkají s podobnými problémy – nedostatečné zapojení odborné veřejnosti a malá transparentnost celého procesu.“

Národní plán obnovy rozhodne o tom, zda lidé přesednou na kolo. Na fotce slovenská ZŠ Borský Mikuláš, zdroj: Cyklokoalícia

Česko se přitom chystá na podpis Panevropského plánu na podporu cyklodopravy. „Strategie a plány jsou důležité, ale bez financování jsou ničím,“ uvádí výzva devíti zemí zapojených do programu Danube Cycle Plans.

Dle zpráv z června 2020 měly jít v Česku 2 miliardy korun na cyklistickou infrastrukturu z fondu React-EU. To se ale nakonec nestalo. Jak jsme psali v článku – na cyklostezky z něj nakonec nepadne ani koruna.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Dočasně zamčené diskuze

Z důvodu budoucích změn našeho webu je od 16. ledna 2021 z technických důvodů plošně vypnuta možnost komentování na stávajícím webu. Na sociálních sítích můžete komentovat i nadále. S komentáři se opět setkáte na nové verzi webu, která se intenzivně připravuje. Za vzniklé obtíže se omlouváme.

Další z rubriky

Brno spouští veřejnou půjčovnu nákladních kol :)

V Brně funguje od 15. února letošního roku půjčovna nákladních elektrokol. Jednotlivec či firma si..více

Nová lávka přes Bělehradskou zpřístupní Vinohrady cyklodopravě :)

Praha postaví lávku přes Bělehradskou ulici a propojí tak ulice Wenzigova a U Zvonařky na..více

Rekola doplňují flotilu sdílenými kluzáky :)

Vzhledem k rekordní sněhové nadílce přišel bikesharing Rekola s dalším prostředkem sdílené mikromobility. Jsou jím..více

Poslanecká sněmovna: další návrhy u cyklistické novely :)

O připravované cyklistické novele zákona č. 361/2000 Sb. (o silničním provozu) jsme již vícekrát informovali..více

Dvě miliardy na cyklostezky? Nakonec nepadne ani koruna :)

V červenci roku 2020 přišla zpráva, že česká vláda dá z balíku React-EU dvě miliardy..více

Kilometr nové cyklomagistrály na Praze 14 :)

Na Praze 14 byla slavnostně otevřena další část Severovýchodní cyklomagistrály, konkrétně etapa 6.4. Jde o..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jezdíte v době pandemie po Praze na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

  • Pavel Masek: Co si myslíte o našem webu?

    @antonio - PNK se prezentuje jako nezavisle a jakmile si ziska dotace od kohokoliv, vznika tim nejaky zavazek, vetsinou to…

  • Antonio: Co si myslíte o našem webu?

    Ano, líbí se mi co píšete na FB - centrum a komunita. PNK by se mohlo stát značkou, která bude…

  • Jan Fiala: Co si myslíte o našem webu?

    V posledních letech se výrazně zlepšily mapy.cz, turistická vrstva. Dobře se tu plánuje trasa, včetně manipulace s průjezdními body. Je…

webdesign by 2046
↑ nahoru